Sposób unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzory zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposób przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 26 kwietnia 2010 r.
w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji2)

Na podstawie art. 27 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych;
2)
wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu;
3)
wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu;
4)
sposób przechowywania zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3;
5)
sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3.
§  2. 
1. 
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu lub przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów, przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, unieważnia:
1)
dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana, przez odcięcie prawego dolnego rogu, o powierzchni co najmniej 1 cm2, strony tytułowej dokumentu;
2)
tablice rejestracyjne przez ich przedziurkowanie w miejscu pomiędzy wyróżnikiem powiatu a wyróżnikiem pojazdu albo pomiędzy wyróżnikiem województwa, jeżeli nie występuje wyróżnik powiatu, a wyróżnikiem pojazdu, trzema otworami o średnicy około 1 cm, ułożonymi w odstępach 1 cm od krawędzi najbliższego otworu, w linii równoległej do pionowej krawędzi tablicy.
2. 
Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, zwraca unieważnione dokumenty oraz tablice rejestracyjne właścicielowi pojazdu.
§  3. 
Wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4. 
Wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Egzemplarze zaświadczeń, o których mowa w § 3 i 4, które pozostają u przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych i przechowywane w odpowiednio zabezpieczonych pomieszczeniach.
2. 
Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być przechowywane w szafie metalowej w teczkach według rodzaju zaświadczenia i roku wydania.
§  6. 
1. 
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję zaświadczeń, o których mowa w § 3 i 4, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę.
2. 
Ewidencja zaświadczeń jest prowadzona w siedzibie przedsiębiorcy, odrębnie dla każdego rodzaju zaświadczenia, i obejmuje następujące dane związane z tym zaświadczeniem:
1)
numer wydanego zaświadczenia, składający się z:
a)
wyróżnika województwa, w którym przedsiębiorca prowadzi stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, przy czym wyróżnik województwa określają przepisy o rejestracji i oznaczaniu pojazdów,
b)
numeru kolejnego z wykazu przedsiębiorców, o którym mowa w art. 42 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
c)
numeru kolejnego nadanego przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcę prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
2)
dane właściciela pojazdu (imię i nazwisko oraz adres zamieszkania albo nazwa i adres siedziby);
3)
numer rejestracyjny pojazdu;
4)
znak wyróżniający państwa, w którym pojazd został zarejestrowany;
5)
markę pojazdu;
6)
typ pojazdu;
7)
model pojazdu;
8)
numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu;
9)
masę pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
3. 
Dane, o których mowa w ust. 2, są wprowadzane do ewidencji niezwłocznie po wydaniu zaświadczenia albo otrzymaniu zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
4. 
Ewidencja zaświadczeń prowadzona jest w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
5. 
Prowadzenie ewidencji zaświadczeń wymaga stosowania odpowiednich zabezpieczeń. Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§  7. 
Zaświadczenia wydane według dotychczasowych wzorów zachowują ważność.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.4)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 5 ust. 3 dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, str. 34, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 224).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458, z 2007 r. Nr 176, poz. 1236, z 2009 r. Nr 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 145.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2005 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz. U. Nr 62, poz. 554), które utraciło moc w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 145).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  1  

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O DEMONTAŻU POJAZDU (format A4)

Egz. nr .......
dane przedsiębiorcy wydającego zaświadczenie
(nazwa i adres siedziby przedsiębiorcy)1)
ZAŚWIADCZENIE O DEMONTAŻU POJAZDU
Nr......../........./.........
Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1610) oraz działając na podstawie posiadanego zezwolenia/pozwolenia/pozwolenia zintegrowanego/decyzji2) w zakresie zbierania odpadów/gospodarki odpadami2) wydanego przez .....................................................................................................................................................
(nazwa i adres organu administracji publicznej)
i umowy zawartej z2): ..........................................................................................................................................................
(nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP

przedsiębiorcy, z którym została zawarta umowa)2)

jako: ................................................................................................................................................................................
(nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP)
prowadząc stację demontażu/punkt zbierania pojazdów2) w ............................................................................................................
(adres)
wpisany pod nr ............... do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia

14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701, z późn. zm.)

zaświadczam, że przyjąłem do demontażu pojazd o następujących danych:
1. Numer rejestracyjny pojazdu .......................................................................................................................................................................
2. Marka ........................................ typ (jeżeli występuje) ............................................. model .....................................................................
3. Numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy ..............................................................................................................................
4. Masa pojazdu wycofanego z eksploatacji3) .................................................................................................................................................
(wyrażona w Mg)
5. Znak wyróżniający państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany ...........................................................................................................
6. Właściciel pojazdu4) ....................................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko lub nazwa)
.................................................................................................................................... obywatelstwo2).........................................................
(adres zamieszkania lub siedziba)
7. Osoba upoważniona przez właściciela (jeżeli występuje) ...........................................................................................................................
(imię i nazwisko lub nazwa)
.............................................................................................................................................. obywatelstwo2) ..............................................
(adres zamieszkania lub siedziba)
oraz oświadczam, że unieważniłem dowód rejestracyjny – seria i numer2)5) ..........................., kartę pojazdu, jeżeli była wydana – seria i numer2)5) ....................., oraz tablice rejestracyjne o numerze rejestracyjnym ......................... – sztuk2)5) ..., przyjętego pojazdu.
8. Uwagi przedsiębiorcy6) ................................................................................................................................................................................
........................................................ ..........................................................................
(miejscowość) (data wydania zaświadczenia)
.......................................................... ................................................................
(podpis właściciela przekazanego pojazdu

lub osoby upoważnionej)

(imię i nazwisko7), podpis)
Objaśnienia:

1) Wydruk w zaświadczeniu we wskazanym miejscu nazwy i adresu siedziby przedsiębiorcy.

2) Pominąć wyrazy, jeżeli nie mają zastosowania.

3) Wpisać masę pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

4) Wpisać dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym, jeżeli przedłożony zostanie dokument potwierdzający własność.

5) Pominąć odpowiednie wyrazy w przypadku, gdy:

a) zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,

b) właściciel pojazdu złożył oświadczenie o utracie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic (tablicy) rejestracyjnych, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

6) Wpisać:

a) informację o dokumentach, o których mowa w objaśnieniach 4 i 5,

b) inne uwagi, ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.

7) Wydruk w zaświadczeniu we wskazanym miejscu imienia i nazwiska osoby wydającej zaświadczenie.

ZAŁĄCZNIK Nr  2  2  

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRZYJĘCIU NIEKOMPLETNEGO POJAZDU

Egz. nr .......
dane przedsiębiorcy wydającego zaświadczenie
(nazwa i adres siedziby przedsiębiorcy)1)
ZAŚWIADCZENIE O PRZYJĘCIU NIEKOMPLETNEGO POJAZDU
Nr......../........./.........
Na podstawie art. 25 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1610) oraz działając na podstawie posiadanego zezwolenia/pozwolenia/pozwolenia zintegrowanego/decyzji2) w zakresie zbierania odpadów /gospodarki odpadami2) wydanego przez ..................................................................................................................................................................
(nazwa i adres organu administracji publicznej)
i umowy zawartej z2): ..........................................................................................................................................................
(nazwa, adres siedziby, numer identyfikacji REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP

przedsiębiorcy, z którym została zawarta umowa)2)

jako: ................................................................................................................................................................................
(nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP)
prowadząc stację demontażu/punkt zbierania pojazdów2) w ............................................................................................................
(adres)
wpisany do rejestru pod nr ............... prowadzonym przez marszałka województwa na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia

14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701, z późn. zm.)

zaświadczam, że przyjąłem do demontażu pojazd o następujących danych:
1. Numer rejestracyjny pojazdu .......................................................................................................................................................................
2. Marka ........................................ typ (jeżeli występuje) ............................................. model .....................................................................
3. Numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy ..............................................................................................................................
4. Masa pojazdu wycofanego z eksploatacji3) .................................................................................................................................................
(wyrażona w Mg)
5. Znak wyróżniający państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany ...........................................................................................................
6. Właściciel pojazdu4) ....................................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko lub nazwa)
.................................................................................................................................... obywatelstwo2).........................................................
(adres zamieszkania lub siedziba)
7. Osoba upoważniona przez właściciela (jeżeli występuje) ...........................................................................................................................
(imię i nazwisko lub nazwa)
.............................................................................................................................................. obywatelstwo2) ..............................................
(adres zamieszkania lub siedziba)
oraz oświadczam, że unieważniłem dowód rejestracyjny – seria i numer2)5) ..........................., kartę pojazdu, jeżeli była wydana – seria i numer2)5) ....................., oraz tablice rejestracyjne o numerze rejestracyjnym ......................... – sztuk2)5) ..., przyjętego pojazdu.
8. Uwagi przedsiębiorcy6) ...............................................................................................................................................................................
........................................................ ..........................................................................
(miejscowość) (data wydania zaświadczenia)
.......................................................... ................................................................
(podpis właściciela przekazanego pojazdu

lub osoby upoważnionej)

(imię i nazwisko7), podpis)
Objaśnienia:

1) Wydruk w zaświadczeniu we wskazanym miejscu nazwy i adresu siedziby przedsiębiorcy.

2) Pominąć wyrazy, jeżeli nie mają zastosowania.

3) Wpisać masę pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

4) Wpisać dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym, jeżeli przedłożony zostanie dokument potwierdzający własność.

5) Pominąć odpowiednie wyrazy w przypadku, gdy:

a) zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,

b) właściciel pojazdu złożył oświadczenie o utracie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic (tablicy) rejestracyjnych, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

6) Wpisać:

a) informację o dokumentach, o których mowa w objaśnieniach 4 i 5,

b) inne uwagi, ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.

7) Wydruk w zaświadczeniu we wskazanym miejscu imienia i nazwiska osoby wydającej zaświadczenie.

1 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 stycznia 2020 r. (Dz.U.2020.79) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lutego 2020 r.
2 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 stycznia 2020 r. (Dz.U.2020.79) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lutego 2020 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.75.476

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzory zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposób przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji.
Data aktu: 26/04/2010
Data ogłoszenia: 05/05/2010
Data wejścia w życie: 13/05/2010