Opinia w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (CON/2009/14).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 23 lutego 2009 r.

w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK)

(CON/2009/14)

(2009/C 58/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2009 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 5 stycznia 2009 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Komisji Wspólnot Europejskich o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Komisji ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z tiret pierwszego art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

Co do zasady, EBC z zadowoleniem przyjmuje projektowane rozporządzenie, które powinno polepszyć porównywalność ZWCK. Traktowanie produktów sezonowych stanowi jedną z najdawniejszych kwestii dotyczących harmonizacji będących przedmiotem dyskusji w związku z rozwojem ZWCK. W chwili obecnej traktowanie produktów sezonowych w poszczególnych państwach członkowskich znacząco się różni, co prowadzi do niewystarczającej porównywalności ZWCK. Skutkuje to trudnościami w interpretacji wskaźników strefy euro dla niektórych grup produktów i może nawet prowadzić do zakłóceń w ZWCK dla wszystkich pozycji.

2. Uwagi szczegółowe

2.1 Projektowane rozporządzenie nadal przewiduje jednak dwie różne metodologie stosowane w odniesieniu do produktów sezonowych, polegające albo na wykorzystaniu bezwzględnego rocznego wskaźnika wag albo klasowego sezonowego wskaźnika wag. Projektowane rozporządzenie ustanawia wprawdzie pewne ograniczenia co do stosowania tych dwóch rodzajów wskaźników, aby zmniejszyć nieporównywalność wyników między poszczególnymi krajami, symulacje wskazują jednak, że przy pewnych warunkach te dwie metodologie nadal prowadzą do rozbieżnych wyników. Co za tym idzie, EBC z zadowoleniem przyjąłby bardziej restrykcyjną normę dopuszczającą zastosowanie tylko jednej z dwóch różnych metod, w celu dalszej poprawy porównywalności traktowania produktów sezonowych. Jeżeli jednak nie oczekuje się, że wybór jednej z dwóch metod w sposób istotny wpłynąłby na ZWCK dla wszystkich pozycji i jeżeli usunięcie z projektowanego rozporządzenia jednej z metod doprowadziłoby do znaczącego opóźnienia w jego przyjęciu, EBC z zadowoleniem przyjmie ograniczenie sposobu traktowania produktów sezonowych do tylko jednej metodologii przy okazji przyszłych zmian rozporządzenia.

2.2 W odniesieniu do państw członkowskich, w których obecnie stosowane są praktyki w sposób istotny różniące się od norm minimalnych opisanych w art. 4 projektowanego rozporządzenia, wpływ podwskaźników zawartych w projektowanym rozporządzeniu może okazać się znaczący. Doprowadzi to do przerwania ciągłości danych statystycznych we wskaźnikach, co może spowodować zakłócenie w corocznych zmianach ZWCK dla wszystkich pozycji. EBC zdaje sobie sprawę, że dla niektórych państw członkowskich niewykonalne może być wprowadzenie zmian w uprzednio ogłoszonych ZWCK aż do ich początku. EBC przywiązuje jednak szczególną wagę do porównywalności i spójności danych ZWCK w roku następującym po implementacji projektowanego rozporządzenia. W związku z tym, EBC przyjąłby z zadowoleniem wprowadzenie przez państwa członkowskie zmian w ich krajowych ZWCK za okres co najmniej jednego roku przed implementacją projektowanego rozporządzenia.

2.3 Z uwagi na to, że zasięgnięcia opinii EBC w odniesieniu do projektowanego rozporządzenia wymaga Traktat, w treści projektowanego rozporządzenia powinno zostać umieszczone odpowiednie odniesienie w tym zakresie, zgodnie z art. 253 Traktatu.

2.4 Zważywszy, że Europejski System Banków Centralnych wykorzystuje ZWCK nie tylko dla celów wskazanych w art. 121 Traktatu, lecz również na potrzeby wykonywania zadań zarządzania polityką pieniężną zgodnie art. 105 ust. 2 Traktatu, EBC zaleca wprowadzenie odpowiedniego motywu w treści projektowanego rozporządzenia.

3. Propozycje zmian

3.1 W przypadkach, gdzie powyższa opinia prowadziłaby do zmian w projektowanym rozporządzeniu, ich propozycje zamieszczone w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 23 lutego 2009 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

ZAŁĄCZNIK

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez Komisję Poprawki proponowane przez EBC(1)
Poprawka 1
[proponowane nowe odniesienie]
"uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, "uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, w szczególności jego art. 4 akapit 3 i art. 5 ust. 3," uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, w szczególności jego art. 4 akapit 3 i art. 5 ust. 3,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego,"
Uzasadnienie - zob. punkt 2.3 opinii
Poprawka 2
[proponowany nowy motyw 5]
"(5) ZWCK jest ważnym wskaźnikiem wykorzystywanym przez Europejski System Banków Centralnych na potrzeby analiz związanych z podejmowaniem decyzji w zakresie polityki pieniężnej zgodnie z art. 105 ust. 2 Traktatu."
Uzasadnienie - zob. punkt 2.4 opinii
(1) Pogrubiona czcionka wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje wprowadzić nowy tekst.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.58.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie projektu rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (CON/2009/14).
Data aktu: 23/02/2009
Data ogłoszenia: 12/03/2009