ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2022
SO = SOA + SOB + SOC
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) SO - część oświatowa, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
2) SOA - kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej na realizację zadań szkolnych;
3) SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych;
4) SOC - kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych.
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem;
2) Up, i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i: od 1 do Lg dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy), od Lg +1 do Lm dla miast na prawach powiatu, od Lm+1 do Lp dla pozostałych powiatów, od Lp+1 do Ls dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,
gdzie:
Lg - oznacza liczbę gmin (w tym miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy) według stanu na dzień 1 stycznia 2022 r.,
Lm - oznacza sumę liczby gmin Lg i liczby miast na prawach powiatu według stanu na dzień 1 stycznia 2022 r.,
Lp - oznacza sumę liczby gmin Lg i liczby powiatów (w tym miast na prawach powiatu) według stanu na dzień 1 stycznia 2022 r.,
Ls - oznacza liczbę wszystkich jednostek samorządu terytorialnego powiększoną o liczbę miast na prawach powiatu według stanu na dzień 1 stycznia 2022 r.;
Ur,i = Sa,i + 0,7 Sb,i + 0,35 Sc,i + 0,42 Sd,i + 0,18 Se,i + 0,8 Sf,i + 0,07 Sg,i + 0,12 Sh,i + 0,30 Si,i + 0,22 Sj,i + 0,81 Sk,i + 0,39 Si,i + 0,52 Sm,i + 0,21 Sn,i + 0,1 So,i + 0,54 Sp,i
gdzie:
Sa,i- oznacza liczbę uczniów publicznych i niepublicznych szkół dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie dziennym, a także dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz uczniów, których liczbę przelicza się według Sk,ii Sl,i,
Sb,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie wieczorowym lub zaocznym, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sc,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie stacjonarnej oraz niepublicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sd,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Se,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie stacjonarnej oraz niepublicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sf,i- oznacza liczbę uczniów lub słuchaczy spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sg,i- oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sh,i- oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Si,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sj,i- oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej i niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sk,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem słuchaczy niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sl,i- oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem słuchaczy niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sm,i- oznacza liczbę słuchaczy branżowych szkół II stopnia kształcących w formie dziennej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sn,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
So,i- oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sp,i- oznacza liczbę słuchaczy publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls;
Uu,i = P1 N1,i+ P2 N2i + ... + P53 N53,i
gdzie:
- P1 do P53 oznaczają wagi,
- N1 do N53 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów lub słuchaczy w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,
określone następująco:
P1= 0,400 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego spełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 13 - N1,i,
P2= 0,200 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego niespełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 13 - N2,i,
P3= 0,250 dla uczniów szkół podstawowych, branżowych szkół I stopnia, liceów ogólnokształcących i techników, dla dzieci i młodzieży, w których iloraz liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole, ustalony zgodnie z ust. 12, jest niższy lub równy 18 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego spełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 14; waga P3nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P25, P26i P27oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych - N3,i,
P4= 0,200 dodatkowo dla uczniów małych szkół; waga P4nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P25,P26i P27oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych - N4,i,
P5= 1,400 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy oraz dla uczniów lub słuchaczy szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych specjalnych i klas szkół ponadgimnazjalnych specjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego - N5,i,
P6= 2,900 dla uczniów lub słuchaczy niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N6,1,
P7= 3,600 dla uczniów lub słuchaczy niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N7,i,
P8= 9,500 dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N8,i,
P9= 0,800 dla uczniów lub słuchaczy niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i klasach szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N9,i,
P10= 0,082 dla uczniów lub słuchaczy szkół ponadpodstawowych i klas szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych, słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych oraz uczniów szkół artystycznych (z wyłączeniem uczniów lub słuchaczy liceów ogólnokształcących, szkół policealnych, ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz szkół muzycznych I stopnia) - N10,i,
P11= 0,120 dla uczniów liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży - N11,i,
P12= 0,400 dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości, w liceach ogólnokształcących dla dorosłych i branżowych szkołach II stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali certyfikat kwalifikacji zawodowej z kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w zakresie której kształcenie było prowadzone w branżowej szkole II stopnia, niebędącej szkołą specjalną, dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe albo dyplom zawodowy, w szkołach policealnych i dotychczasowych szkołach policealnych, niebędących szkołami specjalnymi, oraz dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, którzy zdali egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w zakresie danej kwalifikacji w szkołach lub placówkach prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe (z wyłączeniem słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne) - N12,i,
P13= 0,230 dla słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz słuchaczy szkół policealnych; waga P13nie obejmuje uczniów lub słuchaczy przeliczanych wagami P18,P31i P45- N13,i,
P14= 0,400 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 17; waga P14nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N14,i,
P15= 0,350 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 18; waga P15nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N15,i,
P16= 0,290 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 19; waga P16nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N16,i,
P17= 0,230 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 20; waga P17nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy oraz uczniów przeliczanych wagami P31i P45- N17,1,
P18= 0,100 dla słuchaczy szkół policealnych kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 21 - N18, i,
P19= 0,080 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N19,i,
P20= 0,200 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 122), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 106), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 276), a także uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2018/2019 w zawodach, o których mowa w ust. 22; waga P20nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P21- N20,i,
P21 = 0,080 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, a także uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2018/2019 w zawodach, o których mowa w ust. 22 - N21,i,
P22= 0,200 dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020, 2020/2021 lub 2021/2022 w zawodach określonych w załączniku do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego (M.P. poz. 857); waga P22nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P23- N22,i,
P23= 0,080 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020, 2020/2021 lub 2021/2022 w zawodach określonych w załączniku do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego - N23,i,
P24= 0,050 dla uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach: kierowca mechanik albo technik transportu drogowego - N24,i
P25= 0,200 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P25obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, jest wyższa niż: w szkole podstawowej - 112, a w szkole ponadpodstawowej i klasach szkoły ponadgimnazjalnej prowadzonych w szkole ponadpodstawowej - 42 - N25,i,
P26= 1,000 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P26obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego: w szkole podstawowej jest wyższa niż 80 i nie przekracza 112, a w szkole ponadpodstawowej i klasach szkoły ponadgimnazjalnej prowadzonych w szkole ponadpodstawowej jest wyższa niż 30 i nie przekracza 42 - N26,i,
P27= 1,300 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P27obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, nie przekracza: w szkole podstawowej - 80, a w szkole ponadpodstawowej i klasach szkoły ponadgimnazjalnej prowadzonych w szkole ponadpodstawowej - 30 - N27,i,
P28= 0,600 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym w oddziałach i szkołach z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym w oddziałach i szkołach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania - N28,i,
P29= 0,200 dla uczniów oddziałów sportowych - N29,i,
P30= 1,000 dla uczniów oddziałów mistrzostwa sportowego - N30,i,
P31= 0,850 dla uczniów lub słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zawodach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla których ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia; waga P31 wyklucza się z wagami P13i P19- N31,i,
P32= 0,850 dla uczniów szkół muzycznych I stopnia - N32,i,
P33= 1,500 dla uczniów szkół muzycznych II stopnia - N33,i,
P34= 2,010 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N34,i,
P35= 3,360 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia - N35,i,
P36= 0,920 dla uczniów liceów sztuk plastycznych i uczniów klas dotychczasowych czteroletnich liceów plastycznych prowadzonych w liceach sztuk plastycznych - N36,1,
P37= 1,350 dla uczniów dotychczasowych ogólnokształcących szkół sztuk pięknych - N37,i,
P38 1,000 dla uczniów lub słuchaczy objętych indywidualnym nauczaniem (na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe), których liczbę oblicza się jako sumę liczby uczniów lub słuchaczy w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 września 2020 r. do dnia 25 czerwca 2021 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 28) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 28); waga P38nie obejmuje uczniów lub słuchaczy posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - N38,i,
P39= 1,100 dla uczniów lub słuchaczy oddziałów specjalnych, szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych specjalnych i klas szkół ponadgimnazjalnych specjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, których liczbę oblicza się jako sumę liczby uczniów lub słuchaczy w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 29 lutego 2020 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 28) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 28) - N39,i,
P40= 1,940 dla wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych specjalnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych i klasach szkół ponadgimnazjalnych specjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, których liczbę oblicza się jako sumę liczby wychowanków w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 29 lutego 2020 r. podzieloną przez liczbę dni w tym okresie - N40, i,
P41= 0,600 dla uczniów lub słuchaczy klas terapeutycznych prowadzonych w szkołach ogólnodostępnych lub szkołach integracyjnych - N41,i,
P42= 0,170 dla uczniów oddziałów dwujęzycznych; waga P42wyklucza się z wagami: P25, P26, P27i P28- N42,i,
P43 = 0,060 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego prowadzonych w liceum ogólnokształcącym - N43,i,
P44= 0,050 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego prowadzonych w technikum - N44,i,
P45= 3,000 dla uczniów lub słuchaczy kształcących się w zawodach dla żeglugi morskiej i śródlądowej, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103), oraz w zawodach dla rybołówstwa, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1654 i 1655), w szkołach posiadających certyfikat uznania procesu kształcenia uzyskany zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234); waga P45wyklucza się z wagami P13i P19- N45,i,
P46= 0,360 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły lub placówki publiczne prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe; waga P46nie obejmuje słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki publiczne prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz słuchaczy przeliczanych wagą P48- N46,i,
P47= 0,345 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły niepubliczne; waga P47nie obejmuje słuchaczy przeliczanych wagą P48- N47,i,
P48= 0,680 dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia - N48,1,
P49= 0,065 dla uczniów klas I, II i III szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N49,i,
P50= 1,500 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N50,i,
P51= 0,400 dla uczniów oddziałów przygotowawczych - N51,i,
P52 = 0,025 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia; waga P52nie obejmuje uczniów szkół specjalnych - N52,i,
P53= 0,012 dla uczniów szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży i klas szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży; waga P53 nie obejmuje uczniów szkół specjalnych - N53,i;
Uz,i = P54 N54,i + P55 N55,i +...+ P76 N76,i
gdzie:
- P54 do P76 oznaczają wagi,
- N54 do N72 oraz N74 do N76 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,
- N73 oznacza przypisaną wadze P73 liczebność nauczycieli stażystów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,
określone następująco:
P54= 0,750 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach; waga P54nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P70- N54,i,
P55= 0,660 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; waga P55nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P70- N54,i,
P56= 0,150 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców; waga P56nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P70- N56,i,
P57= 3,040 dla dzieci w przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, których liczbę oblicza się jako sumę liczby dzieci w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 29 lutego 2020 r. (z wyłączeniem sobót i niedziel oraz dni ustawowo wolnych od pracy) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem sobót i niedziel oraz dni ustawowo wolnych od pracy) - N57,i,
P58= 1,500 dla wychowanków internatów i burs; waga P58nie obejmuje wychowanków przeliczanych wagą P60- N58,i,
P59= 0,500 dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N59,i,
P60= 3,640 dla wychowanków internatów szkół artystycznych - N60,i,
P61= 6,300 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych, których liczbę oblicza się jako sumę liczby wychowanków w poszczególnych dobach w okresie od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 29 lutego 2020 r. (liczbę dób pomniejsza się o jedną dobę dla każdego wychowanka) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie - N61,i,
P62= 6,500 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), oraz wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P62wyklucza się z wagami P58i P59- N62,i,
P63= 7,800 dla wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P63wyklucza się z wagami P58i P59- N63 i,
P64= 5,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N64,i,
P65= 10,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, z wyłączeniem wychowanków skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P65wyklucza się z wagami P58, P59i P64- N65,i,
P66 = 1,500 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy nie korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N66,i,
P67= 9,500 dla wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych odpowiednio wychowaniem i kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N67,i,
P68 = 0,020 dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i liczby miesięcy ich użytkowania - N68,i,
P69 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych (na podstawie opinii, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz opinii, o których mowa w art. 315 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe) - N69,i,
P70= 0,250 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N70,i,
P71= 2,900 dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N71,i,
P72= 3,600 dla dzieci niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N72,i,
P73= 0,210 dla nauczycieli stażystów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, dla których organem prowadzącym jest ita jednostka samorządu terytorialnego, którzy rozpoczęli staż na stopień nauczyciela kontraktowego w roku szkolnym 2021/2022, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego - N73,
P74= 0,001 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), prowadzonych lub dotowanych przez i-tą gminę - N74,i,
P75= 0,034 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego powiatu i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N75,i,
P76= 0,0085 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego województwa i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N76,i;
Di = Wr + (1 - Wr) Wai
gdzie:
Wr - średni dla kraju wskaźnik wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi, wynoszący jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,25,
Wa,i - płacowy wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zwiększonych wydatków z tytułu zatrudnienia nauczycieli na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, obliczany:
a) według wzoru:
gdy ogólna liczba etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera oraz gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2
rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera, albo
b) Wa,i = 1, gdy:
- ogólna liczba etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero lub
- łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero,
gdzie:
Pks - średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty,
Pkk - średnie wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego,
Pkm - średnie wynagrodzenie nauczyciela mianowanego,
Pkd - średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego
- określone zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,
Ws,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wk,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wm,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wd,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Ws,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,
Wk,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,
Wm,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,
Wd,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,
R - waga z tytułu zatrudnienia nauczycieli w szkołach lub placówkach zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców oraz z tytułu zatrudnienia nauczycieli dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, uwzględniająca zwiększone wydatki z tytułu wypłacanego dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, wynosząca jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,107,
Lw,i - łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r.,
Li - łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r.; w przypadku gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero, przyjmuje się Li = 1.
Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia przeliczeniowego, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych z bazowego roku szkolnego.
gdzie Ur,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 3.
gdzie Uu,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 4.
gdzie Uz,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 5.
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) KKi- kwota korygująca dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego zaokrąglona do pełnych złotych w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa do pełnych złotych,
2) KK - ogólna kwota korygująca,
3) Upd,i- dodatkowa przeliczeniowa liczba uczniów ogółem w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r., obliczana według wzoru:
gdzie:
Wa,i- wskaźnik obliczony w sposób określony w ust. 2 pkt 6, z uwzględnieniem średniego wynagrodzenia nauczycieli ustalonego w sposób określony w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwiększonego o 4,40 %,
Ur,i- statystyczna liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 3,
Uu,i- uzupełniająca liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 4,
Uz,i- przeliczeniowa liczba uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym w zakresie zadań pozaszkolnych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 5 z wyłączeniem przeliczeniowej liczby nauczycieli stażystów,
4) Upd- suma dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów ogółem Upd,idla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, obliczana według wzoru:
gdzie Upd,ijest obliczane w sposób określony w pkt 3
- oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls.
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) KK2i - druga kwota korygująca dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego zaokrąglona do pełnych złotych w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa do pełnych złotych,
2) KK2 - druga ogólna kwota korygująca,
3) Upd2,i - druga dodatkowa przeliczeniowa liczba uczniów ogółem w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r., obliczana według wzoru:
Upd2,i = Wa,i ‧ (Uu2,i + Uz2,i)
gdzie:
Wa,i- wskaźnik obliczony w sposób określony w ust. 7a, z tym że nie bierze się pod uwagę danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 10 października 2021 r.,
Uu2,i- druga uzupełniająca liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona według wzoru:
Uu2,i = PA ‧ NA,i + PB ‧ NB,i + ...+ PE ‧ NE,i
gdzie:
- PA do PE oznaczają wagi,
- NA do NE oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od l do Ls,
określone następująco:
PA= 1,600 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów jest równa lub wyższa 1 i nie przekracza 60, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NA,i,
PB= 1,000 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NB,i,
PC= 0,400 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NC,i,
PD= 0,130 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - ND,i,
PE= 0,050 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 350, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NE,i,
Uz2,i- druga przeliczeniowa liczba dzieci w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona według wzoru:
Uz2,i = PF ‧ NF,i + PG ‧ NG,i + ...+ PO ‧ NO,i
gdzie:
- PF do PO oznaczają wagi,
- NF do NO oznaczają przypisane wagom liczebności dzieci w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od l do Ls,
określone następująco:
PF= 1,600 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu, szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, wchodzącej w skład zespołu i szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu jest równa lub wyższa 1 i nie przekracza 60, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NF,i,
PG= 1,000 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu, szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, wchodzącej w skład zespołu i szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NG,i,
PH= 0,400 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu, szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, wchodzącej w skład zespołu i szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NH,i,
PI= 0,130 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu, szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, wchodzącej w skład zespołu i szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NI,i,
PJ= 0,050 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu, szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, wchodzącej w skład zespołu i szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 350, z uwzględnieniem łącznej liczby dzieci i uczniów obliczonej zgodnie z ust. 31 lub 32 - NJ,i,
PK= 1,700 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci jest równa lub wyższa 1 i nie przekracza 75 - NK,i,
PL= 1,300 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 75 i nie przekracza 150 - NL,i,
PM= 0,700 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250 - NM,i,
PN= 0,400 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350 - NN,i,
PO= 0,300 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 350 - NO,i,
4) Upd2 - suma drugiej dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów ogółem Upd2,i dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, obliczana według wzoru:
gdzie Upd2, i jest obliczane w sposób określony w pkt 3
- oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls.
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) KK3i - trzecia kwota korygująca dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego zaokrąglona do pełnych złotych
w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa do pełnych złotych,
2) KK3 - trzecia ogólna kwota korygująca,
3) Upd3,i - trzecia dodatkowa przeliczeniowa liczba uczniów ogółem w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r., obliczana według wzoru:
Upd3,i = Wa2,i ‧ (Ur,i + Uu,i + Uz,i)
gdzie:
Wa2,i- płacowy wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zwiększonych wydatków z tytułu zatrudnienia nauczycieli na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców:
a) obliczany według wzoru:
gdy ogólna liczba etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera oraz gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera, albo
b) Wa2,i = 1, gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero oraz gdy ogólna liczba etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera, albo
c) Wa2,i = 0, gdy ogólna liczba etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero,
gdzie:
Pks2- wynosi 738,69 zł,
Pkk2- wynosi 332,41 zł,
Ws2,i- wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wk2,i- wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Ws2,k- wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w kraju,
Wk2,k- wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w kraju,
R - waga, o której mowa w ust. 2 pkt 6, wynosząca jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,107,
Lw,i- łączna liczba uczniów lub słuchaczy, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 2 pkt 6,
Li- łączna liczba uczniów lub słuchaczy, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 2 pkt 6,
Ur,i- statystyczna liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 3,
Uu,i- uzupełniająca liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 4,
Uz,i- przeliczeniowa liczba uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym, w zakresie zadań pozaszkolnych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 5 z wyłączeniem przeliczeniowej liczby nauczycieli stażystów,
4) Upd3 - suma trzeciej dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów ogółem Upd3,i dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, obliczana według wzoru:
gdzie Upd3,ijest obliczane w sposób określony w pkt 3
- oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 12 lipca 2022 r. (Dz.U.2022.1482) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 2022 r., zob. § 2 rozporządzenia zmieniającego.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 11 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1056) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2022 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b i c rozporządzenia z dnia 12 lipca 2022 r. (Dz.U.2022.1482) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2022 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2022 r. (Dz.U.2022.1752) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2022 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2021.2453 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022. |
Data aktu: | 21/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022 |