Sposób przeprowadzania i dokumentowania przez wywiad skarbowy czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 8 lutego 2007 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez wywiad skarbowy czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa

Na podstawie art. 36ca ust. 5 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania i dokumentowania przez wywiad skarbowy czynności operacyjno-rozpoznawczych niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania oraz obrotu przedmiotami przestępstwa i przestępstwa skarbowego, zwanych dalej "przedmiotami przestępstwa";
2)
wzory stosowanych druków i rejestrów.
§  2.
1.
Czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, zwane dalej "czynnościami", przeprowadza się i dokumentuje w sposób zapewniający ochronę niejawności form i metod realizacji zadań, informacji, obiektów wywiadu skarbowego, danych identyfikacyjnych pracowników wywiadu skarbowego, zwanych dalej "pracownikami", oraz osób udzielających im pomocy.
2.
Czynności przeprowadza się w sposób polegający na obserwowaniu:
1)
przesyłek, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą zawierać przedmioty przestępstwa;
2)
nieruchomości lub przedmiotów ruchomych, w tym pojazdów, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że są wykorzystywane do wytwarzania, przemieszczania, przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa;
3)
osób, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą wytwarzać, przemieszczać, przechowywać lub dokonywać obrotu przedmiotami przestępstwa.
3.
Podczas przeprowadzania czynności można dokonywać w sposób niejawny następujących zmian w przesyłkach zawierających przedmioty przestępstwa lub innych rzeczach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, wykorzystywanych do wytwarzania, przemieszczania, przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa:
1)
otwierać przesyłki i inne rzeczy w celu sprawdzenia i oceny zawartości, oznakowania, usunięcia przedmiotów przestępstwa lub zastąpienia ich innymi przedmiotami w całości albo w części oraz w celu ujawnienia i utrwalenia śladów kryminalistycznych;
2)
zamykać przesyłki i inne rzeczy po otwarciu.
4.
W celu dokonania zmian, o których mowa w ust. 3, można w sposób niejawny wyłączać okresowo przesyłki i inne rzeczy z obrotu lub procesu wytwarzania. Włączenie przesyłki lub innej rzeczy do obrotu lub procesu wytwarzania następuje po ich zamknięciu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.
5.
Obserwowanie, o którym mowa w ust. 2, może być prowadzone przy użyciu środków technicznych umożliwiających rejestrowanie obrazu zdarzeń w miejscach publicznych oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom, a także środków technicznych umożliwiających obserwowanie bez utrwalania dźwięku lub obrazu, w tym poprzez ustalanie położenia osób lub przedmiotów.
6.
Sprawdzenia oraz oceny zawartości przesyłek i innych rzeczy dokonuje się metodą organoleptyczną lub w razie potrzeby przez pobranie próbki do badań właściwości fizykochemicznych lub innych cech identyfikacyjnych, istotnych z uwagi na okoliczności przeprowadzania czynności, a także dla upewnienia się, że prowadzenie czynności nie stworzy zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego. Pracownik, który dokonał sprawdzenia oraz oceny przesyłek i innych rzeczy, sporządza opis wyników tych czynności.
§  3.
1.
Czynności zarządza Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Wzór zarządzenia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Czynności prowadzi się przez czas oznaczony w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, chyba że wcześniej zostanie osiągnięty cel tych czynności albo Prokurator Generalny nakaże zaniechanie czynności.
3.
Podjęcie czynności w tej samej sprawie po raz kolejny następuje na podstawie ponownego zarządzenia.
4.
Jeżeli prowadzenie czynności stało się trwale niemożliwe, zaprzestaje się ich prowadzenia na polecenie Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
5.
Jeżeli prowadzenie czynności stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, przerywa się te czynności niezwłocznie i powiadamia o tym Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
§  4.
1.
Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej zawiadamia właściwe organy i instytucje publiczne oraz przedsiębiorców o potrzebie wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 36ca ust. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej, zwanej dalej "ustawą", jeżeli jest to niezbędne do skutecznego przeprowadzenia czynności.
2.
Pracownik okazuje zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, osobie pełniącej funkcję organu, kierownikowi instytucji lub kierującemu przedsiębiorstwem, a w razie ich nieobecności osobom je zastępującym lub upoważnionym do ich reprezentowania. Osoba, której okazano zawiadomienie, potwierdza okazanie własnoręcznym podpisem, ze wskazaniem daty okazania.
3.
Organy i instytucje publiczne oraz przedsiębiorcy wykonujący obowiązek, o którym mowa w art. 36ca ust. 4 ustawy, udostępniają pracownikowi okazującemu zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, wykaz osób wykonujących prace związane z przyjmowaniem, przewozem i doręczaniem przesyłek w zakresie związanym z dopuszczeniem do dalszego przewozu.
4.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5.
W przypadku gdy cel czynności może być osiągnięty bez współdziałania z organami i instytucjami publicznymi oraz przedsiębiorcami, czynności przeprowadza się bez zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
§  5.
1.
Dokumentację czynności stanowią:
1)
zarządzenie czynności przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej;
2)
zawiadomienie Prokuratora Generalnego o zarządzeniu czynności, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3)
zawiadomienie organów i instytucji publicznych oraz przedsiębiorców dokonujących przewozu przesyłek zawierających przedmioty przestępstwa, o którym mowa w § 4 ust. 1;
4)
informacja Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej o przebiegu i wynikach czynności, kierowana do Prokuratura Generalnego, której wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
notatka służbowa o przebiegu czynności, sporządzona przez pracownika prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono czynności, której wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
opis wyników sprawdzenia i oceny, o których mowa w § 2 ust. 6;
7)
zarządzenie Prokuratora Generalnego o nakazaniu zaniechania czynności, skierowane do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej;
8)
polecenie zaprzestania przeprowadzania czynności, o którym mowa w § 3 ust. 4.
2.
Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 5, powinna zawierać w szczególności:
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został jej nadany;
2)
określenie rodzaju prowadzonych czynności;
3)
czas, miejsce i sposób przeprowadzenia czynności;
4)
dane dotyczące osoby, przesyłki, nieruchomości lub innego przedmiotu ruchomego, wobec których dokonano czynności;
5)
dane dotyczące pracowników przeprowadzających czynności;
6)
informację o wynikach przeprowadzonych czynności, w szczególności o ujawnionym przestępstwie lub przestępstwie skarbowym oraz osobach uczestniczących w jego popełnieniu.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz pkt 4, 7 i 8, sporządza się w dwóch egzemplarzach, a dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, 5 i 6, w jednym egzemplarzu.
4.
Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania, a w szczególności zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku albo przemieszczania się osób lub przedmiotów na nośniku informacji, nośniki informacji oraz kopie wykonane z tych nośników, a także dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach informacji.
§  6.
1.
Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej i Prokurator Generalny prowadzą, każdy we własnym zakresie, rejestry czynności.
2.
Rejestry, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie informatycznym.
3.
Wzór rejestru czynności prowadzonego przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej określa załącznik nr 6 do rozporządzenia, a wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ZARZĄDZENIE NR .........

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ZAWIADOMIENIE Nr ........

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

ZAWIADOMIENIE Nr ........

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

INFORMACJA Nr ........

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

NOTATKA SŁUŻBOWA

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

REJESTR

CZYNNOŚCI PROWADZONYCH NA PODSTAWIE ART. 36CA USTAWY Z DNIA 28 WRZEŚNIA 1991 R. O KONTROLI SKARBOWEJ

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

REJESTR

CZYNNOŚCI PROWADZONYCH NA PODSTAWIE ART. 36CA USTAWY Z DNIA 28 WRZEŚNIA 1991 R. O KONTROLI SKARBOWEJ

wzór

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.35.223

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania i dokumentowania przez wywiad skarbowy czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa.
Data aktu: 08/02/2007
Data ogłoszenia: 27/02/2007
Data wejścia w życie: 14/03/2007