Warunki i tryb dokonywania refundacji kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 30 marca 2009 r.
w sprawie warunków i trybu dokonywania refundacji kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych

Na podstawie art. 41 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb udzielania pracodawcom pomocy, w formie refundacji kosztów szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych, o której mowa w art. 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zwanej dalej "refundacją".
2. 2
Pracodawcom wykonującym działalność gospodarczą, zwanym dalej "przedsiębiorcami", refundacja udzielana jest zgodnie z rozdziałem I, sekcją 8 w rozdziale II oraz rozdziałem III rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L 214 z 09.08.2008, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji".
3.
Refundacja udzielana przedsiębiorcom jest przeznaczona na szkolenia:
1)
specjalistyczne, przez które rozumie się szkolenia, o których mowa w art. 38 pkt 1 rozporządzenia Komisji;
2)
ogólne, przez które rozumie się szkolenia, o których mowa w art. 38 pkt 2 rozporządzenia Komisji.
4.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
małym i średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małe i średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia Komisji;
2)
dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć duże przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia Komisji.
§  2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy publicznej:
1)
udzielanej w sektorze węglowym;
2)
udzielanej dla działalności związanej z wywozem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
3)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej.
§  3.
1.
Refundacja obejmuje następujące koszty szkolenia:
1)
wynagrodzenia osób prowadzących szkolenie;
2)
wynagrodzenia tłumacza języka migowego albo lektora dla osób niewidomych lub opiekuna zatrudnionej osoby niepełnosprawnej ruchowo zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności;
3)
koszty podróży osób prowadzących szkolenie i uczestników szkolenia;
4)
koszty podróży przewodnika lub opiekuna zatrudnionej osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności;
5)
koszty zakwaterowania i wyżywienia osób prowadzących szkolenie i uczestników szkolenia oraz tłumacza języka migowego albo lektora dla osób niewidomych;
6)
koszty usług doradczych związanych z danym szkoleniem;
7)
koszty obsługi administracyjno-biurowej stanowiące wydatki bieżące związane z realizacją szkolenia;
8)
koszty wynajmu pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia;
9)
koszty amortyzacji narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby szkolenia, z wyłączeniem narzędzi i wyposażenia zakupionych w ramach wsparcia ze środków publicznych w okresie siedmiu lat przed realizacją szkolenia;
10)
koszty materiałów szkoleniowych.
2.
Refundacja jest przeznaczona również na pokrycie wydatków obejmujących koszty zatrudnienia pracownika, jakie ponosi pracodawca w okresie, w którym pracownik ten uczestniczy w szkoleniu.
3.
Koszty, o których mowa w ust. 2, dotyczą tylko czasu faktycznie spędzonego na uczestnictwie w szkoleniu, po odjęciu efektywnego czasy pracy.
4.
Łączna wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 8 oraz ust. 2, nie może przekroczyć łącznej wysokości kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, 9 i 10.
§  4.
1.
Refundacja nie może przekroczyć:
1)
55 % kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń specjalistycznych i 80 % kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń ogólnych - w odniesieniu do małych przedsiębiorców;
2)
45 % kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń specjalistycznych i 80 % kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń ogólnych - w odniesieniu do średnich przedsiębiorców;
3)
35 % kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń specjalistycznych i 70 % kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń ogólnych - w odniesieniu do dużych przedsiębiorców.
2.
Jeżeli szkolenie zawiera zarówno elementy szkolenia specjalistycznego, jak i szkolenia ogólnego, które nie mogą zostać wyodrębnione w celu ustalenia wielkości pomocy na szkolenia, lub też gdy nie można określić, czy szkolenie ma charakter ogólny czy specjalistyczny, przyjmuje się maksymalną wielkość pomocy w wysokości określonej dla szkoleń specjalistycznych.
§  5.
1.
Wniosek o przyznanie refundacji, zwany dalej "wnioskiem", składa się do starosty właściwego ze względu na miejsce siedziby pracodawcy.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę i adres siedziby pracodawcy;
2)
status prawny i podstawę działania pracodawcy;
3)
numery NIP i REGON pracodawcy;
4)
numer rachunku bankowego pracodawcy;
5)
wnioskowaną kwotę refundacji;
6)
informację o planowanych do poniesienia kosztach szkolenia wymienionych w § 3 ust. 1 i 2;
7)
informację o szkoleniu wraz z uzasadnieniem jego wyboru;
8)
informację o liczbie osób niepełnosprawnych, które wezmą udział w szkoleniu;
9)
informację o stanie zatrudnienia ogółem, w tym osób niepełnosprawnych;
10)
oświadczenie o zaleganiu lub niezaleganiu z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
3.
Duży przedsiębiorca do wniosku załącza opis projektu szkoleniowego, zawierający informację o celu projektu oraz spodziewanych skutkach jego realizacji.
4.
Do wniosku dołącza się informację o wysokości otrzymanej pomocy publicznej i pomocy de minimis albo informację o nieotrzymaniu pomocy - w zakresie wynikającym z art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 585) - w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia refundacją.
§  6.
1.
Starosta sprawdza wniosek pod względem rachunkowym oraz formalnym.
2.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku starosta:
1)
informuje pracodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz
2)
wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3.
Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlega przedłużeniu na wniosek pracodawcy, jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po stronie pracodawcy.
4.
W przypadku niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, lub terminu określonego zgodnie z ust. 3 starosta informuje pracodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
5.
Starosta, rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę w szczególności:
1)
wysokość posiadanych środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przeznaczonych na ten cel w danym roku;
2)
okres prowadzenia działalności oraz doświadczenie pracodawcy w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych;
3)
wysokość przewidywanych kosztów, o których mowa w § 3 ust. 1.
§  7.
1.
Starosta pisemnie informuje pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku.
2.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta sporządza uzasadnienie.
3.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta informuje pracodawcę o rozpatrzeniu wniosku, wzywając go do negocjacji warunków umowy. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  8.
1.
W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji starosta zawiera umowę z pracodawcą.
2.
Umowa zawiera w szczególności:
1)
termin przekazania i wysokość refundacji ustalonej w wyniku negocjacji;
2)
liczbę osób niepełnosprawnych, które zostały skierowane na szkolenie;
3)
możliwość zweryfikowania przez starostę prawidłowości wykonania warunków umowy przez wnioskodawcę;
4)
zobowiązanie wnioskodawcy do umożliwienia wykonania przez starostę czynności, o których mowa w pkt 3.
3.
Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej.
4.
Przepis § 6 ust. 3 dotyczący przedłużenia terminu stosuje się odpowiednio.
§  9.
1.
Starosta przekazuje kwotę refundacji na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę dokumentów potwierdzających poniesienie kosztów, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2.
2.
Starosta informuje o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego refundacja jest udzielana.
§  10.
Pracodawca, dokonując rozliczenia refundacji, posługuje się w szczególności danymi zawartymi we wniosku i umowie, o której mowa w § 8.
§  11.
Przedsiębiorca może uzyskać refundację, o której mowa w § 1 ust. 2, jeżeli wartość tej refundacji brutto na jeden projekt szkoleniowy nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 2 mln euro.
§  12.
Refundacja, o której mowa w § 1 ust. 2, może być udzielana łącznie z inną pomocą lub wsparciem ze środków Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą refundacją, jeżeli łączna wartość refundacji i wsparcia udzielonego w odniesieniu do kosztów projektu szkoleniowego z innych źródeł i w innych formach nie przekroczy dopuszczalnej wielkości określonej w § 4 ust. 1.
§  13.
Przedsiębiorca korzystający z refundacji przechowuje dokumentację pozwalającą na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy.
§  14. 3
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2014 r.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 4
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2014 r. (Dz.U.2014.577) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2014 r.
3 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2014 r. (Dz.U.2014.577) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2014 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie warunków i trybu dokonywania refundacji kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 18, poz. 116), które wygasło z dniem 31 grudnia 2008 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024