Opinia w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (CON/2009/14).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 23 lutego 2009 r.

w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK)

(CON/2009/14)

(2009/C 58/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2009 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 5 stycznia 2009 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Komisji Wspólnot Europejskich o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Komisji ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z tiret pierwszego art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

Co do zasady, EBC z zadowoleniem przyjmuje projektowane rozporządzenie, które powinno polepszyć porównywalność ZWCK. Traktowanie produktów sezonowych stanowi jedną z najdawniejszych kwestii dotyczących harmonizacji będących przedmiotem dyskusji w związku z rozwojem ZWCK. W chwili obecnej traktowanie produktów sezonowych w poszczególnych państwach członkowskich znacząco się różni, co prowadzi do niewystarczającej porównywalności ZWCK. Skutkuje to trudnościami w interpretacji wskaźników strefy euro dla niektórych grup produktów i może nawet prowadzić do zakłóceń w ZWCK dla wszystkich pozycji.

2. Uwagi szczegółowe

2.1 Projektowane rozporządzenie nadal przewiduje jednak dwie różne metodologie stosowane w odniesieniu do produktów sezonowych, polegające albo na wykorzystaniu bezwzględnego rocznego wskaźnika wag albo klasowego sezonowego wskaźnika wag. Projektowane rozporządzenie ustanawia wprawdzie pewne ograniczenia co do stosowania tych dwóch rodzajów wskaźników, aby zmniejszyć nieporównywalność wyników między poszczególnymi krajami, symulacje wskazują jednak, że przy pewnych warunkach te dwie metodologie nadal prowadzą do rozbieżnych wyników. Co za tym idzie, EBC z zadowoleniem przyjąłby bardziej restrykcyjną normę dopuszczającą zastosowanie tylko jednej z dwóch różnych metod, w celu dalszej poprawy porównywalności traktowania produktów sezonowych. Jeżeli jednak nie oczekuje się, że wybór jednej z dwóch metod w sposób istotny wpłynąłby na ZWCK dla wszystkich pozycji i jeżeli usunięcie z projektowanego rozporządzenia jednej z metod doprowadziłoby do znaczącego opóźnienia w jego przyjęciu, EBC z zadowoleniem przyjmie ograniczenie sposobu traktowania produktów sezonowych do tylko jednej metodologii przy okazji przyszłych zmian rozporządzenia.

2.2 W odniesieniu do państw członkowskich, w których obecnie stosowane są praktyki w sposób istotny różniące się od norm minimalnych opisanych w art. 4 projektowanego rozporządzenia, wpływ podwskaźników zawartych w projektowanym rozporządzeniu może okazać się znaczący. Doprowadzi to do przerwania ciągłości danych statystycznych we wskaźnikach, co może spowodować zakłócenie w corocznych zmianach ZWCK dla wszystkich pozycji. EBC zdaje sobie sprawę, że dla niektórych państw członkowskich niewykonalne może być wprowadzenie zmian w uprzednio ogłoszonych ZWCK aż do ich początku. EBC przywiązuje jednak szczególną wagę do porównywalności i spójności danych ZWCK w roku następującym po implementacji projektowanego rozporządzenia. W związku z tym, EBC przyjąłby z zadowoleniem wprowadzenie przez państwa członkowskie zmian w ich krajowych ZWCK za okres co najmniej jednego roku przed implementacją projektowanego rozporządzenia.

2.3 Z uwagi na to, że zasięgnięcia opinii EBC w odniesieniu do projektowanego rozporządzenia wymaga Traktat, w treści projektowanego rozporządzenia powinno zostać umieszczone odpowiednie odniesienie w tym zakresie, zgodnie z art. 253 Traktatu.

2.4 Zważywszy, że Europejski System Banków Centralnych wykorzystuje ZWCK nie tylko dla celów wskazanych w art. 121 Traktatu, lecz również na potrzeby wykonywania zadań zarządzania polityką pieniężną zgodnie art. 105 ust. 2 Traktatu, EBC zaleca wprowadzenie odpowiedniego motywu w treści projektowanego rozporządzenia.

3. Propozycje zmian

3.1 W przypadkach, gdzie powyższa opinia prowadziłaby do zmian w projektowanym rozporządzeniu, ich propozycje zamieszczone w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 23 lutego 2009 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

ZAŁĄCZNIK

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez Komisję Poprawki proponowane przez EBC(1)
Poprawka 1
[proponowane nowe odniesienie]
"uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, "uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, w szczególności jego art. 4 akapit 3 i art. 5 ust. 3," uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, w szczególności jego art. 4 akapit 3 i art. 5 ust. 3,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego,"
Uzasadnienie - zob. punkt 2.3 opinii
Poprawka 2
[proponowany nowy motyw 5]
"(5) ZWCK jest ważnym wskaźnikiem wykorzystywanym przez Europejski System Banków Centralnych na potrzeby analiz związanych z podejmowaniem decyzji w zakresie polityki pieniężnej zgodnie z art. 105 ust. 2 Traktatu."
Uzasadnienie - zob. punkt 2.4 opinii
(1) Pogrubiona czcionka wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje wprowadzić nowy tekst.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.58.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (CON/2009/14).
Data aktu: 23/02/2009
Data ogłoszenia: 12/03/2009