Szczególne rozwiązania służące realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.

USTAWA
z dnia 16 stycznia 2024 r.
o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024

Art.  1. 

W okresie od dnia wejścia niniejszego przepisu w życie do dnia 31 grudnia 2024 r. podstawę wymiaru, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 11 ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1907), stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2016 r.

Art.  2. 

W okresie od dnia wejścia niniejszego przepisu w życie do dnia 31 grudnia 2024 r. podstawę ustalenia maksymalnej wysokości wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136), stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2020 r.

Art.  3. 

W roku 2024 średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005) zwiększa się o 2,308%.

Art.  4. 

Przepisu art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) nie stosuje się do ustawy budżetowej na rok 2024 w odniesieniu do wydatków w ramach wspólnej polityki rolnej.

Art.  5. 

W roku 2024 środki z budżetu państwa przekazywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w formie dotacji przeznacza się także na rekompensatę składek przekazywanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, o ile nie znajdują pokrycia w zrealizowanych przychodach z tytułu prywatyzacji majątku Skarbu Państwa.

Art.  6. 

W roku 2024 przepisu art. 9 ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2464 oraz z 2023 r. poz. 1720) nie stosuje się.

Art.  7. 

W roku 2024 przepisu art. 460 ust. 10 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005) nie stosuje się.

Art.  8. 
1. 
W roku 2024 środki finansowe, o których mowa w art. 365 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, można przekazać uczelniom, o których mowa w art. 389 ust. 1 tej ustawy, w formie skarbowych papierów wartościowych.
2. 
Wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 11% wysokości subwencji ustalonej w roku 2019 dla danej uczelni na podstawie algorytmów, o których mowa w art. 368 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wartość obliczoną w ten sposób zaokrągla się do 1 tys. zł.
3. 
W roku 2024 skarbowe papiery wartościowe mogą zostać przekazane uczelni publicznej lub uczelni uprawnionej do finansowania na zasadach określonych dla uczelni publicznej na działania związane z utrzymaniem i rozwojem potencjału dydaktycznego lub badawczego.
4. 
Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 i 3, nie może przekroczyć kwoty 2 196 733 tys. zł.
5. 
Minister właściwy do spraw budżetu przekazuje skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 i 3, podmiotom, o których mowa w ust. 1 i 3, na wniosek ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, w terminie 45 dni od dnia otrzymania tego wniosku.
6. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 i 3, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
7. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
8. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 i 3, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych, w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
9. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 i 3, przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy nie stosuje się.
10. 
Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 i 3, mogą być przeznaczone na finansowanie przez uczelnie zadań realizujących cele, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 lit. a-d ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
11. 
Do czynności prawnych w zakresie rozporządzania skarbowymi papierami wartościowymi przez uczelnie, o których mowa w ust. 1 i 3, nie stosuje się przepisu art. 423 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz przepisów art. 38-41 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973 i 1859).
Art.  9. 

Do umów, o których mowa w art. 389 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się warunki finansowania i przekazywania środków określone w art. 8.

Art.  10. 
1. 
W roku 2024 minister właściwy do spraw budżetu może przekazać Funduszowi Reprywatyzacji skarbowe papiery wartościowe.
2. 
Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty 10 000 000 tys. zł.
3. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
4. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
5. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
6. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy nie stosuje się.
7. 
W roku 2024 koszty związane z operacjami na skarbowych papierach wartościowych, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 (Dz. U. poz. 2400 oraz z 2021 r. poz. 1104 i 1901), w tym z prowadzeniem rachunku papierów wartościowych, są pokrywane ze środków Funduszu Reprywatyzacji.
8.  1
 W roku 2024 minister właściwy do spraw finansów publicznych jako dysponent Funduszu Reprywatyzacji, na wniosek ministra właściwego do spraw aktywów państwowych, ze względu na szczególny interes gospodarczy państwa może dokonać sprzedaży skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1.
Art.  11. 
1. 
W roku 2024 minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, może przekazać PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna skarbowe papiery wartościowe, których łączna wartość nominalna nie może przekroczyć kwoty 1 300 000 tys. zł, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna.
2. 
Akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna zostaną objęte przez Skarb Państwa.
3. 
Do podwyższenia kapitału zakładowego PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18).
4. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
5. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę zbycia lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
6. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
7. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy.
8. 
Skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1, PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna może posiadać do terminu ich wykupu albo podejmować czynności w zakresie rozporządzania nimi za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
9. 
Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna w ramach programów wieloletnich, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Art.  12. 
1. 
W roku 2024 minister właściwy do spraw budżetu może przekazać ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, na jego wniosek, skarbowe papiery wartościowe z przeznaczeniem na wsparcie strategicznych inwestycji półprzewodnikowych realizowanych w ramach rządowego programu przewidującego takie wsparcie.
2. 
Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty 3 500 000 tys. zł.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera łączną wartość nominalną skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, zaokrągloną do 1 tys. zł.
4. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
5. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
6. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
7. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy.
8. 
Minister właściwy do spraw informatyzacji może podejmować czynności w zakresie rozporządzania skarbowymi papierami wartościowymi, o których mowa w ust. 1, za zgodą ministra właściwego do spraw budżetu nie później niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
9. 
W roku 2024 koszty związane z operacjami na skarbowych papierach wartościowych, o których mowa w ust. 1, w tym z prowadzeniem rachunku papierów wartościowych, są pokrywane ze środków budżetu państwa będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw informatyzacji.
10. 
Minister właściwy do spraw informatyzacji może zlecić, na podstawie umowy, Bankowi Gospodarstwa Krajowego otwarcie i prowadzenie rachunku papierów wartościowych dla skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, lub świadczenie innych usług związanych z tymi papierami wartościowymi.
11. 
W przypadku niepodjęcia czynności, o których mowa w ust. 8, skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1, podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw budżetu.
Art.  13. 
1.  2
 W roku 2024 minister właściwy do spraw budżetu może przekazać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, na jego wniosek, skarbowe papiery wartościowe celem ich przekazania przedsiębiorstwu, o którym mowa w art. 5f ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1309 oraz z 2023 r. poz. 2776), na podwyższenie kapitału zakładowego tego przedsiębiorstwa, jeżeli jest to niezbędne do realizacji jego zadań określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego, z tym że wartość nominalna wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych na ten cel nie może przekroczyć kwoty 7 000 000 tys. zł.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera łączną wartość nominalną skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, zaokrągloną do 1 tys. zł.
3. 
Akcje w podwyższonym kapitale zakładowym przedsiębiorstwa, o którym mowa w ust. 1, zostaną objęte przez Skarb Państwa.
4. 
Do podwyższenia kapitału zakładowego przedsiębiorstwa, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.
5. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
6. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
7. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
8. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy.
9.  3
 Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi może zlecić, na podstawie umowy, Bankowi Gospodarstwa Krajowego otwarcie i prowadzenie rachunku papierów wartościowych dla skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, lub świadczenie innych usług związanych z tymi papierami wartościowymi.
10.  4
 W przypadku nieprzekazania w roku 2024 przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi skarbowych papierów wartościowych zgodnie z ust. 1, podlegają one zwrotowi na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw budżetu.
Art.  14. 
1. 
W roku 2024 minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia, przekazuje Narodowemu Funduszowi Zdrowia skarbowe papiery wartościowe z przeznaczeniem na cel wskazany w ust. 8.
2. 
Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty 3 000 000 tys. zł.
3. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
4. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
5. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
6. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy.
7. 
Skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz Zdrowia może posiadać do terminu ich wykupu albo podejmować czynności w zakresie rozporządzania nimi za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
8. 
Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie świadczeń gwarantowanych, o których mowa w art. 5 pkt 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.), obejmujących świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu:
1)
opieki psychiatrycznej świadczeniobiorców do 18. roku życia;
2)
leczenia szpitalnego, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, programów lekowych lub rehabilitacji leczniczej w części dotyczącej diagnostyki chorób rzadkich lub leczenia chorób rzadkich świadczeniobiorców do 18. roku życia;
3)
leczenia szpitalnego lub ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w części dotyczącej diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego świadczeniobiorców do 18. roku życia;
4)
leczenia szpitalnego lub ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w części dotyczącej diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego pozostałych świadczeniobiorców.
Art.  15. 
1. 
W roku 2024 upoważnia się ministra właściwego do spraw budżetu do przekazywania, na wydane do dnia 30 listopada 2024 r. polecenie Prezesa Rady Ministrów, skarbowych papierów wartościowych państwowym osobom prawnym, o których mowa w art. 3 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, na podwyższenie funduszu lub kapitału w szczególności zakładowego, zasadniczego lub statutowego, w celu finansowania przez te podmioty ich zadań ustawowych lub statutowych w ramach limitu na emisję skarbowych papierów wartościowych przeznaczonych na przedterminową spłatę, wykup lub zamianę innych niż skarbowe papiery wartościowe zobowiązań Skarbu Państwa, a także na wykonanie zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z ustaw, orzeczeń sądów lub innych tytułów, określonego w ustawie budżetowej na rok 2024, z tym że wartość nominalna wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych na ten cel nie może przekroczyć kwoty 12 000 000 tys. zł.
2. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z wyłączeniem przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy.
Art.  16. 

W roku 2024 Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej może dokonywać przeniesień wydatków na realizację zadań dotyczących obiektów zabytkowych między działami klasyfikacji wydatków budżetu państwa w ramach części 01 - Kancelaria Prezydenta RP. O dokonanych zmianach Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej informuje niezwłocznie ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Art.  17. 

W roku 2024 Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może udzielać z budżetu państwa dotacji celowych instytucji gospodarki budżetowej Centrum Obsługi Administracji Rządowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji zadań bieżących oraz remontowych i inwestycyjnych w nieruchomościach stanowiących wyposażenie lub przekazanych w użyczenie Centrum Obsługi Administracji Rządowej, do wysokości 18 195 tys. zł.

Art.  18. 

W roku 2024 środki rezerwy subwencji ogólnej, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267, z 2023 r. poz. 1586 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 123), które nie zostaną podzielone między jednostki samorządu terytorialnego w terminie do dnia 31 lipca 2024 r., zwiększą rezerwę, o której mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 tej ustawy.

Art.  19. 

W roku 2024 przy naliczaniu i podziale dotacji, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1400 i 2005), nie uwzględnia się uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 103, z późn. zm.) albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, objętych wychowaniem przedszkolnym.

Art.  20. 

W roku 2024 przy podziale części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie uwzględnia się dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa.

Art.  21. 

W roku 2024 środki, o których mowa w art. 49 ust. 2c ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589 i 2029), przekazuje się do Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1393, 1681 i 2760), w kwocie nie wyższej niż 2265,31 mln zł.

Art.  22. 

W roku 2024 środki Funduszu Kolejowego, o których mowa w art. 3 ust. 3h i 8a ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 21 i 1720), mogą być przeznaczone również na dofinansowanie działalności zarządcy infrastruktury kolejowej, o której mowa w art. 38a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1786, 1720 i 2029).

Art.  23. 

W roku 2024 w przypadku realizacji przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych zadań związanych z likwidacją rezerw strategicznych, których utworzenie zostało sfinansowane z pożyczki ze środków budżetu państwa, o której mowa w art. 33 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1772, 1693 i 2760), do zmiany planu finansowego Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych wynikającej z realizacji tych zadań przepisów art. 21 ust. 6 oraz art. 52 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się.

Art.  24. 
1. 
W roku 2024 Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów, dokonuje do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wpłaty środków pieniężnych w wysokości określonej w tym wniosku, jednak nie wyższej niż 500 mln zł.
2. 
Wpłata, o której mowa w ust. 1, stanowi:
1)
koszt Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;
2)
przychód Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
3. 
Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się nie później niż do dnia 15 marca 2024 r.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, do zmiany planu finansowego Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych przepisów art. 21 ust. 6 oraz art. 52 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się.
5. 
Kwota wpłaty, o której mowa w ust. 1, obniża wysokość wpłaty do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, dokonywanej przez ministra właściwego do spraw transportu zgodnie z art. 113b ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
6. 
Kwota wpłaty, o której mowa w ust. 1, pomniejsza wysokość wpłaty z budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu, planowanej w roku 2024, do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Art.  25. 
1. 
W roku 2024 minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej może zlecić Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego, zwanej dalej "Szkołą", realizację szkoleń dla pracowników ministerstw i urzędów centralnych oraz innych osób zaangażowanych w przygotowania do sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
2. 
Zlecenie szkoleń, o których mowa w ust. 1, następuje po wcześniejszym zawarciu porozumienia między ministrem właściwym do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej a dyrektorem Szkoły, określającego zakres, warunki i tryb ich realizacji.
3. 
Na realizację szkoleń, o których mowa w ust. 1, Szkoła otrzymuje dotację celową ze środków będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Art.  26. 
1. 
W roku 2024 w celu realizacji zadań związanych z:
1)
przeciwdziałaniem klęskom żywiołowym i usuwaniem ich skutków,
2)
przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków epidemii,
3)
przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków społeczno-gospodarczych inflacji,
4)
przeciwdziałaniem zdarzeniom bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu państwa związanym z sytuacją geopolityczną oraz usuwaniem ich skutków

- Prezes Rady Ministrów może wydać ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych polecenie utworzenia nowej rezerwy celowej i przeniesienia do tej rezerwy kwot wydatków zablokowanych na podstawie art. 177 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

2. 
Utworzenie rezerwy, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w terminie do dnia 20 grudnia 2024 r. i nie wymaga uzyskania opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4. 
Podziału rezerwy, o której mowa w ust. 1, dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek właściwego ministra.
Art.  27. 

W roku 2024 kwotę roczną, o której mowa w art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, ustala się jako, zaokrąglony w dół do pełnych groszy, iloraz limitu wydatków na ten rok budżetowy, określonego w art. 110 ust. 1 pkt 7 tej ustawy, oraz liczby uczniów przyjętych do obliczenia wysokości dotacji.

Art.  28. 

W roku 2024 wydatków bieżących wynikających z wypłaty nagrody, o której mowa w art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, nie wlicza się do wydatków bieżących jednostki samorządu terytorialnego uwzględnianych przy naliczeniu wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 50c ust. 6 i 7 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Art.  29. 

W roku 2024 do dotacji, o których mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30, art. 31 ust. 1, art. 40 i art. 41 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, nie stosuje się przepisu art. 43 ust. 5 tej ustawy.

Art.  30. 

W roku 2024 minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje informacje, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok 2024 albo w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy, przy czym termin ten liczy się od dnia ogłoszenia tej ustawy, która zostanie ogłoszona później.

Art.  31. 

W roku 2024 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, o którym mowa w art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54), dokonuje wpłat, o których mowa w:

1)
art. 401c ust. 11a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
2)
art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (Dz. U. z 2023 r. poz. 1983)

- w formie równych rat kwartalnych, z zastrzeżeniem że pierwsza rata będzie płatna do dnia 25 kwietnia 2024 r., a pozostałe raty będą płatne zgodnie z obowiązującym harmonogramem.

Art.  31a.  5
1. 
W roku 2024 jednostki samorządu terytorialnego w celu wsparcia realizacji zadań otrzymują dodatkowe dochody w łącznej wysokości 10 000 000 000 zł, z czego:
1)
8 216 794 889 zł - z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
2)
1 783 205 111 zł - z tytułu uzupełnienia subwencji ogólnej z budżetu państwa - w przypadku, o którym mowa w ust. 5.
2. 
Kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, rozdziela się między:
1)
gminy,
2)
powiaty,
3)
województwa

- proporcjonalnie do wysokości udziału kwoty dochodów na rok 2024 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiednio gmin, powiatów i województw w łącznej kwocie dochodów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego z tego tytułu na rok 2024, ustalonych z uwzględnieniem kwot wynikających z korekty, o której mowa w art. 9c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (w brzmieniu z dnia 26 października 2021 r., Dz. U. z 2021 r. poz. 1927).

3. 
Kwota przysługująca gminom zgodnie z ust. 2 pkt 1 podlega podziałowi między poszczególne gminy proporcjonalnie do wysokości udziału kwoty dochodów na rok 2024 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych danej gminy w łącznej kwocie dochodów wszystkich gmin z tego tytułu na rok 2024, ustalonych z uwzględnieniem kwot wynikających z korekty, o której mowa w art. 9c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (w brzmieniu z dnia 26 października 2021 r., Dz. U. z 2021 r. poz. 1927).
4. 
Do podziału kwot przysługujących powiatom i województwom zgodnie z ust. 2 pkt 2 i 3 przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. 
Jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli kwota obliczona w sposób, o którym mowa w ust. 3 i 4, jest niższa od kwoty:
1)
1 000 000 zł, a liczba mieszkańców gminy nie przekracza 5 000,
2)
1 500 000 zł, a liczba mieszkańców gminy przekracza 5 000, ale nie przekracza 10 000,
3)
2 000 000 zł, a liczba mieszkańców gminy przekracza 10 000,
4)
3 000 000 zł, a liczba mieszkańców powiatu nie przekracza 75 000,
5)
4 000 000 zł, a liczba mieszkańców powiatu przekracza 75 000,
6)
6 000 000 zł, a liczba mieszkańców województwa nie przekracza 1 250 000,
7)
8 000 000 zł, a liczba mieszkańców województwa przekracza 1 250 000

- przy czym środki te są przekazywane w wysokości zapewniającej dodatkowe dochody nie niższe od kwot wskazanych odpowiednio w pkt 1-7.

6. 
Kwota z tytułu uzupełnienia subwencji ogólnej podlega zmniejszeniu w przypadku, gdy suma dochodów jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 3-5, jest wyższa od dochodów tej jednostki na rok 2024 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalonych z uwzględnieniem kwot wynikających z korekty, o której mowa w art. 9c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (w brzmieniu z dnia 26 października 2021 r., Dz. U. z 2021 r. poz. 1927).
7. 
Miastom na prawach powiatu przysługują dodatkowe dochody, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, obliczone w sposób, o którym mowa w ust. 3-6, jak dla gmin i powiatów, z każdej z części ustalonej odpowiednio dla gmin i powiatów.
8. 
Przez liczbę mieszkańców, o której mowa w ust. 5, rozumie się liczbę mieszkańców zamieszkałych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r., ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do dnia 31 maja 2023 r.
9. 
Dodatkowe dochody, o których mowa w ust. 1, przekaże jednostkom samorządu terytorialnego minister właściwy do spraw finansów publicznych, przy czym przekazanie może nastąpić w ratach.
10. 
O przeznaczeniu dodatkowych dochodów, o których mowa w ust. 1, decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Art.  32. 

W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2023 r. poz. 343) w art. 69h:

1)
w ust. 1 wyrazy "w latach 2019-2023" zastępuje się wyrazami "w latach 2019-2024";
2)
w ust. 11 wyrazy "W latach 2021-2023" zastępuje się wyrazami "W latach 2021-2024".
Art.  33. 

W ustawie z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2692) po art. 29p dodaje się art. 29q w brzmieniu:

"Art. 29q. W 2024 r. kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie jest waloryzowana.".

Art.  34. 

W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 2005) po art. 70u dodaje się art. 70v i art. 70w w brzmieniu:

"Art. 70v. 1. W roku 2024 korekty dochodów za rok 2022 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 9c, nie dokonuje się w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, które spełniają łącznie następujące warunki:

1) średnioroczny wzrost dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych w latach 2020-2024 jest wyższy niż 20%;

2) planowane na rok 2024 dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych są wyższe o co najmniej 100% od dochodów z tych tytułów w roku 2020;

3) wskaźnik dochodów podatkowych gminy, powiatu lub województwa, wyliczony na rok 2024, jest wyższy od 110% średniego wskaźnika dochodów podatkowych wyliczonego odpowiednio dla wszystkich gmin, powiatów lub województw na rok 2024.

2. Do obliczenia wskaźników dochodów podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, stosuje się odpowiednio przepisy:

1) art. 20 ust. 2-5 - w przypadku gmin,

2) art. 22 ust. 2-5 - w przypadku powiatów,

3) art. 24 ust. 2-5 - w przypadku województw

- z tym że do obliczenia przyjmuje się planowane na rok 2024 dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych bez korekty, o której mowa w art. 9c.

3. Do ustalenia na rok 2024 części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i województw oraz części regionalnej subwencji ogólnej dla województw, a także wpłat do budżetu państwa, o których mowa w art. 29, art. 30 i art. 70a, przyjmuje się dochody jednostek samorządu terytorialnego planowane na rok 2024, z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, z uwzględnieniem korekty ustalonej w sposób określony w ust. 1.

Art. 70w. 1. Część rozwojową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2024 ustala się w wysokości 3 231 000 tys. zł. Do podziału części rozwojowej subwencji ogólnej nie stosuje się art. 28a, z wyjątkiem ust. 6.

2. Kwota części rozwojowej subwencji ogólnej wymieniona w ust. 1 podlega podziałowi na części przysługujące:

1) gminom,

2) powiatom,

3) województwom

- proporcjonalnie do wysokości udziału kwoty dochodów planowanych na rok 2024 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych gmin, powiatów i województw w łącznej kwocie dochodów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego z tego tytułu, przy czym do obliczeń przyjmuje się planowane na rok 2024 dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych ustalone z uwzględnieniem korekty, o której mowa w art. 9c.

3. Z kwoty części rozwojowej subwencji ogólnej przysługującej gminom wydziela się, stanowiącą 60%, kwotę podstawową, którą rozdziela się między gminy w sposób określony w art. 28a ust. 6, oraz, stanowiącą 40%, kwotę, którą rozdziela się w sposób określony w ust. 4.

4. Kwotę stanowiącą 40% części rozwojowej subwencji ogólnej dla gmin rozdziela się między wszystkie gminy proporcjonalnie do udziału należnego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2021 r. od podatników zamieszkałych na obszarze gminy, w ogólnej kwocie należnego podatku osób fizycznych za 2021 r. Do obliczeń przyjmuje się dane o podatku należnym zawarte w złożonych za 2021 r. zeznaniach podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznym obliczeniu podatku dokonanym przez płatników, według stanu na dzień 30 czerwca 2022 r.

5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do ustalenia części rozwojowej subwencji ogólnej dla powiatów i województw na 2024 r., z tym że kwota podstawowa dla:

1) powiatu - nie może być mniejsza niż 0,10% i większa niż 0,95% kwoty podstawowej dla wszystkich powiatów;

2) województwa - nie może być mniejsza niż 3% i większa niż 10% kwoty podstawowej dla wszystkich województw.".

Art.  35. 

W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 21 i 1720) w art. 3 w ust. 8a wyrazy "W 2023 r." zastępuje się wyrazami "W latach 2023 i 2024".

Art.  36. 

W ustawie z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1400 i 2005) w art. 110 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) w 2024 r. - 4190 mln zł;".

Art.  37. 

W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2023 r. poz. 904 i 1586) w art. 27 w ust. 1:

1)
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "1373,35 mln zł" zastępuje się wyrazami "1407,25 mln zł";
2)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) 2024 r. - 161,00 mln zł;".

Art.  38. 

W ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245, z późn. zm.) w art. 137 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2024 r. - 358 mln zł;".

Art.  39. 

W ustawie z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2170 oraz z 2022 r. poz. 2666) w art. 17:

1)
w ust. 1:
a)
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "1 249,345 mln zł" zastępuje się wyrazami "1 315,384 mln zł",
b)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) 2024 r. - 199,117 mln zł, w tym na realizację zadań:

a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących - 172,430 mln zł,

b) państwowej służby geologicznej, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 - 26,687 mln zł;";

2)
w ust. 2 po wyrazach "w ust. 1" dodaje się wyrazy "pkt 1-5 i 7-10";
3)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. W roku 2024 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację zadań służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 4.

2b. W roku 2024 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 5.";

4)
w ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazach "w ust. 1" dodaje się wyrazy "pkt 1-5 i 7-10";
5)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. a na realizację zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale - co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach - co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach - co najmniej o 10%

- minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.

5. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. b na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:

1) po pierwszym kwartale - co najmniej o 20%,

2) po dwóch kwartałach - co najmniej o 15%,

3) po trzech kwartałach - co najmniej o 10%

- minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.".

Art.  40. 

W ustawie z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 759 i 2760) w art. 15 wyrazy "do dnia 31 grudnia 2023 r." zastępuje się wyrazami "do dnia 31 grudnia 2024 r.".

Art.  41. 

W ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1672) w art. 20 w ust. 1 wyrazy "496 200 tys. zł" zastępuje się wyrazami "645 060 tys. zł".

Art.  42. 

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2024 r., z wyjątkiem art. 1 i art. 2, które wchodzą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

1 Art. 10 ust. 8 zmieniony przez art. 60 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
2 Art. 13 ust. 1 zmieniony przez art. 60 pkt 2 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
3 Art. 13 ust. 9 zmieniony przez art. 60 pkt 2 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
4 Art. 13 ust. 10 zmieniony przez art. 60 pkt 2 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
5 Art. 31a dodany przez art. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2024 r. (Dz.U.2024.1755) zmieniającej nin. ustawę z dniem 30 listopada 2024 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.123

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Szczególne rozwiązania służące realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.
Data aktu: 16/01/2024
Data ogłoszenia: 01/02/2024
Data wejścia w życie: 01/03/2024, 01/01/2024, 01/02/2024