Koordynacja i organizacja rozkładów lotów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 27 czerwca 2006 r.
w sprawie koordynacji i organizacji rozkładów lotów

Na podstawie art. 67g ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 i Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i sposób powoływania i odwoływania koordynatora i organizatora rozkładów lotów oraz sprawowania nadzoru nad ich działalnością;
2)
szczegółowe zasady opracowywania i zatwierdzania budżetu koordynatora i organizatora rozkładów lotów;
3)
szczegółowy sposób obliczania wysokości i wnoszenia opłat za koordynację i organizację rozkładów lotów;
4)
szczegółowy sposób postępowania w razie zniesienia organizacji i koordynacji rozkładów lotów.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
rozporządzenie nr 95/93 - rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start 1ub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 14 z 22.01.1993, s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, s. 3, z późn. zm.);
2)
ustawa - ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  3.
1.
Prezes Urzędu informuje, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o wszczęciu procedury wyboru koordynatora w danym porcie lotniczym, wyznaczając termin na zgłaszanie kandydatur.
2.
Do zgłoszenia kandydata ubiegającego się o powołanie na koordynatora załącza się następujące dokumenty:
1)
dokument poświadczający wyższe wykształcenie;
2)
referencje, świadectwa pracy lub inne dokumenty potwierdzające posiadanie wiedzy lub doświadczenia w zakresie planowania rozkładów lotów lub siatki połączeń;
3)
zaświadczenie z właściwego rejestru lub inny odpowiedni dokument potwierdzający spełnienie warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 pkt 3 ustawy;
4)
w przypadku obywatela polskiego - dokument potwierdzający biegłą znajomość języka angielskiego, zaś w przypadku obywatela państwa obcego - dokumenty potwierdzające biegłą znajomość języka polskiego oraz angielskiego;
5)
plan gospodarczy obejmujący co najmniej pierwszy rok działalności.
3.
Jeżeli o powołanie na koordynatora ubiega się osoba prawna, przepisy ust. 2 pkt 1-4 stosuje się odpowiednio do osób działających w jej imieniu w zakresie koordynacji rozkładów lotów oraz osób faktycznie pełniących działalność koordynacyjną.
4.
Prezes Urzędu może żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów i informacji potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 ustawy.
5.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu ogłasza, w drodze komunikatu opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę kandydatów na koordynatora, spełniających warunki określone w art. 67b ust. 2 ustawy, i przedstawia tę listę podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 95/93.
6.
Każdy zainteresowany podmiot ma prawo zgłoszenia Prezesowi Urzędu opinii do zgłoszonych kandydatur, w terminie 14 dni od dnia odpowiednio ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w ust. 5, lub przedstawienia listy kandydatów podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia 95/93.
§  4.
1.
Prezes Urzędu, po upływie terminu, o którym mowa w § 3 ust. 6, powołuje koordynatora spośród kandydatów wskazanych w komunikacie, biorąc pod uwagę ich wiedzę i doświadczenie.
2.
Informację o powołaniu koordynatora ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  5.
1.
Koordynator przedstawia do zaopiniowania zarządzającemu lotniskiem oraz przewoźnikom lotniczym, o którym mowa w art. 67d ust. 2 ustawy, lub komitetowi przewoźników lotniczych projekt budżetu uwzględniający założenia przyjęte w planie gospodarczym, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 5, z podziałem na koszty koordynacji, o których mowa w art. 67c ust. 4 ustawy, obejmujące:
1)
osobowe i rzeczowe koszty zorganizowania i utrzymania biura koordynatora, w szczególności związane z zatrudnieniem pracowników, zapewnieniem lokalu i wyposażeniem w niezbędny sprzęt biurowy oraz oprogramowanie;
2)
koszty ubezpieczenia związane z prowadzoną działalnością;
3)
koszty utrzymywania i podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zadań z zakresu koordynacji rozkładów lotów w porcie lotniczym przez koordynatora oraz inne osoby pełniące faktycznie działalność koordynacyjną;
4)
koszty współpracy z organizacjami międzynarodowymi w zakresie wykonywania koordynacji, w tym koszty udziału w konferencjach rozkładowych przewoźników lotniczych;
5)
inne koszty niezbędne do wykonywania działalności.
2.
Przedstawienie do zaopiniowania projektu budżetu wraz z uzasadnieniem oraz wstępnym wyliczeniem wysokości opłaty za koordynację w porcie lotniczym następuje nie później niż na 60 dni, a w przypadku nowo powołanego koordynatora - nie później niż na 35 dni, przed przedłożeniem projektu Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia.
3.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą przedstawić koordynatorowi opinie do projektu budżetu nie później niż w terminie 10 dni od dnia otrzymania przez nie projektu. Nieotrzymanie przez koordynatora opinii w tym terminie uważane jest za ich brak.
4.
W terminie 12 dni od dnia otrzymania wszystkich opinii albo od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, koordynator organizuje spotkanie mające na celu ich konsultację.
5.
Do projektu budżetu przedstawianego Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia, zgodnie z art. 67d ust. 3 ustawy, koordynator dołącza zgłoszone do projektu opinie, o których mowa w ust. 3, a w przypadku nieusunięcia rozbieżności - protokół rozbieżności.
6.
Korespondencja między koordynatorem a podmiotami, o których mowa w ust. 1, odbywa się w języku polskim lub angielskim.
§  6.
1.
Prezes Urzędu zatwierdza budżet koordynatora, jeżeli:
1)
nie przewiduje on nadmiernych obciążeń podmiotów finansujących działalność koordynatora;
2)
daje gwarancję zachowania ciągłości wykonywania działalności przez koordynatora.
2.
W przypadku odmowy zatwierdzenia budżetu koordynator przedkłada nowy projekt budżetu:
1)
do zaopiniowania podmiotom, o których mowa w § 5 ust. 1 - w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji;
2)
do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu - w terminie 21 dni od dnia doręczenia decyzji.

Do nowego projektu budżetu przepisów § 5 ust. 2 i 4 nie stosuje się.

3.
W razie niezatwierdzenia budżetu przed rozpoczęciem roku obrotowego, do czasu zatwierdzenia budżetu, koszty koordynacji ponoszone są na podstawie budżetu zatwierdzonego dla poprzedniego roku obrotowego, a w przypadku koordynatora nowo powołanego - na podstawie projektu budżetu.
§  7.
1.
Po zatwierdzeniu budżetu koordynator przesyła niezwłocznie zarządzającemu lotniskiem oraz przewoźnikom lotniczym operującym stale do i z portu lotniczego lub komitetowi przewoźników lotniczych kopie decyzji Prezesa Urzędu oraz odpisy zatwierdzonego budżetu.
2.
Zarządzający lotniskiem dokonuje wpłaty zaliczki do budżetu koordynatora w wysokości równowartości opłat za koordynację 30 % operacji lotniczych stanowiących podstawę ustalenia opłaty.
3.
Wysokość opłaty za koordynację publikowana jest wraz z początkiem każdego sezonu rozkładowego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się również do projektu budżetu, o którym mowa w § 6 ust. 3.
§  8.
1.
Opłata za koordynację ponoszona jest w równych częściach przez zarządzającego lotniskiem i przewoźnika lotniczego.
2.
Opłatę za koordynację wnosi się łącznie za każdą wykonaną operację lotniczą startu i lądowania.
3.
Opłaty za koordynację gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym koordynatora.
§  9.
Opłatę za koordynację oblicza się według następującego wzoru:

gdzie:

a - oznacza wysokość opłaty za koordynację;

m - oznacza łączną kwotę kosztów zaplanowanych w budżecie koordynatora;

y - oznacza łączną liczbę wszystkich operacji lotniczych (startów i lądowań) wykonanych w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych przez przewoźników lotniczych do i z portu lotniczego lub portów lotniczych objętych wspólną koordynacją.

§  10.
1.
Prezes Urzędu, sprawując nadzór, o którym mowa w art. 67b ust. 4 ustawy, ocenia działalność koordynatora w szczególności pod względem:
1)
spełniania warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 i 3 ustawy;
2)
zgodności działań z prawem;
3)
niedyskryminacji, niezależności, neutralności i przejrzystości działania;
4)
zgodności wydatkowania środków zgodnie z celami wynikającymi z budżetu.
2.
W zakresie nadzoru, o którym mowa w art. 67b ust. 4 ustawy, Prezes Urzędu jest uprawniony do:
1)
żądania udzielenia przez koordynatora wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących jego działalności;
2)
dostępu do wszelkich pomieszczeń, materiałów, dokumentów oraz innych danych związanych z działalnością koordynatora, a także wykonywania ich kopii lub odpisów.
§  11.
1.
Prezes Urzędu odwołuje koordynatora, jeżeli:
1)
koordynator pełni swoje obowiązki w sposób niezgodny z warunkami, o których mowa w § 10 ust. 1;
2)
koordynator przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 67b ust. 2 i 3 ustawy;
3)
nastąpiła trwała utrata zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na stanowisku koordynatora stwierdzona orzeczeniem lekarskim - w przypadku osoby fizycznej;
4)
koordynator zrezygnował z pełnienia swoich obowiązków;
5)
została zniesiona koordynacja zgodnie z § 13.
2.
W przypadku odwołania dotychczasowy koordynator przekazuje niezwłocznie dane i dokumenty niezbędne do prowadzenia czynności koordynacyjnych kolejnemu koordynatorowi. Przekazanie danych i dokumentów stwierdza się protokołem zdawczo-odbiorczym, podpisywanym przez dotychczasowego koordynatora i nowo powołanego.
§  12.
1.
W przypadku braku możliwości wykonywania czynności koordynacyjnych, Prezes Urzędu wyznacza koordynatora zastępującego, pełniącego obowiązki do czasu powołania koordynatora zgodnie z właściwymi przepisami albo do czasu ustania przeszkód uniemożliwiających wykonywanie czynności koordynacyjnych. Koordynator zastępujący działa na podstawie budżetu dotychczasowego koordynatora.
2.
Koordynatorem zastępującym może być koordynator lub organizator rozkładów lotów powołany dla innego portu lotniczego.
3.
Do koordynatora zastępującego nie stosuje się przepisów § 3-7.
§  13.
1.
Prezes Urzędu znosi koordynację albo organizację rozkładów lotów, jeżeli ustały okoliczności uzasadniające jej wprowadzenie.
2.
Zniesienie koordynacji albo organizacji rozkładów lotów następuje w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu, wydawanej po zasięgnięciu opinii zarządzającego danym lotniskiem oraz zainteresowanych: przewoźników lotniczych operujących regularnie, reprezentujących ich organizacji, reprezentantów lotnictwa ogólnego i państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
§  14.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do organizatora rozkładów lotów, o którym mowa w art. 67e ustawy.
§  15.
1.
Dla portu lotniczego, w którym wprowadzono organizację rozkładów lotów, Prezes Urzędu wyznacza organizatora tymczasowego, do czasu powołania pierwszego koordynatora lub organizatora zgodnie z przepisami rozporządzenia.
2.
Organizator tymczasowy działa na podstawie budżetu ustanowionego przez Prezesa Urzędu.
3.
Osoba pełniąca czynności organizacyjne, wyznaczona przez Prezesa Urzędu zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 180, poz. 1490), przekazuje niezwłocznie organizatorowi tymczasowemu dane i dokumenty niezbędne do prowadzenia czynności organizacyjnych. Przekazanie danych i dokumentów stwierdza się protokołem zdawczo-odbiorczym, podpisywanym przez organizatora tymczasowego oraz osobę pełniącą dotychczas czynności organizacyjne.
4.
Do organizatora tymczasowego nie stosuje się przepisów § 3-6.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 76, poz. 541).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024