Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 27 listopada 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach

Na podstawie art. 48, 54 i 60 ust. 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach (Dz. U. Nr 117, poz. 1237, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 54 otrzymuje brzmienie:

"§ 54. W dziale trzecim rejestru przedsiębiorców dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej wpisuje się informacje wskazane w § 46 i § 461, przy czym spółkę komandytowo-akcyjną zastępuje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.";

2)
w rozdziale 4 po oddziale 5 dodaje się oddział 51 w brzmieniu:

"Oddział 51

Spółdzielnia europejska

§ 702. W dziale pierwszym rejestru przedsiębiorców dla spółdzielni europejskiej wpisuje się:

1) w rubryce pierwszej:

a) w polu pierwszym - oznaczenie formy prawnej podmiotu: wyrazy "spółdzielnia europejska",

b) w polu drugim - numer REGON oraz numer NIP; przy wniosku o rejestrację nowego przedsiębiorcy pole może pozostać niewypełnione,

c) w polu trzecim - firmę, pod którą spółdzielnia działa,

d) w polu czwartym - dane o poprzedniej rejestracji, co obejmuje: oznaczenie państwa, nazwę rejestru, nazwę organu prowadzącego rejestr, numer w rejestrze,

e) w polu piątym - informację, czy przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą z innymi podmiotami na podstawie umowy spółki cywilnej,

f) w polu szóstym - informację, czy podmiot posiada status organizacji pożytku publicznego,

2) w rubryce drugiej:

a) w polu pierwszym - siedzibę spółdzielni,

b) w polu drugim - adres spółdzielni,

3) w rubryce trzeciej - dane posiadanych przez spółdzielnię europejską oddziałów:

a) w polu pierwszym - firmę oddziału,

b) w polu drugim - siedzibę oddziału,

c) w polu trzecim - adres oddziału,

4) w rubryce czwartej - informacje o statucie: w polu pierwszym - informacje o uchwaleniu statutu spółdzielni europejskiej lub zmianach statutu, co obejmuje: datę podjęcia uchwały, w przypadku zmiany statutu - także oznaczenie zmienionych paragrafów, zaś w przypadku ustalenia nowego tekstu statutu spółdzielni europejskiej - zaznaczenie tej okoliczności,

5) w rubryce piątej:

a) w polu pierwszym - czas, na jaki została utworzona spółdzielnia europejska; jeżeli spółdzielnia została utworzona na czas nieoznaczony, wpisuje się wyrazy "na czas nieoznaczony",

b) w polu drugim - oznaczenie pisma innego niż Monitor Sądowy i Gospodarczy, przeznaczonego do ogłoszeń spółdzielni europejskiej, jeżeli statut spółdzielni je wskazuje,

6) w rubryce szóstej - dane o sposobie powstania spółdzielni europejskiej, jeżeli powstała przez połączenie, przekształcenie lub podział innych spółdzielni lub spółek:

a) w polu pierwszym - określenie okoliczności, o których mowa w art. 38 pkt 1 lit. f ustawy, co obejmuje powstanie spółdzielni w wyniku połączenia, podziału lub przekształcenia innych podmiotów,

b) w polu drugim - opis sposobu powstania spółdzielni w wyniku połączenia, przekształcenia lub podziału oraz informację o uchwale,

c) w polu trzecim - numer i datę decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodzie na dokonanie koncentracji,

d) w podrubryce pierwszej - dane podmiotów, z których powstała spółdzielnia w wyniku przekształcenia, podziału lub połączenia:

- w polu pierwszym - nazwę lub firmę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON,

7) w rubryce siódmej - dane o kapitale spółdzielni europejskiej:

a) w polu pierwszym - wysokość kapitału zakładowego (subskrybowanego),

b) w podrubryce pierwszej - informację o wniesieniu aportu:

- w polu pierwszym - określenie wartości udziałów objętych za aport (nie dotyczy to spółdzielni przenoszącej siedzibę na terytorium RP),

c) w polu drugim - liczbę udziałów wszystkich kategorii,

d) w podrubryce drugiej - informacje o udziałach:

- w polu pierwszym - nazwa kategorii,

- w polu drugim - wartość nominalna udziałów w tej samej kategorii,

e) w polu trzecim - kwotowe określenie części kapitału pokrytego w dniu subskrypcji,

8) w rubryce ósmej dla spółdzielni europejskiej:

a) w polu pierwszym - wzmiankę o podjęciu uchwały o emisji obligacji, co obejmuje: datę podjęcia uchwały.

§ 703. W przypadku gdy w rubryce 3, 4, 8 lub w podrubryce 1 rubryki 6 lub w podrubryce 1 i 2 rubryki 7 zachodzi konieczność wpisania więcej niż jednego elementu, dane dotyczące każdego z nich wpisuje się kolejno w odpowiedniej rubryce lub podrubryce.

§ 704. W dziale drugim rejestru przedsiębiorców dla spółdzielni europejskiej wpisuje się:

1) w rubryce pierwszej - organ uprawniony do reprezentacji podmiotu:

a) w polu pierwszym - nazwę organu uprawnionego do reprezentowania spółdzielni,

b) w polu drugim - sposób reprezentacji spółdzielni, co obejmuje sposób reprezentowania spółdzielni przez zarząd, radę administrującą lub przez dyrektorów wykonawczych będących członkami rady administrującej oraz przez prokurentów,

c) w podrubryce pierwszej - dane osób wchodzących w skład zarządu albo rady administrującej:

- w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON,

- w polu czwartym - numer KRS,

- w polu piątym - funkcję,

- w polu szóstym - informację, czy osoba została zawieszona w czynnościach,

- w polu siódmym - datę, do której została zawieszona,

2) w rubryce drugiej - organ nadzoru:

a) w polu pierwszym - nazwę organu nadzoru spółdzielni,

b) w podrubryce pierwszej - dane osób wchodzących w skład organu nadzoru:

- w polu pierwszym - nazwisko,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL,

3) w rubryce trzeciej - dane prokurentów i rodzaj prokury:

a) w polu pierwszym - nazwisko,

b) w polu drugim - imiona,

c) w polu trzecim - numer PESEL,

d) w polu czwartym - rodzaj prokury.

§ 705. Jeżeli w spółdzielni europejskiej wybrano monistyczny system organów spółdzielni i ten sam organ pełni funkcję organu reprezentacji i organu nadzoru, organ ten podlega wpisaniu jako organ reprezentacji oraz jako organ nadzoru. W takiej sytuacji jako członków organu reprezentacji wpisuje się osoby zajmujące się reprezentacją i zarządzaniem, a jako członków organu nadzoru - osoby zajmujące się nadzorem.

§ 706. W przypadku gdy w rubryce 3 lub podrubryce 1 rubryki 1 lub w podrubryce 1 rubryki 2 zachodzi konieczność wpisania więcej niż jednego elementu, dane dotyczące każdego z nich wpisuje się kolejno w odpowiedniej rubryce lub podrubryce.

§ 707. W dziale trzecim rejestru przedsiębiorców dla spółdzielni europejskiej wpisuje się:

1) w rubryce pierwszej: w polu pierwszym - przedmiot działalności przedsiębiorcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), określony rodzajem działalności,

2) w rubryce drugiej - wzmianki o złożonych dokumentach:

a) w polu pierwszym - wzmiankę o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego, co obejmuje: okres, za jaki złożono dokument, i datę jego złożenia,

b) w polu drugim - wzmiankę o złożeniu opinii biegłego rewidenta, co obejmuje: okres, za jaki złożono opinię,

c) w polu trzecim - wzmiankę o złożeniu uchwały lub postanowienia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, co obejmuje: okres, za jaki złożono dokument,

d) w polu czwartym - wzmiankę o złożeniu sprawozdania z działalności spółdzielni, co obejmuje: okres, za jaki złożono sprawozdanie, lub wzmiankę o złożeniu rocznego merytorycznego sprawozdania z działalności organizacji pożytku publicznego, co obejmuje okres, za jaki złożono sprawozdanie, oraz ujawnienie, iż jest to sprawozdanie merytoryczne z działalności,

3) w rubryce trzeciej - nie dokonuje się wpisów.

§ 708. 1. W przypadku gdy w rubryce 1 zachodzi konieczność wpisania więcej niż jednego elementu, dane dotyczące każdego z nich wpisuje się kolejno w rubryce 1.

2. W przypadku gdy w rubryce 2 zachodzi konieczność wpisania informacji o dokumentach za kolejne okresy, informacje o tych faktach wpisuje się kolejno w odpowiednich polach rubryki 2.

§ 709. W dziale czwartym rejestru przedsiębiorców dla spółdzielni europejskiej wpisuje się informacje wskazane w § 37 i § 371, przy czym przedsiębiorcę - spółkę jawną, spółkę komandytową i spółkę partnerską zastępuje spółdzielnia europejska.

§ 7010. W dziale piątym rejestru przedsiębiorców dla spółdzielni europejskiej wpisuje się informacje wskazane w § 57 i § 58, przy czym przedsiębiorcę - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną zastępuje spółdzielnia europejska.

§ 7011. W dziale szóstym rejestru przedsiębiorców dla spółdzielni europejskiej wpisuje się:

1) w rubryce pierwszej - informacje o likwidacji:

a) w polu pierwszym - informacje o otwarciu likwidacji:

- w przypadku otwarcia likwidacji orzeczeniem sądu - nazwę sądu, datę orzeczenia, sygnaturę sprawy,

- w przypadku otwarcia likwidacji uchwałą - organ podejmujący uchwałę, datę podjęcia uchwały, numer uchwały, a jeżeli uchwała została podjęta w formie aktu notarialnego, to datę jego sporządzenia, oznaczenie notariusza i numer repertorium,

b) w polu drugim - informacje o zakończeniu likwidacji, co obejmuje: datę zakończenia likwidacji oraz informację o sposobie jej zakończenia,

c) w polu trzecim - sposób reprezentacji spółdzielni przez likwidatorów,

d) w podrubryce pierwszej - dane likwidatorów:

- w polu pierwszym - nazwisko,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL,

2) w rubryce drugiej - informacje o rozwiązaniu:

a) w polu pierwszym - określenie okoliczności, co obejmuje rozwiązanie spółdzielni,

b) w polu drugim - informacje o rozwiązaniu spółdzielni, co obejmuje: wskazanie przyczyny rozwiązania, wskazanie, czy rozwiązanie nastąpiło orzeczeniem sądu bądź właściwego organu lub uchwałą, oraz odpowiednio: nazwę sądu lub właściwego organu prowadzącego postępowanie, datę wydania prawomocnego orzeczenia, sygnaturę sprawy lub datę podjęcia uchwały, numer uchwały, a jeżeli uchwała została podjęta w formie aktu notarialnego, to datę jego sporządzenia, oznaczenie notariusza i numer repertorium,

3) w rubryce trzeciej - ustanowienie zarządu komisarycznego dla spółdzielni europejskiej:

a) w polu pierwszym - czas, na jaki zarząd komisaryczny został ustanowiony,

b) w polu drugim - sposób reprezentacji spółdzielni przez zarząd komisaryczny,

c) w podrubryce pierwszej - dane zarządcy komisarycznego:

- w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON,

- w polu czwartym - numer KRS,

4) w rubryce czwartej - informacje o połączeniu, podziale spółdzielni europejskiej lub przekształceniu spółdzielni europejskiej w inny sposób:

a) w polu pierwszym - określenie okoliczności, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy, co obejmuje połączenie, podział lub przekształcenie,

b) w polu drugim - opis sposobu połączenia, podziału lub przekształcenia spółdzielni oraz informacje o uchwale,

c) w podrubryce pierwszej - dane podmiotów powstałych w wyniku połączenia, podziału lub przekształcenia albo dane podmiotów przejmujących całość majątku spółdzielni:

- w polu pierwszym - nazwę lub firmę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu lub organu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON,

d) w podrubryce drugiej - dane podmiotów, których majątek jest przejmowany przez spółdzielnię w wyniku połączenia lub podziału; wpisu dokonuje się dla spółdzielni przejmującej; wpis nie dotyczy spółdzielni zawiązanych w wyniku przekształcenia, podziału lub połączenia:

- w polu pierwszym - nazwę lub firmę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu lub organu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON,

5) w rubryce piątej - informacje o postępowaniu upadłościowym:

a) w polu pierwszym - informacje o ogłoszeniu upadłości, co obejmuje: nazwę sądu prowadzącego postępowanie, datę orzeczenia, sygnaturę sprawy,

b) w polu drugim - informacje o zakończeniu postępowania upadłościowego, co obejmuje: sposób zakończenia, datę zakończenia postępowania,

c) w polu trzecim - określenie sposobu prowadzenia postępowania upadłościowego, co obejmuje: informacje o prowadzeniu upadłości z możliwością zawarcia układu lub upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika,

d) w polu czwartym - informacje o uchyleniu układu zawartego w postępowaniu upadłościowym z możliwością zawarcia układu, co obejmuje: nazwę sądu, datę orzeczenia, sygnaturę sprawy,

e) w podrubryce pierwszej - dane syndyka:

- w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON,

- w polu czwartym - numer KRS,

f) w podrubryce drugiej - dane osoby powołanej w toku postępowania upadłościowego:

- w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON,

- w polu czwartym - numer KRS,

- w polu piątym - określenie osoby, co obejmuje jedną z następujących funkcji: "zarządca przymusowy", "nadzorca sądowy", "zarządca", "zarządca zagraniczny", "osoba powołana w toku postępowania upadłościowego do reprezentowania upadłego",

6) w rubryce szóstej - informacje o postępowaniu naprawczym:

a) w polu pierwszym - informacje o wszczęciu postępowania naprawczego, co obejmuje: nazwę sądu prowadzącego postępowanie naprawcze, datę wszczęcia postępowania naprawczego, sygnaturę sprawy,

b) w polu drugim - informacje o zakończeniu postępowania naprawczego, co obejmuje: sposób zakończenia, datę zakończenia postępowania,

c) w polu trzecim - informacje o uchyleniu układu, co obejmuje: nazwę sądu, datę orzeczenia, sygnaturę sprawy,

d) w podrubryce pierwszej - dane nadzorcy sądowego:

- w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę,

- w polu drugim - imiona,

- w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON,

- w polu czwartym - numer KRS,

7) w rubryce siódmej - informacje o zmianie siedziby spółdzielni europejskiej:

a) w polu pierwszym - wzmiankę o złożeniu planu przeniesienia siedziby,

b) w polu drugim - informacje o państwie, do którego przeniesiono siedzibę spółdzielni, nazwę rejestru, do którego wpisano spółdzielnię, nazwę organu prowadzącego rejestr oraz numer w rejestrze.

§ 7012. W przypadku gdy w rubryce 1, 3, 4, 5, 6, w podrubryce 1 rubryki 1, w podrubryce 1 rubryki 3, w podrubryce 1 lub 2 rubryki 4 lub w podrubryce 1 lub 2 rubryki 5 zachodzi konieczność wpisania więcej niż jednego elementu, dane dotyczące każdego z nich wpisuje się kolejno w odpowiedniej rubryce lub podrubryce.

§ 7013. Dla spółdzielni przekształcanej lub podlegającej podziałowi lub połączeniu dane wpisywane w rubryce 4 w polach 1 i 2 wpisuje się na wniosek po zgłoszeniu do sądu rejestrowego uchwały o łączeniu, podziale lub przekształceniu. Dane w podrubryce 1 lub 2 rubryki 4 wpisuje się na wniosek lub z urzędu, jeżeli spółdzielnia jest z urzędu wykreślana z rejestru, po wpisaniu do rejestru skutków połączenia, podziału lub przekształcenia.";

3)
w § 78 w pkt 3 po lit. c dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) w podrubryce drugiej - dane podmiotów, których majątek jest przejmowany w wyniku połączenia lub podziału; wpisu dokonuje się dla podmiotu przejmującego; wpis nie dotyczy podmiotu zawiązanego w wyniku przekształcenia, podziału lub połączenia:

- w polu pierwszym - nazwę lub firmę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON,";

4)
w § 123 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) w rubryce ósmej - dane o sposobie powstania publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jeżeli powstał przez połączenie lub przekształcenie:

a) w polu pierwszym - określenie okoliczności, o których mowa w art. 38 pkt 1 lit. f ustawy, co obejmuje powstanie publicznego zakładu opieki zdrowotnej w wyniku połączenia lub przekształcenia,

b) w polu drugim - opis sposobu powstania publicznego zakładu opieki zdrowotnej w wyniku połączenia lub przekształcenia oraz informacje o dokumencie stanowiącym podstawę połączenia lub przekształcenia,

c) w podrubryce pierwszej - dane podmiotów, z których powstał publiczny zakład opieki zdrowotnej w wyniku połączenia lub przekształcenia:

- w polu pierwszym - nazwę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON.";

5)
§ 124 otrzymuje brzmienie:

"§ 124. W przypadku gdy w rubryce 3 lub 4 lub w podrubryce 1 rubryki 8 zachodzi konieczność wpisania więcej niż jednego elementu, dane dotyczące każdego z nich wpisuje się kolejno w odpowiedniej rubryce lub podrubryce.";

6)
w § 129 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w rubryce drugiej - informacje o połączeniu lub przekształceniu publicznego zakładu opieki zdrowotnej lub o przekształceniu kolumny transportu sanitarnego:

a) w polu pierwszym - określenie okoliczności, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy, co obejmuje jedną z następujących okoliczności:

- przekształcenie w inny podmiot,

- połączenie z innym publicznym zakładem opieki zdrowotnej,

b) w polu drugim - opis sposobu połączenia lub przekształcenia oraz informacje o dokumencie stanowiącym podstawę połączenia lub przekształcenia,

c) w podrubryce pierwszej dla publicznego zakładu opieki zdrowotnej - dane podmiotu przejmującego publiczny zakład opieki zdrowotnej lub podmiotu powstałego w wyniku przekształcenia lub połączenia:

- w polu pierwszym - nazwę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON,

d) w podrubryce drugiej dla publicznego zakładu opieki zdrowotnej - dane podmiotów przejętych przez publiczny zakład opieki zdrowotnej w wyniku połączenia:

- w polu pierwszym - nazwę,

- w polu drugim - nazwę rejestru, w którym podmiot jest zarejestrowany,

- w polu trzecim - numer w rejestrze; jeżeli podmiot jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, należy wpisać numer KRS,

- w polu czwartym - nazwę sądu prowadzącego rejestr,

- w polu piątym - numer REGON,";

7)
§ 130 otrzymuje brzmienie:

"§ 130. W przypadku gdy w rubryce 1 lub 2 lub podrubryce 1 rubryki 1, lub w podrubryce 2 rubryki 2 zachodzi konieczność wpisania więcej niż jednego elementu, dane dotyczące każdego z nich wpisuje się kolejno w odpowiedniej rubryce lub podrubryce.".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
______

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 17, poz. 165, z 2003 r. Nr 186, poz. 1821, z 2005 r. Nr 82, poz. 717 oraz z 2006 r. Nr 241, poz. 1750.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.228.1684

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach.
Data aktu: 27/11/2007
Data ogłoszenia: 07/12/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2008