Rejestr tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 1 czerwca 2012 r.
w sprawie rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa zakres oraz zasady funkcjonowania rejestru tłumaczy polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM) i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN), zwanego dalej "rejestrem", w tym:
1)
wzór rejestru;
2)
wzór wniosku o wpis do rejestru;
3)
wzór wniosku o zmianę danych podlegających wpisowi do rejestru;
4)
wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru;
5)
wzór zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru;
6)
wzór oświadczenia potwierdzającego znajomość PJM, SJM lub SKOGN;
7)
zasady wpisu do rejestru, zmiany danych i skreślenia na liście;
8)
tryb udostępniania informacji zawartych w rejestrze, ich zakres, a także tryb udostępniania wniosków oraz ich składania;
9)
zakres danych publikowanych w rejestrze.
§  2. 
1. 
Wojewoda dokonuje wpisu do rejestru na wniosek tłumacza według kolejności wpływu pozytywnie rozpatrzonych wniosków o wpis do rejestru.
2. 
Wzór rejestru jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wzór wniosku o wpis do rejestru jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Do wniosku o wpis do rejestru dołącza się oświadczenie potwierdzające znajomość PJM, SJM lub SKOGN.
5. 
Wzór oświadczenia potwierdzającego znajomość PJM, SJM lub SKOGN jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. 
Tłumacz powiadamia wojewodę o każdej zmianie danych podlegających wpisowi do rejestru.
7. 
Wzór wniosku o zmianę danych podlegających wpisowi do rejestru jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wniosek o wpis do rejestru i wniosek o zmianę danych podlegających wpisowi do rejestru składa się do wojewody właściwego ze względu na obszar świadczenia usług tłumacza.
2. 
W przypadku świadczenia usług tłumacza na obszarze kilku województw wnioski składa się do wojewodów właściwych ze względu na obszar świadczenia usług tłumacza.
3. 
W przypadku gdy wojewoda jest niewłaściwy do rozpatrzenia złożonych wniosków, przekazuje je do wojewody właściwego ze względu na obszar świadczenia usług tłumacza.
§  4. 
1. 
Wojewoda dokonuje wpisu do rejestru oraz zmiany danych podlegających wpisowi niezwłocznie po złożeniu kompletnego wniosku.
2. 
W przypadku stwierdzenia braków formalnych we wniosku wojewoda wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
4. 
Wojewoda zawiadamia tłumacza o wpisie do rejestru niezwłocznie po jego dokonaniu.
5. 
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wojewoda wykreśla wpis z rejestru:
1)
na wniosek tłumacza;
2)
w przypadku śmierci tłumacza.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wojewoda zawiadamia niezwłocznie tłumacza o wykreśleniu go z rejestru.
3. 
Wzór zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§  6. 
Rejestr zawiera następujące dane:
1)
numer wpisu i datę jego dokonania;
2)
imię (imiona) i nazwisko tłumacza;
3)
numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) albo serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość - w przypadku nieposiadania numeru PESEL;
4)
adres zamieszkania;
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej, o ile tłumacz je poda;
7)
informację o zakresie świadczonych usług;
8)
informację o obszarze świadczenia usług.
§  7. 
1. 
Wojewoda udostępnia tylko wyciąg z rejestru zawierający dane, o których mowa w § 6 pkt 1, 2, 6, 7 i 8.
2. 
Wyciąg udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu wojewódzkiego obsługującego wojewodę.
§  8. 
Informacja o prowadzeniu rejestru, wzór wniosku o wpis do rejestru oraz wzór wniosku o zmianę danych podlegających wpisowi do rejestru są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu wojewódzkiego obsługującego wojewodę.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Rejestr tłumaczy polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM)

i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN)

Województwo:

Numer

wpisu*

Data

wpisu

Imię (imiona)

i nazwisko

tłumacza

Numer

ewidencyjny

PESEL**

Adres zamieszkania Adres do

korespondencji

Numer

telefonu

i numer

faksu

Adres poczty

elektronicznej

(e-mail)

Informacje

o zakresie

świadczonych usług

(rodzaj: PJM, SJM,

SKOGN i poziom)

Informacje

o obszarze

świadczenia usług

(gmina, powiat,

województwo)

* Numer wpisu to kolejny numer porządkowy; zmiana danych lub wykreślenie tłumacza z rejestru nie powoduje zmiany uzyskanego numeru wpisu.

** W przypadku nieposiadania numeru PESEL – seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek o wpis do rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego

i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych

Nazwa wojewody, do którego jest kierowany wniosek:
Data wypełnienia wniosku:
I. Dane wnioskodawcy
1. Imię (imiona) 2. Nazwisko 3. Numer PESEL*
4. Województwo** 5. Miejscowość 6. Kod pocztowy 7. Poczta
8. Ulica 9. Nr domu 10. Nr lokalu 11. Nr telefonu i

nr faksu***

12. Adres poczty

elektronicznej (e-mail)***

Adres do korespondencji - jeżeli jest inny niż adres zamieszkania
13. Województwo** 14. Miejscowość 15. Kod pocztowy 16. Poczta
17. Ulica 18. Nr domu 19. Nr lokalu
II. Informacje o zakresie świadczonych usług****
20. PJM (poziom podstawowy, średnio zaawansowany, zaawansowany)
21. SJM (poziom podstawowy, średnio zaawansowany, zaawansowany)
22. SKOGN (poziom podstawowy, średnio zaawansowany, zaawansowany)
III. Informacje o obszarze świadczenia usług (nazwa gminy, powiatu, województwa)
........................................................
(podpis wnioskodawcy)
IV. Informacje o sposobie rozpatrzenia wniosku (wypełnia wojewoda rozpatrujący wniosek)
........................................................
(podpis i pieczęć wojewody lub osoby przez niego

upoważnionej)

* W przypadku nieposiadania numeru PESEL - seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

** Nie dotyczy osób mających miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

*** Pole nieobowiązkowe.

**** Właściwe podkreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Oświadczenie potwierdzające znajomość PJM, SJM lub SKOGN

Oświadczam, że znam:*

na poziomie

podstawowym

na poziomie średnio

zaawansowanym

na poziomie

zaawansowanym

1) polski język migowy (PJM)
2) system językowo-migowy (SJM)
3) sposób komunikowania się osób

głuchoniewidomych (SKOGN)

* Wstawić znak "x" w odpowiedniej rubryce określającej poziom znajomości PJM, SJM lub SKOGN.

Dodatkowe informacje (np. rodzaj dokumentu potwierdzającego znajomość PJM, SJM lub SKOGN – w przypadku jego

posiadania)

............................................................................................................................................................................................................

 ................................................

(data i czytelny podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Wniosek o zmianę danych podlegających wpisowi do rejestru tłumaczy polskiego języka

migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych

Nazwa wojewody, do którego jest kierowany wniosek:
Data złożenia wniosku:
Numer i data wpisu do rejestru tłumaczy:
I. Dane wnioskodawcy wpisane do rejestru
1. Imię (imiona) 2. Nazwisko 3. Numer PESEL*
II. Dane, które uległy zmianie**
4. Imię (imiona) 5. Nazwisko 6. Numer PESEL*
7. Województwo*** 8. Miejscowość 9. Kod pocztowy 10. Poczta
11. Ulica 12. Nr domu 13. Nr lokalu 14. Nr telefonu i

nr faksu****

15. Adres poczty

elektronicznej (e-mail)****

Adres do korespondencji - jeżeli jest inny niż adres zamieszkania
16. Województwo*** 17. Miejscowość 18. Kod pocztowy 19. Poczta
20. Ulica 21. Nr domu 22. Nr lokalu
III. Informacje o zakresie świadczonych usług****
23. PJM (poziom podstawowy, średnio zaawansowany, zaawansowany)
24. SJM (poziom podstawowy, średnio zaawansowany, zaawansowany)
25. SKOGN (poziom podstawowy, średnio zaawansowany, zaawansowany)
IV. Informacje o obszarze świadczenia usług (nazwa gminy, powiatu, województwa)
........................................................
(podpis wnioskodawcy)
V. Informacje o sposobie rozpatrzenia wniosku (wypełnia organ rozpatrujący wniosek)
........................................................
(podpis i pieczęć wojewody lub osoby przez

niego upoważnionej)

* W przypadku nieposiadania numeru PESEL - seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

** Wypełnić jedynie pola, w których dane są inne niż we wniosku o wpis do rejestru.

*** Nie dotyczy osób mających miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

**** Pole nieobowiązkowe.

***** Właściwe podkreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

..................................................

(pieczęć organu)

Zawiadomienie

o wpisie do rejestru

Na podstawie § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 czerwca 2012 r. w sprawie

rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób

głuchoniewidomych (Dz. U. poz. 652), po rozpatrzeniu wniosku z dnia ........................................, zawiadamiam, że:

...................................................................................................................................................................................................
(imię lub imiona i nazwisko tłumacza)
...................................................................................................................................................................................................
(adres zamieszkania)
z dniem ................................... uzyskał(-ła) wpis do rejestru o numerze: ..............
.................................................................................
(data i podpis wojewody lub osoby przez niego upoważnionej)

)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

..................................................

(pieczęć organu)

Zawiadomienie

o wykreśleniu z rejestru

Na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 czerwca 2012 r. w sprawie

rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób

głuchoniewidomych (Dz. U. poz. 652) zawiadamiam, że:

.........................................................................................................................................................................................
(imię lub imiona i nazwisko tłumacza)
.........................................................................................................................................................................................
(adres zamieszkania)
z dniem ................................ zostaje wykreślony(-na) z rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu

językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych.

UZASADNIENIE:
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
..................................................................................
(data i podpis wojewody lub osoby przez niego upoważnionej)

)

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.652

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych.
Data aktu: 01/06/2012
Data ogłoszenia: 13/06/2012
Data wejścia w życie: 14/06/2012