Wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 12 kwietnia 2006 r.
w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej

Na podstawie art. 105 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na:
1)
wcześniejszą niż w dniu określonym w umowie spłatę przez dom maklerski:
a)
zobowiązań z tytułu papierów wartościowych o nieoznaczonym terminie wymagalności oraz innych instrumentów finansowych o nieoznaczonym terminie wymagalności,
b)
zobowiązań z tytułu pożyczki lub kredytu, w wyniku których powstały zobowiązania podporządkowane;
2)
zaliczenie zobowiązań, wymienionych w pkt 1 lit. a, do kapitałów domu maklerskiego;
3)
stosowanie przez dom maklerski innego niż ustalony przez rynek regulowany modelu obliczania stosunku zmiany wartości opcji do zmiany wartości instrumentu bazowego będącego przedmiotem tej opcji;
4)
obliczanie wymogów kapitałowych na pokrycie poszczególnych rodzajów ryzyka za pomocą stosowania własnych wewnętrznych modeli zarządzania ryzykiem przez dom maklerski.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
parametrach cenowych - rozumie się przez to cenę lub inny niż cena wskaźnik wartości danego instrumentu bazowego, w tym w szczególności stopę procentową oraz kurs waluty i indeks giełdowy;
2)
wartości zagrożonej - rozumie się przez to przewidywaną stratę na utrzymywanych pozycjach w instrumentach bazowych z tytułu zmian parametrów cenowych, obliczoną za pomocą modelu o parametrach szacowanych na podstawie obserwacji zmian tych parametrów w przeszłości, której przekroczenie w ustalonym okresie prognozy może wystąpić z prawdopodobieństwem równym założonemu poziomowi istotności;
3)
rozporządzeniu o wymogach kapitałowych - rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2006 r. w sprawie zakresu i szczegółowych zasad wyznaczania wymogów kapitałowych oraz maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do kapitałów (Dz. U. Nr 67, poz. 479);
4)
zobowiązaniach podporządkowanych - rozumie się przez to zobowiązania określone w § 10 rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
5)
pozycji pierwotnej - rozumie się przez to saldo, o którym mowa w § 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych.
§  3.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, zawiera:
1)
wskazanie warunków dokonywania spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
2)
informację o możliwości odroczenia spłaty odsetek należnych z tytułu zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
3)
informację o wysokości spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, uwzględnianych w kapitale uzupełniającym II kategorii, określonym w § 3 załącznika nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
4)
informację o prognozowanej wysokości nadzorowanych kapitałów, określonych w załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po spłacie zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
5)
informację o prognozowanej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego, określonego w § 4 ust. 2 rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po dokonaniu spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a.
§  4.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, zawiera:
1)
charakterystykę zaciągniętych zobowiązań podporządkowanych, które mają podlegać wcześniejszej spłacie;
2)
informację o prognozowanej wysokości nadzorowanych kapitałów, określonych w załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po spłacie zobowiązań podporządkowanych;
3)
informację o wysokości wpłaconych na rzecz domu maklerskiego środków pieniężnych pochodzących z kredytu lub pożyczki, w wyniku których powstały zobowiązania podporządkowane;
4)
informację o prognozowanej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego, określonego w § 4 ust. 2 rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po dokonaniu przez dom maklerski spłaty zobowiązań podporządkowanych;
5)
warunki wcześniejszej spłaty zobowiązań podporządkowanych.
§  5.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 2, zawiera:
1)
charakterystykę zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
2)
wskazanie warunków dokonywania spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
3)
opis zasad zwrotu środków wynikających z zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w przypadku upadłości lub likwidacji domu maklerskiego;
4)
opis warunków emisji lub obrotu papierami wartościowymi, dotyczących możliwości pokrywania strat środkami finansowymi wynikającymi z zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wraz z niespłaconymi odsetkami należnymi z tytułu tych zobowiązań;
5)
informację o możliwości odroczenia spłaty odsetek należnych z tytułu zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
6)
wskazanie wielkości zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, uwzględnianych w kapitale uzupełniającym II kategorii, określonym w § 3 załącznika nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
7)
wskazanie sfinansowanej części papierów wartościowych, które stanowią podstawę zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a.
§  6.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 3, zawiera:
1)
opis modelu obliczania stosunku zmiany wartości opcji do zmiany wartości instrumentu bazowego będącego przedmiotem tej opcji;
2)
opis założeń przyjętych w konstrukcji modelu;
3)
przykładowe wyliczenia współczynnika delta, o którym mowa w rozporządzeniu o wymogach kapitałowych;
4)
charakterystykę opcji;
5)
opis metod szacowania parametrów modelu wyceny opcji;
6)
wyniki weryfikacji empirycznej założeń modelu.
§  7.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 4, zawiera:
1)
opis wybranego modelu zarządzania ryzykiem i zakres jego stosowania do obliczania wymogów kapitałowych, uzupełniony o wskazanie:
a)
zasad zarządzania ryzykiem,
b)
procedur zapewniających zgodność modelu z zasadami zarządzania ryzykiem oraz z procedurami kontroli wewnętrznej w zakresie ryzyka,
c)
stanu zatrudnienia i kwalifikacji osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem,
d)
usytuowania jednostki organizacyjnej, zajmującej się zarządzaniem ryzykiem, w strukturze domu maklerskiego i jego powiązań z innymi jednostkami organizacyjnymi domu maklerskiego,
e)
zasad nadzorowania pracy jednostki organizacyjnej zajmującej się zarządzaniem ryzykiem,
f)
integralności modelu,
g)
konstrukcji limitów w zakresie zarządzania ryzykiem,
h)
zasad niezależnej weryfikacji modelu i jej częstotliwości,
i)
zasad przeglądu procesu zarządzania ryzykiem w szczególności w zakresie:
dokumentacji procesu zarządzania ryzykiem,
organizacji jednostki kontroli ryzyka,
zintegrowania modelu z codziennym procesem zarządzania ryzykiem,
trybu wewnętrznego zatwierdzania modelu,
trybu zatwierdzania wszelkich znaczących zmian w modelu,
rodzajów ryzyka ujmowanych przez model,
integralności systemu informacji zarządczej,
dokładności i kompletności danych stosowanych w modelu,
weryfikacji spójności, terminowości i rzetelności źródeł danych używanych w modelu oraz niezależności takich źródeł danych,
poprawności założeń dotyczących zmienności oraz korelacji,
dokładności wyceny sald bilansowych i pozabilansowych stanowiących podstawę dla określenia ryzyka i wyników modelu,
sposobu weryfikacji dokładności modelu przez dokonywanie przeglądu wyników weryfikacji historycznej i rewaluacyjnej, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2,
liczby dni, spośród ostatnich 250 dni roboczych, w których rzeczywista dzienna strata na pozycjach pierwotnych objętych modelem przekroczyła wartość zagrożoną wyznaczoną na dany dzień roboczy,
częstotliwości dokonywania przeglądu;
2)
opis procedur zarządzania ryzykiem;
3)
opis metody obliczania wartości zagrożonej, uzupełniony o informacje dotyczące:
a)
przyjętego poziomu istotności,
b)
założonego okresu utrzymywania stałej wielkości i struktury pozycji pierwotnych zarówno w celu obliczania wymogu kapitałowego, jak i w celu weryfikacji modelu,
c)
szacowania parametrów modelu, w szczególności zmienności i współczynników korelacji, wraz z określeniem wiarygodności danych i okresu szacowania,
d)
częstotliwości dokonywanych aktualizacji szacowania parametrów modelu;
4)
opis procedur wewnętrznej kontroli dotrzymywania wymogów kapitałowych;
5)
dokumentację budowy modelu;
6)
specyfikację założeń modelu i sposób ich weryfikacji;
7)
opis źródeł i metod aktualizacji danych wykorzystywanych w modelu;
8)
wskazanie parametrów modelu i sposób ich szacowania, w tym schemat ważenia danych;
9)
opis specyfiki sytuacji domu maklerskiego w zakresie podejmowanego ryzyka, uwzględniający w szczególności czynniki, o których mowa w ust. 2;
10)
założenia i opis przyjętych zasad weryfikacji modelu, w tym szczegółowych zasad wyznaczania rzeczywistych dziennych strat i rewaluacyjnych strat na pozycjach pierwotnych objętych modelem;
11)
określenie warunków zaniechania stosowania modelu do obliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka;
12)
analizę zastosowania modelu do obliczania wymogów kapitałowych za okres 12 miesięcy poprzedzających datę przedłożenia wniosku, wraz z analizą wypełnienia tego wymogu.
2.
W przypadku domu maklerskiego zawierającego transakcje terminowe opcyjne lub transakcje terminowe złożone, określone w przepisach rozporządzenia o wymogach kapitałowych, opis metody obliczania wartości zagrożonej powinien dodatkowo uwzględniać:
1)
nieliniowość zmian wartości opcji względem zmian bieżących parametrów cenowych;
2)
wpływ innych niż zmiany bieżących parametrów cenowych czynników wpływających na wartość opcji;
3)
sposób uwzględnienia w modelu wymogów określonych w pkt 1 i 2.
3.
Założenia i opis przyjętych zasad weryfikacji modelu, o których mowa w ust. 1 pkt 10, powinny wskazywać:
1)
częstotliwość porównywania wartości zagrożonych, obliczonych dla poprzedzających dany dzień 250 kolejnych dni roboczych, z rzeczywistymi dziennymi stratami na pozycjach pierwotnych objętych modelem, uwzględniającymi rzeczywiste zmiany parametrów cenowych, wielkości i struktury pozycji pierwotnych (weryfikacja historyczna);
2)
częstotliwość porównywania wartości zagrożonych, obliczonych dla poprzedzających dany dzień 250 kolejnych dni roboczych, z rewaluacyjnymi stratami na pozycjach pierwotnych objętych modelem, z tytułu rzeczywistych zmian parametrów cenowych, obliczonymi przy założeniu utrzymywania przez 24 godziny stałej wielkości i struktury pozycji pierwotnych (weryfikacja rewaluacyjna);
3)
częstotliwości dokonywania symulacji wpływu skrajnie niekorzystnych warunków na wynik zrealizowany na pozycjach pierwotnych, objętych modelem, oraz na poziom wartości zagrożonej, uwzględniających między innymi skrajne zakłócenia:
a)
parametrów cenowych,
b)
poziomu płynności rynków,
c)
związków korelacyjnych zmian parametrów cenowych,
d)
zmienności parametrów cenowych,
e)
struktury i wielkości pozycji pierwotnych i innych specyficznych uwarunkowań domu maklerskiego w zakresie ryzyka;
4)
zasady przechowywania pełnej dokumentacji przeprowadzonych obliczeń wartości zagrożonych, wyników weryfikacji i symulacji, o których mowa w pkt 1-3.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 2006 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej (Dz. U. Nr 94, poz. 906).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.68.482

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej.
Data aktu: 12/04/2006
Data ogłoszenia: 24/04/2006
Data wejścia w życie: 25/04/2006