Tryb, sposób i warunki wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych, na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w stosunku do pracowników tych jednostek oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 29 lipca 2021 r.
w sprawie trybu, sposobu i warunków wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych, na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w stosunku do pracowników tych jednostek oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 195) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
1)
na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych,
2)
na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
3)
w stosunku do pracowników jednostek, o których mowa w pkt 1, oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa

- wykonuje właściwy rzeczowo i miejscowo państwowy inspektor sanitarny, zwany dalej "właściwym państwowym inspektorem sanitarnym".

§  2. 
1. 
Dokumentami uprawniającymi do wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów oraz w stosunku do pracowników i funkcjonariuszy, o których mowa w § 1, są:
1)
legitymacja służbowa pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej, w przypadku państwowego inspektora sanitarnego;
2)
legitymacja służbowa pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz upoważnienie państwowego inspektora sanitarnego, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w przypadku pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznej.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, upoważniają do:
1)
wstępu na teren urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2;
2)
uzyskania przepustki uprawniającej do wstępu na teren urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2;
3)
uzyskania przepustki, po okazaniu odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa, uprawniającej do wstępu na teren urzędu, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, gdzie są przetwarzane informacje niejawne.
§  3. 
1. 
Przeprowadzanie kontroli na terenie urzędu, jednostek organizacyjnych lub podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, zwanych dalej "jednostką kontrolowaną", oraz w stosunku do pracowników i funkcjonariuszy, o których mowa w § 1, następuje po uprzednim pisemnym zawiadomieniu kierownika tej jednostki.
2. 
Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje właściwy państwowy inspektor sanitarny, nie później niż w terminie 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kontroli.
3. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie właściwego państwowego inspektora sanitarnego;
2)
datę i miejsce wystawienia;
3)
oznaczenie jednostki kontrolowanej;
4)
termin rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli;
5)
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
6)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe pracowników przeprowadzających kontrolę;
7)
podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
4. 
W przypadku wystąpienia zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu pracowników oraz funkcjonariuszy lub mogących spowodować zagrożenie stanu sanitarnohigienicznego jednostki kontrolowanej kontrola jest przeprowadzana bez zachowania terminu, o którym mowa w ust. 2.
5. 
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się, w przypadku gdy kontrola jest przeprowadzana na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej.
§  4. 
1. 
Kontrola odbywa się w obecności kierownika jednostki kontrolowanej lub upoważnionego przez niego pracownika lub funkcjonariusza.
2. 
Pracownicy przeprowadzający kontrolę zapoznają się z przepisami porządkowymi obowiązującymi w jednostce kontrolowanej.
§  5. 
Po zakończeniu kontroli pracownicy przeprowadzający kontrolę sporządzają protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
§  6. 
1. 
Po sporządzeniu protokołu kierownik jednostki kontrolowanej lub upoważniony przez niego pracownik lub funkcjonariusz potwierdza podpisem w protokole stan faktyczny lub odmawia potwierdzenia stanu faktycznego opisanego w tym protokole.
2. 
W przypadku odmowy kierownika jednostki kontrolowanej lub upoważnionego przez niego pracownika lub funkcjonariusza potwierdzenia stanu faktycznego opisanego w protokole pracownicy przeprowadzający kontrolę zamieszczają w protokole informację o takiej odmowie.
3. 
Kierownik jednostki kontrolowanej lub upoważniony przez niego pracownik lub funkcjonariusz ma prawo zgłoszenia do właściwego państwowego inspektora sanitarnego w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu umotywowanych zastrzeżeń do treści protokołu oraz sposobu przeprowadzenia kontroli.
4. 
Właściwy państwowy inspektor sanitarny informuje w formie pisemnej kierownika jednostki kontrolowanej o uwzględnieniu zastrzeżeń w całości lub w części albo o ich nieuwzględnieniu, ze wskazaniem przyczyn nieuwzględnienia zastrzeżeń.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 411), które utraciło moc z dniem 1 czerwca 2021 r. zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 322 i 374).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1458

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb, sposób i warunki wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych, na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w stosunku do pracowników tych jednostek oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa.
Data aktu: 29/07/2021
Data ogłoszenia: 11/08/2021
Data wejścia w życie: 12/08/2021