Elektroniczna wymiana danych z Systemu Informacji Finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 9 grudnia 2023 r.
w sprawie elektronicznej wymiany danych z Systemu Informacji Finansowej

Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o Systemie Informacji Finansowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
minimalne wymogi techniczne, których spełnienie jest niezbędne w celu prowadzenia elektronicznej wymiany informacji;
2)
sposób udostępniania podmiotom uprawnionym informacji rejestrowanych;
3)
format danych przekazywanych podmiotom uprawnionym;
4)
sposób i tryb przekazywania informacji o unikalnym identyfikatorze dostępu do Systemu Informacji Finansowej, zwanego dalej "SInF", dacie nadania upoważnienia do dostępu do SInF oraz o utracie upoważnienia do dostępu do SInF.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
API - należy przez to rozumieć oprogramowanie umożliwiające łączenie i wymianę danych w komunikacji pomiędzy systemami teleinformatycznymi;
2)
GUI - należy przez to rozumieć graficzny interfejs użytkownika aplikacji służącej komunikacji z SInF;
3)
organie właściwym - należy przez to rozumieć organ, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o Systemie Informacji Finansowej, zwanej dalej "ustawą";
4)
podmiocie uprawnionym - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 19 ust. 2 ustawy;
5)
wymianie danych - należy przez to rozumieć elektroniczną wymianę informacji pomiędzy podmiotem uprawnionym a SInF;
6)
zapytaniu - należy przez to rozumieć wprowadzenie do SInF przez podmiot uprawniony lub osobę upoważnioną do dostępu do SInF przez taki podmiot danych identyfikacyjnych osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej lub rachunku w celu uzyskania informacji rejestrowanych dotyczących takiej osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej lub takiego rachunku.
§  3. 
1. 
Podmiot uprawniony prowadzi wymianę danych z użyciem protokołu HTTPS oraz bezpiecznego połączenia VPN.
2. 
Podmioty uprawnione zapewniają używanie rozwiązań technicznych, które gwarantują ochronę przed nieuprawnionym dostępem do informacji rejestrowanych oraz przed ich nieuprawnionym ujawnianiem, a także zapewniają rejestrowanie wszelkich działań związanych z uzyskiwaniem informacji rejestrowanych przez te podmioty.
§  4. 
1. 
Udostępnianie informacji rejestrowanych podmiotom uprawnionym odbywa się za pośrednictwem:
1)
GUI;
2)
API.
2. 
GUI umożliwia podmiotowi uprawnionemu:
1)
wystąpienie z zapytaniem;
2)
wyświetlenie danych zawierających informacje rejestrowane;
3)
zapisanie danych zawierających informacje rejestrowane w postaci pliku w formacie XLSX.
3. 
API umożliwia podmiotowi uprawnionemu:
1)
wystąpienie z zapytaniem;
2)
pobranie danych zawierających informacje rejestrowane;
3)
wymianę danych w formacie JSON.
§  5. 
1. 
GUI umożliwia podmiotowi uprawnionemu dostęp do danych zawierających:
1)
niepowtarzalne oznaczenie uzyskanego przez podmiot uprawniony dostępu do SInF;
2)
datę i godzinę udostępnienia informacji rejestrowanych;
3)
niepowtarzalny identyfikator wyników wyszukania.
2. 
GUI umożliwia pobranie danych, o których mowa w ust. 1, w postaci pliku w formacie XLSX.
§  6. 
1. 
Udostępnienie informacji rejestrowanej następuje na podstawie:
1)
wprowadzonego w zapytaniu:
a)
numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) osoby fizycznej, której dotyczy zapytanie,
b)
numeruidentyfikacjipodatkowej(NIP) osobyprawnej, jednostkiorganizacyjnejnieposiadającejosobowościprawnej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, której dotyczy zapytanie,
c)
numeru rachunku;
2)
zapytania z wykorzystaniem co najmniej trzech danych osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której dotyczy zapytanie, spośród odpowiednio:
a)
danych adresowych,
b)
imienia osoby fizycznej,
c)
nazwiska osoby fizycznej,
d)
daty urodzenia osoby fizycznej,
e)
numeru i serii dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby fizycznej,
f)
nazwy (firmy) podmiotu,
g)
numeru telefonu,
h)
adresu poczty elektronicznej.
2. 
Każdorazowe zapytanie obejmuje okres, za jaki informacje rejestrowane mają być udostępnione.
§  7. 
1. 
Zapytanie od osoby upoważnionej na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy uzupełnia się o dane zawierające:
1)
unikalny identyfikator dostępu do SInF nadany użytkownikowi przez podmiot uprawniony;
2)
informację o dacie nadania upoważnienia do dostępu do SInF osobie posługującej się unikalnym identyfikatorem dostępu do SInF.
2. 
Informację o utracie upoważnienia do dostępu do SInF przez osobę posługującą się unikalnym identyfikatorem dostępu do SInF podmiot uprawniony przekazuje do organu właściwego za pośrednictwem kanału łączności, o którym mowa w § 4 ust. 1.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2586).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2774

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Elektroniczna wymiana danych z Systemu Informacji Finansowej.
Data aktu: 09/12/2023
Data ogłoszenia: 27/12/2023
Data wejścia w życie: 11/01/2024