Opłata mocowa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 5 września 2024 r.
w sprawie opłaty mocowej

Na podstawie art. 76 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2131) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób pobierania opłaty mocowej, w tym:
1)
terminy i sposób przekazywania operatorowi środków z tytułu opłaty mocowej;
2)
zakres i termin przekazywania operatorowi i operatorowi systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, zwanemu dalej "płatnikiem opłaty mocowej", informacji, w tym informacji o sumie należnych opłat mocowych;
3)
okresy rozliczeniowe pomiędzy odpowiednio operatorem, płatnikami opłaty mocowej i innymi podmiotami obowiązanymi do wnoszenia opłaty mocowej;
4)
sposób wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie na potrzeby obliczania opłaty mocowej należnej od odbiorców końcowych, z wyłączeniem odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, zwanej dalej "ustawą";
5)
zakres, sposób i termin przekazywania Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, zwanemu dalej "Prezesem URE", za pośrednictwem operatora i płatników opłaty mocowej, informacji niezbędnych do kalkulacji stawek opłaty mocowej.

Rozdział  2

Okresy rozliczeniowe i przekazywanie środków z tytułu opłaty mocowej

§  2. 
1. 
Okresem rozliczeniowym dla rozliczeń dokonywanych pomiędzy operatorem a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 2 ustawy, jest miesiąc kalendarzowy.
2. 
Okresem rozliczeniowym dla rozliczeń dokonywanych pomiędzy:
1)
płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 3 ustawy,
2)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, niebędącym płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 4 ustawy,
3)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5 ustawy,
4)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie magazynowania energii elektrycznej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5a ustawy,
5)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5b ustawy, przyłączonymi do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa za pośrednictwem linii bezpośredniej

- jest okres, w którym są dokonywane rozliczenia za energię elektryczną lub za świadczone usługi dystrybucji energii elektrycznej.

§  3. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 2 ustawy, przekazują operatorowi należne za dany okres rozliczeniowy środki z tytułu opłaty mocowej w terminie do 19. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po danym okresie rozliczeniowym, na podstawie wystawionych faktur, na wskazane rachunki bankowe.

Rozdział  3

Przekazywanie informacji dotyczących poboru opłaty mocowej

§  4. 
1. 
Płatnik opłaty mocowej przekazuje operatorowi informację o:
1)
sumie należnych środków z tytułu opłaty mocowej,
2)
wolumenie energii elektrycznej pobranej z sieci w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy

- w terminie do 9. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przekazują operatorowi, w zakresie odbiorców końcowych przyłączonych bezpośrednio do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa, informację o:
1)
sumie należnych środków z tytułu opłaty mocowej,
2)
wolumenie energii elektrycznej pobranej z sieci w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy

- w terminie do 8. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 2 ust. 1.

§  5. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przekazują płatnikowi opłaty mocowej, w zakresie odbiorców końcowych przyłączonych bezpośrednio do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa, informację o:
1)
sumie należnych środków z tytułu opłaty mocowej,
2)
wolumenie energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy

- w terminie do 8. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 2 ust. 2.

§  6. 
1. 
Wolumen energii elektrycznej pobranej z sieci, o którym mowa w § 4 i § 5, jest ustalany na podstawie wskazań licznika zdalnego odczytu odbiorcy końcowego albo innego licznika umożliwiającego pomiar zużycia energii elektrycznej odbiorcy końcowego w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.
2. 
W przypadku awarii licznika, o którym mowa w ust. 1, wolumen energii elektrycznej pobranej z sieci, o którym mowa w § 4 i § 5, jest ustalany według standardowego profilu zużycia energii elektrycznej w rozumieniu art. 3 pkt 39 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859) oraz rzeczywiście pobranej energii elektrycznej w okresie rozliczeniowym lub zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji, o której mowa w art. 9g ust. 4 tej ustawy.

Rozdział  4

Sposób wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie

§  7. 
1. 
Wybranymi godzinami doby przypadającymi na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, mogą być wyłącznie godziny, dla których może zostać ogłoszony okres przywołania na rynku mocy, wskazane w przepisach wydanych na podstawie art. 68 ustawy.
2. 
Liczba wybranych godzin doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w ust. 1, jest nie mniejsza niż 8 i nie większa niż 15.
§  8. 
1. 
Jako godziny doby przypadające na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w § 7 ust. 1, mogą zostać wybrane maksymalnie dwa rozłączne okresy w ciągu doby, przy czym pojedynczy okres obejmuje co najmniej 2 godziny.
2. 
W przypadku godzin doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w § 7 ust. 1, wskazanych w dwóch rozłącznych okresach w ciągu doby przerwa pomiędzy tymi okresami nie może być krótsza niż 2 godziny.
§  9. 
Wyboru godzin doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w § 7 ust. 1, dokonuje się na podstawie danych historycznych lub prognozowanych, dotyczących zapotrzebowania na moc w systemie, biorąc pod uwagę charakter dobowej krzywej zapotrzebowania na moc w systemie w poszczególnych kwartałach roku.

Rozdział  5

Przekazywanie informacji niezbędnych do kalkulacji stawek opłaty mocowej

§  10. 
1. 
Płatnik opłaty mocowej przyłączony do sieci przesyłowej, do którego sieci dystrybucyjnej jest przyłączonych mniej niż osiemset tysięcy odbiorców końcowych, oraz podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przekazują operatorowi informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej z ich urządzeń, instalacji lub sieci przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, w roku poprzedzającym rok ustalania stawek opłaty mocowej, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, za poszczególne kwartały roku poprzedzającego rok przekazywania informacji.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej.
§  11. 
1. 
Płatnik opłaty mocowej przyłączony wyłącznie do sieci dystrybucyjnej przekazuje płatnikowi opłaty mocowej, do którego sieci jest przyłączony, informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej ze swojej sieci, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, za poszczególne kwartały roku poprzedzającego rok przekazywania informacji.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej.
3. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przyłączone wyłącznie do sieci dystrybucyjnej przekazują płatnikowi opłaty mocowej, do którego sieci są przyłączone, informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci tego podmiotu, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, za poszczególne kwartały roku poprzedzającego rok przekazywania informacji.
4. 
Informacja, o której mowa w ust. 3, jest przekazywana w terminie do dnia 31 maja każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej.
§  12. 
Operator, w terminie do dnia 31 lipca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej, przekazuje Prezesowi URE informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej w roku poprzedzającym rok ustalania stawek opłaty mocowej, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, z:
1)
sieci przesyłowej przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, w poszczególnych kwartałach roku poprzedzającego rok przekazywania informacji,
2)
sieci płatników opłaty mocowej przekazane zgodnie z § 10 oraz
3)
urządzeń, instalacji lub sieci podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przyłączonych do jego sieci.
§  13. 
Płatnik opłaty mocowej przyłączony do sieci przesyłowej, z wyłączeniem płatnika opłaty mocowej, o którym mowa w § 10, w terminie do dnia 31 lipca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej, przekazuje Prezesowi URE informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej w roku poprzedzającym rok ustalania stawek opłaty mocowej, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, z:
1)
sieci tego płatnika opłaty mocowej przez odbiorców końcowych przyłączonych do jego sieci, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, w poszczególnych kwartałach roku poprzedzającego rok przekazywania informacji,
2)
sieci płatników opłaty mocowej przyłączonych do jego sieci przekazane zgodnie z § 11 oraz
3)
urządzeń, instalacji lub sieci podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przyłączonych do jego sieci.
§  14. 
Informacje, o których mowa w § 10-13, są przekazywane w formie elektronicznej w sposób umożliwiający ich przetwarzanie, wyszukiwanie, sortowanie, filtrowanie, przeglądanie i wydruk, a także ich kopiowanie na informatyczne nośniki danych.

Rozdział  6

Przepisy epizodyczne

§  15. 
W odniesieniu do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 1 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w § 4 i § 5, zawierają:
1)
liczbę odbiorców końcowych, liczbę punktów poboru energii, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 1 ustawy, i wolumen energii elektrycznej pobranej przez tych odbiorców końcowych we wszystkich godzinach roku oraz
2)
wolumen energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci odpowiednio płatnika opłaty mocowej, podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, lub podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przez odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 2 ustawy, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, odrębnie we wszystkich godzinach roku oraz w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.
§  16. 
W odniesieniu do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 1 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w § 10-13, zawierają:
1)
liczbę odbiorców końcowych, liczbę punktów poboru energii, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 1 ustawy, i wolumen energii elektrycznej pobranej przez tych odbiorców końcowych we wszystkich godzinach roku oraz
2)
wolumen energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci odpowiednio płatnika opłaty mocowej, podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, lub podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przez odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 2 ustawy, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, odrębnie we wszystkich godzinach roku oraz w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.
§  17. 
W odniesieniu do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 4 lipca 2031 r. w celu ustalenia opłaty mocowej w sposób inny niż ryczałtowy oraz w celu zbierania i przekazania Prezesowi URE informacji niezbędnych do kalkulacji stawek opłaty mocowej zgodnie z rozdziałem 5 dla odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 2 ustawy, § 6 ust. 2 stosuje się również w przypadku braku licznika zdalnego odczytu lub innego licznika umożliwiającego pomiar zużycia energii elektrycznej w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Rozdział  7

Przepis przejściowy i przepis końcowy

§  18. 
Do okresów rozliczeniowych dla rozliczeń dokonywanych pomiędzy:
1)
płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 3 ustawy,
2)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, niebędącym płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 4 ustawy,
3)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5 ustawy,
4)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie magazynowania energii elektrycznej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5a ustawy,
5)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5b ustawy, przyłączonymi do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa za pośrednictwem linii bezpośredniej

- rozpoczętych w terminie innym niż pierwszy dzień miesiąca i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r. 2
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie pobierania opłaty mocowej i wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie (Dz. U. poz. 2009 i 2370), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1681 oraz z 2024 r. poz. 859).

Zmiany w prawie

Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1350

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłata mocowa.
Data aktu: 05/09/2024
Data ogłoszenia: 11/09/2024