Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 8 czerwca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym

Na podstawie art. 189 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605 i 904) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym (Dz. U. poz. 374) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 i 8 w brzmieniu:

"7) znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;

8) znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.";

2)
w § 4:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Program ochrony jest przedstawiany do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wraz z kompletem załączników, w formie wydruku oraz na informatycznym nośniku danych umożliwiającym kopiowanie jego treści, z zastrzeżeniem ust. 4.",

b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego i program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego jest przedstawiany do zatwierdzenia podmiotowi, który dokonuje wyznaczenia. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

5. Program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego albo program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego zatwierdzony w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z pkt 8.1.4.4 lub pkt 9.1.3.4 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 299 z 14.11.2015, str. 1, z późn. zm.), obejmujący środki kontroli w zakresie ochrony, o których mowa odpowiednio w pkt 8.1.5 lub pkt 9.1.4 załącznika do tego rozporządzenia, uznaje się za spełniający wymogi niniejszego rozporządzenia.";

3)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w pkt 4.5 uchyla się ppkt 4.5.12,
b)
w pkt 4.6 dodaje się ppkt 4.6.5 i 4.6.6 w brzmieniu:

"4.6.5. Kategorie przedmiotów zabronionych do wnoszenia do strefy zastrzeżonej.

4.6.6. Zwolnienia z zakazu wnoszenia przedmiotów zabronionych do strefy zastrzeżonej.",

c)
dodaje się pkt 4.14 i 4.15 w brzmieniu:

"4.14. Lokalizacja oraz organizacja, sposób i warunki dostępu do stanowiska rozpoznania i neutralizacji materiałów i urządzeń wybuchowych.

4.15. Przewóz broni palnej, gazowej i amunicji.";

4)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
w pkt 11 dodaje się ppkt 11.4 w brzmieniu:

"11.4. Karty identyfikacyjne członków załogi przewoźnika lotniczego.",

b)
w pkt 13 dodaje się ppkt 13.10 w brzmieniu:

"13.10. Wzór karty identyfikacyjnej członka załogi przewoźnika lotniczego.";

5)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 9 ppkt 9.5 otrzymuje brzmienie:

"9.5. Procedury ochrony i kontroli dostępu realizowane przez znanych dostawców wyznaczonych przez zarejestrowanego dostawcę zaopatrzenia pokładowego.";

6)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11. Wewnętrzny system kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

11.1. Ocena programu ochrony pod kątem aktualności i adekwatności zawartych w nim informacji.

11.2. Czynności audytorskie z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.

11.3. Przeglądy systemu ochrony obiektów.

11.4. Testy systemu ochrony obiektów.";

7)
dodaje się załączniki nr 7 i 8 do rozporządzenia w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Programy ochrony portu lotniczego i innego lotniska niepodlegającego alternatywnym środkom ochrony, programy ochrony przewoźnika lotniczego, programy ochrony zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego oraz programy ochrony lotniska niebędącego portem lotniczym podlegającego alternatywnym środkom ochrony, zatwierdzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, podlegają dostosowaniu do wymogów niniejszego rozporządzenia w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2. 
Programy ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego oraz programy ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego, zatwierdzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, podlegają dostosowaniu do wymogów niniejszego rozporządzenia w terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PROGRAMU OCHRONY ZNANEGO DOSTAWCY ZAOPATRZENIA POKŁADOWEGO

1. Zagadnienia ogólne

1.1. Cel programu.

1.2. Dane teleadresowe przedsiębiorcy.

1.3. Charakterystyka fizyczna obiektów należących do przedsiębiorcy.

1.4. Osoba odpowiedzialna za ochronę.

1.5. Rodzaj realizowanych dostaw.

2. Środki ochrony

2.1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i zaopatrzenia pokładowego.

2.2. Środki ochrony transportu zaopatrzenia pokładowego.

2.3. Inne środki ochrony.

3. Wewnętrzna kontrola zgodności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

3.1. Sporządzanie rocznego harmonogramu wewnętrznej kontroli zgodności.

3.2. Dokumentacja wewnętrznej kontroli zgodności i sprawozdawczość.

4. Wymagania dotyczące personelu

4.1. Sprawdzenie przeszłości.

4.2. Szkolenia.

5. Informowanie o incydentach

6. Wykaz załączników

6.1. Formularz sprawdzenia przeszłości.

6.2. Lista przedmiotów zabronionych w zaopatrzeniu pokładowym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PROGRAMU OCHRONY ZNANEGO DOSTAWCY ZAOPATRZENIA PORTU LOTNICZEGO

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Cel programu.

1.2. Dane teleadresowe przedsiębiorcy.

1.3. Charakterystyka fizyczna obiektów należących do przedsiębiorcy.

1.4. Osoba odpowiedzialna za ochronę.

1.5. Rodzaj realizowanych dostaw.

2. Środki ochrony

2.1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i zaopatrzenia portu lotniczego.

2.2. Środki ochrony transportu zaopatrzenia portu lotniczego.

2.3. Inne środki ochrony.

3. Wewnętrzna kontrola zgodności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

3.1. Sporządzanie rocznego harmonogramu wewnętrznej kontroli zgodności.

3.2. Dokumentacja wewnętrznej kontroli zgodności i sprawozdawczość.

4. Wymagania dotyczące personelu

4.1. Sprawdzenie przeszłości.

4.2. Szkolenia.

5. Informowanie o incydentach

6. Wykaz załączników

6.1. Formularz sprawdzenia przeszłości.

6.2. Lista przedmiotów zabronionych w zaopatrzeniu portu lotniczego.

1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.992

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym.
Data aktu: 08/06/2016
Data ogłoszenia: 08/07/2016
Data wejścia w życie: 23/07/2016