POMOC PAŃSTWA - GRECJAPomoc państwa C 48/08 (NN 61/08) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Ellinikos Xrysos S.A
(Decyzja o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 56/11)
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2009 r.)
Pismem z dnia 10 grudnia 2008 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat domniemanej pomocy na rzecz Ellinikos Xrysos S.A., w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate E
Spa 3 - 6/005
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Adres poczty elektronicznej: stateaidgreffe@ec.europa.eu
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Do Komisji wpłynęła skarga z dnia 9 lipca 2007 r. od osoby pragnącej zachować anonimowość, w sprawie szeregu środków stosowanych wobec spółki Ellinikos Xrysos S.A. (dalej zwanej "Ellinikos Xrysos"), co do których istnieje podejrzenie, że stanowią pomoc państwa.
OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY
Spółka "Ellinikos Xrysos" założona została dnia 9 grudnia 2003 r. Jest to duża spółka, która specjalizuje się w działalności wydobywczej. Jej obecni akcjonariusze to spółka "European Goldfields" (95 % akcji) oraz spółka "Elliniki Technodomiki TEV" (5 % akcji). "European Goldfields" to kanadyjska spółka wydobywcza. Spółka "Ellinikos Xrysos" ma siedzibę w regionie kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE.
Środki, co do których istnieje podejrzenie, że mogą stanowić pomoc państwa, obejmują sprzedaż aktywów będących własnością państwa (kopalń Cassandra oraz 70 dodatkowych składników aktywów) spółce "Ellinikos Xrysos" po cenie niższej od wartości rynkowej, bez przeprowadzenia procedury przetargu publicznego lub wcześniejszej wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę. Środki te obejmują również zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty rejestracyjnej lub innych opłat oraz obniżkę opłat za usługi prawne, tj. opłat za usługi prawnicze, opłat notarialnych i in.
W 1996 r. kopalnie Cassandra zostały sprzedane spółce wydobywczej "TVX Ellas" w drodze przetargu publicznego za równowartość 32 mln EUR. Sprzedaż obejmowała wszelkie aktywa trwałe i aktywa bieżące spółki, zezwolenie na wydobycie, prawa własności intelektualnej oraz stosowne koncesje wydobywcze.
W następstwie unieważnienia w 2002 r. przez grecką Radę Stanu pozwoleń na projekty wydobywcze spółki"TVX Ellas" jej właściciel, spółka "TVX Gold Inc" (kanadyjska spółka wydobywcza) zaprzestała jej finansowania w celu zachowania wartości dla akcjonariuszy. Działanie to zaszkodziło rentowności ekonomicznej spółki TVX Ellas ze względu na jej znaczące zobowiązania finansowe oraz doprowadziło spółkę "TVX Ellas" do wniesienia wniosku o otwarcie postępowania upadłościowego, które zakończyło się ogłoszeniem upadłości przez grecki sąd.
Dnia 12 grudnia 2003 r. kopalnie Cassandra zostały przekazane przez spółkę "TVX Ellas" państwu greckiemu za kwotę 11 mln EUR na warunkach zawartego między nimi porozumienia pozasądowego. Tego samego dnia państwo greckie odsprzedało spółce "Ellinikos Xrysos" kopalnie Cassandra oraz 70 dodatkowych składników aktywów, również za 11 mln EUR. Przy okazji przekazania aktywów kopalni Cassandra spółka "Ellinikos Xrysos" zwolniona została z obowiązku uiszczenia opłaty rejestracyjnej lub innych opłat oraz przyznana jej została obniżka opłat za usługi prawne, tj. opłat za usługi prawnicze, opłat notarialnych i in.
Według informacji, którymi dysponuje Komisja, dnia 30 czerwca 2004 r., sześć miesięcy po sprzedaży kopalń spółce "Ellinikos Xrysos", wartość aktywów kopalń Cassandra została oszacowana przez spółkę doradczą ds. przemysłu mineralnego "Behre Dolbear International Ltd", w imieniu "European Goldfields", na 408 mln EUR, w oparciu o godziwą wartość rynkową.
W 2007 r., trzy lata po sprzedaży kopalń spółce "Ellinikos Xrysos", akcjonariusz "Elliniki Technodomiki TEV S.A." wymienił 30 % akcji w kapitale spółki "Ellinikos Xrysos" na akcje spółki "European Goldfields" oraz środki pieniężne w kwocie 132 mln EUR, co wskazywałoby na całkowitą wartość kopalń w wysokości 440 mln EUR.
OCENA
Komisja uważa, że w przypadku wyżej wymienionych środków sprzedaż aktywów będących własnością państwa po cenie niższej od wartości rynkowej bez przeprowadzania procedury przetargu publicznego lub wcześniejszej wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę oraz zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty rejestracyjnej lub innych opłat, a także obniżka opłat za usługi prawne, tj. opłat za usługi prawnicze, opłat notarialnych i in., stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.
Komisja przeprowadziła analizę tych środków przy uwzględnieniu:
– przepisów w sprawie pomocy regionalnej, w szczególności ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych, w którym pewne kategorie pomocy uznano za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu, oraz wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 1998 r.,
– przepisów w sprawie ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji, w szczególności Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa z 1999 r.,
– przepisów w sprawie ochrony środowiska, w szczególności odpowiednich przepisów ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych oraz Wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska z 2001 r.
Komisja zdecydowała o wszczęciu postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, ponieważ ma wątpliwości, czy spełnione zostały wszystkie warunki pozwalające na przyznanie pomocy regionalnej, pomocy w celu ratowania przedsiębiorstw i pomocy restrukturyzacyjnej oraz pomocy na ochronę środowiska, a w szczególności:
– czy spółka Ellinikos Xrysos kwalifikowała się do pomocy regionalnej na nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem w przypadku, gdy przedsiębiorstwo to zakończyło działalność lub zakończyłoby działalność, gdyby nie zostało przejęte, skoro władze greckie nie dostarczyły Komisji żadnych informacji świadczących o tym, że transakcja ta odbyła się na warunkach rynkowych, czyli w drodze otwartego, bezwarunkowego i przejrzystego zaproszenia do składania ofert lub niezależnej wyceny wartości rynkowej aktywów kopalń Cassandra; niezależnie od okoliczności Komisja nie widzi żadnych przesłanek wskazujących na to, że zachowane zostały obowiązujące pułapy intensywności pomocy,
– czy spółka Ellinikos Xrysos kwalifikowała się do pomocy regionalnej w celu stworzenia miejsc pracy, skoro umowa sprzedaży pomiędzy państwem greckim a spółką Ellinikos Xrysos nie zawiera klauzuli zobowiązującej tę spółkę do utrzymania określonej liczby pracowników, natomiast upoważnia ją do dostosowania tej liczby do własnych potrzeb; niezależnie od okoliczności Komisja nie widzi żadnych przesłanek wskazujących na to, że zachowane zostały obowiązujące pułapy intensywności pomocy,
– czy spółka Ellinikos Xrysos kwalifikowała się do pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji, skoro została założona trzy dni przed nabyciem kopalń Cassandra,
– czy spółka Ellinikos Xrysos kwalifikowała się do pomocy państwa na ochronę środowiska, skoro zobowiązała się jedynie do przestrzegania obowiązującego ustawodawstwa greckiego.
Komisja zwróciła się do władz Grecji o przedstawienie dodatkowych informacji w sprawie wyżej wymienionych kwestii.
Ponadto Komisja podjęła decyzję o wystąpieniu do Grecji, na mocy art. 10 ust. 3 rozporządzenia Rady nr 659/99, z nakazem dostarczenia w terminie jednego miesiąca wszelkiej dokumentacji, która umożliwiłaby Komisji określenie wysokości domniemanej pomocy państwa przyznanej spółce Ellinikos Xrysos.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika