Sprawa T-359/08: Skarga wniesiona w dniu 3 września 2008 r. - Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisja Wspólnot Europejskich.

Skarga wniesiona w dniu 3 września 2008 r. - Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisja Wspólnot Europejskich

(Sprawa T-359/08)

(2008/C 272/89)

(Dz.U.UE C z dnia 25 października 2008 r.)

Język postępowania: hiszpański

Strony

Strona skarżąca: Królestwo Hiszpanii (przedstawiciel: J. Rodríguez Cárcamo)

Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich

Żądania strony skarżącej

Królestwo Hiszpanii wnosi do Sądu Pierwszej Instancji o:

– Stwierdzenie niemożności stosowania wytycznych w sprawie ustalenia korekt finansowych stosowanych do wydatków finansowanych z Funduszy Strukturalnych i Funduszu spójności w przypadku naruszenia zasad dotyczących zamówień publicznych, wersji ostatecznej z dnia 29 listopada 2007 r. COCOF 07/0037/03-ES,

– Stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 25 czerwca 2008 r. C(2008) 3243 zmniejszającej pomoc z Funduszu Spójności dla grupy projektów nr 2001.ES.16.C.P.E.045 (zarządzanie odpadami w Galicji- 2001) (grupa II)

– obciążenie Komisji Wspólnot Europejskich kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Niniejsza sprawa dotyczy czterech podgrup projektów dotyczących Planu Zarządzania Stałymi Odpadami Miejskimi w Galicji. Początkowo przyznane finansowanie wspólnotowe wynosiło początkowo dla całej grupy projektów 80 % kosztów publicznych podlegających subwencjonowaniu.

W piśmie skierowanym przez Komisję do strony skarżącej w kwietniu 2006 r. proponowano korekty w związku z nieprawidłowościami wykrytymi we wcześniejszym audycie. W opinii do tego dokumentu znajdowały się dwie propozycje korekty finansowej. Pierwsza z nich dotycząca nieprawidłowości stwierdzonej w spornej decyzji, wynika z różnicy kryterium stosowanego przy katalogowaniu niektórych zamówień. Propozycja korekty finansowej z tego powodu wyniosła 59.652,48 euro.

Wejście w życie z końcem 2007 r. nowych "Wytycznych w sprawie ustalenia korekt finansowych stosowanych do wydatków finansowanych z Funduszy Strukturalnych i Funduszu spójności w przypadku naruszenia zasad dotyczących zamówień publicznych" oznacza zaostrzenie wcześniej nałożonych korekt finansowych, ponieważ zawarte w nich kryteria oznaczają poważniejsze korekty, niż korekty wynikające z zastosowania dotychczas obowiązujących wytycznych.

Na poparcie swych żądań skarżąca zarzuca, po pierwsze zgodnie z postanowieniami art. 241 traktatu WE, niezgodność z prawem ww. wytycznych z 2007 r., na tej podstawie, iż są one sprzeczne z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 z dnia 16 maja 1994 ustanawiającego Fundusz Spójności oraz z art. 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1386/2002 z dnia 29 lipca 2002 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94, w zakresie, w jakim, po pierwsze, w sposób regularny unikają dokładnych korekt finansowych, to znaczy takich, które stanowią wydatek rzeczywiście pokryty z Funduszu w sposób nieprawidłowy, oraz po drugie, ponieważ przy regulowaniu wysokości korekty biorą pod uwagę, jako kwotę stanowiącą podstawę obliczeń korekty, budżet wynikający z licytacji zamówienia, nie zaś udokumentowany wydatek, a jego braku, cenę zamówienia.

Wytyczne z 2007 r. naruszają również:

– ogólna zasadę przejrzystości ustanowioną w art. 255 traktatu WE oraz rozporządzeniu 1049/2001 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów instytucji, ze względu na wąski zakres publikacji, jakiej podlegają z uwagi na ich formę i ograniczony dostęp;

– ogólna zasadę pewności co do prawa, z uwagi na swój retroaktywny charakter, ponieważ maja zastosowanie do projektów przyjętych od 2000 r.,

– obowiązek uzasadniania.

W odniesieniu do decyzji z dnia 25 czerwca 2008 r. skarżąca twierdzi, że nie dość iż opiera się ona na przepisie sprzecznym z prawem, to ponadto narusza ona art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia nr 1164, oraz art. 17 ww. rozporządzenia nr 1386/2002, w zakresie, w jakim przyjmuje ona jako podstawę obliczenia korekty budżet wynikający licytacji zamówienia, a nie udokumentowany wydatek, a w jego braku, samo zmówienie.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.272.45/2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-359/08: Skarga wniesiona w dniu 3 września 2008 r. - Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisja Wspólnot Europejskich.
Data aktu: 25/10/2008
Data ogłoszenia: 25/10/2008