Przepisy ogólne
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami
(uchylony).
Krajowy system bilansowania i prognozowania emisji
Informacje jednostkowe zawarte w:
- nie są informacjami publicznymi w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej.
- nie dopełni obowiązku, o którym mowa w ust. 3, Krajowy ośrodek może zawiadomić o tym wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w terminie do dnia 15 września.
Aktualizacja prognoz jest sporządzana na podstawie tej oceny.
(uchylony).
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego udostępnia nieodpłatnie Krajowemu ośrodkowi informacje i dane niezbędne do przygotowania projektów inwentaryzacji emisji, o których mowa w art. 11 ust. 1, oraz projektów raportów, o których mowa w art. 11b ust. 1, z wyłączeniem danych osobowych oraz danych objętych tajemnicami prawnie chronionymi.
Zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- obowiązujące w trakcie realizowania planu;
– dokonuje się aktualizacji Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza w zakresie środków i strategii, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
- przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
- od dnia rozpoczęcia ich stosowania.
- każdy w zakresie swojej właściwości, sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw klimatu informację dotyczącą stosowanych działań i środków ujętych w Krajowym programie ograniczania zanieczyszczenia powietrza, które mają zapewnić dotrzymanie krajowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji określonych w załączniku nr 3 do ustawy lub wyznaczonej ścieżki redukcji emisji przyjętej spośród ścieżek redukcji emisji, o których mowa w art. 16c.
(uchylony).
(uchylony).
Obrót i zarządzanie jednostkami Kioto
Wpływy pochodzące ze sprzedaży jednostek Kioto są przekazywane na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanego dalej "Narodowym Funduszem", lub na wyodrębnione subkonto tego rachunku, jeżeli wynika to z zawartej umowy sprzedaży jednostek Kioto.
Organem właściwym w sprawach, o których mowa w art. 18 i 19, jest minister właściwy do spraw klimatu.
Zarządzanie krajowym limitem emisji gazów cieplarnianych nieobjętych systemem handlu uprawnieniami do emisji
Minister właściwy do spraw klimatu może nabyć jednostki rocznych limitów emisji od innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/842, kierując się ważnym gospodarczym interesem państwa.
(uchylony).
(uchylony).
Krajowy system zielonych inwestycji
- na dofinansowanie programów lub projektów z zakresu ochrony środowiska, w tym kosztów związanych z przekazaniem środków na dochody budżetu państwa w celu dofinansowania zadań realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe, obejmujących realizację tych programów lub projektów.
Wykonywanie zadań Krajowego operatora powierza się Narodowemu Funduszowi.
Minister właściwy do spraw klimatu sprawuje nadzór nad wykonywaniem zadań przez Krajowego operatora.
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
(uchylony).
Realizacja projektów wspólnych wdrożeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, dla projektów wspólnych wdrożeń realizowanych w ramach ścieżki pierwszej:
- kierując się potrzebą zapewnienia jednolitości, spójności i wiarygodności informacji oraz danych o uzyskanych w wyniku realizacji tych projektów jednostkach redukcji emisji, pozwalających na ocenę prawidłowości wykonania projektów oraz ocenę osiągniętych efektów.
Realizacja projektów wspólnych wdrożeń poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i projektów mechanizmu czystego rozwoju
Decyzja udzielająca zgody na udział w projekcie powinna zawierać:
Jednostkami redukcji emisji i jednostkami poświadczonej redukcji emisji uzyskanymi w wyniku realizacji projektów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej można swobodnie rozporządzać.
Zmiany w przepisach obowiązujących
W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.) w art. 2 w ust. 1 po pkt 14a dodaje się pkt 14b w brzmieniu: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Przepisy przejściowe i końcowe
(uchylony).
Pierwszy raport, o którym mowa w art. 7 ust. 1, podmiot korzystający ze środowiska sporządza za rok 2010 i wprowadza do Krajowej bazy w terminie do końca lutego 2011 r.
Pierwsze informacje, o których mowa w art. 7 ust. 8, Narodowy Fundusz, powiaty, gminy i dysponenci środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. poz. 1240, z późn. zm. 34 ), sporządzają za rok 2010 i przekazują do końca lutego 2011 r.
Pierwszej oceny informacji, o której mowa w art. 8 ust. 4, wojewódzki inspektor ochrony środowiska dokonuje w terminie do dnia 15 grudnia 2012 r. Ocenie tej podlegają informacje zawarte w raportach sporządzonych za rok 2010 i 2011.
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 286 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 56 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 286 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 56.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia 37 , z wyjątkiem art. 56 pkt 7, 7a i 10a, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
WYKAZ GAZÓW CIEPLARNIANYCH I INNYCH SUBSTANCJI WPROWADZANYCH DO POWIETRZA OBJĘTYCH SYSTEMEM ZARZĄDZANIA EMISJAMI GAZÓW CIEPLARNIANYCH I INNYCH SUBSTANCJI
Lp. | Substancje | Nr CAS1) |
1 | 2 | 3 |
Gazy cieplarniane | ||
1 | Dwutlenek węgla (Ditlenek węgla CO2) | 124-38-9 |
2 | Metan (CH4) | 74-82-8 |
3 | Podtlenek azotu (N2O) | 10024-97-2 |
4 | Heksafluorek siarki (SF6) | 2551-62-4 |
5 | Trifluorek azotu (NF3) | 7783-54-2 |
6 | Fluorowęglowodory (HFCs) | |
6.1 | HFC-23 (CHF3) | 75-46-7 |
6.2 | HFC-32 (CH2F2) | 75-10-5 |
6.3 | HFC-41 (CH3F) | 593-53-3 |
6.4 | HFC-125 (C2HF5) | 354-33-6 |
6.5 | HFC-134 (C2H2F4) | 359-35-3 |
6.6 | HFC-134a (C2H2F4) | 811-97-2 |
6.7 | HFC-143 (C2H3F3) | 430-66-0 |
6.8 | HFC-143a (C2H3F3) | 420-46-2 |
6.9 | HFC-152 (C2H4F2) | 624-72-6 |
6.10 | HFC-152a (C2H4F2) | 75-37-6 |
6.11 | HFC-161 (C2H5F) | 353-36-6 |
6.12 | HFC-227ea (C3HF7) | 431-89-0 |
6.13 | HFC-236cb (C3H2F6) | 677-56-5 |
6.14 | HFC-236ea (C3H2F6) | 431-63-0 |
6.15 | HFC-236fa (C3H2F6) | 690-39-1 |
6.16 | HFC-245fa (C3H3F5) | 460-73-1 |
6.17 | HFC-245ca (C3H3F5) | 679-86-7 |
6.18 | HFC-365mfc (C4H5F5) | 406-58-6 |
6.19 | HFC-43-10mee (C5H2F10) | 138495-42-8 |
6.20 | Pozostałe fluorowęglowodory (HFCs) | |
7 | Perfluorowęglowodory (PFCs) | |
7.1 | PFC-14, Perfluorometan, (CF4) | 75-73-0 |
7.2 | PFC-116, Perfluoroetan, (C2F6) | 76-16-4 |
7.3 | PFC-218, Perfluoropropan, (C3F8) | 76-19-7 |
7.4 | PFC-318, Perfluorocyklobutan, (c-C4F8) | 115-25-3 |
7.5 | Perfluorocyklopropan, (c- C3F6) | 931-91-9 |
7.6 | PFC-3-1-10, Perfluorobutan, (C4F10) | 355-25-9 |
7.7 | PFC-4-1-12, Perfluoropentan, (C5F12) | 678-26-2 |
7.8 | PFC-5-1-14, Perfluoroheksan, (C6F14) | 355-42-0 |
7.9 | PFC-9-1-18, Perfluorodekalina (C10F18) | 306-94-5 |
7.10 | Pozostałe perfluorowęglowodory (PFCs) | |
Inne substancje | ||
8 | Akrylonitryl | 107-13-1 |
9 | Aldryna | 309-00-2 |
10 | Amoniak (NH3) | 7664-41-7 |
11 | Antracen | 120-12-7 |
12 | Arsen i jego związki (jako As)2) | |
13 | Azbest | 1332-21-4 |
14 | Benzen | 71-43-2 |
15 | Benzo(a)piren | 50-32-8 |
16 | Bizmut i jego związki (jako Bi)2) | |
17 | Cer i jego związki (jako Ce)2) | |
18 | Chlor i jego związki nieorganiczne (jako HCl) | |
19 | Chlordan | 57-74-9 |
20 | Chlordekon | 143-50-0 |
21 | Chlorek winylu | 75-01-4 |
22 | Chlorofluorowęglowodory (CFCs)3) | |
23 | Chrom i jego związki (jako Cr)2) | |
24 | Cyjanowodór (HCN) | 74-90-8 |
25 | Cyna i jej związki (jako Sn)2) | |
26 | Cynk i jego związki (jako Zn)2) | |
27 | Dichlorodifenylotrichloroetan (DDT) | 50-29-3 |
28 | Dichlorometan (DCM) | 75-09-2 |
29 | Dieldryna | 60-57-1 |
30 | Disiarczek węgla | 75-15-0 |
31 | Di-(2-etyloheksylo)ftalan (DEHP) | 117-81-7 |
32 | Endryna | 72-20-8 |
33 | Fluor i jego związki nieorganiczne (jako HF) | |
34 | Halony4) | |
35 | Heksabromobifenyl | 36355-1-8 |
36 | Heksachlorobenzen (HCB) | 118-74-1 |
37 | Heksachlorocykloheksan (HCH) | 608-73-1 |
38 | Heptachlor | 76-44-8 |
39 | Kadm i jego związki (jako Cd)2) | |
40 | Kobalt i jego związki (jako Co)2) | |
41 | Lindan | 58-89-9 |
42 | Mangan i jego związki (jako Mn)2) | |
43 | Miedź i jej związki (jako Cu)2) | |
44 | Mirex | 2385-85-5 |
45 | Molibden i jego związki (jako Mo)2) | |
46 | Naftalen | 91-20-3 |
47 | Niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO)5) | |
48 | Nikiel i jego związki (jako Ni)2) | |
49 | Ołów i jego związki (jako Pb)2) | |
50 | Pentachlorobenzen | 608-93-5 |
51 | Pentachlorofenol (PCP) | 87-86-5 |
52 | Pierwiastki metaliczne i ich związki2) z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
53 | Pierwiastki niemetaliczne z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
54 | Polichlorodibenzodioksyny i polichlorodibenzofurany [PCDD + PCDF, dioksyny + furany] (jako Teq)6) | |
55 | Polichlorowane bifenyle (PCB) | 1336-36-3 |
56 | Pył całkowity | |
57 | Pył PM10 | |
58 | Pył PM2,5 | |
59 | Rtęć i jej związki (jako Hg)2) | |
60 | Substancje organiczne7) | |
61 | Tetrachloroetylen (PER) | 127-18-4 |
62 | Tetrachlorometan (TCM) | 56-23-5 |
63 | Tlenek etylenu | 75-21-8 |
64 | Tlenek węgla (CO) | 630-08-0 |
65 | Tlenki azotu (NOx/NO2) | |
66 | Tlenki siarki (SOx/SO2) | |
67 | Toksafen | 8001-35-2 |
68 | Trichlorobenzeny [wszystkie izomery] (TCB) | 12002-48-1 |
69 | Trichloroetylen | 79-01-6 |
70 | Trichlorometan | 67-66-3 |
71 | Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) zgłaszane jako suma benzo(b)fluorantenu, benzo(k)fluorantenu i indeno(1,2,3-cd)pirenu | |
72 | Wodorochlorofluorowęglowodory (HCFCs)8) | |
73 | Związki nieorganiczne z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
74 | Związki organiczne z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
75 | 1,1,1-trichloroetan | 71-55-6 |
76 | 1,1,2,2-tetrachloroetan | 79-34-5 |
77 | 1,2-dichloroetan (EDC) | 107-06-2 |
1) Oznaczenie numeryczne substancji według Chemical Abstracts Service.
2) Wszystkie metale jako masa całkowita tego pierwiastka we wszystkich formach chemicznych obecnych w emisji.
3) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupach I i II załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (Dz. Urz. UE L 286 z 31.10.2009, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 1005/2009".
4) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupach III i VI załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009.
5) NMLZO - niemetanowe lotne związki organiczne - związki organiczne, z wyjątkiem metanu, oraz frakcja kreozotu, mające w temperaturze 293,15 K prężność par nie mniejszą niż 0,01 kPa, względnie posiadające analogiczną lotność w szczególnych warunkach użytkowania; z wyjątkiem wymienionych w pozycjach 6-8, 14, 21, 22, 28, 34, 61-63, 68-70, 72, 75-77.
6) Wyrażone jako I-TEQ.
7) Substancje organiczne w postaci gazów i par, w tym lotne związki organiczne, w przeliczeniu na całkowity węgiel organiczny oznaczany metodą ciągłej detekcji płomieniowo-jonizacyjnej; dotyczy instalacji spalania i współspalania odpadów oraz instalacji, w których stosowane są rozpuszczalniki organiczne, objętych standardami emisyjnymi.
8) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupie VIII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009.
METODY PRZYGOTOWYWANIA I AKTUALIZACJI INWENTARYZACJI EMISJI I PROGNOZY EMISJI, RAPORTU METODYCZNEGO IIR ORAZ SKORYGOWANYCH INWENTARYZACJI EMISJI
Ponadto dodatkowe informacje, w szczególności dane dotyczące aktywności, niezbędne do oceny inwentaryzacji emisji i prognoz emisji, przygotowuje się zgodnie z tymi samymi wytycznymi.
Wykorzystanie wytycznych EMEP dotyczących sprawozdawczości pozostaje bez uszczerbku dla dodatkowych warunków określonych w niniejszym załączniku oraz dla wymogów dotyczących nomenklatury sprawozdawczej, szeregów czasowych oraz terminów przekazywania informacji.
W przypadku operacji lotniczych inwentaryzacja emisji, prognoza emisji lub raport metodyczny IIR są opracowywane na podstawie cyklu lądowania i startu rozumianego jako cykl obejmujący kołowanie przy starcie i lądowaniu, start, wznoszenie się, podchodzenie do lądowania, lądowanie i wszelkie inne czynności statku powietrznego odbywające się poniżej wysokości 3 000 stóp.
W przypadku międzynarodowej żeglugi morskiej inwentaryzacja emisji, prognoza emisji lub raport metodyczny IIR są opracowywane na podstawie kursów - na morzu i w wodach przybrzeżnych - statków wodnych, z wyjątkiem statków rybackich, pływających pod wszystkimi banderami, wypływających z terytorium jednego państwa i wpływających na terytorium innego państwa.
ROCZNE INWENTARYZACJE EMISJI
2. Emisje z określonych kluczowych kategorii obliczane są zgodnie z metodami określonymi w przewodniku EMEP/EEA, z wykorzystaniem metody "Tier 2" lub wyższej (bardziej szczegółowej).
Można korzystać z innych metod opartych na dowodach naukowych i kompatybilnych metod ustanawiania inwentaryzacji emisji, jeżeli metody te pozwalają na dokładniejsze szacunki niż standardowe metody określone w przewodniku EMEP/EEA.
3. W przypadku emisji pochodzących z transportu oblicza się ją i przedstawia spójnie z krajowymi bilansami energetycznymi przekazanymi do Eurostatu.
4. Emisje pochodzące z transportu drogowego oblicza się i przedstawia na podstawie paliw zbytych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto emisje pochodzące z transportu drogowego mogą być przedstawione na podstawie ilości zużytych paliw lub kilometrów przejechanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Informacje o rocznych emisjach przedstawia się w obowiązujących jednostkach określonych we wzorze sprawozdawczym nomenklatury dla sprawozdawczości (NFR) Konwencji LRTAP.
6. Inwentaryzacja emisji zawiera informacje określone w tabeli nr 1, które są przekazywane w terminach wskazanych w tej tabeli.
Tabela nr 1
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Terminy przekazywania informacji |
Całkowite krajowe emisje z podziałem na kategorie źródeł według NFR1), 2) | - SO2, NOx, NMLZO, NH3, CO - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb)3) - TZO4) (ogółem WWA5) benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, indeno (1,2,3-cd)piren, dioksyny/furany, PCB6), HCB7)) | Raz w roku, z uwzględnieniem danych od 1990 r. do roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2) |
15 lutego. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 15 lutego. |
Całkowite krajowe emisje z podziałem na kategorie źródeł według NFR2) |
- PM2,5, PM108) - sadza, jeżeli dane są dostępne |
Raz w roku, z uwzględnieniem danych od 2000 r. do roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2) |
15 lutego. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 15 lutego. |
Objaśnienia:
1) Nomenklatura dla sprawozdawczości (NFR) określona przez .ę LRTAP.
2) Informacje o emisjach ze źródeł naturalnych są sprawozdawane zgodnie z metodami w zakresie Konwencji LRTAP oraz z przewodnikiem EMEP/EEA dotyczącym bilansu emisji zanieczyszczeń powietrza. Nie są włączane do krajowych wartości całkowitych i są zgłaszane oddzielnie.
3) Cd (kadm), Hg (rtęć), Pb (ołów).
4) TZO (trwałe zanieczyszczenia organiczne).
5) WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne).
6) PCB (polichlorowane bifenyle).
7) HCB (heksachlorobenzen).
8) Przez PM10 rozumie się cząstki o średnicy aerodynamicznej wynoszącej co najwyżej 10 mikrometrów (µm).
7. Inwentaryzacja emisji może także zawierać informacje określone w tabeli nr 2, które są przekazywane w terminie wskazanym w tej tabeli.
Tabela nr 2
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Termin przekazywania informacji |
Całkowite krajowe emisje z podziałem na kategorie źródeł według NFR1) |
- metale ciężkie (As, Cr, Cu, Ni, Se i Zn oraz ich związki)2) - TSP3) |
Raz w roku, począwszy od 1990 r. (2000 r. dla TSP) do roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2) | 15 lutego |
Objaśnienia:
1) Informacje o emisjach ze źródeł naturalnych są sprawozdawane zgodnie z metodami ustanowionymi w Konwencji LRTAP oraz z przewodnikiem EMEP/EEA dotyczącym bilansu emisji zanieczyszczeń powietrza. Nie są włączane do krajowych wartości całkowitych i są zgłaszane oddzielnie.
2) As (arsen), Cr (chrom), Cu (miedź), Ni (nikiel), Se (selen), Zn (cynk).
3) TSP (całkowity pył zawieszony).
PROGNOZA EMISJI
1) przyjęte oraz planowane polityki i środki objęte prognozami;
2) w stosownych przypadkach, wyniki analizy wrażliwości wykonanej dla prognoz;
3) opis metod, modeli, podstawowych założeń i kluczowych parametrów wejściowych i wyjściowych.
2. Prognozy emisji muszą być szacowane i przyporządkowywane do odnośnych kategorii źródeł. Jeżeli nie jest to możliwe ze względu na brak wystarczająco szczegółowych danych, w raporcie metodycznym IIR zamieszcza się uzasadnienie bardziej zagregowanego poziomu sprawozdawczości. Prognoza zawiera zastosowane "środki" (środki przyjęte) i - w stosownych przypadkach - "dodatkowe środki" (środki planowane) dla każdego zanieczyszczenia zgodnie z wytycznymi ustanowionymi w przewodniku EMEP/EEA.
3. Prognoza emisji musi być zgodna z inwentaryzacją emisji za rok x - 3 i z prognozami zgłoszonymi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu, oraz uchylającego decyzję nr 280/2004/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 165 z 18.06.2013, str. 13, z późn. zm.).
4. Prognoza emisji zawiera informacje określone w tabeli nr 3, które są przekazywane w terminach wskazanych w tej tabeli.
Tabela nr 3
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Terminy przekazywania informacji |
Krajowe dane w postaci siatki dotyczące emisji z podziałem na kategorie źródeł (GNFR) |
- SO2, NOx, NMLZO, CO, NH3, PM10, PM2,5 - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb) - TZO (ogółem WWA, HCB, PCB, dioksyny/furany) - sadza, jeżeli dane są dostępne |
Co 4 lata dla roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2), począwszy od 2017 r. |
1 maja. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 1 maja. |
Duże źródła punktowe według kategorii źródła (GNFR) |
- SO2, NOx, NMLZO, co, NH3, PM10, PM2,5 - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb) - TZO (ogółem WWA, HCB, PCB, dioksyny/furany) - sadza, jeżeli dane są dostępne |
Co 4 lata dla roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2), począwszy od 2017 r. |
1 maja. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 1 maja. |
Prognozowane emisje w podziale na kategorie źródeł według NFR |
- SO2, NOx, NH3, NMLZO, PM2,5 - sadza, jeżeli dane są dostępne |
Co 2 lata, począwszy od 2017 r., w odniesieniu do lat, których dotyczą prognozy, czyli 2020 r., 2025 r., 2030 r. oraz, jeżeli dane są dostępne - 2040 r. i 2050 r. | 15 marca |
RAPORT METODYCZNY IIR
1) opis, odniesienia i źródła informacji dotyczące określonych metod, założeń, wskaźników emisji i danych dotyczących aktywności, jak również przesłanki ich wyboru;
2) opis krajowych kluczowych kategorii źródeł emisji;
3) informacje na temat niepewności, zapewniania jakości i weryfikacji;
4) opis uregulowań instytucjonalnych na potrzeby przygotowania bilansów;
5) rekalkulacje i planowane ulepszenia;
6) w stosownych przypadkach, informacje na temat wykorzystania elastycznego podejścia przewidzianego w art. 5 ust. 1-4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284;
6a) w przypadku wykorzystania elastycznego podejścia, o którym mowa w pkt 6, informacje wykazujące, że korzystanie z tego podejścia spełnia warunki określone w art. 5 ust. 1 i w załączniku IV część 4 lub w art. 5 ust. 2, 3 lub 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284;
7) w stosownych przypadkach, informacje na temat powodów odejścia od ścieżki redukcji emisji, o której mowa w art. 16b ust. 3 pkt 3, jak również środków służących zapewnieniu zbliżenia do tej ścieżki;
8) streszczenie.
2. Raport metodyczny IIR zawiera informacje określone w tabeli nr 4, które są przekazywane w terminie wskazanym w tej tabeli.
Tabela nr 4
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Termin przekazywania informacji |
Raport metodyczny IIR |
- SO2, NOx, NMLZO, NH3, co, PM2,5, PM10 - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb) i sadza - TZO (ogółem WWA, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, indeno (1,2,3-cd)piren, dioksyny/furany, HCB, PCB, HCB) - metale ciężkie (As, Cr, Cu, Ni, Se i Zn oraz ich związki) i TSP, jeżeli dane są dostępne |
Wszystkie lata (jak podano w części 1 ust. 6 i 7, części 2 ust. 4) | 15 marca |
KOREKTA INWENTARYZACJI EMISJI
1) dowody na to, że odnośne krajowe zobowiązanie lub zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji zostały przekroczone;
2) określenie, na ile skorygowanie inwentaryzacji emisji zmniejsza przekroczenie oraz przyczynia się do wypełnienia danego krajowego zobowiązania lub zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji;
3) oszacowanie, czy i kiedy można spodziewać się, że dane krajowe zobowiązanie lub zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji zostaną osiągnięte w oparciu o prognozy emisji bez korekty;
4) dowody na to, że korekta jest zgodna z co najmniej jedną z trzech następujących okoliczności:
a) w przypadku nowych kategorii źródeł emisji - dowody, że:
- nowe kategorie źródeł emisji zostały uznane w literaturze naukowej lub w przewodniku EMEP/EEA,
- dana kategoria źródeł nie została ujęta w odpowiedniej wcześniejszej inwentaryzacji emisji w czasie, gdy ustalano dane krajowe zobowiązanie lub zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji,
- emisje pochodzące z nowej kategorii źródeł przyczyniają się do tego, że Rzeczpospolita Polska nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji, co jest potwierdzone przez szczegółowy opis metody, dane i wskaźniki emisji wykorzystane, aby dojść do tego wniosku,
b) w przypadku znacząco różnych wskaźników emisji wykorzystanych do określenia emisji z określonych kategorii źródeł:
- opis pierwotnych wskaźników emisji, w tym szczegółowy opis podstawy naukowej użytej do określenia tego wskaźnika emisji,
- dowody na to, że pierwotne wskaźniki emisji były wykorzystywane do określania redukcji emisji substancji w czasie, gdy redukcje te zostały określone,
- opis zaktualizowanych wskaźników emisji, w tym szczegółowe informacje dotyczące podstawy naukowej użytej do określenia danego wskaźnika emisji,
- porównanie szacunków emisji dokonywanych w oparciu o pierwotne i zaktualizowane wskaźniki emisji wykazujące, że zmiana wskaźników emisji przyczynia się do tego, że Rzeczpospolita Polska nie jest w stanie wypełnić swoich zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji,
- wyjaśnienie, czy zmiany wskaźników emisji są znaczące,
c) w przypadku znacząco różnych metod wykorzystanych do określenia emisji z określonych kategorii źródeł:
- opis pierwotnie wykorzystanej metody, w tym szczegółowe informacje dotyczące podstawy naukowej użytej do określenia tego wskaźnika emisji,
- dowody na to, że pierwotna metoda została wykorzystana do określania redukcji emisji substancji w czasie, gdy redukcje te zostały ustanowione,
- opis zaktualizowanej wykorzystanej metody, w tym szczegółowe informacje dotyczące podstawy naukowej użytej do określenia tej metody,
- porównanie szacunków emisji dokonywanych w oparciu o pierwotne i zaktualizowane metody wykazujące, że zmiana metody przyczynia się do tego, że Rzeczpospolita Polska nie jest w stanie wypełniać swoich zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji,
- wyjaśnienie, czy zmiany wskaźników emisji są znaczące.
2. W stosownych przypadkach można odnieść się do odpowiednich wcześniejszych korekt.
3. Te same informacje mogą posłużyć do uzasadnienia w odniesieniu do procedur dostosowawczych opartych na podobnych warunkach wstępnych dla różnych państw członkowskich Unii Europejskiej, pod warunkiem że państwo członkowskie Unii Europejskiej przedstawi wymaganą dokumentację uzupełniającą, o której mowa w ust. 1.
4. Skorygowana wartość emisji jest obliczana ponownie, aby zapewnić spójność, w możliwym zakresie, szeregów czasowych dla każdego roku, w odniesieniu do którego zastosowano korektę lub korekty.
KRAJOWE ZOBOWIĄZANIA W ZAKRESIE REDUKCJI EMISJI SUBSTANCJI
Nazwa substancji | Zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji w porównaniu z 2005 r.1), 2) | |
Każdy rok od 2020 r. do 2029 r. | Każdy rok od 2030 r. | |
dwutlenek siarki (SO2)3) | 59% | 70% |
tlenek azotu (NOx)4) | 30% | 39% |
niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO)5) | 25% | 26% |
amoniak (NH3) | 1% | 17% |
pył drobny (PM2,5)6) | 16% | 58% |
1) Zobowiązania w zakresie redukcji w przypadku transportu drogowego odnoszą się do emisji obliczonych na podstawie sprzedanych paliw, a rokiem odniesienia jest 2005 r.
2) Spełnianie zobowiązań w zakresie redukcji emisji SO2, NOx i pyłu drobnego ustala się na podstawie wykorzystanych paliw.
3) Przez dwutlenek siarki (SO2) rozumie się wszystkie związki siarki wyrażone jako dwutlenek siarki (SO2), w tym trójtlenek siarki (SO3), kwas siarkowy (H2SO4) oraz zredukowane związki siarki, takie jak siarkowodór (H2S), merkaptany i siarczki dimetylu.
4) Przez tlenki azotu (NOx) rozumie się tlenek azotu (NO) i dwutlenek azotu (NO2) wyrażone jako dwutlenek azotu.
5) Przez niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO) rozumie się wszystkie związki organiczne inne niż metan, które są zdolne do wytwarzania utleniaczy fotochemicznych w reakcji z tlenkami azotu w obecności światła słonecznego.
6) Przez pył drobny (PM2,5) rozumie się cząstki o średnicy aerodynamicznej wynoszącej nie więcej niż 2,5 mikrometra (µm).
1) dyrektywy 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz. Urz. UE L 309 z 27.11.2001, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 320);
2) dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. UE L 309 z 27.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 299);
3) dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004, str. 18);
4) dyrektywy 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1).
Niniejsza ustawa zapewnia wykonanie następujących decyzji:
1) decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 280/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 49 z 19.02.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str. 57);
2) decyzji Komisji nr 2005/166/WE z dnia 10 lutego 2005 r. ustanawiającej zasady wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 280/2004/WE dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie i wykonania Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 55 z 01.03.2005, str. 57);
3) decyzji Komisji nr 2007/589/WE z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiającej wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 229 z 31.08.2007, str. 1);
4) decyzji Komisji nr 2006/780/WE z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie zapobiegania podwójnemu liczeniu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w przypadku projektów realizowanych w ramach Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 316 z 16.11.2006, str. 12);
5) decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz. Urz. UE L 205 z 14.08.2018, str. 40).
W zakresie swojej regulacji niniejsza ustawa umożliwia wykonanie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 386 z 29.12.2004, str. 1) zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 916/2007 z dnia 31 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 w sprawie ujednoliconego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 200 z 01.08.2007, str. 5) oraz rozporządzeniem Komisji (WE) nr 994/2008 z dnia 8 października 2008 r. w sprawie znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzją nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 271 z 11.10.2008, str. 3), a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 166/2006 z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz. Urz. UE L 33 z 04.02.2006, str. 1).
- zmieniony przez art. 3 pkt 9 lit. c ustawy z dnia 15 kwietnia 2021 r. (Dz.U.2021.1047) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 12 pkt 2 lit. d tiret trzecie ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. (Dz.U.2024.1940) zmieniającej nin. ustawę z dniem 11 stycznia 2025 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2022.673 t.j. |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | System zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji. |
Data aktu: | 17/07/2009 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 18/09/2009 |