Zm.: rozporządzenie w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 30 grudnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów

Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1, 4, 5, 7 i 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów (Dz. U. poz. 688) wprowadza się następujące zmiany:
1)
użyte w § 4 i § 7 ust. 2 oraz w załączniku nr 5 w różnym przypadku wyrazy "minister właściwy do spraw transportu" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego";
2)
załącznik nr 3 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3)
załącznik nr 4 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
4)
załącznik nr 8 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU

(maksymalny format: A4 (210 x 297 mm))
Pieczęć Dyrektora

Transportowego Dozoru

Technicznego

dotyczące:

- wydania homologacji typu tramwaju1),

- zmiany homologacji typu tramwaju1),

- odmowy wydania homologacji typu tramwaju1),

- cofnięcia homologacji typu tramwaju1),

wydane na podstawie art. 70h ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.

- Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

Numer świadectwa homologacji typu: ..................................................................................

Powód zmiany2): ................................................................................................................

0.1. Marka: ......................................................................................................................

0.2. Typ: ..........................................................................................................................

0.3. Oznaczenie handlowe: ...............................................................................................

0.4. Nazwa i adres producenta: ........................................................................................

0.5. Rodzaj tramwaju: ......................................................................................................

0.6. Rodzaj nadwozia: ......................................................................................................

0.13. Ograniczenia3) ..........................................................................................................

Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego, potwierdzonego w protokole wraz ze sprawozdaniem jednostki uprawnionej, niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych w świadectwie homologacji typu oraz w dokumencie informacyjnym z wynikami badań homologacyjnych.

Wydanie homologacji/Odmowa wydania homologacji/Cofnięcie homologacji1), 4)

Pouczenie

Na podstawie art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 963, z późn. zm.) od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do ministra właściwego do spraw transportu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

............................... ................................ ...............................

(miejscowość) (podpis) (data)

Załączniki:

1. Dokument informacyjny.

2. Protokół wraz ze sprawozdaniem z badań homologacyjnych jednostki uprawnionej.

3. Wykaz osób upoważnionych do podpisywania świadectw zgodności, zawierający ich dane osobowe: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz wzór podpisu.

________________________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Wypełnić, jeśli dotyczy.

3) Wypełnić, jeśli występują ograniczenia w użytkowaniu tramwaju lub gdy przedmiot wyposażenia lub część tramwaju spełnia swoje zadanie tylko w połączeniu z innymi częściami tramwaju.

4) Należy podać przyczyny w przypadku odmowy wydania homologacji lub jej cofnięcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU

(maksymalny format: A4 (210 x 297 mm))
Pieczęć Dyrektora

Transportowego Dozoru

Technicznego

dotyczące:

- wydania homologacji typu trolejbusu1),

- zmiany homologacji typu trolejbusu1),

- odmowy wydania homologacji typu trolejbusu1),

- cofnięcia homologacji typu trolejbusu1),

wydane na podstawie art. 70h ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.

- Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

Numer świadectwa homologacji typu: ..................................................................................

Powód zmiany2): ................................................................................................................

0.1. Marka: ......................................................................................................................

0.2. Typ: ..........................................................................................................................

0.3. Oznaczenie handlowe: ...............................................................................................

0.4. Nazwa i adres producenta: ........................................................................................

0.5. Rodzaj nadwozia: ......................................................................................................

0.10. Ograniczenia3) ..........................................................................................................

Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego, potwierdzonego w protokole wraz ze sprawozdaniem jednostki uprawnionej, niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych w świadectwie homologacji typu oraz w dokumencie informacyjnym z wynikami badań homologacyjnych.

Wydanie homologacji/Odmowa wydania homologacji/Cofnięcie homologacji1), 4)

Pouczenie

Na podstawie art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 963, z późn. zm.) od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do ministra właściwego do spraw transportu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

............................... ................................ ...............................

(miejscowość) (podpis) (data)

Załączniki:

1. Dokument informacyjny.

2. Protokół wraz ze sprawozdaniem z badań homologacyjnych jednostki uprawnionej.

3. Wykaz osób upoważnionych do podpisywania świadectw zgodności, zawierający ich dane osobowe: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz wzór podpisu.

____________________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Wypełnić, jeśli dotyczy.

3) Wypełnić, jeśli występują ograniczenia w użytkowaniu trolejbusu lub gdy przedmiot wyposażenia lub część trolejbusu spełnia swoje zadanie tylko w połączeniu z innymi częściami trolejbusu.

4) Należy podać przyczyny w przypadku odmowy wydania homologacji lub jej cofnięcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI

1. Kontrola zgodności produkcji, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, zwana dalej "kontrolą", przeprowadzana przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej "Dyrektorem TDT", składa się z dwóch etapów:

1) oceny wstępnej;

2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej "wyrobami", z typem objętym świadectwem homologacji.

2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza istnienie u producenta systemu zarządzania jakością.

2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:

1) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej;

2) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta wyrobów, zgodnie z co najmniej jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w ppkt 1.

2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 ppkt 1, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.

2.3. Ocena wstępna przeprowadzana przed wydaniem świadectwa homologacji w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części tego typu pojazdu.

3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:

1) sprawdza u producenta:

a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:

- planowanie produkcji,

- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,

- nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,

- przechowywanie i transport wyrobów gotowych,

b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:

- istnienie systemu oceny dostawców,

- magazynowanie i kontrolę dostaw,

- stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,

- procedury reklamacji wyrobów,

c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:

- sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,

- dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,

- dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi poprzez plany kontroli,

- prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów, z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,

- skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,

- skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;

2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.

4. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, i stwierdzonych przez Dyrektora TDT w toku tej kontroli niezgodności, Dyrektor TDT może dokonywać sprawdzenia utrzymywania przez producenta systemu zarządzania jakością oraz przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji.

5. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej "kontrolowanym".

5.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:

1) zakresie kontroli;

2) przewidywanym czasie trwania kontroli.

6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.

7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:

1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;

2) datę przeprowadzenia kontroli;

3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;

4) dane osobowe osób przeprowadzających kontrolę: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;

5) wykaz skontrolowanych dokumentów, procedur, procesów produkcyjnych, obiektów, pomieszczeń lub wyposażenia;

6) opis spostrzeżeń;

7) stwierdzone niezgodności;

8) proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze lub korygujące;

9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych lub korygujących oraz ich sprawdzenia;

10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;

11) datę i miejsce sporządzenia protokołu, podpisy osób przeprowadzających kontrolę oraz kontrolowanego.

8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:

1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;

2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;

3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla jednostki uprawnionej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.1716

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów.
Data aktu: 30/12/2013
Data ogłoszenia: 31/12/2013
Data wejścia w życie: 01/01/2014