Nadanie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej statusu państwowego instytutu badawczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 czerwca 2017 r.
w sprawie nadania Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej statusu państwowego instytutu badawczego

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w Warszawie, zwanej dalej "NASK", utworzonej na podstawie zarządzenia nr 5/93 Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 14 grudnia 1993 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (Dz. Urz. Kom. Bad. Nauk. poz. 33), nadaje się status państwowego instytutu badawczego.
2. 
Instytut używa nazwy "Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy".
3. 
Nadzór nad NASK sprawuje minister właściwy do spraw informatyzacji.
§  2. 
Przedmiotem działania NASK jest:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
a)
telekomunikacji,
b)
teleinformatyki,
c)
informatyki,
d)
cyberbezpieczeństwa,
e)
funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,
f)
społeczeństwa informacyjnego;
2)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej.
§  3. 
1. 
Do zadań NASK należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych ze środków finansowych na naukę;
2)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych z innych źródeł, w tym także ze środków Unii Europejskiej i środków Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
3)
opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
4)
wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oprogramowania, aparatury, urządzeń i innych wyrobów;
5)
prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych w zakresie ochrony informacji i systemów informacyjnych;
6)
prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych w zakresie ochrony infrastruktury telekomunikacyjnej i teleinformatycznej administracji publicznej;
7)
realizowanie zadań nałożonych na NASK przez ministra nadzorującego - jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych;
8)
prowadzenie działalności wydawniczej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
9)
organizowanie kursów i konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych związanych z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
10)
prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających;
11)
opracowywanie i wdrażanie usług telekomunikacyjnych, teleinformatycznych, informatycznych oraz z zakresu bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych oraz dziedzin pokrewnych;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra nadzorującego.
2. 
Do zadań NASK, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, wykonywanych w sposób ciągły należy:
1)
zapewnienie cyberbezpieczeństwa podmiotom publicznym w zakresie zlecanym i wskazywanym przez ministra nadzorującego, przez:
a)
realizację projektów związanych z bezpieczeństwem cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
tworzenie narzędzi do monitorowania sieci botnet,
c)
utrzymanie operacyjnego centrum zarządzania cyberbezpieczeństwem sfery cywilnej,
d)
rozwój Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa (NC Cyber);
2)
wsparcie informatyzacji państwa polegające w szczególności na rozwoju Miejskiej Sieci Komputerowej (WARMAN);
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prowadzenie prac rozwojowych wspomagających:
a)
rozwój systemów identyfikacji, w tym biometrii,
b)
uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję,
c)
modelowanie, symulację i optymalizację w systemach sieciowych,
d)
cyberbezpieczeństwo,
e)
przetwarzanie dużych, zmiennych i różnorodnych danych, w tym w chmurach obliczeniowych,
f)
metody analiz sieci społecznych,
g)
rozwój "Internetu Rzeczy" (IoT),
h)
technologię "blockchain";
4)
wsparcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym prowadzenie badań nad bezpieczeństwem korzystania z sieci, szczególnie przez dzieci.
§  4. 
Źródłem finansowania zadań NASK są środki finansowe:
1)
uzyskane z przychodów własnych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności badawczo-rozwojową oraz gospodarczą;
2)
pochodzące z dotacji podmiotowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, 1933 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 859) lub dotacji celowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
3)
pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;
4)
uzyskiwane z innych źródeł.
§  5. 
Dysponentem środków budżetowych, o których mowa w § 4 pkt 2, uzyskanych na zasadach określonych w:
1)
ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, jest minister właściwy do spraw informatyzacji;
2)
ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, jest minister właściwy do spraw nauki.
§  6. 
Umowy zawarte przez NASK przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują moc. Umowy te są realizowane na dotychczasowych zasadach.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024