Algorytm ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 marca 2003 r.
w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie

Na podstawie art. 57a ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa algorytm oraz szczegółowe zasady ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie oraz przeznaczenie rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy, zwanego dalej "ministrem".
§  2.
1.
Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się dla następujących zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 2-5, 7, 7a, 8, 10, 13, 26, 27, 29 i 30a - dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu;
2)
w pkt 1, 9, 11, 15, 16, 17, 19 i 31 - w zakresie dotyczącym powiatowych urzędów pracy i nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
2.
Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw ustala się dla zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 1, 8, 9, 11, 16-19 i 31 ustawy - w zakresie dotyczącym wojewódzkich urzędów pracy i nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
3.
Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, określonych w art. 57 ust. 1 pkt 6, 14, 20, 25 i 30 ustawy, realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się w wysokości faktycznych potrzeb.
4. 1
 W kwocie środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w ust. 1 pkt 1, udział środków na finansowanie zadań realizowanych przez samorząd województwa, w tym programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu, wynosi 30 %.
§  3.
Kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się według następującego wzoru algorytmu:

wzór

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Ap - kwota środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1;
2)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, pomniejszona o kwotę przewidzianą na realizację zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy;
3)
Ldw - liczba bezrobotnych zarejestrowanych od ponad 12 miesięcy w powiatowych urzędach pracy województwa, według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok, dla którego jest ustalana wysokość środków Funduszu Pracy, zwanego dalej "rokiem poprzednim" ;
4)
Law - liczba zarejestrowanych absolwentów w powiatowych urzędach pracy województwa, według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego;
5)
Lpw - liczba bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy województwa, zmniejszona o liczbę bezrobotnych zarejestrowanych od ponad 12 miesięcy (Ldw) oraz liczbę zarejestrowanych absolwentów (Law), według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego;
6)
Wk - współczynnik korygujący wynoszący 1,0 dla województwa o najniższej stopie bezrobocia, według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego i zwiększony dla pozostałych województw o 0,002 za każdą 0,1 punktu procentowego stopy bezrobocia w województwie ponad stopę bezrobocia w województwie o najniższej stopie bezrobocia;
7)
Pm - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy, pomniejszona o ustaloną dla Ochotniczych Hufców Pracy kwotę, o której mowa w art. 57a ust. 3 ustawy;
8)
Wu - udział wydatków poniesionych w województwie na realizację w 2002 r. zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy do łącznych wydatków na realizację tego zadania w kraju.
§  4.
Kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2, realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Bw

Pp = 0,95 x Pi x ---

B

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2;
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków Funduszu Pracy na realizację zadań wykonywanych przez samorządy województw i dysponenta Funduszu Pracy;
3)
Bw - liczba zarejestrowanych w województwie bezrobotnych oraz osób posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, według stanu na dzień 30 listopada roku poprzedniego;
4)
B - liczba zarejestrowanych ogółem w kraju bezrobotnych oraz osób posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, według stanu na dzień 30 listopada roku poprzedniego.
§  5.
Kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 2, realizowanych przez samorząd województwa ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kw = 0,95 x Pb x Lu

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 2, realizowanych przez samorząd województwa;
2)
Pb - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy województw;
3)
Lu - udział liczby powiatowych urzędów pracy w województwie do liczby powiatowych urzędów pracy na terenie kraju, według stanu na dzień 30 listopada roku poprzedniego.
§  6.
1.
Minister zawiadamia na piśmie marszałków województw o wysokości kwot środków Funduszu Pracy ustalonych na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw i powiatów.
2.
Marszałek województwa zawiadamia na piśmie ministra o wysokości kwot środków Funduszu Pracy ustalonych według kryteriów określonych przez sejmik województwa na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatowe. Do zawiadomienia dołącza się kryteria podziału tych kwot określone przez sejmik województwa.
3.
Minister zawiadamia na piśmie starostów (prezydentów miast) o ustalonych kwotach środków Funduszu Pracy na finansowanie w danym roku zadań, wymienionych w § 2 ust. 1, realizowanych przez samorządy powiatowe.
§  7.
1.
Kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy wynosząca:
1)
10 % - na finansowanie zadań wymienionych w§ 2 ust. 1 pkt 1,
2)
5 % - na finansowanie zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2
-
stanowi rezerwę ministra.
2.
Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa, przeznaczyć z rezerwy, o której mowa w ust. 1, środki Funduszu Pracy, w szczególności dla samorządów województw i powiatów, na których terenie:
1)
nastąpiło znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy;
2)
miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach;
3)
realizowane są programy:
a)
o których mowa w art. 37i ustawy,
b)
dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia na podstawie ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800);
4)
istnieje możliwość realizacji programów o szczególnie wysokiej efektywności.
3. 2
 Na wniosek marszałka województwa minister przyznaje samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy w ramach kwoty, o której mowa w § 2 ust. 4, na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu.
4.
Minister, na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta miasta), zwiększa ustaloną dla samorządu województwa albo powiatu kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, o kwotę bezpośrednio przekazaną na wyodrębniony rachunek Funduszu Pracy samorządu województwa lub powiatu przez inne niż dysponent Funduszu Pracy organy, organizacje i inne podmioty, z przeznaczeniem na realizację tych zadań.
5.
Minister może przyznać samorządom województw i powiatom dodatkowe środki Funduszu Pracy na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, z niewykorzystanej kwoty przewidzianej w planie, o którym mowa w § 10, na bezpośrednie finansowanie tych zadań przez dysponenta Funduszu Pracy.
6.
Minister może wyrazić zgodę na wykorzystanie przez samorządy województw i powiatów w następnym roku części środków Funduszu Pracy przekazanych w ciągu roku na rachunek dysponenta Funduszu Pracy przez organy, organizacje i inne podmioty, jeżeli wykorzystanie ich w danym roku nie jest możliwe lub byłoby nieefektywne.
§  8. 3
 W przypadku przekazania w ciągu danego roku na rachunek dysponenta Funduszu Pracy środków, które nie były przewidziane w planie tego Funduszu na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1, ustalenie w ramach tych środków kwot na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw i powiatów jest dokonywane w trybie określonym w § 3-7 dla środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na finansowanie tych zadań, z tym że jeżeli przekazana w ciągu danego roku kwota jest niższa od 5 % kwoty przewidzianej w planie Funduszu Pracy na realizację tych zadań, wówczas zwiększa ona kwotę rezerwy, o której mowa w § 7 ust. 1.
§  9.
1.
W przypadku powstania po dniu 30 listopada poprzedniego roku nowego lub zmiany obszaru działania powiatowego urzędu pracy, starostowie (prezydenci miast), sprawujący zwierzchnictwo nad tymi urzędami pracy, przedstawiają marszałkowi województwa, na jego wniosek, informacje o dokonanych uzgodnieniach dotyczących przejęcia zobowiązań z poprzednich okresów oraz o proponowanym podziale środków na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
W razie niedokonania, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku marszałka województwa, uzgodnień, o których mowa w ust. 1, decyzję o przysługujących kwotach środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatowe podejmuje minister na wniosek marszałka województwa.
§  10.
Ustalenie według algorytmu kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie jest dokonywane na podstawie zatwierdzonego przez ministra szczegółowego planu Funduszu Pracy, określającego kwoty środków na finansowanie tych zadań przez samorządy województw, powiatów oraz bezpośrednio przez dysponenta Funduszu Pracy.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz. 1323 i 1325, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1793, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 675, Nr 113, poz. 984, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65.

2) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia utraciło moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz. U. Nr 46, poz. 425), zachowane w mocy na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 65).

1 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.14.118) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
2 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.14.118) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.14.118) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.49.409

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie.
Data aktu: 11/03/2003
Data ogłoszenia: 24/03/2003
Data wejścia w życie: 24/03/2003