Centralny punkt systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punkty centralne służb.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 24 marca 2011 r.
w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb

Na podstawie art. 78 ust. 7a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa organizację i funkcjonowanie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, wykorzystujących numer alarmowy "112" oraz numery alarmowe ustalone dla Policji, Państwowej Straży Pożarnej i dysponenta zespołów ratownictwa medycznego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
2)
centrach powiadamiania ratunkowego - należy przez to rozumieć wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego oraz centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 14a ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 353);
3)
jednostkach służb - należy przez to rozumieć jednostki służb wymienionych w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy;
4)
danych - należy przez to rozumieć dane, o których mowa w art. 161 ust. 2 pkt 4-6 oraz art. 169 ust. 1 ustawy, dotyczące abonenta;
5)
informacjach - należy przez to rozumieć informacje, o których mowa w art. 78 ust. 3 ustawy;
6)
PLI CBD - należy przez to rozumieć Platformę Lokalizacyjno-Informacyjną z Centralną Bazą Danych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 7 ustawy.
§  3.
1.
Organizuje się Centralny Punkt Systemu Centrów Powiadamiania Ratunkowego, zwany dalej "CP SCPR".
2.
Budowę i uruchomienie CP SCPR zapewnia Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  4.
1.
CP SCPR zapewnia obsługę przekazywania zapytań o informacje i dane, skierowanych z centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb do PLI CBD oraz przekazywania odpowiedzi z PLI CBD do centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb, w przypadku gdy właściwe służby nie posiadają własnych punktów centralnych, o których mowa w § 9.
2.
Zapytania i odpowiedzi, o których mowa w ust. 1, mają formę komunikatów zgodnych ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 164.
3.
CP SCPR przekazuje wszystkie zapytania od centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb oraz odpowiedzi od PLI CBD w czasie rzeczywistym.
§  5.
1.
Połączenia pomiędzy CP SCPR a centrami powiadamiania ratunkowego i jednostkami służb realizowane są poprzez sieć telekomunikacyjną wykorzystywaną przez te podmioty do realizacji ich ustawowych zadań.
2.
Podmiot odpowiedzialny za obsługę, administrowanie oraz serwis techniczny sieci telekomunikacyjnej, o której mowa w ust. 1, zapewni gromadzenie i przechowywanie danych o połączeniach realizowanych przez CP SCPR przez 12 miesięcy, licząc od ostatniego dnia miesiąca, w którym wystąpiły te połączenia. Dane te nie zawierają treści przesyłanych informacji i danych, a gromadzone są w celu zapewnienia kontroli obiegu informacji i danych, statystyki oraz diagnostyki.
§  6.
1.
CP SCPR zapewnia:
1)
obsługę przekazania do PLI CBD zapytania o informacje i dane z systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego, wspierającego obsługę zgłoszeń alarmowych i systemów informatycznych jednostek służb;
2)
obsługę przekazania z PLI CBD odpowiedzi z informacjami i danymi do systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego, wspierającego obsługę zgłoszeń alarmowych i systemów informatycznych jednostek służb;
3)
pozyskiwanie przez centra powiadamiania ratunkowego i jednostki służb informacji i danych za pomocą protokołu komunikacyjnego sieci WWW (HTTP), w przypadku awarii systemów, o których mowa w pkt 1, lub ich braku;
4)
gromadzenie i przetwarzanie danych o połączeniach, w tym:
a)
rejestrację faktu przekazania zapytania o informacje i dane z centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb do CP SCPR, wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,
b)
rejestrację faktu przekazania zapytania o informacje i dane z CP SCPR do PLI CBD, wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,
c)
rejestrację faktu przekazania odpowiedzi z informacjami i danymi z PLI CBD do CP SCPR, wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,
d)
rejestrację faktu przekazania odpowiedzi z informacjami i danymi z CP SCPR do centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb, wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji.
2.
Przechowywanie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, obejmuje okres 12 miesięcy, licząc od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie.
§  7.
1.
Infrastrukturę CP SCPR stanowią w szczególności pomieszczenia z urządzeniami wyposażone w sygnalizację włamania i napadu, kontrolę dostępu, sygnalizację pożarową, system gaszenia gazem, klimatyzację, ochronę przepięciową i rezerwowe zasilanie.
2.
Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, lokalizuje się w sposób zapewniający ciągłość działania CP SCPR w przypadku braku zasilania w energię elektryczną, zagrożenia pożarem lub przerwania połączenia telekomunikacyjnego, z uwzględnieniem przepisów w zakresie lokalizacji PLI CBD wydanych na podstawie art. 78 ust. 7 ustawy.
3.
CP SCPR wyposażony jest w rozwiązania architektoniczne i teleinformatyczne, które zapewniają w szczególności:
1)
zachowanie ciągłości funkcjonowania CP SCPR, w tym podczas prowadzenia prac serwisowych;
2)
zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem do jakiejkolwiek części CP SCPR;
3)
zabezpieczenie przed możliwymi atakami, również w przypadku ataku przez sieć telekomunikacyjną.
§  8.
Obsługę, administrowanie oraz serwis techniczny CP SCPR realizuje podmiot wykonujący te zadania w odniesieniu do sieci telekomunikacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 1.
§  9.
1.
Do organizacji i funkcjonowania własnych punktów centralnych utworzonych przez Policję, Państwową Straż Pożarną i dysponenta zespołów ratownictwa medycznego stosuje się odpowiednio przepisy § 4-8.
2.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, zapewniają łącza telekomunikacyjne pomiędzy PLI CBD a własnym punktem centralnym.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97 i Nr 85, poz. 716 oraz z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 86, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 229, poz. 1499 i Nr 238, poz. 1578.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.75.404

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralny punkt systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punkty centralne służb.
Data aktu: 24/03/2011
Data ogłoszenia: 08/04/2011
Data wejścia w życie: 23/04/2011