Przepisy UE dotyczące przenośnych gąbczastych encefalopatii (TSE) oraz związanych z nimi kontroli pasz i żywności - wdrażanie i perspektywy (2010/2249(INI)).

Przepisy UE dotyczące przenośnych gąbczastych encefalopatii (TSE) oraz związanych z nimi kontroli pasz iżywności - wdrażanie i perspektywy

P7_TA(2011)0328

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie prawodawstwa UE dotyczącego pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) oraz powiązanych kontroli pasz i żywności - wykonanie i perspektywy (2010/2249(INI))

(2013/C 33 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lipca 2010 r. pt. "Druga mapa drogowa dla TSE: Dokument strategiczny w sprawie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych na lata 2010-2015" (COM(2010)0384),
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 sierpnia 2010 r. dotyczące ogólnego funkcjonowania w państwach członkowskich kontroli urzędowych w zakresie bezpieczeństwa żywności, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin (COM(2010)0441),
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie przyszłego zapotrzebowania na mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystywania w Unii Europejskiej, w tym polityki informacyjnej wobec konsumentów (COM(2010)0704),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(1)
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące żywności pochodzenia zwierzęcego(2) i sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie doświadczeń uzyskanych wskutek stosowania rozporządzeń dotyczących higieny (COM(2009)0403),
uwzględniając dyrektywę 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(3)
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(4) i sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie stosowania tego rozporządzenia (COM (2009)0334),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002 z dnia 28 stycznia

2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(5)

uwzględniając dyrektywę 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG(6)
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002(7)
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 marca 2011 r. pt. "Deficyt białka w UE: jak rozwiązać istniejący od dawna problem?(8),
uwzględniając decyzję Komisji zmieniającą decyzję 2009/719/WE upoważniającą niektóre państwa członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE,
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 22 października 2010 r. dotyczące wyżej wymienionego komunikatu Komisji z dnia 16 lipca 2010 r. pt. "Druga mapa drogowa dla TSE: Dokument strategiczny w sprawie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych na lata 2010-2015",
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7- 0195/2011),
A.
mając na uwadze, że występowanie BSE w Unii Europejskiej osiągnęło rozmiary epidemii w połowie lat 90., co spowodowało wprowadzenie szeregu środków zmierzających do zwalczenia BSE i innych TSE,
B.
mając na uwadze, że liczba przypadków z pozytywnym wynikiem BSE w UE spadła z 2 167 w 2001 r. do 67 w 2009 r.; mając na uwadze, że w świetle malejącej liczby występowania można uznać, że prawodawstwo wdrożone w tym okresie przyczyniło się do zwalczenia BSE i innych TSE w UE oraz że w związku z tendencją spadkową w rozwoju sytuacji epidemiologicznej przepisy prawne powinny zostać dostosowane do rzeczywistego zagrożenia,
C.
mając na uwadze, że w świetle stale zmniejszającej się liczby przypadków BSE prawodawstwo związane z TSE zostało zmienione w ostatnich latach i można rozważyć przyszłe zmiany przy jednoczesnym zapewnieniu i utrzymaniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w Unii Europejskiej; mając na uwadze, że te zmiany mogą obejmować środki nakazujące eliminację materiału szczególnego ryzyka, przegląd przepisów dotyczących zakazu paszowego, zwalczanie przypadków trzęsawki, ubój stad i prowadzenie nadzoru,
D.
mając na uwadze, wzrost krajowej produkcji roślin wysokobiałkowych jest niezbędny, by obniżyć uzależnienie od przywozu soi oraz innych źródeł białka,

Uwagi ogólne

1.
z zadowoleniem przyjmuje dokument Komisji "Druga mapa drogowa dla TSE: Dokument strategiczny w sprawie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych" oraz przedstawiane przez nią propozycje pewnych zmian w obecnie obowiązujących w Unii Europejskiej przepisach prawnych w odniesieniu do TSE; podkreśla jednakże, że niezbędna jest dokładna ocena niektórych przepisów, które zostaną utrzymane tylko pod pewnymi warunkami;
2.
podkreśla znaczenie dopilnowania, by znaczny spadek przypadków BSE w Unii Europejskiej nie prowadził do mniej rygorystycznych środków związanych z TSE lub złagodzenia kontroli i mechanizmów nadzoru w UE; odnotowuje wpływ wcześniejszych i obecnych przepisów prawnych dotyczących TSE na zwalczenie TSE w UE;

Nadzór nad BSE

3.
odnotowuje zwiększenie w 22 państwach członkowskich limitów wiekowych badania bydła w kierunku TSE powyżej 72 miesięcy wprowadzonych na mocy wyżej wymienionej decyzji Komisji zmieniającej decyzję 2009/719/WE upoważniającą niektóre państwa członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE;
4.
ponagla Komisję do zwiększenia limitów wiekowych w pozostałych państwach członkowskich tylko, jeżeli znajduje uzasadnienie w rzetelnych ocenach ryzyka, aby uniknąć zagrożenia dla wysokiego poziomu ochrony konsumentów i zdrowia zwierząt;
5.
podkreśla, że mechanizm nadzoru stanowi ważny instrument monitorowania TSE w UE; wyraża zaniepokojenie kolejnym podniesieniem limitów wiekowych badania bydła, szczególnie w świetle rozmiaru próbek do badań, które będą obowiązywać w systemie monitorowania bydła w kierunku BSE od stycznia 2013 r.; wzywa Komisję do informowania Parlamentu o postępach i nowych wynikach w odniesieniu do zalecanego rozmiaru próbek;
6.
wzywa Komisję do utrzymania badań zwierząt zaliczanych do grupy ryzyka, co stanowi istotny element w stałym monitorowaniu tendencji w występowaniu BSE w UE i zapewnieniu wczesnego wykrywania jakichkolwiek ewentualnych przypadków ponownego wystąpienia w przyszłości;

Uchylenie zakazu paszowego

7.
popiera - szczególnie w świetle występującego w UE deficytu białka - proponowane przez Komisję uchylenie przepisów dotyczących zakazu stosowania przetworzonego białka zwierzęcego w żywieniu zwierząt innych niż przeżuwacze pod warunkiem że dotyczy to wyłącznie zwierząt innych niż przeżuwacze roślinożerne, i że:
przetworzone białko zwierzęce będzie pochodziło tylko od takich gatunków, które nie pozostają w związku z zachorowaniami na TSE,
metody produkcji i sterylizacji stosowane do przetworzonego białka zwierzęcego będą zgodne z najwyższymi normami bezpieczeństwa i z przepisami rozporządzenia w sprawie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz wykorzystania najnowszej i najbezpieczniejszej dostępnej technologii;
obowiązujący zakaz powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego ("kanibalizmu") pozostanie w mocy;
kanały produkcyjne przetworzonego białka zwierzęcego różnych gatunków pozostaną całkowicie oddzielone;
oddzielenie kanałów produkcyjnych będzie podlegało kontroli właściwych organów państw członkowskich i audytowi Komisji;
przed uchyleniem zakazu paszowego wprowadzona zostanie wiarygodna metoda dla danego gatunku w celu stwierdzenia gatunku zwierząt, z którego zostało pozyskane białko zawarte w paszy zawierającej przetworzone białko zwierzęce, tak aby można było wykluczyć powtórne przetwarzanie wewnątrz-gatunkowe oraz obecność przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od przeżuwaczy, oraz
że zakazana zostanie produkcja przetworzonego białka zwierzęcego z materiału kategorii 1 lub kategorii 2 i że jedynie materiał kategorii 3 odpowiedni do spożycia przez ludzi będzie wykorzystywany do produkcji przetworzonego białka zwierzęcego;
8.
podkreśla, że środki te muszą być zgodne ze wspólną polityką rolną mającą na celu powiązanie hodowli zbóż i bydła, właściwe wykorzystanie użytków zielonych, wzrost krajowej produkcji roślin wysokobiałkowych, a także wspieranie systemów płodozmianu;
9.
ponagla Komisję do wprowadzenia środków, które zapewnią, że w przypadku uchylenia zakazu paszowego wykluczona będzie możliwość krzyżowego zanieczyszczenia materiału pochodzącego od zwierząt innych niż przeżuwacze z materiałem pochodzącym od przeżuwaczy podczas transportu;
10.
wzywa Komisję do zbadania potrzeby uzyskiwania specjalnego certyfikatu przez rzeźnie, gdzie powstają produkty uboczne zarówno od przeżuwaczy, jak i zwierząt innych niż przeżuwacze, tak aby zapewnić pełne oddzielenie tych produktów ubocznych;
11.
odrzuca wykorzystanie przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od zwierząt innych niż przeżuwacze lub przeżuwaczy w paszach dla przeżuwaczy;
12.
wzywa Komisję do zbadania potrzeby kontroli wwozu przetworzonego białka zwierzęcego, aby wykluczyć powtórne przetwarzanie wewnątrzgatunkowe, wykorzystanie materiału kategorii 1 i kategorii 2 oraz łamanie zasad higieny; podkreśla, że niezbędne w tym celu są również regularne i niezapowiedziane kontrole na miejscu;
13.
zdecydowanie opowiada się za krytycznym przeanalizowaniem określania poziomu dopuszczalnego dla nieznacznej zawartości białka zwierzęcego pochodzącego od zwierząt innych niż przeżuwacze w paszach, będącej wynikiem przypadkowego i technicznie nieuniknionego zanieczyszczenia pod warunkiem, że dostępna jest metoda oznaczania ilości białka;

Wykaz materiału szczególnego ryzyka

14.
oczekuje od Komisji utrzymania rygorystycznych norm wyrażonych w wykazie materiału szczególnego ryzyka; podkreśla, że takie rygorystyczne normy nie mogą zostać złagodzone pod wpływem usiłowań Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), której celem jest dostosowanie wykazu UE do wykazu OIE;
15.
ponagla Komisję, aby rozważyła wprowadzenie zmian do wykazu materiału szczególnego ryzyka jedynie na podstawie wyników badań naukowych, zgodnie z zasadą ostrożności, jeżeli można wykluczyć zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz zagwarantować bezpieczeństwo łańcucha żywnościowego i paszowego;

Badania naukowe nad TSE

16.
wzywa Komisję do dalszego propagowania genetycznych metod zwalczania trzęsawki u owiec w ramach programów reprodukcji i hodowli, aby uniknąć chowu wsobnego oraz dryfu genetycznego;
17.
ponagla Komisję do wprowadzenia środków wspierania badań naukowych dotyczących genetycznej odporności kóz i nietypowych przypadków trzęsawki, gdyż może się to przyczynić do zwalczenia TSE w UE;
18.
wzywa Komisję do wspierania prowadzonych badań nad rozwojem szybkich przed- i poubojowych badań diagnostycznych w kierunku BSE;
19.
odrzuca wniosek Komisji w sprawie ograniczenia finansowania przez UE badań naukowych w zakresie TSE;

Ubój kohort

20.
odnotowuje wniosek Komisji dotyczący przeglądu obecnej polityki w zakresie uboju stad w przypadku wystąpienia w nich BSE; podkreśla, że przed dostosowaniem polityki w zakresie uboju stad należy wziąć pod uwagę następujące aspekty w celu utrzymania wysokiego poziomu zaufania konsumentów:(1) ochrona konsumenta, (2) zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt, (3) zachowanie możliwości podjęcia natychmiastowych działań przez zarządzających ryzykiem i prawodawców w przypadku ponownego wystąpienia BSE w UE;

Bezpieczeństwo żywności i pasz

21.
odnotowuje wyżej wspomniane sprawozdanie Komisji dotyczące ogólnego funkcjonowania w państwach członkowskich kontroli urzędowych w zakresie bezpieczeństwa żywności, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin; zauważa, że sprawozdanie ujawnia pewne nieprawidłowości pod względem jakości sprawozdań państw członkowskich i ponagla państwa członkowskie do poprawy jakości sprawozdawczości poprzez poprawę prowadzenia kontroli krajowych w celu zapewnienia stosowania przepisów rozporządzenia, wskazanie przypadków niezgodności z przepisami, jak również poprzez poprawę wyników organów kontrolnych i podmiotów gospodarczych sektora żywności; wzywa Komisję do prowadzenia skutecznego nadzoru kontroli prowadzonych przez państwa członkowskie;
22.
wyraża zaniepokojenie skażeniem żywności i pasz, np. dioksynami, i wzywa państwa członkowskie do rygorystycznego wykonywania i stosowania istniejących regulacji dotyczących kontroli żywności i pasz oraz zarządzania ryzykiem, a w razie potrzeby do zaostrzenia tych przepisów, a także zapewnienia bardziej zharmonizowanego ich stosowania w oparciu o wspólne wytyczne na całym rynku wewnętrznym;
23.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia środków, które zapewnią przestrzeganie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i rozporządzenia wdrażającego (UE) nr 142/2011 dotyczących przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przed przekształceniem w biogaz i użytkowania lub usuwania pozostałości fermentacyjnych oraz zapewnią, że nie będzie dochodziło do niezgodnego z prawem przenikania do łańcucha paszowego; ponagla Komisję do skontrolowania wdrażania obowiązujących przepisów w państwach członkowskich, aby zapewnić obieg zamknięty dla tej działalności

Mięso odkostnione mechanicznie

24.
wyraża zaniepokojenie obecnym prawodawstwem UE dotyczącym mięsa odkostnionego mechanicznie i jego wdrożeniem w państwach członkowskich;
25.
wzywa państwa członkowskie do przeglądu wdrożenia definicji mięsa odkostnionego mechanicznie zgodnie z obowiązującymi przepisami;
26.
wzywa do obowiązkowego etykietowania mięsa odkostnionego mechanicznie w żywności, aby lepiej informować konsumentów, co umożliwi im dokonywanie świadomych wyborów;
27.
zwraca się do Komisji z wnioskiem o informowanie krajów trzecich o wszelkich zmianach rozporządzenia w sprawie TSE, a także środków odnoszących się do TSE;

*

* *

28.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszego sprawozdania z wykonania Radzie oraz Komisji.
______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.

(2) Dz.U. L 226 z 25.6.2004, s. 22.

(3) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, s. 29.

(4) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 31 z 01.2.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31.

(7) Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.

(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0084.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024