Legitymacja strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 1 czerwca 2022 r.
w sprawie legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb wydawania legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego, zwanej dalej "legitymacją";
2)
rodzaj i wzór legitymacji;
3)
podmiot właściwy do wydawania legitymacji;
4)
przypadki, w których legitymacja podlega zwrotowi, wymianie lub unieważnieniu;
5)
tryb postępowania w przypadku utraty legitymacji.
§  2. 
1. 
Legitymację wydaje się na wniosek strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej, zwanego dalej "strażakiem ratownikiem OSP", lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego na podstawie odpowiednio:
1)
informacji o ukończeniu z wynikiem pozytywnym przez strażaka ratownika OSP szkolenia podstawowego przygotowującego do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych;
2)
decyzji o przyznaniu świadczenia ratowniczego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Wniosek o wydanie legitymacji zawiera następujące dane:
1)
imię i nazwisko strażaka ratownika OSP lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego;
2)
fotografię strażaka ratownika OSP lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego;
3)
nazwę jednostki ochotniczej straży pożarnej.
3. 
Strażak ratownik OSP lub osoba posiadająca uprawnienie do świadczenia ratowniczego składają wniosek o wydanie legitymacji do właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
4. 
Właściwy komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej przekazuje wnioski o wydanie legitymacji, za pośrednictwem właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§  3. 
Organem właściwym do wydawania legitymacji jest Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.
§  4. 
1. 
Legitymacja jest elektroniczną kartą procesorową z interfejsem bezstykowym.
2. 
Wzór legitymacji jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Strażak ratownik OSP niezwłocznie zwraca legitymację właściwemu komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej w przypadku:
1)
wymiany legitymacji;
2)
zakończenia działalności w ochotniczej straży pożarnej, której był członkiem, przed nabyciem uprawnień, o których mowa w art. 16 ustawy.
2. 
Osoba posiadająca uprawnienie do świadczenia ratowniczego niezwłocznie zwraca legitymację właściwemu komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej w przypadku wymiany legitymacji.
§  6. 
Wymiany legitymacji dokonuje się w przypadku:
1)
zmiany danych zawartych w legitymacji;
2)
uszkodzenia lub zniszczenia legitymacji.
§  7. 
Legitymacja podlega unieważnieniu w przypadku:
1)
zwrotu legitymacji;
2)
utraty legitymacji;
3)
śmierci strażaka ratownika OSP lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego.
§  8. 
1. 
O utracie legitymacji strażak ratownik OSP lub osoba posiadająca uprawnienie do świadczenia ratowniczego niezwłocznie zawiadamiają pisemnie właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, podając w szczególności datę i okoliczności utraty legitymacji. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej niezwłocznie zawiadamia o tym zdarzeniu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
W razie odzyskania legitymacji strażak ratownik OSP lub osoba posiadająca uprawnienie do świadczenia ratowniczego zwracają legitymację właściwemu komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej oraz pisemnie zawiadamiają go o okolicznościach jej odzyskania i podają datę jej odzyskania. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej niezwłocznie zawiadamia o tym zdarzeniu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LEGITYMACJI STRAŻAKA RATOWNIKA OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ LUB OSOBY POSIADAJĄCEJ UPRAWIE DO ŚWIADCZENIA RATOWNICZEGO

AWERS

wzór

REWERS

wzór

Opis legitymacji:

1. Legitymacja strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego, zwana dalej "legitymacją", jest elektroniczną kartą procesorową z interfejsem bezstykowym w formie karty identyfikacyjnej o wymiarach 85,60 x 53,98 mm (ID-1), wykonanej z tworzywa sztucznego, z wbudowanym układem elektronicznym.

2. Blankiet legitymacji ma właściwości fizyczne zgodne z kryteriami, jakie spełniają karty identyfikacyjne formatu ID-1.

3. W warstwie graficznej legitymacji umieszcza się następujące elementy trwale zintegrowane z podłożem:

1) aktualny wizerunek twarzy strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego przedstawiony w taki sposób, że twarz zajmuje 70-80% pola przeznaczonego na wizerunek strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego, sporządzony na podstawie zdjęcia o dobrej ostrości, o wymiarach 30 x 38 mm, wykonanego na jednolitym jasnym tle, przedstawiającego tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost, z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;

2) imię i nazwisko strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego;

3) numer legitymacji (blankietu);

4) nazwę organu wydającego;

5) nazwę jednostki ochotniczej straży pożarnej, której członkiem jest strażak ratownik ochotniczej straży pożarnej lub osoba posiadająca uprawnienie do świadczenia ratowniczego;

6) datę wydania legitymacji.

4. W warstwie elektronicznej legitymacji umieszcza się układ elektroniczny w technologii zdalnej identyfikacji radiowej (RFiD), w którego pamięci koduje się dane identyfikacyjne tożsame z danymi umieszczonymi w warstwie graficznej.

5. Tło blankietu legitymacji wykonane w technice offsetowej z wykorzystaniem druku irysowego pokrywa całą powierzchnię po obu stronach karty. W procesie druku offsetowego są nanoszone następujące elementy:

1) tło irysowe w kolorze niebieskozielonym z lewej i z prawej strony blankietu ze strefą jasnobrązową pośrodku, z elementami wykonanymi w technice druku reliefowego;

2) tło giloszowe w formie stylizowanego, powtarzalnego ornamentu graficznego z elementami wykonanymi w technice druku reliefowego;

3) na awersie umieszcza się:

a) napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" w kolorze czarnym,

b) wizerunek orła według wzoru ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej,

c) napis "OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA" w kolorze czarnym,

d) element graficzny wykonany farbą optycznie zmienną (OVI), symbolizujący pojazd pożarniczy,

e) mikrodruki,

f) napis "IMIĘ",

g) napis "NAZWISKO",

h) napis "NUMER LEGITYMACJI",

i) element graficzny wykonany farbą aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym;

4) na rewersie umieszcza się:

a) napis "Bogu na chwałę, ludziom na pożytek",

b) napis "OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA W ",

c) napis "DATA WYDANIA LEGITYMACJI:",

d) napis "KOMENDANT GŁÓWNY PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ",

e) napis "ORGAN WYDAJĄCY",

f) napis "KOMENDA GŁÓWNA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ UL. PODCHORĄŻYCH 38, 00-463 WARSZAWA",

g) napis "W PRZYPADKU ZNALEZIENIA LEGITYMACJI NALEŻY ZWRÓCIĆ JĄ DO NAJBLIŻSZEJ JEDNOSTKI OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ, PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ LUB POLICJI.",

h) mikrodruki,

i) element graficzny wykonany farbą aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1274

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Legitymacja strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego.
Data aktu: 01/06/2022
Data ogłoszenia: 20/06/2022
Data wejścia w życie: 05/07/2022