Tryb, sposób i warunki wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych, na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w stosunku do pracowników tych jednostek oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 29 lipca 2021 r.
w sprawie trybu, sposobu i warunków wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych, na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w stosunku do pracowników tych jednostek oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 195) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
1)
na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych,
2)
na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
3)
w stosunku do pracowników jednostek, o których mowa w pkt 1, oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa

- wykonuje właściwy rzeczowo i miejscowo państwowy inspektor sanitarny, zwany dalej "właściwym państwowym inspektorem sanitarnym".

§  2. 
1. 
Dokumentami uprawniającymi do wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów oraz w stosunku do pracowników i funkcjonariuszy, o których mowa w § 1, są:
1)
legitymacja służbowa pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej, w przypadku państwowego inspektora sanitarnego;
2)
legitymacja służbowa pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz upoważnienie państwowego inspektora sanitarnego, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w przypadku pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznej.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, upoważniają do:
1)
wstępu na teren urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2;
2)
uzyskania przepustki uprawniającej do wstępu na teren urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2;
3)
uzyskania przepustki, po okazaniu odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa, uprawniającej do wstępu na teren urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, gdzie są przetwarzane informacje niejawne.
§  3. 
1. 
Przeprowadzanie kontroli na terenie urzędu, jednostek organizacyjnych lub podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, zwanych dalej "jednostką kontrolowaną", oraz w stosunku do pracowników i funkcjonariuszy, o których mowa w § 1, następuje po uprzednim pisemnym zawiadomieniu kierownika tej jednostki.
2. 
Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje właściwy państwowy inspektor sanitarny, nie później niż w terminie 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kontroli.
3. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie właściwego państwowego inspektora sanitarnego;
2)
datę i miejsce wystawienia;
3)
oznaczenie jednostki kontrolowanej;
4)
termin rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli;
5)
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
6)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe pracowników przeprowadzających kontrolę;
7)
podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
4. 
W przypadku wystąpienia zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu pracowników oraz funkcjonariuszy lub mogących spowodować zagrożenie stanu sanitarnohigienicznego jednostki kontrolowanej kontrola jest przeprowadzana bez zachowania terminu, o którym mowa w ust. 2.
5. 
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się, w przypadku gdy kontrola jest przeprowadzana na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej.
§  4. 
1. 
Kontrola odbywa się w obecności kierownika jednostki kontrolowanej lub upoważnionego przez niego pracownika lub funkcjonariusza.
2. 
Pracownicy przeprowadzający kontrolę zapoznają się z przepisami porządkowymi obowiązującymi w jednostce kontrolowanej.
§  5. 
Po zakończeniu kontroli pracownicy przeprowadzający kontrolę sporządzają protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
§  6. 
1. 
Po sporządzeniu protokołu kierownik jednostki kontrolowanej lub upoważniony przez niego pracownik lub funkcjonariusz potwierdza podpisem w protokole stan faktyczny lub odmawia potwierdzenia stanu faktycznego opisanego w tym protokole.
2. 
W przypadku odmowy kierownika jednostki kontrolowanej lub upoważnionego przez niego pracownika lub funkcjonariusza potwierdzenia stanu faktycznego opisanego w protokole pracownicy przeprowadzający kontrolę zamieszczają w protokole informację o takiej odmowie.
3. 
Kierownik jednostki kontrolowanej lub upoważniony przez niego pracownik lub funkcjonariusz ma prawo zgłoszenia do właściwego państwowego inspektora sanitarnego w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu umotywowanych zastrzeżeń do treści protokołu oraz sposobu przeprowadzenia kontroli.
4. 
Właściwy państwowy inspektor sanitarny informuje w formie pisemnej kierownika jednostki kontrolowanej o uwzględnieniu zastrzeżeń w całości lub w części albo o ich nieuwzględnieniu, ze wskazaniem przyczyn nieuwzględnienia zastrzeżeń.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 411), które utraciło moc z dniem 1 czerwca 2021 r. zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 322 i 374).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1458

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb, sposób i warunki wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych, na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w stosunku do pracowników tych jednostek oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa.
Data aktu: 29/07/2021
Data ogłoszenia: 11/08/2021
Data wejścia w życie: 12/08/2021