Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy 1

Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy (Dz. U. poz. 578) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1:
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) dane o szacowanych poziomach ufności, niepewności i dokładności wyników badań w ramach monitoringu wód dla elementów fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych;",

w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 12-23 w brzmieniu:

"12) informacje o planowanych i podjętych działaniach, które służą wdrożeniu zasady zwrotu kosztów usług wodnych, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód oraz kosztów środowiskowych i zasobowych, zawierające w szczególności informacje o wynikach tych działań oraz ich wpływie na stan wód;

13) podsumowanie działań podjętych dla realizacji:

a) celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d-38f ustawy - Prawo wodne,

b) wymagań wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 1250)

- dla jednolitych części wód, przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;

14) informacje dotyczące charakterystyki i liczby pozwoleń wodnoprawnych udzielonych na:

a) pobór wód,

b) wprowadzanie ścieków do wód,

c) regulację wód;

15) informacje o przypadkach, w których udzielono zezwolenia na wprowadzanie zanieczyszczeń bezpośrednio do wód podziemnych, rozumiane jako wprowadzanie w inny sposób niż przez przesiąkanie przez glebę i podglebie;

16) podsumowanie działań podjętych w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38l ust. 2 ustawy - Prawo wodne, dla których środowiskowe normy jakości zostały określone w faunie i florze oraz które wykazują tendencje do akumulowania się w osadach, zawierające w szczególności informacje o wynikach prowadzonych działań oraz ich wpływie na stan wód;

17) podsumowanie działań podjętych w celu zapobieżenia skutkom zanieczyszczeń niedających się przewidzieć lub łagodzenia tych skutków, zawierające w szczególności informacje o wynikach prowadzonych działań oraz ich wpływie na stan wód;

18) podsumowanie działań, o których mowa w art. 113c ustawy - Prawo wodne, zawierające w szczególności informacje o wynikach przeglądu pozwoleń wodnoprawnych oraz programów monitoringu wód;

19) informacje o sposobie prowadzenia działań polegających na utrzymywaniu wód uwzględniających cele środowiskowe określone w art. 38d-38f ustawy - Prawo wodne;

20) informacje o pozostałych działaniach, innych niż wskazane w pkt 12-19, które podjęto ze względu na konieczność osiągnięcia ustalonych celów środowiskowych;

21) tabelę dotyczącą jakości pomiarów i badań w monitoringu JCWP oraz JCWPd, uzyskiwanych metodykami referencyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 155b ust. 1 ustawy - Prawo wodne, zawierającą granice oznaczalności tych metodyk referencyjnych oraz informacje na temat niepewności pomiaru w ramach tych metodyk referencyjnych;

22) uzasadnienie częstotliwości monitorowania substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38l ust. 2 ustawy - Prawo wodne, jeżeli odstępy czasowe między poszczególnymi działaniami monitorującymi są dłuższe niż jeden rok;

23) podsumowanie działań podjętych w celu zapobiegania chemicznemu zanieczyszczeniu wód powierzchniowych, zawierające w szczególności opis wpływu tych działań na JCWP.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w odniesieniu do wartości progowych elementów fizykochemicznych dla oceny stanu chemicznego JCWPd jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.";

2)
w § 5:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zakres analiz ekonomicznych, o których mowa w art. 113b ust. 6 ustawy - Prawo wodne, związanych z korzystaniem z wód obejmuje:

1) analizę usług wodnych w obszarze dorzeczy i stopnia zwrotu ich kosztów, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód oraz kosztów środowiskowych i zasobowych;

2) informacje związane z dokonaniem wyboru najefektywniejszych ekonomicznie kombinacji działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju w odniesieniu do sposobów korzystania z wód, opartego na oszacowaniach potencjalnych kosztów tych działań, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód.",

b)
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W ramach analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się długoterminowe prognozy zapotrzebowania na wodę i zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz w miarę potrzeby:";

3)
załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
1.
Do planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do aktualizacji planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy dokonywanych po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES INFORMACJI KONIECZNYCH DO SPORZĄDZANIA PLANÓW GOSPODAROWANIA WODAMI NA OBSZARACH DORZECZY W ODNIESIENIU DO WARTOŚCI PROGOWYCH ELEMENTÓW FIZYKOCHEMICZNYCH DLA OCENY STANU CHEMICZNEGO JCWPd

1. Zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w odniesieniu do wartości progowych elementów fizykochemicznych dla oceny stanu chemicznego JCWPd obejmuje:

1) sposób określenia wartości progowych dla zanieczyszczeń i wskaźników zanieczyszczenia;

2) informacje o każdej JCWPd lub grupach takich części wód uznanych za zagrożone nieosiągnięciem dobrego stanu chemicznego dla wód podziemnych, w tym o:

a) wielkości JCWPd,

b) każdej substancji zanieczyszczającej lub substancji wyrażonej jako wskaźnik, która powoduje, że JCWPd uznaje się za zagrożoną,

c) celach dotyczących jakości środowiska, z którymi związane jest zagrożenie, w tym aktualnych lub potencjalnych uzasadnionych sposobach wykorzystania wód podziemnych lub ich funkcjach,

d) związku między JCWPd a wodami powierzchniowymi pozostającymi w związku hydraulicznym oraz związku pomiędzy JCWPd a bezpośrednio od nich zależnymi ekosystemami lądowymi,

e) w przypadku naturalnie występujących substancji - naturalnych poziomach tła w JCWPd,

f) w przypadku gdy wartości progowe zostały przekroczone - zaistniałych przekroczeniach;

3) wartości progowe, niezależnie od tego, czy mają zastosowanie na poziomie kraju, obszaru dorzecza, części międzynarodowego dorzecza znajdującego się na terytorium danego państwa członkowskiego lub JCWPd, lub grupy takich części;

4) dane o współzależności między wartościami progowymi a każdym z poniższych elementów:

a) w przypadku naturalnie występujących substancji - poziomami tła,

b) wodami powierzchniowymi pozostającymi w związku hydraulicznym i ekosystemami lądowymi bezpośrednio zależnymi od wód podziemnych,

c) celami dotyczącymi jakości środowiska i innymi normami służącymi ochronie wód, obowiązującymi na poziomie krajowym, unijnym lub międzynarodowym,

d) wszelkimi istotnymi informacjami dotyczącymi substancji zanieczyszczających w zakresie ich własności toksycznych, ekotoksycznych, trwałości, potencjału bioakumulacji i zdolności do dyspersji;

5) metodykę ustalania poziomów tła;

6) wyniki oceny stanu chemicznego JCWPd, dokonanej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy - Prawo wodne.

2. Każdy przypadek braku wykorzystania w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy informacji, o których mowa w ust. 1, wymaga przedstawienia uzasadnienia w tych planach.

1 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża:

1) dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275; Dz. Urz. WE L 331 z 15.12.2001, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 358; Dz. Urz. UE L 81 z 20.03.2008, str. 60; Dz. Urz. UE L 348 z 24.12.2008, str. 84; Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114; Dz. Urz. UE L 226 z 24.08.2013, str. 1; Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 311 z 31.10.2010, str. 32);

2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/39/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. zmieniającą dyrektywy 2000/60/WE i 2008/105/WE w zakresie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. UE L 226 z 24.08.2013, str. 1);

3) dyrektywę Komisji 2014/80/UE z dnia 20 czerwca 2014 r. zmieniającą załącznik II do dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. UE L 182 z 21.06.2014, str. 52).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1973

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.
Data aktu: 14/11/2016
Data ogłoszenia: 07/12/2016
Data wejścia w życie: 22/12/2016