Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 27 grudnia 2012 r.
w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej

Na podstawie art. 209 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, 951 i 1544) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej:
1)
przewoźników lotniczych za szkody spowodowane opóźnieniem w przewozie pasażerów, bagażu lub towarów,
2)
przewoźników lotniczych za szkody powstałe w przewozie lotniczym poczty,
3)
przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną za szkody powstałe w związku z prowadzoną przez siebie działalnością lotniczą,
4)
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej za szkody powstałe w związku z prowadzoną przez siebie działalnością lotniczą

- zwanego dalej "ubezpieczeniem OC", termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.

§  2.
1.
Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna podmiotów, o których mowa w § 1, za szkody wyrządzone działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia w związku z prowadzoną działalnością lotniczą.
2.
Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:
1)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1:
a)
powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy bagażu lub towarów,
b)
polegających na zapłacie kar umownych,
c)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem;
2)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2:
a)
powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy poczty,
b)
wynikających z wady ukrytej lub właściwości naturalnych poczty,
c)
polegających na zapłacie kar umownych,
d)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy, chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem;
3)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3:
a)
powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy bagażu, towarów lub poczty,
b)
polegających na zapłacie kar umownych,
c)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu zezwolenia, o którym mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2 ustawy, chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem;
4)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4:
a)
polegających na zapłacie kar umownych,
b)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 8 ustawy, chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem.
§  3.
Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje:
1)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2 - najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności lotniczej w zakresie przewozu lotniczego, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy;
2)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3 - najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności lotniczej, o której mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4 - najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności lotniczej przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, o której mowa w art. 160 ust. 3 pkt 8 ustawy.
§  4.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
4694 SDR na każdego pasażera - w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie pasażerów;
2)
1131 SDR na każdego pasażera - w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie bagażu;
3)
19 SDR na każdy kilogram towarów - w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie towarów.
§  5.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 19 SDR na każdy kilogram poczty w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie poczty.
§  6.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
5 000 000 SDR dla podmiotów świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy;
2)
1 500 000 SDR dla podmiotów świadczących usługi określone w art. 176 pkt 1-2, 6 i 8-11 ustawy.
§  7.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
30 000 000 SDR - dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
2)
5000 SDR - dla jednostek organizacyjnych realizujących osłonę meteorologiczną w instytucjach zapewniających służby meteorologiczne dla żeglugi powietrznej;
3)
dla pozostałych podmiotów:
a)
10 000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym A,
b)
50 000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym B,
c)
100 000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym od C do E.
2.
Kod referencyjny danego lotniska, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest określony zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dla lotnisk cywilnych.
§  8.
Kwoty, o których mowa w § 4-7, są ustalane przy zastosowaniu średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz. U. Nr 110, poz. 1168 oraz z 2006 r. Nr 239, poz. 1736), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.67

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.
Data aktu: 27/12/2012
Data ogłoszenia: 16/01/2013
Data wejścia w życie: 16/02/2013