Opinia w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (CON/2009/14).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 23 lutego 2009 r.

w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK)

(CON/2009/14)

(2009/C 58/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2009 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 5 stycznia 2009 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Komisji Wspólnot Europejskich o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Komisji ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z tiret pierwszego art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

Co do zasady, EBC z zadowoleniem przyjmuje projektowane rozporządzenie, które powinno polepszyć porównywalność ZWCK. Traktowanie produktów sezonowych stanowi jedną z najdawniejszych kwestii dotyczących harmonizacji będących przedmiotem dyskusji w związku z rozwojem ZWCK. W chwili obecnej traktowanie produktów sezonowych w poszczególnych państwach członkowskich znacząco się różni, co prowadzi do niewystarczającej porównywalności ZWCK. Skutkuje to trudnościami w interpretacji wskaźników strefy euro dla niektórych grup produktów i może nawet prowadzić do zakłóceń w ZWCK dla wszystkich pozycji.

2. Uwagi szczegółowe

2.1 Projektowane rozporządzenie nadal przewiduje jednak dwie różne metodologie stosowane w odniesieniu do produktów sezonowych, polegające albo na wykorzystaniu bezwzględnego rocznego wskaźnika wag albo klasowego sezonowego wskaźnika wag. Projektowane rozporządzenie ustanawia wprawdzie pewne ograniczenia co do stosowania tych dwóch rodzajów wskaźników, aby zmniejszyć nieporównywalność wyników między poszczególnymi krajami, symulacje wskazują jednak, że przy pewnych warunkach te dwie metodologie nadal prowadzą do rozbieżnych wyników. Co za tym idzie, EBC z zadowoleniem przyjąłby bardziej restrykcyjną normę dopuszczającą zastosowanie tylko jednej z dwóch różnych metod, w celu dalszej poprawy porównywalności traktowania produktów sezonowych. Jeżeli jednak nie oczekuje się, że wybór jednej z dwóch metod w sposób istotny wpłynąłby na ZWCK dla wszystkich pozycji i jeżeli usunięcie z projektowanego rozporządzenia jednej z metod doprowadziłoby do znaczącego opóźnienia w jego przyjęciu, EBC z zadowoleniem przyjmie ograniczenie sposobu traktowania produktów sezonowych do tylko jednej metodologii przy okazji przyszłych zmian rozporządzenia.

2.2 W odniesieniu do państw członkowskich, w których obecnie stosowane są praktyki w sposób istotny różniące się od norm minimalnych opisanych w art. 4 projektowanego rozporządzenia, wpływ podwskaźników zawartych w projektowanym rozporządzeniu może okazać się znaczący. Doprowadzi to do przerwania ciągłości danych statystycznych we wskaźnikach, co może spowodować zakłócenie w corocznych zmianach ZWCK dla wszystkich pozycji. EBC zdaje sobie sprawę, że dla niektórych państw członkowskich niewykonalne może być wprowadzenie zmian w uprzednio ogłoszonych ZWCK aż do ich początku. EBC przywiązuje jednak szczególną wagę do porównywalności i spójności danych ZWCK w roku następującym po implementacji projektowanego rozporządzenia. W związku z tym, EBC przyjąłby z zadowoleniem wprowadzenie przez państwa członkowskie zmian w ich krajowych ZWCK za okres co najmniej jednego roku przed implementacją projektowanego rozporządzenia.

2.3 Z uwagi na to, że zasięgnięcia opinii EBC w odniesieniu do projektowanego rozporządzenia wymaga Traktat, w treści projektowanego rozporządzenia powinno zostać umieszczone odpowiednie odniesienie w tym zakresie, zgodnie z art. 253 Traktatu.

2.4 Zważywszy, że Europejski System Banków Centralnych wykorzystuje ZWCK nie tylko dla celów wskazanych w art. 121 Traktatu, lecz również na potrzeby wykonywania zadań zarządzania polityką pieniężną zgodnie art. 105 ust. 2 Traktatu, EBC zaleca wprowadzenie odpowiedniego motywu w treści projektowanego rozporządzenia.

3. Propozycje zmian

3.1 W przypadkach, gdzie powyższa opinia prowadziłaby do zmian w projektowanym rozporządzeniu, ich propozycje zamieszczone w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 23 lutego 2009 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

ZAŁĄCZNIK

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez Komisję Poprawki proponowane przez EBC(1)
Poprawka 1
[proponowane nowe odniesienie]
"uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, "uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, w szczególności jego art. 4 akapit 3 i art. 5 ust. 3," uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, w szczególności jego art. 4 akapit 3 i art. 5 ust. 3,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego,"
Uzasadnienie - zob. punkt 2.3 opinii
Poprawka 2
[proponowany nowy motyw 5]
"(5) ZWCK jest ważnym wskaźnikiem wykorzystywanym przez Europejski System Banków Centralnych na potrzeby analiz związanych z podejmowaniem decyzji w zakresie polityki pieniężnej zgodnie z art. 105 ust. 2 Traktatu."
Uzasadnienie - zob. punkt 2.4 opinii
(1) Pogrubiona czcionka wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje wprowadzić nowy tekst.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.58.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (CON/2009/14).
Data aktu: 23/02/2009
Data ogłoszenia: 12/03/2009