Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady naukowej jednostki badawczo-rozwojowej oraz uzupełniania składu rady w trakcie kadencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 21 września 2007 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wyborów do rady naukowej jednostki badawczo-rozwojowej oraz uzupełniania składu rady w trakcie kadencji

Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wybory do rady naukowej jednostki badawczo-rozwojowej, zwanej dalej "radą", ogłasza dyrektor jednostki badawczo-rozwojowej, zwanej dalej "jednostką", nie później niż 30 dni przed upływem kadencji dotychczasowej rady lub w każdym czasie, w razie konieczności przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
§  2.
Dyrektor jednostki zawiadamia ministra sprawującego nadzór nad tą jednostką, zwanego dalej "ministrem", o zamiarze ogłoszenia wyborów do rady naukowej w terminie co najmniej 30 dni przed ogłoszeniem wyborów, przekazując w celu uzgodnienia proporcje składu rady w podziale na poszczególne grupy członków rady i wskazując kandydatów do rady, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych, zwanej dalej "ustawą".
§  3.
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim pracownikom jednostki.
§  4.
1.
Dyrektor jednostki powołuje komisję wyborczą, zwaną dalej "komisją", w terminie określonym w § 1.
2.
Komisja organizuje i przeprowadza wybory.
3.
W skład komisji wchodzi nie mniej niż 5 pracowników jednostki.
4.
Dyrektor jednostki podaje niezwłocznie skład komisji do wiadomości pracowników jednostki przez zamieszczenie w siedzibie jednostki w miejscu zwyczajowo przyjętym oraz na stronie internetowej jednostki.
5.
Członek komisji nie może być równocześnie kandydatem do rady.
§  5.
Do zadań komisji należy:
1)
ustalenie i ogłoszenie terminów:
a)
zgłaszania kandydatów do rady,
b)
sporządzenia i podania do wiadomości pracowników list kandydatów do rady,
c)
głosowania;
2)
przyjmowanie zgłoszeń kandydatów do rady;
3)
przeprowadzenie wyborów i ogłoszenie ich wyników;
4)
sporządzenie protokołu z przebiegu wyborów.
§  6.
1.
Kandydatów zgłasza się pisemnie w okresie 14 dni od dnia ogłoszenia terminu, o którym mowa w § 5 pkt 1 lit. a.
2.
Wpisanie na listę wyborczą wymaga pisemnej zgody kandydata.
§  7.
Ogłoszenie list, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. b, następuje co najmniej 7 dni roboczych przed dniem wyborów.
§  8.
1.
Wybory odbywają się w tym samym dniu w całej jednostce.
2.
W dniu wyborów każdy głosujący otrzymuje karty wyborcze, na których są umieszczone w kolejności alfabetycznej nazwiska kandydatów. Nazwiska kandydatów umieszczone są w dwóch grupach, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.
§  9.
1.
Mandat członka rady uzyskują ci kandydaci, którzy uzyskali w swojej grupie kolejno największą liczbę ważnych głosów.
2.
Jeżeli nie wszystkie mandaty zostały obsadzone z powodu zdobycia tej samej liczby głosów przez kilku kandydatów z tej samej grupy, a kandydatów tych jest więcej niż wolnych miejsc mandatowych, przeprowadza się kolejną turę wyborów dla obsadzenia miejsc nieobsadzonych w poprzedniej turze.
§  10.
1.
Głos jest ważny, jeżeli liczba skreślonych na karcie wyborczej nazwisk jest mniejsza lub równa liczbie mandatów w poszczególnych grupach.
2.
Głos jest nieważny, jeżeli karta wyborcza jest przekreślona lub przedarta.
3.
Nazwiska dopisane na karcie wyborczej nie są uwzględniane przez komisję.
§  11.
Przewodniczący komisji wyborczej przekazuje dyrektorowi jednostki protokół z przebiegu wyborów wraz z kartami wyborczymi i pozostałymi dokumentami z przebiegu wyborów. Dokumenty są przechowywane w jednostce przez cały okres trwania kadencji rady.
§  12.
1.
Wyniki wyborów są podawane niezwłocznie do wiadomości pracowników jednostki przez zamieszczenie w siedzibie jednostki w miejscu zwyczajowo przyjętym oraz na stronie internetowej jednostki.
2.
Dyrektor jednostki niezwłocznie zawiadamia ministra o przeprowadzeniu wyborów, przesyłając ich wyniki.
§  13.
Rozwiązanie komisji następuje po ogłoszeniu wyników wyborów.
§  14.
Protesty dotyczące prawidłowości przeprowadzenia wyborów są zgłaszane dyrektorowi jednostki pisemnie w terminie 7 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników wyborów. W przypadku stwierdzenia rażących uchybień dyrektor zarządza powtórzenie wyborów, o czym zawiadamia ministra.
§  15.
1.
Pierwsze posiedzenie rady zwołuje dyrektor jednostki.
2.
Kadencja rady rozpoczyna się w dniu jej pierwszego posiedzenia.
§  16.
1.
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka rady w trakcie kadencji w związku z rezygnacją z członkostwa w radzie, rozwiązaniem stosunku pracy z jednostką w czasie trwania kadencji rady lub śmiercią członka rady mandat ten zostaje niezwłocznie obsadzony przez osobę z tej samej grupy pracowników, która w wyborach uzyskała kolejno największą liczbę głosów, a nie otrzymała mandatu.
2.
Jeżeli nie jest możliwe uzupełnienie składu rady naukowej, w sposób określony w ust. 1, przeprowadza się wybory uzupełniające.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 134, poz. 934.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.182.1304

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady naukowej jednostki badawczo-rozwojowej oraz uzupełniania składu rady w trakcie kadencji.
Data aktu: 21/09/2007
Data ogłoszenia: 03/10/2007
Data wejścia w życie: 18/10/2007