Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 3 września 2004 r.
w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przyjmuje się Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", który stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

(Załącznik do rozporządzenia jest zawarty w oddzielnym załączniku do niniejszego numeru)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 września 2005 r. (Dz.U.05.185.1548) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006

SPIS TREŚCI

1. CHARAKTERYSTYKA STANU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH I SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO W RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ

1.1. Miejsce i rola sektora rolnego w gospodarce Rzeczpospolitej Polskiej oraz charakterystyka gospodarstw rolnych

1.2. Rolnictwo a środowisko

1.3. Aktywność zawodowa ludności wiejskiej

1.4. Infrastruktura w rolnictwie i na obszarach wiejskich

1.4.1. Infrastruktura techniczna

1.4.2. Infrastruktura społeczna

1.5. Przetwórstwo surowców rolnych

1.5.1. Produkcja i przetwórstwo mleka

1.5.2. Produkcja i przetwórstwo mięsa

1.5.3. Produkcja i przetwórstwo owoców i warzyw

1.5.4. Przetwórstwo zbóż

1.5.5. Przemysł ziemniaczany (skrobiowy)

1.5.6. Przetwórstwo jaj oraz centra pakowania i dystrybucji jaj

1.5.7. Przetwórstwo chmielu

1.5.8. Przetwórstwo miodu

1.5.9. Przetwórstwo lnu i konopi na cele nieżywnościowe

1.5.10. Chłodnictwo mięsa

1.5.11. Rynki hurtowe

tekst

2. NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I MOŻLIWOŚCI ROZWOJU SEKTORA ROLNO-ŻYWNOŚCIOWEGO I OBSZARÓW WIEJSKICH

2.1. Problemy rozwoju rolnictwa

2.1.1. Siła robocza

2.1.2. Struktura gospodarstw rolnych

2.1.3. Integracja pozioma i pionowa w sektorze rolno-żywnościowym

2.1.4. Niedobór kapitału

2.1.5. Dostosowanie gospodarstw rolnych do wymogów Unii Europejskiej

2.1.6. Ograniczenia produkcji rolnej wynikające z warunków naturalnych

2.1.7. Zagrożenia dla środowiska naturalnego

2.2. Możliwości rozwoju rolnictwa

2.2.1. Zasoby wytwórcze i stan środowiska naturalnego

2.2.2. Struktura wieku ludności

2.2.3. Pozaprodukcyjne funkcje rolnictwa

2.3. Problemy rozwoju obszarów wiejskich

2.3.1. Zatrudnienie

2.3.2. Poziom wykształcenia ludności wiejskiej

2.3.3. Stan rozwoju infrastruktury wiejskiej

2.4. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich

2.4.1. Tworzenie dodatkowego źródła dochodu w gospodarstwach rolnych oraz tworzenie miejsc pracy poza rolnictwem

2.4.2. Zachowanie tradycyjnych form zagospodarowania przestrzennego oraz walorów środowiskowych

2.4.3. Rozwój agroturystyki

2.5. Problemy przemysłu rolno-spożywczego

2.5.1. Efektywność i wydajność pracy w przemyśle rolno-spożywczym

2.5.2. Wyposażenie techniczne

2.5.3. Baza surowcowa

2.5.4. Bezpieczeństwo i jakość artykułów rolno-spożywczych oraz dostosowanie do standardów Unii Europejskiej

2.5.5. Zarządzanie, marketing, dystrybucja

2.5.6. Problemy handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi

2.6. Możliwości rozwoju przetwórstwa

2.6.1. Zaplecze surowcowe

2.6.2. Potencjał przetwórczy

2.6.3. Zwiększenie stopnia przetworzenia żywności

2.6.4. Innowacyjność w dziedzinie produktów finalnych przetwórstwa rolno-spożywczego

2.6.5. Racjonalizacja zarządzania i działalności marketingowej w przetwórstwie rolno-spożywczym

2.6.6. Poprawa standardów higienicznych i jakościowych w przetwórstwie

2.6.7. Wykorzystanie bliskości dużych rynków zbytu (krajowego i innych państw)

2.6.8. Rozwój rynków hurtowych

tekst

3. WSPARCIE RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO ORAZ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH W OKRESIE PRZEDAKCESYJNYM

3.1. Działania w zakresie restrukturyzacji sektora żywnościowego i aktywizacji obszarów wiejskich

3.1.1. Inwestycje w gospodarstwach rolnych

3.1.2. Tworzenie nowych miejsc pracy w produkcji pozarolniczej, usługach i handlu na obszarach wiejskich

3.1.3. Szkolenia zawodowe

3.1.4. Rozwój infrastruktury technicznej i produkcyjnej na obszarach wiejskich

3.1.5. Inwestycje w przetwórstwie artykułów rolno-spożywczych

3.2. Inne elementy wsparcia dla rolnictwa w okresie przedakcesyjnym

3.3. Pomoc Unii Europejskiej w ramach programów przedakcesyjnych

3.3.1. Program PHARE

Program PHARE w latach 1990-1997

Nowa Orientacja PHARE 1998-2002

3.3.2. Program SAPARD jako instrument wsparcia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich oraz budowy potencjału instytucjonalnego

tekst

4. STRATEGIA, CELE I PRIORYTETY PROGRAMU

4.1. Strategia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w ramach Narodowego Planu Rozwoju

4.2. Pomoc państwa dla sektora rolnictwa i przetwórstwa artykułów rolnych

4.2.1. Dotacje przedmiotowe

4.2.2. Dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze

4.3. Cele Programu

Cel 1. "Poprawa konkurencyjności oraz trwałego i zrównoważonego rozwoju sektora rolnego"

Cel 2. "Wsparcie dla przemysłu przetwórczego w celu poprawy jego pozycji konkurencyjnej"

Cel 3. "Wsparcie wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich"

4.4. Priorytety i działania Programu

Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym"

Priorytet 2. "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich"

Priorytet 3. "Pomoc techniczna"

4.5. Relacje między Programem a instrumentami I i II filaru WPR

4.5.1. Wspólna Organizacja Rynków

4.5.2. Instrumenty towarzyszące

tekst

5. OPIS DZIAŁAŃ SEKTOROWEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO "RESTRUKTURYZACJA I MODERNIZACJA SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO ORAZ ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH 2004-2006"

5.1. Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym"

Działanie 1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych"

Działanie 1.2. "Ułatwianie startu młodym rolnikom"

Działanie 1.3. "Szkolenia"

Działanie 1.4. "Wsparcie doradztwa rolniczego"

Działanie 1.5. "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

5.2. Priorytet 2. " Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich"

Działanie 2.1. "Przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą i/lub pożarem oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych"

Działanie 2.2. "Scalanie gruntów"

Działanie 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"

Działanie 2.4. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów"

Działanie 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi"

Działanie 2.6. "Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem"

Działanie 2.7. "Pilotażowy Program Leader+"

5.3. Priorytet 3. "Pomoc techniczna"

Działanie 3.1. "Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania Programu"

Działanie 3.2. "Rozwój instytucjonalny"

Działanie 3.3. "Informowanie i promocja Programu"

tekst

6. SYSTEM WDRAŻANIA

6.1. Uwagi ogólne

6.2. Kompetencje organów

6.2.1. Instytucje zarządzające

6.2.2. Instytucja zarządzająca Programem

6.2.3. Instytucje wdrażające

6.2.4. Beneficjent końcowy

6.2.5. Komitety sterujące

6.3. Zarządzanie finansowe oraz kontrola

6.3.1. Rola instytucji zarządzającej Programem w zarządzaniu finansowym i kontroli

6.3.2. Rola Jednostki Monitorująco-Kontrolnej

6.3.3. Rola instytucji płatniczej

6.3.4. Procedury audytu i kontroli

6.3.4.1. Poświadczenie zamknięcia pomocy

6.3.4.2. Kontrola pogłębiona

6.3.4.3. Audyt wewnętrzny

6.3.4.4. Raport o nieprawidłowościach

6.3.4.5. Zbieranie, monitorowanie i przekazywanie danych

6.4. Monitorowanie

6.4.1. Monitorowanie

6.4.2. Skwantyfikowane cele i wskaźniki monitorowania

6.5. Ewaluacja

6.5.1. Ocena przed rozpoczęciem realizacji (ex-ante)

6.5.2. Ocena średniookresowa (mid-term)

6.5.3. Ocena po zakończeniu realizacji (ex-post)

6.6. Informowanie i promocja Programu

6.7. Proces konsultacji Programu

6.7.1. Przebieg procesu konsultacji społecznych Programu

tekst

7. SPÓJNOŚĆ I ZGODNOŚĆ PROGRAMU Z POLITYKAMI UNII EUROPEJSKIEJ

7.1. Polityka konkurencji

7.2. Zasady zamówień publicznych

7.3. Polityka ochrony środowiska

7.4. Spójność społeczno-gospodarcza

7.5. Równy status kobiet i mężczyzn

7.6. Polityka zatrudnienia

7.7. Instrumenty WPR

tekst

8. OCENA EX-ANTE PROGRAMU

tekst

9. SZACUNKOWA TABELA FINANSOWA DLA SEKTOROWEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO "RESTRUKTURYZACJA I MODERNIZACJA SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO ORAZ ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH 2004-2006" WEDŁUG PRIORYTETU I ROKU9)

Priorytet/Rok Środki publiczne
Ogółem Wkład Unii Europejskiej Krajowy wkład publiczny
Ogółem EFRR EFS EFOiGR FIFG Ogółem Budżet państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inne
Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym" 1.330.398.246 847.199.004 - - 847.199.004 - 483.199.242 483.199.242 - -
2004 307.278.868 196.051.627 - - 196.051.627 - 111.227.241 111.227.241 - -
2005 439.084.663 280.147.030 - - 280.147.030 - 158.937.633 158.937.633 - -
2006 584.034.715 371.000.347 - - 371.000.347 - 213.034.368 213.034.368 - -
Priorytet 2. "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich" 433.414.622 327.490.234 - - 327.490.234 - 105.924.388 83.424.388 22.500.000 -
2004 103.926.988 78.379.594 - - 78.379.594 - 25.547.394 20.290.939 5.256.455 -
2005 148.505.919 112.000.143 - - 112.000.143 - 36.505.776 28.994.589 7.511.187 -
2006 180.981.715 137.110.497 - - 137.110.497 - 43.871.218 34.138.860 9.732.358 -
Priorytet 3. "Pomoc techniczna" 24.000.000 18.000.000 - 18.000.000 - 6.000.000 6.000.000 - -
2004 5.606.884 4.205.163 - - 4.205.163 - 1.401.721 1.401.721 - -
2005 8.011.928 6.008.946 - - 6.008.946 - 2.002.982 2.002.982 - -
2006 10.381.188 7.785.891 - - 7.785.891 - 2.595.297 2.595.297 - -
Program ogółem (łącznie priorytety) 1.787.812.868 1.192.689.238 - - 1.192.689.238 - 595.123.630 572.623.630 22.500.000 -
2004 416.812.740 278.636.384 - - 278.636.384 - 138.176.356 132.919.901 5.256.455 -
2005 595.602.510 398.156.119 - - 398.156.119 - 197.446.391 189.935.204 7.511.187 -
2006 775.397.618 515.896.735 - - 515.896.735 - 259.500.883 249.768.525 9.732.358 -
Koszty całkowite związane z EFRR - - - - - - - - - -
Koszty całkowite związane z EFS - - - - - - - - - -
Koszty całkowite związane z EFOiGR - 1.192.689.238 - - 1.192.689.238 - - - - -
Koszty całkowite związane z FIFG - - - - - - - - - -

9) Wkład Unii Europejskiej oblicza się na podstawie całkowitych kosztów publicznych.

Załącznik nr 1

tekst

Załącznik nr 2

tekst

Załącznik nr 3

tekst

Załącznik nr 4

tekst

Załącznik nr 5

tekst

Załącznik nr 6

tekst

Załącznik nr 7

tekst

1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 września 2005 r. (Dz.U.05.185.1548) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.68.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2007 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.197.2032

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006".
Data aktu: 03/09/2004
Data ogłoszenia: 09/09/2004
Data wejścia w życie: 09/09/2004