Protokoły postępowania oraz dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII 1
z dnia 18 grudnia 2020 r.
w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Na podstawie art. 80 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492, 1517, 2275 i 2320) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa:
1)
sposób dokumentowania oraz przechowywania dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zwanego dalej "postępowaniem";
2)
wzory protokołów postępowania;
3)
zakres dodatkowych informacji zawartych w protokole postępowania;
4)
sposób oraz formę udostępniania zainteresowanym protokołu postępowania wraz z załącznikami.
§  2.  [Zasady dokumentowania czynności i zdarzeń związanych z zamówieniem publicznym lub umową ramową; zasady przechowywania dokumentacji]
1. 
Zamawiający dokumentuje czynności i zdarzenia związane z danym zamówieniem publicznym lub umową ramową w uporządkowany sposób, umożliwiający odtworzenie chronologicznego przebiegu wszystkich etapów danego postępowania oraz istotnych czynności poprzedzających jego wszczęcie, a także czynności związanych z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy ramowej.
2. 
Zamawiający zapewnia przechowywanie dokumentacji postępowania, w tym protokołu postępowania i załączników do protokołu postępowania, tak aby przez cały okres jej przechowywania miał on bieżący dostęp do kompletnej dokumentacji, w celu umożliwienia jej niezwłocznego udostępnienia oraz odtworzenia, w sposób niebudzący wątpliwości, chronologicznego ciągu czynności i zdarzeń związanych z danym postępowaniem, w tym istotnych czynności poprzedzających jego wszczęcie, a także czynności związanych z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy ramowej.
§  3.  [Dodatkowe informacje zamieszczane w protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego]
Protokół postępowania w zależności od zastosowanego trybu postępowania lub procedury, wartości, rodzaju lub przedmiotu zamówienia zawiera oprócz informacji, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej "ustawą", dodatkowe informacje dotyczące:
1)
środków mających na celu zapobieżenie zakłóceniu uczciwej konkurencji w przypadku, o którym mowa w art. 85 ust. 1 ustawy;
2)
ogłoszeń informacyjnych o planowanych zamówieniach klasycznych, zamówieniach sektorowych lub zamówieniach w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;
3)
ogłoszeń o zamówieniu, ogłoszeń o zmianie ogłoszenia, ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy, ogłoszeń o udzieleniu zamówienia lub ogłoszeń o wyniku postępowania;
4)
dokumentów zamówienia;
5)
osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania lub osób mogących wpłynąć na wynik postępowania, w tym osób wykonujących czynności związane z przygotowaniem postępowania;
6)
osób udzielających zamówienia;
7)
podjętych środkach zaradczych w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 56 ust. 2 i 3 ustawy;
8)
zastosowania procedury, o której mowa w art. 139 ust. 1 ustawy;
9)
sposobu i terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wniosków o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów;
10)
otwarcia ofert;
11)
zestawienia ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wniosków o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów;
12)
oceny spełniania kryteriów selekcji;
13)
ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do negocjacji;
14)
negocjacji lub dialogu;
15)
zatwierdzenia prac komisji przetargowej / osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania;
16)
zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania;
17)
środków ochrony prawnej;
18)
czynności nowych lub czynności powtórzonych w postępowaniu oraz ich zatwierdzenia;
19)
udzielenia zamówienia;
20)
załączników do protokołu postępowania;
21)
uwag do protokołu postępowania;
22)
osoby sporządzającej i podpisującej protokół postępowania;
23)
kierownika zamawiającego zatwierdzającego protokół postępowania albo pracownika zamawiającego upoważnionego przez kierownika zamawiającego do zatwierdzenia protokołu postępowania.
§  4.  [Wzory protokołów postępowań o udzielenie zamówienia publicznego]
Wzór protokołu postępowania:
1)
o udzielenie zamówienia lub zawarcie umowy ramowej w trybie:
a)
przetargu nieograniczonego stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia,
b)
przetargu ograniczonego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia,
c)
negocjacji z ogłoszeniem albo sektorowych negocjacji z ogłoszeniem stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
d)
dialogu konkurencyjnego stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia,
e)
partnerstwa innowacyjnego stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia,
f)
negocjacji bez ogłoszenia stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia,
g)
zamówienia z wolnej ręki stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia,
h)
podstawowym stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia;
2)
w celu ustanowienia dynamicznego systemu zakupów oraz postępowania o udzielenie zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  5.  [Udostępnianie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz załączników do protokołu]
1. 
Protokół postępowania lub załączniki do protokołu postępowania udostępnia się w oryginale lub kopii.
2. 
Udostępnianie protokołu postępowania lub załączników do protokołu postępowania następuje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Jeżeli udostępnienie protokołu postępowania lub załączników do protokołu postępowania albo ich części przy użyciu środków komunikacji elektronicznej byłoby utrudnione lub niemożliwe:
1)
z przyczyn o charakterze technicznym,
2)
z przyczyn wynikających z przepisów odrębnych,
3)
w przypadku odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej z powodu zaistnienia jednej z sytuacji określonej w art. 65 ust. 1 ustawy,
4)
w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

- zamawiający niezwłocznie informuje o tym wnioskodawcę, wskazując, że udostępnienie, zgodnie z wyborem zamawiającego, może nastąpić przez wgląd w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego, przesłanie za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) lub za pośrednictwem posłańca.

4. 
Zamawiający udostępnia wnioskodawcy protokół postępowania niezwłocznie.
§  6.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Protokół postępowania w trybie przetargu nieograniczonego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Protokół postępowania w trybie przetargu organicznego

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Protokół postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem/sektorowych negocjacji z ogłoszeniem

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Protokół postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Protokół postępowania w trybie partnerstwa innowacyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Protokół postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia

ZAŁĄCZNIK Nr  7

Protokół postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki

ZAŁĄCZNIK Nr  8

Protokół postępowania w trybie podstawowym

ZAŁĄCZNIK Nr  9

Protokół postępowania w celu ustanowienia dynamicznego systemu zakupów oraz postępowania o udzielenie zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów

1 Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. poz. 1128), które na podstawie art. 97 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 oraz z 2020 r. poz. 1086 i 2275) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.2434

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Protokoły postępowania oraz dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 31/12/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2021