Konwencja o Europejskim Instytucie Leśnictwa. Joensuu.2003.08.28.

KONWENCJA
o Europejskim Instytucie Leśnictwa,
sporządzona w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 28 sierpnia 2003 r. w Joensuu została sporządzona Konwencja o Europejskim Instytucie Leśnictwa, w następującym brzmieniu:

Przekład

KONWENCJA O EUROPEJSKIM INSTYTUCIE LEŚNICTWA

Strony niniejszej Konwencji, nazywane dalej "Umawiającymi się Stronami",

Odwołując się do decyzji dotyczących lasów, przyjętych na Konferencji Narodów Zjednoczonych nt. Środowiska i Rozwoju w 1992 roku, Propozycji działań wysuniętych przez Międzyrządowy Panel Leśny oraz Międzyrządowe Forum Leśne, Rozszerzonego programu pracy dotyczącego różnorodności biologicznej w lasach w ramach Konwencji o różnorodności biologicznej oraz wyników Światowego Szczytu w sprawie Zrównoważonego Rozwoju;

Uznając postęp i osiągnięcia dokonane we wdrażaniu zobowiązań przyjętych na Ministerialnych Konferencjach nt. ochrony lasów w Europie;

Świadome zmieniającego się charakteru problemów związanych z lasami i leśnictwem w Europie, obaw społeczeństwa i potrzeby uzyskania stosownych danych naukowych, umożliwiających podejmowanie dobrych decyzji;

Wziąwszy pod uwagę, że w 1993 roku utworzono Europejski Instytut Leśnictwa jako stowarzyszenie działające w oparciu o prawo fińskie, którego celem jest wniesienie wkładu w badania dotyczące leśnictwa, lasów i ochrony lasów na poziomie europejskim;

Świadome dodatkowych korzyści wynikających z nadania badaniom dotyczącym leśnictwa i lasów wymiaru międzynarodowego;

Pragnąc realizować swoją współpracę w dziedzinie badań dotyczących leśnictwa i lasów na szczeblu międzynarodowym, a jednocześnie unikać powielania działań;

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Instytut

Niniejszym tworzy się Europejski Instytut Leśnictwa (zwany dalej Instytutem) jako organizację międzynarodową z siedzibą w Joensuu w Finlandii.

Artykuł  2

Cel i funkcje

1.
Celem Instytutu jest podejmowanie na szczeblu ogólnoeuropejskim badań nad polityką leśną, uwzględniających jej aspekty środowiskowe, nad ekologią, różnorodnymi sposobami użytkowania, zasobami i zdrowotnością lasów europejskich, a także nad podażą i popytem na drewno oraz inne produkty i usługi leśne w celu promowania ochrony lasów oraz trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej w Europie.
2.
Aby zrealizować swój cel, Instytut:
a)
dostarcza informacje istotne dla tworzenia polityki i podejmowania decyzji dotyczących sektora leśnictwa i przemysłu leśnego w państwach europejskich;
b)
prowadzi badania w powyższych dziedzinach;
c)
rozwija metody badawcze;
d)
organizuje spotkania naukowe i w nich uczestniczy;
e)
organizuje i upowszechnia wiedzę o swojej pracy i jej wynikach.
Artykuł  3

Informacje

Umawiające się Strony będą wspierać prace Instytutu poprzez dostarczenie informacji dotyczących lasów na stosowny wniosek, pod warunkiem, że nie są one dostępne z innych instytucji gromadzących dane i o ile mogą być udostępniane. W celu uniknięcia powielania działań, Instytut dąży do zapewnienia właściwej koordynacji z innymi instytucjami międzynarodowymi, w tym takimi, które zajmują się gromadzeniem danych.

Artykuł  4

Członkowie, członkowie stowarzyszeni i afiliowani Instytutu

1.
Umawiające się Strony są członkami Instytutu.
2.
Członkostwo w Instytucie na zasadzie stowarzyszenia jest otwarte dla instytutów badawczych, placówek oświatowych, organizacji komercyjnych, organów leśnictwa, organizacji pozarządowych i instytucji o podobnym charakterze z państw europejskich (zwanych dalej członkami stowarzyszonymi). Członkostwo w Instytucie na zasadzie afiliacji jest otwarte dla instytucji o podobnym charakterze z państw pozaeuropejskich (zwanych dalej członkami afiliowanymi). Członkowie afiliowani nie uczestniczą w procesie podejmowania decyzji dotyczących Instytutu.
Artykuł  5

Organy

Organami Instytutu są Rada, Konferencja, Zarząd i Sekretariat kierowany przez Dyrektora.

Artykuł  6

Rada

1.
Rada składa się z przedstawicieli członków i zbiera się co trzy lata na sesjach zwyczajnych. Sesja nadzwyczajna może zostać zwołana na wniosek jednego z członków lub Zarządu, pod warunkiem jego zatwierdzenia zwykłą większością głosów członków.
2.
Rada:
a)
powołuje członków Zarządu, zgodnie z artykułem 8 ustępem 2 literą a), c) i d);
b)
wyraża zgodę na mianowanie Dyrektora, zgodnie z artykułem 8 ustępem 4 literą d);
c)
ustala ramową politykę prac Instytutu;
d)
podejmuje decyzje w sprawach ogólnych o charakterze technicznym, finansowym lub administracyjnym, przedłożonych przez członków, Konferencję bądź Zarząd;
e)
zatwierdza, zwykłą większością głosów, wytyczne, które mogą być potrzebne dla funkcjonowania Instytutu oraz jego organów;
f)
zatwierdza i wnosi poprawki, zwykłą większością głosów, do regulaminu Instytutu.
3.
Każdy z członków dysponuje jednym głosem. Jeżeli w Konwencji nie przewidziano inaczej, decyzje podejmuje się jednomyślnie.
Artykuł  7

Konferencja

1.
Konferencja składa się z przedstawicieli członków stowarzyszonych. Konferencja zbiera się raz w roku na sesji plenarnej i podejmuje decyzje zwykłą większością głosów. Członkowie afiliowani mogą uczestniczyć w corocznych plenarnych sesjach Konferencji. Instytucje oraz regionalne i międzynarodowe organizacje nie będące ani członkami stowarzyszonymi, ani afiliowanymi Instytutu mogą być zapraszane do wzięcia udziału w sesji plenarnej Konferencji zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Zarząd.
2.
Konferencja, między innymi:
a)
powołuje członków Zarządu, zgodnie z artykułem 8 ustępem 2 literą b), c) i d);
b)
ustala składki członkowskie dla członków stowarzyszonych i członków afiliowanych;
c)
zaleca podjęcie działań zmierzających do realizacji celów Instytutu;
d)
zatwierdza sprawozdania finansowe po przeprowadzeniu ich audytu;
e)
zatwierdza przedłożony przez Zarząd plan pracy na następny rok;
f)
dokonuje przeglądu oraz przyjmuje roczny raport z działalności Instytutu;
g)
zatwierdza i wnosi poprawki do swojego regulaminu.
Artykuł  8

Zarząd

1.
Zarząd składa się z ośmiu osób o uznanych kompetencjach w zakresie działalności Instytutu. Członkowie Zarządu nie mogą sprawować swojej funkcji dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
2a.
Czterech członków Zarządu jest powoływanych przez Radę na okres trzech lat.
b.
Czterech członków Zarządu jest powoływanych przez Konferencję na okres trzech lat.
c.
Rada i Konferencja przyjmują zasady odnoszące się do procesu nominacji i rotacji członków, których wskażą.
d.
Przejściowe wakaty są wypełniane w ramach procedury pisemnej, odpowiednio, przez Radę lub Konferencję.
3.
Zarząd zbiera się przynajmniej raz w roku i podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4.
Zarząd:
a)
na podstawie polityki ramowej ustalonej przez Radę ustanawia i stale nadzoruje program prac administracyjnych i badawczych Instytutu;
b)
uwzględniając wszelkie wytyczne Rady, przyjmuje takie przepisy wewnętrzne, jakie mogą być potrzebne;
c)
zatwierdza budżet oraz sprawozdanie finansowe;
d)
powołuje Dyrektora, za zgodą Rady;
e)
zatwierdza przyjęcie i wykluczenie członków stowarzyszonych i afiliowanych;
f)
składa raporty Radzie oraz Konferencji;
g)
uwzględniając wszelkie wytyczne Rady, zatwierdza porozumienie, o którym mowa w artykule 12;
h)
zatwierdza i dokonuje zmian swojego regulaminu;
i)
zatwierdza zasady, o których mowa w artykule 7 ustępie 1.
Artykuł  9

Sekretariat

1.
Sekretariat, kierowany przez Dyrektora, stanowi personel Instytutu.
2.
Z uwzględnieniem wszelkich ogólnych wskazań Rady, Konferencji i Zarządu, Dyrektor powołuje inny personel, jeśli wynika to z potrzeb Instytutu, na warunkach i w celu realizacji obowiązków, które może sam określić.
Artykuł  10

Środki finansowe

Środki finansowe potrzebne dla funkcjonowania Instytutu dostarczają:

a)
członkowie stowarzyszeni i członkowie afiliowani w postaci składek członkowskich;
b)
członkowie w postaci wkładów dobrowolnych, jeśli tego pragną;
c)
inne źródła, jakie mogą się pojawić.
Artykuł  11

Budżet i sprawozdanie finansowe

Na wniosek Dyrektora budżet oraz sprawozdanie finansowe Instytutu zatwierdza Zarząd zwykłą większością głosów.

Artykuł  12

Osobowość prawna, przywileje i immunitety

Instytut posiada międzynarodową i krajową osobowość prawną. Na terytorium Finlandii przysługują mu takie przywileje i immunitety, jakie mogą być mu potrzebne dla wykonywania swojej funkcji. Wspomniane przywileje i immunitety określa porozumienie pomiędzy Instytutem i rządem Finlandii.

Artykuł  13

Rozstrzyganie sporów

Wszelkie spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Konwencji, które nie zostały rozstrzygnięte w drodze negocjacji lub starań Zarządu, mogą być za obopólnym porozumieniem stron sporu zgłoszone do rozstrzygnięcia w procedurze rozjemczej, zgodnie z zasadami fakultatywnego postępowania rozjemczego przed Stałym Sądem Arbitrażowym.

Artykuł  14

Podpisanie i zgoda wiążąca

1.
Niniejsza Konwencja będzie otwarta do podpisania przez państwa europejskie oraz regionalne europejskie organizacje integracji gospodarczej w Joensuu w dniu 28 sierpnia 2003 roku. Po tym terminie Konwencja będzie otwarta do podpisania w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Finlandii w Helsinkach do dnia 28 listopada 2003 roku.
2.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji, przyjęciu lub zatwierdzeniu przez państwa - sygnatariuszy oraz regionalne europejskie organizacje integracji gospodarczej. Dokumenty ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia będą złożone rządowi Finlandii, który będzie Depozytariuszem.
3.
Niniejsza Konwencja będzie otwarta do przystąpienia przez te państwa europejskie bądź regionalne organizacje europejskie integracji gospodarczej, które jej nie podpisały. Dokumenty przystąpienia będą złożone u Depozytariusza.
4.
W rozumieniu niniejszej Konwencji państwo europejskie oznacza państwo, które kwalifikuje się do członkostwa w Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych jako państwo europejskie.
Artykuł  15

Wejście w życie

1.
Konwencja wejdzie w życie sześćdziesiątego dnia po dniu, w którym złożony został u Depozytariusza ósmy dokument ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia.
2.
Dla każdego Państwa bądź regionalnej europejskiej organizacji integracji gospodarczej ratyfikującej, przyjmującej, zatwierdzającej lub przystępującej do niniejszej Konwencji po złożeniu ósmego dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia.

Konwencja wejdzie w życie sześćdziesiątego dnia po dniu złożenia przez takie państwo bądź regionalną europejską organizację integracji gospodarczej jej dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia albo przystąpienia.

Artykuł  16

Postanowienia przejściowe

1.
Z dniem wejścia w życie niniejszej Konwencji instytuty badawcze, placówki oświatowe, organizacje komercyjne, organy leśnictwa, organizacje pozarządowe oraz instytucje o podobnym charakterze z państw europejskich, które są członkami bądź członkami stowarzyszonymi Europejskiego Instytutu Leśnictwa, założonego w 1993 roku jako stowarzyszenie podlegające prawu fińskiemu, i do tej daty nie złożą rezygnacji zgodnie z jego statutem, stają się członkami stowarzyszonymi Instytutu. Podobnie, instytucje o podobnym charakterze z państw pozaeuropejskich, które są członkami stowarzyszonymi wspomnianego Europejskiego Instytutu Leśnictwa staną się w przypadku braku rezygnacji członkami afiliowanymi Instytutu.
2.
Po wejściu w życie niniejszej Konwencji Instytut podejmie negocjacje z Europejskim Instytutem Leśnictwa założonym w 1993 jako stowarzyszenie podlegające prawu fińskiemu w sprawie przekazania Instytutowi jego bieżących działań, środków finansowych oraz aktywów i pasywów.
Artykuł  17

Poprawki do Konwencji

1.
Poprawki do niniejszej Konwencji mogą być wprowadzane w drodze jednomyślnego głosowania członków obecnych na spotkaniu Rady albo w drodze procedury pisemnej. Wszelkie propozycje poprawek są rozsyłane przez Depozytariusza z co najmniej ośmiotygodniowym wyprzedzeniem. W przypadku procedury pisemnej Depozytariusz ustala termin udzielania odpowiedzi.
2.
Poprawka wchodzi w życie sześćdziesiątego dnia po dniu, w którym wszystkie Umawiające się Strony powiadomiły Depozytariusza o wypełnieniu formalności wymaganych przez prawo krajowe w odniesieniu do tej poprawki.
3.
Jeżeli Konferencja nie postanowi inaczej, poprawki nie mają wpływu na instytucjonalną pozycję członków stowarzyszonych i afiliowanych.
Artykuł  18

Wystąpienie

Strona Umawiająca się może wystąpić z niniejszej Konwencji poprzez przekazanie Depozytariuszowi pisemnego zawiadomienia. Wystąpienie będzie skuteczne po upływie roku od otrzymaniu przez Depozytariusza zawiadomienia o wystąpieniu.

Artykuł  19

Wygaśnięcie

Niniejsza Konwencja wygasa, jeżeli w dowolnym czasie po jej wejściu w życie liczba jej Umawiających się Stron jest mniejsza niż osiem.

Na dowód czego niżej podpisani, będąc w tym celu należycie upoważnieni przez swoje rządy, podpisali niniejszą Konwencję.

Sporządzono w języku angielskim, w Joensuu, w dniu 28 sierpnia 2003 roku.

Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,

- Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do tej konwencji,

- postanowienia konwencji są przyjęte, potwierdzone i będą niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 26 września 2008 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.14.78

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Konwencja o Europejskim Instytucie Leśnictwa. Joensuu.2003.08.28.
Data aktu: 28/08/2003
Data ogłoszenia: 29/01/2009
Data wejścia w życie: 12/01/2009