Księgi ewidencyjne prowadzone przez podmioty gospodarcze wyspecjalizowane w zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 4 grudnia 2017 r.
w sprawie ksiąg ewidencyjnych prowadzonych przez podmioty gospodarcze wyspecjalizowane w zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 59a ust. 14 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r. poz. 2187) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór księgi ewidencyjnej zabytków przyjętych lub oferowanych do zbycia na własną rzecz i na rzecz innych osób, o wartości przekraczającej 10 000 złotych, prowadzonej przez podmiot gospodarczy wyspecjalizowany w zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także ekspertyz wydanych przez ten podmiot, zwanej dalej "księgą ewidencyjną", szczegółowy sposób jej prowadzenia i przechowywania oraz dokumentację dołączaną do księgi ewidencyjnej.
§  2. 
1. 
Wpisy do księgi ewidencyjnej obejmują cztery części, w których umieszcza się następujące dane:
1)
w części pierwszej - informacje o zabytku lub o ekspertyzie i zabytku, którego ona dotyczy:
a)
oznaczenie ekspertyzy, datę jej wydania i liczbę stron, łącznie z ewentualnymi załącznikami,
b)
rodzaj zabytku oraz jego nazwę lub tytuł, jeżeli można je ustalić, a także numer wpisu do rejestru zabytków, jeżeli zabytek jest wpisany do rejestru,
c)
materiał i technikę wykonania zabytku,
d)
określenie autorstwa lub wytwórcy zabytku, w tym określenie szkoły lub warsztatu, jeżeli można je ustalić,
e)
czas powstania zabytku, jeżeli można go ustalić,
f)
miejsce powstania zabytku, jeżeli można je ustalić,
g)
wymiary i ewentualnie wagę zabytku,
h)
informację o załączeniu do księgi ewidencyjnej odpisu ekspertyzy lub fotografii zabytku,
i)
opis stanu zachowania zabytku, z uwzględnieniem uszkodzeń i cech charakterystycznych,
j)
opis oznaczeń naniesionych na zabytku, w szczególności znaków, sygnatur, numerów inwentarzowych, pieczęci i napisów,
k)
dane osoby, na rzecz której została sporządzona ekspertyza,
l)
wnioski i ważne informacje wynikające z ekspertyzy, o której mowa w lit. a, w szczególności czas powstania zabytku, wycena;
2)
w części drugiej - informacje dotyczące nabycia lub przyjęcia zabytku w komis przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną:
a)
datę nabycia lub przyjęcia zabytku w komis przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną,
b)
cenę zakupu zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną lub cenę oznaczoną przez zbywcę zlecającego sprzedaż zabytku, w tym komitenta, za którą zabytek ma zostać sprzedany przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną,
c)
dane zbywcy zabytku, w tym komitenta,
d)
dane osób pośredniczących w nabyciu zabytku, w tym osób reprezentujących osoby prawne,
e)
sposób nabycia zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną,
f)
oświadczenie zbywcy, w tym komitenta, dotyczące pochodzenia zabytku i sposobu jego nabycia przez zbywcę, w tym komitenta, wraz z informacją, czy dołączył do oświadczenia dokumenty dotyczące pochodzenia zabytku i sposobu jego nabycia,
g)
oświadczenie podmiotu prowadzącego księgę ewidencyjną dotyczące czynności powziętych w celu weryfikacji, czy zabytek nie pochodzi z przestępstwa ani nie został wyprowadzony z terytorium państwa Unii Europejskiej lub państwa trzeciego z naruszeniem prawa, ze wskazaniem informacji uzyskanych z dostępnych rejestrów, wykazów i baz danych wraz z informacją, jakie dokumenty dotyczące tych czynności podmiot prowadzący księgę ewidencyjną dołączył do oświadczenia,
h)
informację o dołączeniu do księgi ewidencyjnej oryginału lub odpisu dokumentu poświadczającego nabycie zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną wraz z ceną zakupu oraz Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD) lub innego dokumentu potwierdzającego dopuszczenie do obrotu w przypadku, jeżeli podmiot ten nabył zabytek poza obszarem celnym Unii Europejskiej;
3)
w części trzeciej - informacje dotyczące zbycia zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną:
a)
datę zbycia zabytku,
b)
cenę sprzedaży zabytku,
c)
dane nabywcy zabytku,
d)
dane osób pośredniczących w zbyciu zabytku, w tym osób reprezentujących osoby prawne,
e)
informację o załączeniu do księgi ewidencyjnej odpisu faktury lub innego dokumentu poświadczającego zbycie zabytku wraz z ceną sprzedaży;
4)
w części czwartej - wykaz dołączonych dokumentów lub fotografii, o których mowa w § 3 ust. 1.
2. 
Na stronie tytułowej księgi ewidencyjnej organ, o którym mowa w art. 59a ust. 11 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zamieszcza numer ewidencyjny tej księgi oraz kolejnego jej tomu.
3. 
Wpisu do księgi ewidencyjnej dokonuje się w terminie 3 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie warunkujące wpis.
4. 
Brak oznaczenia przez zbywcę zlecającego sprzedaż zabytku, w tym komitenta, ceny, za którą zabytek ma zostać sprzedany przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną, nie wpływa na obowiązek wpisania do księgi ewidencyjnej informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i c-h.
5. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wpisuje się do księgi ewidencyjnej niezależnie od zajścia przesłanki warunkującej wpisanie informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
6. 
Przy wpisie zamieszcza się imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu oraz jej podpis i datę.
7. 
Wpisów w księdze ewidencyjnej dokonuje się w sposób trwały i czytelny, umieszczając je w porządku chronologicznym, w sposób uniemożliwiający dokonanie późniejszych uzupełnień.
§  3. 
1. 
Do księgi ewidencyjnej dołącza się:
1)
fotografie zabytku;
2)
odpis lub kopię ekspertyzy;
3)
dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. f-h oraz w pkt 3 lit. e.
2. 
Fotografie powinny przedstawiać całość zabytku, stan zachowania, elementy szczególne i oznaczenia, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. j.
3. 
Fotografie zabytku powinny być kolorowe, wykonane na jednolitym tle, w dobrej ostrości i w formacie co najmniej 9 x 13 cm, o rozdzielczości co najmniej 300 dpi; fotografowany zabytek powinien zajmować większą część kadru; formy płaszczyznowe (malarstwo, grafiki itp.) należy fotografować prostopadle do ich powierzchni.
4. 
W przypadku zabytków, których przedstawienie nie jest możliwe na pojedynczym zdjęciu, należy dołączyć dodatkowe zdjęcia wykonane z innego ujęcia.
§  4. 
Wzór księgi ewidencyjnej określa załącznik do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Księga ewidencyjna ma format A4 i powinna być wykonana w sposób trwały, zapewniający przydatność do użytkowania w całym okresie prowadzenia działalności, o której mowa w § 1.
2. 
Księga ewidencyjna ma strony ponumerowane oraz zabezpieczone w sposób chroniący je przed ich usunięciem lub wymianą.
3. 
Fotografie i dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1, należy dołączyć w sposób trwały do księgi ewidencyjnej lub zamieścić w oddzielnym zbiorze, nadając każdemu z nich numer porządkowy i dokonując na nich oraz w księdze adnotacji o fakcie ich dołączenia.
§  6. 
1. 
W przypadku wypełnienia całej księgi ewidencyjnej zakłada się jej kolejny tom.
2. 
Księgę ewidencyjną przechowuje się w sposób chroniący ją przed utratą lub zniszczeniem oraz zabezpiecza przed dostępem osób nieuprawnionych do dokonywania wpisów.
§  7. 
Sprostowania w treści wpisu dokonuje się przez:
1)
skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego wpisu;
2)
umieszczenie daty oraz czytelnego podpisu osoby dokonującej sprostowania.
§  8. 
W odniesieniu do zabytków nabytych lub przyjętych w komis przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną przed dniem wejścia w życie rozporządzenia do księgi ewidencyjnej nie wpisuje się informacji określonych w § 2 ust. 1 pkt 2.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 6 grudnia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Numer ewidencyjny księgi ............................... tom ..........

Liczba stron księgi* ............................................................

Podmiot prowadzący księgę ..............................................

Organ ewidencjonujący księgę ..........................................

* Należy podać liczbę stron bieżącego tomu księgi.

(strona tytułowa)

(strona 1)

OSOBY UPOWAŻNIONE DO DOKONYWANIA WPISU

Lp. Nazwisko i imię Podpis Okres
od do
1
2
3
4
5
6
7
8
...

(strona parzysta)

I. CZĘŚĆ PIERWSZA: INFORMACJE O ZABYTKU/EKSPERTYZIE*
1. Oznaczenie ekspertyzy, data jej wydania, liczba stron, ewentualne załączniki** 2. Rodzaj zabytku oraz jego nazwa lub tytuł; numer wpisu do rejestru zabytków***
3. Materiał i technika wykonania zabytku 4. Autor lub wytwórca, szkoła, warsztat***
5. Czas powstania zabytku*** 6. Miejsce powstania zabytku*** 7. Wymiary i ewentualnie waga zabytku (wysokość x szerokość) 8. Informacja o dołączeniu do księgi ewidencyjnej odpisu ekspertyzy lub fotografii zabytku
9. Opis stanu zachowania zabytku, z uwzględnieniem uszkodzeń i cech charakterystycznych 10. Opis oznaczeń naniesionych na zabytku, w szczególności znaków, sygnatur, numerów inwentarzowych, pieczęci i napisów
11. Dane osoby, na rzecz której została sporządzona ekspertyza** 12. Wnioski i ważne informacje wynikające z ekspertyzy (w szczególności czas powstania zabytku, wycena)**

* Niepotrzebne skreślić (Jeżeli wpis dotyczy ekspertyzy, należy podać w nim informacje o zabytku, którego ekspertyza dotyczy).

** Jeżeli wpis nie dotyczy ekspertyzy, pole należy przekreślić.

*** Jeżeli nie można ustalić, należy to zaznaczyć.

................................................................... .......................................................................

imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu data i podpis osoby dokonującej wpisu

(strona nieparzysta)

II. CZĘŚĆ DRUGA: INFORMACJE DOTYCZĄCE NABYCIA LUB PRZYJĘCIA

ZABYTKU W KOMIS

13. Data nabycia lub przyjęcia zabytku w komis przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną 14. Cena zakupu zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną lub cena oznaczona przez zbywcę zlecającego sprzedaż zabytku, w tym komitenta, za którą zabytek ma zostać sprzedany przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną 15. Dane zbywcy zabytku*
16. Dane osób pośredniczących w nabyciu zabytku, w tym osób reprezentujących osoby prawne
17. Sposób nabycia zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną
18. Oświadczenie zbywcy** dotyczące pochodzenia zabytku i sposobu jego nabycia przez zbywcę** wraz z informacją, czy zbywca** dołączył do oświadczenia dokumenty dotyczące pochodzenia zabytku i sposobu jego nabycia przez zbywcę**/***:
19. Oświadczenie podmiotu prowadzącego księgę ewidencyjną, dotyczące czynności powziętych w celu weryfikacji, czy zabytek nie pochodzi z przestępstwa ani nie został wyprowadzony z terytorium państwa Unii Europejskiej lub państwa trzeciego z naruszeniem prawa, ze wskazaniem informacji uzyskanych z dostępnych rejestrów, wykazów i baz danych oraz informacją, jakie dokumenty dotyczące tych czynności podmiot prowadzący księgę ewidencyjną dołączył do oświadczenia**:
20. Informacja o dołączeniu do księgi ewidencyjnej oryginału lub odpisu dokumentu poświadczającego nabycie zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną wraz z ceną zakupu oraz Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD) lub innego dokumentu potwierdzającego dopuszczenie do obrotu w przypadku, jeżeli podmiot ten nabył zabytek poza obszarem celnym Unii Europejskiej:
* Należy wpisać dane osoby, od której podmiot prowadzący księgę ewidencyjną nabył zabytek, w tym komitenta.

** Dotyczy podmiotu wskazanego w polu nr 15.

*** W razie braku miejsca w polu, tekst oświadczenia należy kontynuować na osobnym arkuszu, którego każda strona powinna być ponumerowana i podpisana przez osobę składającą oświadczenie.

.........................................................................................

imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu

..........................................................................................

data i podpis osoby dokonującej wpisu

(strona parzysta)

III. CZĘŚĆ TRZECIA: INFORMACJE DOTYCZĄCE ZBYCIA ZABYTKU
21. Data zbycia zabytku 22. Cena sprzedaży zabytku 23. Dane nabywcy zabytku
24. Dane osób pośredniczących w zbyciu zabytku, w tym osób reprezentujących osoby prawne
25. Informacja o załączeniu do księgi ewidencyjnej odpisu faktury lub innego dokumentu poświadczającego zbycie zabytku wraz z ceną sprzedaży
.........................................................................................

imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu

......................................................................................

data i podpis osoby dokonującej wpisu

(strona nieparzysta)

IV. CZĘŚĆ CZWARTA:

WYKAZ DOŁĄCZONYCH DOKUMENTÓW I FOTOGRAFII

Nr Data sporządzenia Opis dokumentu lub fotografii
1
2
3
4
...

.................................................................. .....................................................................

imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu data i podpis osoby dokonującej wpisu

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.2249

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Księgi ewidencyjne prowadzone przez podmioty gospodarcze wyspecjalizowane w zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 04/12/2017
Data ogłoszenia: 05/12/2017
Data wejścia w życie: 06/12/2017