Szczegółowe sposoby postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 15 października 2013 r.
w sprawie szczegółowych sposobów postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto 2

Na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 4-6 oraz ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 972 i 2020) 3  zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania specjalne, jakie powinny spełniać żywy pyłek i rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, rodzaju Actinidia, wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczane przez to terytorium;
2)
dokumenty, w które zaopatruje się rośliny, o których mowa w pkt 1, w tym informacje, które powinny być zawarte w świadectwie fitosanitarnym;
3)
podmioty, które mogą wprowadzać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczać przez to terytorium rośliny, o których mowa w pkt 1;
4)
zakres, w jakim do organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin 4  dotyczące organizmów kwarantannowych.
§  2. 
1. 
Rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, mogą być wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich:
1)
przez podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin 5  ;
2)
jeżeli zostały zaopatrzone w świadectwo fitosanitarne, w którego rubryce "dodatkowa deklaracja" została umieszczona informacja, z której wynika, że rośliny te były uprawiane w państwie trzecim:
a)
w którym występowanie organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto nie jest znane, albo
b)
na obszarze ustanowionym przez krajową służbę ochrony roślin tego państwa zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych 6  jako obszar wolny od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, przy czym nazwę tego obszaru umieszcza się w rubryce "miejsce pochodzenia" świadectwa fitosanitarnego, albo
c)
w miejscu produkcji wolnym od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto ustanowionym przez krajową służbę ochrony roślin tego państwa zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych 7  albo w części tego miejsca:
w którym zastosowano rozwiązania zapewniające izolację tych roślin od środowiska zewnętrznego i uniemożliwiające wystąpienie organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, a krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole tych roślin na obecność objawów porażenia przez ten organizm, w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu, i na podstawie tych kontroli stwierdzono, że te rośliny są wolne od tego organizmu,
które było otoczone strefą o promieniu co najmniej 100 m i w strefie tej został spełniony jeden z poniższych warunków:
2
--
krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole na obecność objawów porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu, a rośliny wykazujące objawy porażenia tym organizmem zostały niezwłocznie zniszczone albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, zostały niezwłocznie zniszczone, albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, zostały poddane regularnym badaniom w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu i na podstawie tych badań zostały uznane za wolne od tego organizmu, albo,
d)
w miejscu produkcji wolnym od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto ustanowionym przez krajową służbę ochrony roślin tego państwa, zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych(8 ), w którym krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole roślin na obecność porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, obejmujące badania laboratoryjne, w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu, a ponadto miejsce to było otoczone strefą o promieniu wynoszącym 4500 m, w której:
krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole roślin na obecność porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, obejmujące badania laboratoryjne w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu i na podstawie tych kontroli i badań nie stwierdzono występowania tego organizmu albo
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, w promieniu 500 m od miejsca produkcji zostały natychmiast zniszczone oraz w promieniu od 500 m do 4500 m od miejsca produkcji wszystkie rośliny zostały niezwłocznie zniszczone lub zostały poddane badaniom w sposób umożliwiający wykrycie z 99% prawdopodobieństwem, że stopień porażenia tych roślin organizmem Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto jest niższy niż 0,1%, albo
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, w promieniu 500 m od miejsca produkcji były poddawane regularnym badaniom i na podstawie tych badań zostały uznane za wolne od tego organizmu oraz w promieniu od 500 m do 4500 m od miejsca produkcji wszystkie rośliny zostały niezwłocznie zniszczone lub zostały poddane badaniom; badania przeprowadzono w sposób umożliwiający wykrycie z 99% prawdopodobieństwem, że stopień porażenia tych roślin organizmem Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto jest niższy niż 0,1%.
2. 
W przypadku roślin, o których mowa w § 1 pkt 1, uprawianych w miejscu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c albo d, w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "dodatkowa deklaracja" umieszcza się informacje o:
1)
uprawie roślin matecznych, z których zostały uzyskane te rośliny, w miejscach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, b albo c, albo
2)
uznaniu roślin matecznych, z których zostały uzyskane te rośliny, za wolne od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto na podstawie wyników badań laboratoryjnych, którym poddano każdą roślinę mateczną, albo
3)
poddaniu tych roślin badaniom laboratoryjnym przeprowadzonym w sposób umożliwiający wykrycie u tych roślin mniejszego niż 0,1% stopnia porażenia z 99-procentowym prawdopodobieństwem wykrycia organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto.
§  3. 
1. 
Rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, pochodzące z państw trzecich, po przeprowadzeniu granicznej kontroli fitosanitarnej zakończonej wydaniem decyzji, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin 9  , mogą być przemieszczane przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
1)
przez podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin;
2)
jeżeli zostały zaopatrzone w paszport roślin.
2. 
Rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, pochodzące z państw członkowskich mogą być przemieszczane przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1)
zostały zaopatrzone w paszport roślin;
2)
były uprawiane:
a)
w państwie członkowskim, w którym występowanie organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto nie jest znane, albo
b)
na obszarze strefy chronionej ustanowionej ze względu na organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, wymienionej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 690/2008 z dnia 4 lipca 2008 r. uznającym chronione strefy narażone na szczególne ryzyko dla zdrowia roślin we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 193 z 22.07.2008, str. 1, z późn. zm.) 10  , albo
c)
na obszarze ustanowionym przez krajową służbę ochrony roślin państwa członkowskiego zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych 11  jako obszar wolny od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, albo
d)
w miejscu produkcji wolnym od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto ustanowionym przez krajową służbę ochrony roślin państwa członkowskiego zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych 12  albo w części tego miejsca:
w którym zastosowano rozwiązania zapewniające izolację tych roślin od środowiska zewnętrznego i uniemożliwiające wystąpienie organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, a krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła dwie kontrole roślin na obecność objawów porażenia przez ten organizm, w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu, i na podstawie tych kontroli stwierdzono, że te rośliny są wolne od tego organizmu,
które było otoczone strefą o promieniu co najmniej 100 m i w strefie tej został spełniony jeden z poniższych warunków:
2
--
krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole tych roślin na obecność objawów porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu, a rośliny wykazujące objawy porażenia tym organizmem zostały niezwłocznie zniszczone albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, zostały niezwłocznie zniszczone, albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, były poddane regularnym badaniom w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu i na podstawie tych badań zostały uznane za wolne od tego organizmu, albo,
e)
w miejscu produkcji wolnym od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto ustanowionym przez krajową służbę ochrony roślin państwa członkowskiego, zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych(13 ), w którym krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole roślin na obecność porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, obejmujące badania laboratoryjne, w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu i na podstawie tych kontroli stwierdzono, że te rośliny są wolne od tego organizmu, a ponadto miejsce to było otoczone:
strefą bezpieczeństwa o promieniu 500 m, w której:
2
--
krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole roślin na obecność porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, obejmujące badania laboratoryjne, w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu i na podstawie tych kontroli nie stwierdzono występowania tego organizmu albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, zostały natychmiast zniszczone, albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, były poddane badaniom w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu i na podstawie tych badań zostały uznane za wolne od tego organizmu,
strefą buforową, której granica przebiega w odległości 4000 m od granicy strefy bezpieczeństwa, w której:
2
--
krajowa służba ochrony roślin tego państwa w czasie ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wysyłką przeprowadziła co najmniej dwie kontrole roślin na obecność porażenia przez organizm Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, obejmujące badania laboratoryjne, w terminach charakteryzujących się największym prawdopodobieństwem wykrycia tego organizmu, a rośliny wykazujące objawy porażenia tym organizmem lub uznane za porażone na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych zostały niezwłocznie zniszczone albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, zostały zniszczone, albo
2
--
wszystkie rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, były poddawane regularnym badaniom laboratoryjnym umożliwiającym wykrycie z 99% prawdopodobieństwem, że stopień porażenia tych roślin organizmem Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto jest niższy niż 0,1%.
3. 
Rośliny, o których mowa w § 1 pkt 1, w przypadku gdy były uprawiane w miejscu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. d albo e, powinny ponadto spełniać następujące wymagania:
1)
rośliny mateczne, z których zostały uzyskane:
a)
były uprawiane w miejscach, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a, b, c albo d, albo
b)
zostały uznane za wolne od organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto na podstawie wyników badań laboratoryjnych, którym poddano każdą roślinę mateczną, albo
2)
zostały poddane badaniom laboratoryjnym przeprowadzonym w sposób umożliwiający wykrycie u tych roślin mniejszego niż 0,1% stopnia porażenia z 99-procentowym prawdopodobieństwem wykrycia organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto.
§  4. 
Do organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto stosuje się odpowiednio przepisy art. 6-8a ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin 14 .
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2019.2258).
2 Przepisy rozporządzenia wdrażają postanowienia decyzji wykonawczej Komisji 2012/756/UE z dnia 5 grudnia 2012 r. w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto (Dz. Urz. UE L 335 z 07.12.2012, str. 49).
3 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 84 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz. U. poz. 424 i 695), która weszła w życie z dniem 14 marca 2020 r. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1-3, art. 22 ust. 1b, art. 23 ust. 5 oraz art. 30 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 972 i 2020) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, nie dłużej jednak niż do dnia 14 grudnia 2029 r., i mogą być zmieniane lub uchylane na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami.
4 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 84 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz. U. poz. 424 i 695), która weszła w życie z dniem 14 marca 2020 r. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1-3, art. 22 ust. 1b, art. 23 ust. 5 oraz art. 30 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 972 i 2020) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, nie dłużej jednak niż do dnia 14 grudnia 2029 r., i mogą być zmieniane lub uchylane na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami.
5 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 84 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz. U. poz. 424 i 695), która weszła w życie z dniem 14 marca 2020 r. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1-3, art. 22 ust. 1b, art. 23 ust. 5 oraz art. 30 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 972 i 2020) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, nie dłużej jednak niż do dnia 14 grudnia 2029 r., i mogą być zmieniane lub uchylane na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami.
6 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych Nr 4 Wymagania dla ustanawiania obszarów wolnych od określonych organizmów szkodliwych (International Standards for Phytosanitary Measures ISPM 4 Requirements for the establishment of pest free areas) przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 15, poz. 151 oraz z 2007 r. Nr 73, poz. 485).
7 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych Nr 10 Wymagania dla ustanawiania miejsc produkcji wolnych od określonych organizmów szkodliwych oraz miejsc wolnych od określonych organizmów szkodliwych (International Standards for Phytosanitary Measures ISPM 10 Requirements for the establishment of pest free places of production and pest free production sites) przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 15, poz. 151 oraz z 2007 r. Nr 73, poz. 485).
8 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych Nr 4 Wymagania dla ustanawiania obszarów wolnych od określonych organizmów szkodliwych (International Standards for Phytosanitary Measures ISPM 4 Requirements for the establishment of pest free areas) przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. poz. 151 oraz z 2007 r. poz. 485).
9 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 84 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz. U. poz. 424 i 695), która weszła w życie z dniem 14 marca 2020 r. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1-3, art. 22 ust. 1b, art. 23 ust. 5 oraz art. 30 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 972 i 2020) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, nie dłużej jednak niż do dnia 14 grudnia 2029 r., i mogą być zmieniane lub uchylane na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami.
10 Utraciło moc na podstawie art. 15 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiającego jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz. Urz. UE L 319 z 10.12.2019, str. 1), które weszło w życie z dniem 14 grudnia 2019 r.
11 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych Nr 4 Wymagania dla ustanawiania obszarów wolnych od określonych organizmów szkodliwych (International Standards for Phytosanitary Measures ISPM 4 Requirements for the establishment of pest free areas) przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 15, poz. 151 oraz z 2007 r. Nr 73, poz. 485).
12 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych Nr 10 Wymagania dla ustanawiania miejsc produkcji wolnych od określonych organizmów szkodliwych oraz miejsc wolnych od określonych organizmów szkodliwych (International Standards for Phytosanitary Measures ISPM 10 Requirements for the establishment of pest free places of production and pest free production sites) przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 15, poz. 151 oraz z 2007 r. Nr 73, poz. 485).
13 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych Nr 4 Wymagania dla ustanawiania obszarów wolnych od określonych organizmów szkodliwych (International Standards for Phytosanitary Measures ISPM 4 Requirements for the establishment of pest free areas) przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. poz. 151 oraz z 2007 r. poz. 485).
14 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 84 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz. U. poz. 424 i 695), która weszła w życie z dniem 14 marca 2020 r. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1-3, art. 22 ust. 1b, art. 23 ust. 5 oraz art. 30 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 972 i 2020) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, nie dłużej jednak niż do dnia 14 grudnia 2029 r., i mogą być zmieniane lub uchylane na podstawie art. 81 ust. 1-7 i 9 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1191 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe sposoby postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto.
Data aktu: 15/10/2013
Data ogłoszenia: 03/07/2020
Data wejścia w życie: 21/12/2013