Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 25 marca 2005 r.
w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

Na podstawie art. 28 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych", zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie wniosków o dofinansowanie realizacji tych projektów, złożonych w terminie od dnia 16 września 2004 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zawierające zobowiązania stron wymienione we wzorze umowy określonym w niniejszym rozporządzeniu, uznaje się za umowy zawarte zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  2

WZÓR

UMOWA NR ....

o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

zawarta w dniu ............ 200..... r. w ....................

między:

Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą

w Warszawie,

al. Jana Pawła II nr 70, zwaną dalej "Agencją",

reprezentowaną przez:

.............................................................,

na podstawie załączonej do umowy kopii pełnomocnictwa

okazanego przy podpisaniu umowy

a

..............................................................

..............................................................

zamieszkałym(-ą)/z siedzibą1) w

..............................................................

NIP .........................................................

PESEL2) .....................................................

legitymującym(-ą) się: ......................................

(seria i numer dokumentu tożsamości)

REGON1) ....................................................,

zwanym(-ą) dalej "Beneficjentem",

reprezentowanym(-ą) przez:1)

..............................................................

..............................................................

na podstawie załączonego do umowy pełnomocnictwa3).

§ 1

Użyte w umowie określenia oznaczają:

1) Program - Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548);

2) Uzupełnienie Programu - Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117 oraz z 2005 r. Nr 199, poz. 1645);

3) projekt - przedsięwzięcie realizowane przez Beneficjenta w zakresie działania: "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych";

4) pomoc - dofinansowanie projektu z publicznych środków krajowych i wspólnotowych, polegające na zwrocie określonej w umowie części kosztów kwalifikowalnych projektu poniesionych przez Beneficjenta;

5) koszty kwalifikowalne projektu - koszty, które zgodnie z Uzupełnieniem Programu mogą zostać objęte pomocą w ramach działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych", związane z realizacją projektu;

6) oddział regionalny - oddział regionalny Agencji właściwy ze względu na miejsce realizacji projektu.

§ 2

Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu w ramach Programu i Uzupełnienia Programu w zakresie:

1) priorytetu: "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym";

2) działania: "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

§ 3

1. Agencja udzieli Beneficjentowi, na podstawie złożonego

wniosku o dofinansowanie realizacji projektu o znaku ......

i na warunkach określonych w umowie, pomocy w wysokości

..... zł (słownie złotych .............), jednak nie więcej

niż ... %4) poniesionych kosztów kwalifikowalnych projektu.

2. Pomoc będzie przekazana jednorazowo - w wysokości, o której

mowa w ust. 1 / w .... transzach:1)

1) pierwsza transza w wysokości ..... zł (słownie złotych:

...............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;

2) druga transza w wysokości ......... zł (słownie złotych:

...............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;

3) trzecia transza w wysokości ....... zł (słownie złotych:

............) i nie więcej niż ...... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;

4) czwarta transza w wysokości ..... zł (słownie złotych:

............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu.

3. W przypadku wystąpienia opóźnienia w otrzymaniu przez

Agencję środków finansowych na wypłatę pomocy, Agencja

dokona wypłaty bezzwłocznie po otrzymaniu tych środków.

§ 4

1. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektu: .......

...........................................................

..........................................................,

którego celem jest: .......................................

...........................................................

2. Projekt zostanie zrealizowany w ...........................

...........................................................

(województwo, powiat, gmina, kod pocztowy, miejscowość,

ulica, nr domu / nr lokalu / nr działki)

3. Beneficjent może rozpocząć realizację projektu z dniem

podpisania umowy. Beneficjent zrealizuje projekt w jednym

etapie / ... etapach1).

4. Realizacja projektu lub jego etapu obejmuje:

1) wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem

rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;

2) udokumentowanie wykonania robót, dostaw i usług oraz

uzyskanie zaświadczeń, opinii, pozwoleń, postanowień i

innych decyzji wymaganych na podstawie przepisów

dotyczących podjęcia i prowadzenia działalności w

zakresie objętym projektem, związanych z realizacją tego

projektu;

3) poniesienie kosztów kwalifikowalnych;

4) zamontowanie i uruchomienie maszyn i urządzeń.

§ 5

1. Beneficjent zobowiązuje się do wypełnienia zobowiązań określonych w Programie i Uzupełnieniu Programu, w tym do:1)

1) nieprzenoszenia prawa własności lub posiadania nabytych dóbr, wyremontowanych, wybudowanych lub zmodernizowanych budynków lub budowli oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem w ramach środków z pomocy przyznanej na podstawie umowy

- w okresie realizacji projektu oraz przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

2) wykonywania działalności, której służyła realizacja projektu lub której wykonywanie stanowiło warunek przyznania pomocy, bez zmiany miejsca wykonywania tej działalności

- w okresie realizacji projektu oraz przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

3) spełnienia minimalnych standardów sanitarnych, weterynaryjnych, w zakresie ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt po zakończeniu realizacji projektu;6)

4) spełnienia minimalnych standardów sanitarnych i weterynaryjnych po zakończeniu realizacji projektu;7)

5) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce pochodzące wyłącznie z państw członkowskich Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem pkt 6;

6) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce z państw trzecich, w ilości nieprzekraczającej zadeklarowanego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu udziału tych surowców w całości przetwarzanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym);8)

7) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % przetwarzanego surowca (w ujęciu wartościowym);9)

8) wykorzystywania w procesie przetwórczym przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, w co najmniej 50 % (w ujęciu wartościowym), wstępnie przetworzonych produktów rolnych, nabytych na podstawie umów zawartych na okres co najmniej roku z podmiotami, które pozyskiwały surowce do ich produkcji na podstawie umów z producentami rolnymi;10)

9) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % pozyskiwanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym);11)

10) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów zawartych na okres co najmniej roku z producentami rolnymi lub podmiotami, które pozyskiwały surowce na podstawie umów z producentami rolnymi, w wysokości co najmniej 50 % mocy przechowalniczych zakładu;12)

11) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w produkty rolne - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % nabywanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym), przeznaczonych do sprzedaży;13)

12) zaprzestania wykonywania działalności w dotychczas posiadanych obiektach i podjęcia produkcji w ramach nowej inwestycji oraz kontynuowania produkcji w tym samym przedmiocie w przypadku gdy projekt związany jest z przeniesieniem już istniejącego zakładu;

13) zamieszczenia w miejscu realizacji inwestycji tablicy informującej o jej finansowaniu ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 130 z 31.05.2000), udostępnionej przez Agencję;14)

14) umożliwienia dokonania przez Agencję lub inne upoważnione do tego podmioty krajowe i Unii Europejskiej audytów i kontroli dokumentów lub audytów i kontroli w miejscu realizacji projektu (wizytacji terenowej) w okresie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

15) przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu w okresie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

16) złożenia, wraz z wnioskiem o płatność końcową5), sprawozdania z realizacji projektu.

2. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez Beneficjenta zobowiązań, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, są decyzje lub opinie organów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Inspekcji Weterynaryjnej lub Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

3. Beneficjent zobowiązuje się, w terminie 30 dni roboczych po zakończeniu roku obrachunkowego następującego po roku otrzymania płatności końcowej5), złożyć w oddziale regionalnym Agencji wypełniony formularz ankiety monitorującej, przekazany przez Agencję wraz z projektem umowy.

4. Na warunkach określonych w Uzupełnieniu Programu Agencja może udzielić zgody na odstąpienie od spełnienia zobowiązań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na pisemny wniosek Beneficjenta.

5. W przypadku zmiany formularza ankiety monitorującej, o której mowa w ust. 3, Agencja przekazuje Beneficjentowi jego aktualny wzór.

§ 6

1. Beneficjent, w przypadku którego udział środków publicznych w koszcie zadania realizowanego w ramach projektu przekracza równowartość w złotych kwoty 100.000 euro15), zobowiązuje się do przeprowadzenia postępowania ofertowego na realizację tego zadania poprzez zamieszczenie ogłoszenia o prowadzonym postępowaniu, w którym:

1) zaprasza podmioty zainteresowane realizacją zadania do składania ofert

albo

2) zaprasza do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w sytuacji gdy przed złożeniem ofert zamierza prowadzić negocjacje z wykonawcami, przy czym:

a) negocjuje warunki umowy z wybranymi przez siebie wykonawcami, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu,

b) zaprasza ich do składania ofert.

2. W ramach postępowania, o którym mowa w ust. 1, Beneficjent zobowiązuje się do:

1) przekazania ogłoszenia o prowadzonym postępowaniu do Agencji w celu umieszczenia go na stronie internetowej Agencji;

2) zamieszczenia ogłoszenia, o którym mowa w pkt 1, na swojej stronie internetowej16), w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim oraz w swojej siedzibie w miejscu publicznie dostępnym, niezwłocznie po jego przekazaniu do Agencji;

3) przyjmowania i otwarcia ofert lub wniosków17) w terminie i miejscu określonym w ogłoszeniu oraz przyjmowania i otwarcia ofert w terminie i miejscu określonym w zaproszeniu do składania ofert17);

4) otwarcia ofert w sposób jawny, które następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia. Beneficjent nie może zapoznać się z zawartością ofert przed upływem terminu do ich składania (pozostają one zamknięte do czasu upływu terminu wskazanego w ogłoszeniu lub zaproszeniu do składania ofert); podczas otwarcia ofert Beneficjent poda nazwy i adresy oferentów, informacje dotyczące ceny i terminu wykonania zadania oraz umożliwi wszystkim zainteresowanym zapoznanie się ze zgłoszonymi ofertami, z zastrzeżeniem pkt 7;

5) niedyskryminowania lub niepreferowania któregokolwiek z oferentów; wszystkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z postępowaniem, Beneficjent przekazuje wykonawcom na równych zasadach; nie jest możliwe pozostawienie oferty któregokolwiek z oferentów, która wpłynęła w terminie, bez rozpoznania; nie można również stosować sposobu składania ofert, który utrudniałby równy dostęp oferentów do zadania, w szczególności nakazania składania ofert wyłącznie drogą elektroniczną;

6) stosowania oznaczenia towarów lub usług niewprowadzającego w błąd oraz określenia przedmiotu zadania lub warunków udziału w postępowaniu w sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji, w szczególności przez niewskazywanie znaków towarowych i dopuszczenie możliwości składania ofert równoważnych;

7) nieujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oferenta w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli oferent, nie później niż w terminie składania ofert, zastrzegł, że nie mogą one być udostępniane;

8) powiadomienia wszystkich oferentów o wyborze oferty najkorzystniejszej;

9) zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.

3. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) nazwę i adres zamawiającego;

2) określenie przedmiotu oraz zakresu lub wielkości zadania, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;

3) termin wykonania zamówienia;

4) miejsce i termin składania ofert lub wniosków17) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;

5) miejsce i termin otwarcia ofert lub wniosków17) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;

6) opis warunków udziału w postępowaniu;

7) kryteria oceny ofert.

4. Termin, o którym mowa w ust. 3 pkt 4:

1) w przypadku gdy oferty są składane w odpowiedzi na ogłoszenie zawierające zaproszenie do składania ofert, nie może być krótszy niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim;

2) w przypadku gdy przed złożeniem ofert Beneficjent zamierza prowadzić negocjacje z wykonawcami:

a) dla wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie może być krótszy niż 30 dni kalendarzowych od dnia publikacji ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim,

b) dla ofert, które składane będą po negocjacjach w odpowiedzi na zaproszenie Beneficjenta, nie może być krótszy niż 15 dni od dnia przekazania zaproszenia.

5. Beneficjent zobowiązuje się do udokumentowania przeprowadzenia postępowania i czynności z nim związanych, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 7

1. Beneficjent zobowiązuje się złożyć osobiście wniosek o płatność wraz z dokumentami, o których mowa w załączniku nr 2 do umowy, w oddziale regionalnym - po zakończeniu realizacji projektu w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r., na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń / wnioski o płatność wraz z dokumentami, o których mowa w załączniku nr 2 do umowy, na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń, w następujących terminach:1)

1) po zakończeniu realizacji pierwszego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

2) po zakończeniu realizacji drugiego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

3) po zakończeniu realizacji trzeciego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

4) po zakończeniu realizacji całości projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się również w przypadku składania wniosku o płatność przez osoby reprezentujące Beneficjenta będącego osobą prawną lub przez pełnomocnika Beneficjenta.

3. Składane wraz z wnioskiem o płatność oryginały faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej oraz oznaczone datą wyciągi bankowe lub przelewy bankowe dokumentujące operacje na rachunku, z którego dokonano płatności, lub inne dowody zapłaty po wykonaniu ich kopii zostaną zwrócone Beneficjentowi. Oryginały faktur i dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej zostaną ponadto oznaczone adnotacją "Przedstawiono do refundacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"".

4. W przypadku konieczności uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność Agencja wezwie Beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, jednocześnie informując o tym Beneficjenta telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Przy rozpatrywaniu wniosku o płatność Agencja uwzględni uzupełnienia i poprawki dokonane po wyznaczonym terminie, jednak nie później niż w terminie 28 dni od dnia otrzymania przez Beneficjenta wezwania, pod warunkiem poinformowania Agencji w terminie określonym w wezwaniu do uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność o konieczności przedłużenia terminu na dokonanie uzupełnień lub poprawek z przyczyn niezależnych od Beneficjenta.

5. W celu potwierdzenia lub uzupełnienia informacji mających istotny wpływ na ocenę wniosku o płatność w przypadku, o którym mowa w ust. 4, Agencja może zwrócić się do Beneficjenta o złożenie dodatkowych wyjaśnień.

6. Agencja dokonuje płatności nie później niż w terminie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia przez Beneficjenta poprawnie wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami, potwierdzającymi realizację projektu, po otrzymaniu przez Agencję środków finansowych na jej wypłacenie.

7. Agencja dokonuje płatności końcowej5) po zatwierdzeniu sporządzonego przez Beneficjenta sprawozdania końcowego z realizacji projektu oraz przeprowadzeniu kontroli realizacji projektu po jego zakończeniu.

8. Jeżeli złożony przez Beneficjenta wniosek o płatność wymaga dodatkowych wyjaśnień, polegających w szczególności na zasięgnięciu przez Agencję opinii innego podmiotu lub przeprowadzeniu kontroli w miejscu realizacji projektu (wizytacji terenowej), termin, o którym mowa w ust. 6, zostaje przedłużony o czas niezbędny do uzyskania takich wyjaśnień, jednak nie dłużej niż o miesiąc. Beneficjenta informuje się pisemnie o przedłużeniu tego terminu.

9. Agencja przekazuje środki finansowe w ramach pomocy na rachunek bankowy albo rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez Beneficjenta w zaświadczeniu wydanym przez bank albo spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, stanowiącym załącznik do wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1). W przypadku zmiany numeru rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej Beneficjent jest zobowiązany niezwłocznie przedłożyć Agencji nowe zaświadczenie.

10. W przypadku złożenia wniosku o płatność w terminie wcześniejszym niż wynikający z postanowień umowy Agencja dokona płatności na rzecz Beneficjenta nie później niż gdyby wniosek został złożony w pierwszym dniu terminu, o którym mowa w ust. 1.

11. Agencja może uwzględnić wniosek o płatność złożony po terminie, o którym mowa w ust. 1, jednakże wówczas Agencja nie jest zobowiązana do zachowania terminu, o którym mowa w ust. 6.

§ 8

1. Beneficjent oświadcza, że:

1) nie podlega wykluczeniu od możliwości otrzymania pomocy w ramach umowy stosownie do art. 30d ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);

2) nie korzysta i nie będzie korzystał z innych środków publicznych przyznanych w związku z realizacją projektu określonego w umowie.

2. Beneficjent dołącza do umowy oświadczenie małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie tej umowy / oświadczenie Beneficjenta o niepozostawaniu w związku małżeńskim / oświadczenie o ustanowionej rozdzielności majątkowej.1)

§ 9

1. Przy obliczaniu wysokości pomocy przysługującej Beneficjentowi poszczególne koszty kwalifikowalne projektu będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionych kosztów, jednak nie wyższej niż wykazana w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, ulegną zmianie o nie więcej niż 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy koszty te będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionej.

3. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, ulegną zmianie o więcej niż 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy uwzględniane będą koszty w wysokości faktycznie poniesionej, jeżeli Agencja na podstawie pisemnych wyjaśnień Beneficjenta uzna za zasadne przyczyny dokonania tych zmian.

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, ogólna kwota pomocy określona w § 3 ust. 1 nie może zostać zwiększona.

5. Przy obliczaniu wysokości pomocy przysługującej Beneficjentowi koszty:

1) których pokrycie nie zostało wykazane w zestawieniu zrealizowanych płatności, przedstawiającym faktycznie poniesione koszty kwalifikowalne, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 5, sporządzonym na formularzu udostępnionym przez Agencję,

2) które zostały pokryte w formie płatności gotówkowej lub przy użyciu elektronicznego środka płatniczego

- nie będą uwzględniane jako koszty kwalifikowalne projektu.

§ 10

1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku nierozpoczęcia realizacji projektu do końca terminu do złożenia wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1), o którym mowa w § 7 ust. 1, lub odstąpienia od realizacji projektu.

2. Agencja odmawia wypłaty całości albo części pomocy w przypadku stwierdzenia, na etapie rozpatrywania wniosku o płatność, niezgodności realizacji projektu z Programem, Uzupełnieniem Programu lub umową, w szczególności stwierdzenia jednej z następujących okoliczności:

1) rozpoczęcia realizacji projektu przed zawarciem umowy;

2) dokonania zmian co do zakresu zadań zrealizowanych w ramach projektu lub jego etapu, określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem § 12;

3) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania poniesionych wydatków na realizację projektu lub jego etapu;

4) niezłożenia zabezpieczenia dodatkowego na zasadach określonych w § 14;

5) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania zakresu oraz prawidłowości wykonania zrealizowanych zadań;

6) wykorzystania środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych:

a) niezgodnie z przeznaczeniem,

b) bez zachowania procedur, o których mowa w art. 30 pkt 2 tej ustawy,

c) pobrania ich w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości;

7) zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych oraz zobowiązań z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;

8) złożenia podrobionych, przerobionych, stwierdzających nieprawdę lub nierzetelnych dokumentów mających istotny wpływ na przyznanie lub wypłatę pomocy;

9) niespełnienia co najmniej jednego z zobowiązań, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1, 2 i 5;

10) niezgodności ze stanem faktycznym co najmniej jednego z oświadczeń, o których mowa w § 8;

11) nieosiągnięcia celu realizacji projektu;

12) niezatwierdzenia sporządzonego przez Beneficjenta sprawozdania końcowego z realizacji projektu.

3. Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu wypłaconej pomocy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia wypłacenia przez Agencję pomocy na rzecz Beneficjenta, w przypadku wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1, 4, 6, 8-12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie.

4. Beneficjent może zachować prawo do części pomocy pomimo wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1, 9, 10 i 12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) został osiągnięty i zachowany cel projektu;

2) na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić zgodność zrealizowanej części projektu z umową.

5. Agencja niezwłocznie informuje Beneficjenta, w formie pisemnej, o odmowie wypłaty całości albo części pomocy.

§ 11

W przypadku:

1) wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w § 10 ust. 2 pkt 1, 4, 6, 8-12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie Agencja wzywa Beneficjenta do zwrotu otrzymanej pomocy wraz z odsetkami,

2) o którym mowa w § 10 ust. 4, Agencja wzywa Beneficjenta do zwrotu otrzymanej pomocy do kwoty, której dotyczyły stwierdzone nieprawidłowości, wraz z odsetkami

- w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty, na rachunek Agencji podany w tym wezwaniu.

§ 12

1. Umowa może zostać zmieniona na wniosek każdej ze stron, z tym że zmiana ta nie może powodować zwiększenia ogólnej kwoty pomocy określonej w § 3 ust. 1 i zmiany celu projektu.

2. Zmiana umowy wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Umowa nie wymaga dokonania zmiany w przypadku zmian wysokości kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 1 i 3.

4. Zmiana umowy jest wymagana w przypadku:

1) dokonania zmian w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, związanych ze:

a) zmniejszeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych w ramach jednego z etapów i zwiększeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych lub ich zakresu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny został obniżony,

b) zwiększeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych w ramach jednego z etapów i zmniejszeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych lub ich zakresu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej na 40 dni kalendarzowych przed upływem terminu do złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny ma zostać zwiększony; w przypadku niedotrzymania tego terminu wypłata pomocy zostanie dokonana do wysokości przewidzianej w umowie dla poszczególnych transz;18)

2) dokonania zmian zakresu rzeczowego projektu w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;

3) zmniejszenia wysokości kosztów kwalifikowalnych w wyniku przeprowadzonego postępowania, o którym mowa w § 6 ust. 1.

5. Wniosek o dokonanie zmian dotyczących terminów złożenia wniosków o płatność Beneficjent zgłasza najpóźniej na 40 dni kalendarzowych przed upływem terminu określonego w § 7 ust. 1.

6. W przypadku niewykonania co najmniej jednego z zobowiązań wymienionych w § 5 ust. 1 i 3 oraz § 6 ust. 1, 2 i 5 z powodu zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej, określonych w załączniku nr 9 do Uzupełnienia Programu, Beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony przez Agencję z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Agencji może ulec zmianie termin jego wykonania.

7. Zwolnienie z wykonania co najmniej jednego z zobowiązań lub zmiana terminu wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 6, może nastąpić na pisemny wniosek Beneficjenta złożony w oddziale regionalnym w terminie 30 dni roboczych od dnia zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej lub od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku.

§ 13

1. Zabezpieczeniem należytego wykonania przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu przekazanym przez Agencję wraz z projektem umowy.

2. Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, są składane przez Beneficjenta w oddziale regionalnym w dniu zawarcia umowy i podpisywane w obecności upoważnionego pracownika Agencji.

3. W przypadku wypełnienia przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie Agencja zwraca Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, po upływie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej5) przez Agencję.

4. Agencja zwraca niezwłocznie Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:

1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;

2) odmowy wypłaty całości pomocy;

3) zwrotu przez Beneficjenta całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

§ 14

1. W przypadku realizacji projektu w więcej niż jednym etapie Beneficjent zobowiązuje się do ustanowienia, oprócz zabezpieczenia, o którym mowa w § 13 ust. 1, dodatkowego zabezpieczenia wykonania umowy, w formie:

1) gwarancji bankowej albo

2) gwarancji ubezpieczeniowej.

2. Dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia składany jest przez Beneficjenta w oddziale regionalnym:

1) w dniu złożenia pierwszego wniosku o płatność albo

2) w dniu złożenia każdego z wniosków o płatność, z wyłączeniem ostatniego wniosku o płatność.

3. Dodatkowe zabezpieczenie powinno w szczególności:

1) zawierać termin obowiązywania obejmujący okres od dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność do dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5),19) albo zawierać termin obowiązywania obejmujący okres od dnia złożenia wniosku o płatność dla danego etapu realizacji projektu do dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5),20);

2) być ustanowione w kwocie przyznanej pomocy określonej w § 3 ust. 119) albo być ustanowione w kwocie będącej sumą kwot dotychczas wypłaconej pomocy oraz wnioskowanej do refundacji danym wnioskiem o płatność20);

3) być zobowiązaniem bezwarunkowym, nieodwołalnym i płatnym na pierwsze żądanie Agencji21).

4. Agencja zwróci niezwłocznie Beneficjentowi dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia w przypadku:

1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;

2) odmowy wypłaty całości pomocy;

3) upływu terminu, na który dodatkowe zabezpieczenie zostało ustanowione.

§ 15

1. Strony umowy będą porozumiewać się pisemnie we wszelkich sprawach dotyczących pomocy w ramach umowy. Korespondencja związana z realizacją umowy przekazywana będzie przez:

1) Beneficjenta na adres: ................................;

2) Agencję na adres: .......................................

2. Strony zobowiązują się do powoływania się na numer umowy w prowadzonej przez nie korespondencji.

3. Beneficjent jest zobowiązany do niezwłocznego przesyłania do oddziału regionalnego pisemnej informacji o zmianie swoich danych zawartych w umowie. Zmiana ta nie wymaga dokonania zmiany umowy.

4. W przypadku niepowiadomienia przez Beneficjenta oddziału regionalnego o zmianie swoich danych zawartych w umowie wszelką korespondencję wysyłaną przez Agencję zgodnie z posiadanymi przez nią danymi strony uznają za doręczoną.

§ 16

W sprawach nieuregulowanych umową mają w szczególności zastosowanie przepisy:

1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264, z późn. zm.);

3) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);

4) ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.);

5) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759);

6) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548);

7) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117 oraz z 2005 r. Nr 199, poz. 1645);

8) rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 161 z 26.06.1999, z późn. zm.);

9) rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 160 z 26.06.1999, z późn. zm.);

10) rozporządzenia Komisji (WE) nr 817/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) (Dz. Urz. UE L 153 z 30.04.2004).

§ 17

Umowa została sporządzona w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Beneficjent, dwa otrzymuje Agencja.

.............. ..................

AGENCJA BENEFICJENT

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Wypełnia się w przypadku osoby, której nadano numer PESEL.

3) Jeżeli dotyczy.

4) 50 % kosztów kwalifikowalnych projektu, a w przypadku zakładu prowadzącego działalność w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw, w którym przetwarzane są surowce z państw trzecich - 50 % kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych o zadeklarowany udział surowców pochodzących z państw trzecich w całości przetwarzanych produktów rolnych.

5) Jest to ostatnia płatność w ramach projektu.

6) Dotyczy nowo utworzonych zakładów (w tym jeżeli projekt jest związany z przeniesieniem istniejącego zakładu).

7) Dotyczy zakładów przetwórstwa mleka i mięsa, które zostały objęte okresami przejściowymi.

8) Dotyczy zakładów, które wykonują działalność w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw oraz produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich i ryb, zaopatrujących się w surowce pochodzące z państw trzecich.

9) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest przetwórstwo produktów rolnych, z wyłączeniem podmiotów zajmujących się przetwórstwem miodu i organizacji spółdzielni mleczarskich.

10) Dotyczy zakładów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych produktów rolnych.

11) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest pakowanie jaj.

12) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest usługowe zamrażanie i przechowywanie produktów rolnych.

13) Dotyczy zakładów zajmujących się handlem hurtowym produktami rolnymi.

14) W przypadku projektów, dla których całkowity koszt realizacji wynosi co najmniej 3.000.000 euro, przeliczanych na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego za miesiąc poprzedzający miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

15) Równowartość liczona według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

16) Dotyczy Beneficjentów posiadających stronę internetową.

17) W przypadku gdy Beneficjent przed złożeniem ofert negocjuje z wybranymi przez siebie wykonawcami, spełniającymi warunki udziału w postępowaniu, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

18) Dotyczy projektów, dla których pomoc będzie przekazywana w transzach.

19) W przypadku złożenia dodatkowego zabezpieczenia w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 1.

20) W przypadku złożenia dodatkowego zabezpieczenia w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 2.

21) Dotyczy jedynie zobowiązania, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 1.

Załączniki do umowy nr ...... o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

Załącznik Nr  1

Zestawienie rzeczowo-finansowe projektu

Lp. Wyszczególnienie zakresu rzeczowego Mierniki rzeczowe Koszty kwalifikowalne projektu
jednostka miary ilość, liczba ogółem w tym:
I etap II etap III etap IV etap
1 2 3 4 5 6 7 8 9
I Koszty inwestycyjne (Ki):
A*
1**
2
...
Suma A
B*
1**
2
...
Suma B
...*
1**
2
...
Suma ...
Suma kosztów inwestycyjnych (Ki)
II Koszty ogólne (Ko)
Limit Ko dla projektu
1
2
...
Suma kosztów ogólnych (Ko)
III Suma kosztów kwalifikowalnych projektu (Ki + Ko)
* Zadanie lub grupa zadań realizowanych w ramach projektu.

** Zadanie lub dostawa/robota/usługa realizowana w ramach zadania.

Załącznik Nr  2

DOKUMENTY, KTÓRE NALEŻY DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU O PŁATNOŚĆ:

1) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty;

2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzające odbiór albo wykonanie prac - jeżeli przedmiotem projektu była budowa lub remont połączony z modernizacją obiektów budowlanych lub zakup maszyn i urządzeń wymagających montażu i rozruchu;

3) oznaczone datą i poświadczone za zgodność z oryginałem kopie wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujące operacje na rachunku, którego dotyczy wniosek;

4) zestawienie rzeczowo-finansowe z realizacji projektu - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;

5) zestawienie zrealizowanych płatności przedstawiające faktycznie poniesione koszty kwalifikowalne - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;

6) aktualne zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o braku zaległości podatkowych - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał zaświadczenie, lub pracownika Agencji;

7) aktualne zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał zaświadczenie, lub pracownika Agencji;

8) aktualne zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) o braku zaległości w opłacaniu składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał zaświadczenie, lub pracownika Agencji;

9) dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia - oryginał;1)

10) umowy z dostawcami albo wykonawcami zawierające specyfikację będącą podstawą wystawienia każdej z przedkładanych faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej - jeżeli nazwa towaru albo usługi w przedkładanej fakturze albo dokumencie księgowym o równoważnej wartości dowodowej odnosi się do umów zawartych przez Beneficjenta lub nie pozwala na precyzyjne określenie kosztów kwalifikowalnych;

11) decyzja w sprawie dopuszczenia zakładu do prowadzenia produkcji, w której zakład został zakwalifikowany do handlu lub na rynek krajowy1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał decyzję, lub pracownika Agencji;

12) opinia co do zgodności zrealizowanego projektu z wymaganiami sanitarnymi1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał opinię, lub pracownika Agencji,

13) informacja o spełnieniu wymagań w zakresie ochrony środowiska1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał dokument, lub pracownika Agencji;

14) zaświadczenie z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej wskazujące rachunek bankowy lub rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który mają być przekazane środki finansowe - oryginał;

15) atesty, świadectwa homologacji, certyfikaty zgodności lub jakości lub inne równoważne dokumenty - w odniesieniu do maszyn i urządzeń podlegających współfinansowaniu - w przypadku posiadania przez Beneficjenta oryginału dokumentu - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał dokument, lub pracownika Agencji, a w przypadku gdy oryginał znajduje się u producenta - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez sprzedającego;

16) zestawienie umów długoterminowych zawierające nazwy podmiotów, z którymi zawarto umowy, oraz ilość zakontraktowanego surowca (w ujęciu wartościowym) - oryginał (dołączany do wniosku o płatność końcową);

17) sprawozdanie z realizacji projektu (dołączane do wniosku o płatność końcową) - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;

18) zestawienie dostawców lub wykonawców zmienionych w trakcie realizacji projektu - wraz z uzasadnieniem dokonanych zmian - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;

19) uzasadnienie zmian dokonanych w poszczególnych pozycjach zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji projektu, przekraczających 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy - oryginał;1)

20) informacja dotycząca stosowanego okresu obrachunkowego - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;2)

21) dowód rejestracyjny, świadectwo homologacji lub dokument obowiązkowego ubezpieczenia OC - jeżeli są wymagane odrębnymi przepisami - dotyczy zakupu środków transportu podlegających współfinansowaniu - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał dokument, lub pracownika Agencji;

22) pisemne oświadczenie podmiotu prowadzącego zakład pośredniczący, że nabywa on artykuły rolne bezpośrednio od producentów rolnych na podstawie umów długoterminowych wraz z określeniem ilości nabytego surowca3) - oryginał;

23) zestawienie pochodzenia surowców do produkcji zawierające ilość nabywanych surowców (w ujęciu wartościowym) oraz nazwę państwa, z którego one pochodzą - oryginał (dołączane do wniosku o płatność końcową);

24) dokumenty dotyczące przeprowadzonego postępowania ofertowego4):

a) ogłoszenie opublikowane w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim,

b) zaproszenie do składania ofert, w przypadku negocjacji warunków umowy z wybranymi wykonawcami,

c) oferty,

d) protokół z wyboru najkorzystniejszej oferty zawierający co najmniej opis przedmiotu zamówienia, informacje o wykonawcach, informacje dotyczące ceny i terminu wykonania zadania oraz wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem,

e) potwierdzenie przesłania pisma informującego wszystkich oferentów o wyborze najkorzystniejszej oferty,

f) umowa z wykonawcą

- kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub pracownika Agencji;

25) wykaz załączników złożonych przez Beneficjenta wraz z wnioskiem o płatność - na formularzu udostępnionym przez Agencję.

1) Jeżeli dotyczy.

2) Dotyczy osób prawnych.

3) Dotyczy Beneficjentów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych artykułów rolnych, nabywanych od podmiotów, które pozyskiwały surowiec do ich produkcji na podstawie umów z producentami rolnymi.

4) W przypadku gdy udział środków publicznych w koszcie zadania realizowanego w ramach projektu przekracza równowartość w zł kwoty 100.000 euro przeliczanych na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).
2 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.U.05.250.2108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2005 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.68.600

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".
Data aktu: 25/03/2005
Data ogłoszenia: 25/04/2005
Data wejścia w życie: 25/04/2005