Kontrole wykonywane przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 28 grudnia 2009 r.
w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych

Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób i tryb kontroli przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.3)), oraz zgodności tej działalności z udzieloną koncesją lub zezwoleniem oraz zatwierdzonym regulaminem, zwanej dalej "kontrolą";
2)
rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli oraz rodzaje dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością podlegającą kontroli, wzory tej dokumentacji, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia;
3)
tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a i f ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanych dalej odpowiednio "zgłoszeniem" lub "informacją".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podmiot - podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
2)
ustawa - ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych;
3)
gry hazardowe - gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2 ustawy;
4)
imienne zaświadczenie o uzyskanej wygranej - zaświadczenie, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.
§  3.
1.
Kontrola jest wykonywana doraźnie i polega na:
1)
bezpośrednim uczestniczeniu funkcjonariusza celnego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2)
kontroli dokumentacji, dokumentów oraz urządzeń związanych z działalnością objętą kontrolą;
3)
kontroli prawidłowości i terminowości wpłat podatku od gier.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może polegać w szczególności na udziale funkcjonariusza celnego w:
1)
otwarciu i zamknięciu stołów do gry w kasynie gry;
2)
obliczaniu rezultatów gier na stołach do gier i na automatach;
3)
obliczaniu przychodów z gier na automatach;
4)
rozliczeniu żetonów i pieniądza gotówkowego w kasynie gry.
§  4.
Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:
1)
dokumenty wydawane, zatwierdzane lub poświadczane przez organy Służby Celnej:
a)
decyzje, w tym koncesje i zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier hazardowych,
b)
postanowienia,
c)
regulaminy,
d)
świadectwa zawodowe,
e)
poświadczenia rejestracji automatów i urządzeń do gier,
f)
ewidencje imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej,
g)
rejestry napiwków w kasynie gry,
h)
protokoły;
2)
decyzje i postanowienia wydawane przez inne niż wymienione w pkt 1 organy;
3)
orzeczenia wydawane w sprawach o umyślne przestępstwa lub umyślne przestępstwa skarbowe;
4)
świadectwa wydane przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenia w zakresie gier hazardowych;
5)
dokumenty potwierdzające dokonanie zabezpieczenia finansowego;
6)
druki imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, odpisy imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz anulowane imienne zaświadczenia o uzyskanej wygranej;
7)
dokumenty potwierdzające tytuł prawny do automatów i innych urządzeń do gier;
8)
opinie techniczne jednostki badającej, która przeprowadziła badania poprzedzające rejestrację automatów lub innych urządzeń do gier;
9)
deklaracje lub inne dokumenty dotyczące podatku od gier i dopłat;
10)
rejestr gości, o którym mowa w art. 15a ust. 3 ustawy;
11)
zapis sygnału audiowizyjnego z audiowizyjnego systemu kontroli gier służącego kontroli przebiegu i prowadzenia gier w kasynie gry;
12)
ewidencje i rejestry związane z urządzaniem gier hazardowych, a także wydruki lub zapisy na informatycznym nośniku danych z tych ewidencji i rejestrów, jeżeli są one prowadzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, oraz dane w formie dokumentów elektronicznych przechowywane w urządzeniu służącym do archiwizacji danych, o którym mowa w art. 15d ust. 3 ustawy, jak również wydruki lub zapisy z tego urządzenia;
13)
dokumenty potwierdzające przekazanie dochodu na cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, określony w regulaminie gry oraz w zezwoleniu na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe, albo zgłoszeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1a ustawy;
14)
ekspertyzy, w szczególności automatów i innych urządzeń do gier;
15)
dokumenty dotyczące reklamy, promocji oraz informowania o sponsorowaniu gier hazardowych;
16)
dokumenty potwierdzające posiadanie zgody krajowych organizatorów sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt na wykorzystanie jego wyników;
17)
dokumenty potwierdzające realizację praw i obowiązków uczestników gry hazardowej;
18)
dokumenty potwierdzające wykonanie określonych w regulaminie gry hazardowej postanowień dotyczących warunków i zasad gry hazardowej, w tym wygranych, terminów oraz miejsc urządzania i prowadzenia gry hazardowej;
19)
dokumenty dotyczące postępowania reklamacyjnego;
20)
dokumenty potwierdzające wysokość kapitału gry hazardowej, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych;
21)
księgi:
a)
obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym,
b)
obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
c)
eksploatacji automatu do gier;
22)
dokumenty dotyczące rozliczenia wyniku finansowego urządzanej loterii fantowej lub gry bingo fantowe;
23)
dokumenty dotyczące informacji o osobach, które uzyskały wygrane w turnieju gry pokera oraz o rozliczeniu podatku od gier;
24)
dokumenty dotyczące powierzenia innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem gier hazardowych;
25)
dokumenty dotyczące struktury kapitału zakładowego;
26)
dokumenty dotyczące składu zarządu lub rady nadzorczej;
27)
dokumenty dotyczące informacji o funkcjonowaniu podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych, w tym zestawienia danych ekonomiczno-finansowych w zakresie bieżącej działalności tych podmiotów, ze szczególnym uwzględnieniem obrotów, wyniku finansowego, wskaźników ekonomicznych, a zwłaszcza wskaźnika zatrudnienia, oraz wskaźników statystycznych uzyskiwanych przez te podmioty;
28)
inne niż wymienione w pkt 1-27 dokumenty:
a)
faktury, umowy, protokoły, oświadczenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie gier hazardowych,
b)
dokumenty potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c)
dokumentacja techniczna strony internetowej wykorzystywanej do urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet,
d)
dokumenty potwierdzające prowadzenie transakcji wynikających z zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet za pośrednictwem rachunku bankowego prowadzonego przez podmioty, o których mowa w art. 15e ustawy.
§  5.
1.
Podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne sporządza miesięczną informację o sumie wpłat, sumie wypłaconych lub wydanych wygranych oraz wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeniach o uzyskanej wygranej, odrębnie dla każdego obszaru, na którym przyjmuje zakłady lub wystawia te zaświadczenia, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.
§  6.
1.
Podmiot prowadzący kasyno gry:
1)
sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w kasynie gry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, rodzajów gier i daty wystawienia zaświadczenia.
2.
Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący kasyno gry przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczą.
§  7.
1.
Podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne:
1)
sporządza miesięczną informację o wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży kartonów do gry oraz wysokości kwoty dokonanych wypłat wygranych w salonie gry bingo pieniężne;
2)
sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gry bingo pieniężne imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja i zestawienie dotyczą.
§  8.
1.
Podmiot urządzający gry liczbowe i grę telebingo sporządza i przesyła informacje o ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, przesyła się za okresy kwartalne w terminie jednego miesiąca od zakończenia kwartału, którego informacja dotyczy.
§  9.
1.
Dokumentacja, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1 pkt 1, powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych czynności związanych z urządzaniem gier hazardowych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
2.
Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu okresu, którego dokumentacja dotyczy.
3.
Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce "uwagi".
§  10.
Dokumentacja, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, powinna być zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a poszczególne karty dokumentacji - kolejno ponumerowane.
§  11.
1.
Zgłoszenie oraz informacja zawierają imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, którego zgłoszenie lub informacja dotyczą, adres siedziby lub miejsca zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.
2.
Podmiot jest obowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych w zgłoszeniu lub w załącznikach do zgłoszenia w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
§  12.
Podmiot urządzający gry liczbowe, grę telebingo lub zakłady wzajemne sporządza i przesyła zgłoszenia i informacje, odrębnie dla każdego obszaru, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego.
§  13.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania gry liczbowej i gry telebingo podmiot dołącza wykaz miejsc, w których dokonuje się sprzedaży zakładów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
§  14.
W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii pieniężnej wskazuje się również termin rozpoczęcia sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii. Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii pieniężnej dołącza się regulamin loterii pieniężnej.
§  15.
1.
W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii fantowej i gry bingo fantowe określa się również wykaz miejsc, w których będzie prowadzona sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
2.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii fantowej lub gry bingo fantowe dołącza się zezwolenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, oraz regulamin loterii fantowej lub gry bingo fantowe, albo zgłoszenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1a ustawy.
§  16.
1.
W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej i loterii audioteksowej wskazuje się również opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku.
2.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej i loterii audioteksowej dołącza się:
1)
zezwolenie na urządzanie loterii;
2)
regulamin loterii.
§  17.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania zakładów wzajemnych:
1)
w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych dołącza się wykaz punktów przyjmowania zakładów wzajemnych z podaniem adresów oraz godzin otwarcia i zamknięcia tych punktów,
2)
przez sieć Internet dołącza się wykaz miejsc wystawiania i anulowania imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej

- sporządzony odrębnie dla każdego obszaru, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego.

§  18.
Do zgłoszenia o wznowieniu działalności, o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, stosuje się odpowiednio przepisy § 12-17.
§  19.
1.
Podmiot urządzający loterię pieniężną przesyła, co najmniej na 14 dni przed planowanym zakończeniem loterii, informację o planowanym terminie jej zakończenia.
2.
Podmiot urządzający loterię pieniężną, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii pieniężnej, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii pieniężnej, zawierające:
1)
określenie sumy wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii;
2)
zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;
3)
zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§  20.
Podmiot urządzający loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii fantowej lub gry bingo fantowe, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii fantowej lub gry bingo fantowe, zawierające:
1)
wykaz wydanych wygranych rzeczowych wraz z określeniem ich wartości;
2)
określenie wysokości kwot przekazanego dochodu z gry na cele społecznie użyteczne, w szczególności dobroczynne;
3)
zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§  21.
Podmiot urządzający loterię promocyjną lub loterię audioteksową, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, zawierające:
1)
wykaz wypłaconych lub wydanych wygranych wraz z określeniem ich wartości;
2)
zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§  22.
Zgłoszenie i informacje oraz załączniki do nich mogą być przesyłane w formie elektronicznej.
§  23.
Kontrola działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach jest prowadzona, do czasu wygaśnięcia udzielonych zezwoleń, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459), z zastrzeżeniem, że w zakresie art. 134 i 140 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 134, poz. 779) oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 779) stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.3)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 73, poz. 390, Nr 117, poz. 667, Nr 134, poz. 779 i Nr 171, poz. 1016 oraz z 2012 r. poz. 362, 627, 707, 908 i 1544.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 134, poz. 779.

4) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

MIESIĘCZNA INFORMACJA O SUMIE WPŁAT, SUMIE WYPŁACONYCH LUB WYDANYCH WYGRANYCH ORAZ WYSTAWIONYCH I ANULOWANYCH IMIENNYCH ZAŚWIADCZENIACH O UZYSKANEJ WYGRANEJ

............................................................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

na obszarze ........................................................... w miesiącu ......................... rok .................

(wpisać właściwy obszar

lub przez sieć Internet)

....................................................................................................................................

(nazwa podmiotu i adres siedziby)

Lp. Adres punktu przyjmowania zakładów wzajemnych lub adres strony internetowej Rodzaj przyjmowanych zakładów wzajemnych Suma wpłat

(w zł)

Suma

wygranych

(wypłaconych lub wydanych uczestnikom zakładów wzajemnych, zwróconych stawek)

(w zł)

Wystawione i anulowane imienne zaświadczenia o uzyskanej wygranej

(seria i nr zaświadczenia, wysokość wygranej lub określenie wygranej rzeczowej i jej wartości, rodzaj zakładu, data wystawienia/anulowania)

Uwagi
1 2 3 4 5 6 7

...................................................... ....................................... ...........................................

(imię, nazwisko i telefon osoby, (miejscowość, data) (podpis przedstawiciela

która sporządziła informację) podmiotu)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

RAPORT DZIENNY/MIESIĘCZNY* WPŁAT, WYPŁAT I REZULTATÓW GIER W KASYNIE GRY w ....................................................... .

................................................................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

(miejscowość, ulica, numer)

Data: ............................

Lp. Rodzaj gry Wpłaty

(w zł)

Suma

(w zł)

Różnica

(5-6)

(w zł)

Korekta wypłat

(żetony wyniesione/ przyniesione) (w zł)

Napiwki

(w zł)

Stan wygranej zakumulowanej na zakończenie dnia/miesiąca* Uwagi
w kasie na stołach i do automatów wpłat (3+4) wypłat

(za zwrócone żetony i wygranych na automatach)

wyszczególnienie kwota
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Gry cylindryczne
Gry w karty
Gry w kości
Gry na automatach
Wynik dzienny/miesięczny* kasyna

.......................................... ..............................................

(główny kasjer) (kierownik kasyna gry)

*) niepotrzebne skreślić

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.156 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrole wykonywane przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych.
Data aktu: 28/12/2009
Data ogłoszenia: 31/01/2013
Data wejścia w życie: 01/01/2010