Algorytm ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 marca 2003 r.
w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie

Na podstawie art. 57a ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa algorytm oraz szczegółowe zasady ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie oraz przeznaczenie rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy, zwanego dalej "ministrem".
§  2.
1.
Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się dla następujących zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 2-5, 7, 7a, 8, 10, 13, 26, 27, 29 i 30a - dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu;
2)
w pkt 1, 9, 11, 15, 16, 17, 19 i 31 - w zakresie dotyczącym powiatowych urzędów pracy i nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
2.
Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw ustala się dla zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 1, 8, 9, 11, 16-19 i 31 ustawy - w zakresie dotyczącym wojewódzkich urzędów pracy i nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
3.
Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, określonych w art. 57 ust. 1 pkt 6, 14, 20, 25 i 30 ustawy, realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się w wysokości faktycznych potrzeb.
4. 1
 W kwocie środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w ust. 1 pkt 1, udział środków na finansowanie zadań realizowanych przez samorząd województwa, w tym programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu, wynosi 30 %.
§  3.
Kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się według następującego wzoru algorytmu:

wzór

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Ap - kwota środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1;
2)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, pomniejszona o kwotę przewidzianą na realizację zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy;
3)
Ldw - liczba bezrobotnych zarejestrowanych od ponad 12 miesięcy w powiatowych urzędach pracy województwa, według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok, dla którego jest ustalana wysokość środków Funduszu Pracy, zwanego dalej "rokiem poprzednim" ;
4)
Law - liczba zarejestrowanych absolwentów w powiatowych urzędach pracy województwa, według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego;
5)
Lpw - liczba bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy województwa, zmniejszona o liczbę bezrobotnych zarejestrowanych od ponad 12 miesięcy (Ldw) oraz liczbę zarejestrowanych absolwentów (Law), według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego;
6)
Wk - współczynnik korygujący wynoszący 1,0 dla województwa o najniższej stopie bezrobocia, według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego i zwiększony dla pozostałych województw o 0,002 za każdą 0,1 punktu procentowego stopy bezrobocia w województwie ponad stopę bezrobocia w województwie o najniższej stopie bezrobocia;
7)
Pm - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy, pomniejszona o ustaloną dla Ochotniczych Hufców Pracy kwotę, o której mowa w art. 57a ust. 3 ustawy;
8)
Wu - udział wydatków poniesionych w województwie na realizację w 2002 r. zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy do łącznych wydatków na realizację tego zadania w kraju.
§  4.
Kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2, realizowanych przez samorządy powiatowe ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Bw

Pp = 0,95 x Pi x ---

B

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2;
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków Funduszu Pracy na realizację zadań wykonywanych przez samorządy województw i dysponenta Funduszu Pracy;
3)
Bw - liczba zarejestrowanych w województwie bezrobotnych oraz osób posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, według stanu na dzień 30 listopada roku poprzedniego;
4)
B - liczba zarejestrowanych ogółem w kraju bezrobotnych oraz osób posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, według stanu na dzień 30 listopada roku poprzedniego.
§  5.
Kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 2, realizowanych przez samorząd województwa ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kw = 0,95 x Pb x Lu

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie, wymienionych w § 2 ust. 2, realizowanych przez samorząd województwa;
2)
Pb - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy województw;
3)
Lu - udział liczby powiatowych urzędów pracy w województwie do liczby powiatowych urzędów pracy na terenie kraju, według stanu na dzień 30 listopada roku poprzedniego.
§  6.
1.
Minister zawiadamia na piśmie marszałków województw o wysokości kwot środków Funduszu Pracy ustalonych na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw i powiatów.
2.
Marszałek województwa zawiadamia na piśmie ministra o wysokości kwot środków Funduszu Pracy ustalonych według kryteriów określonych przez sejmik województwa na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatowe. Do zawiadomienia dołącza się kryteria podziału tych kwot określone przez sejmik województwa.
3.
Minister zawiadamia na piśmie starostów (prezydentów miast) o ustalonych kwotach środków Funduszu Pracy na finansowanie w danym roku zadań, wymienionych w § 2 ust. 1, realizowanych przez samorządy powiatowe.
§  7.
1.
Kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy wynosząca:
1)
10 % - na finansowanie zadań wymienionych w§ 2 ust. 1 pkt 1,
2)
5 % - na finansowanie zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2
-
stanowi rezerwę ministra.
2.
Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa, przeznaczyć z rezerwy, o której mowa w ust. 1, środki Funduszu Pracy, w szczególności dla samorządów województw i powiatów, na których terenie:
1)
nastąpiło znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy;
2)
miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach;
3)
realizowane są programy:
a)
o których mowa w art. 37i ustawy,
b)
dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia na podstawie ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800);
4)
istnieje możliwość realizacji programów o szczególnie wysokiej efektywności.
3. 2
 Na wniosek marszałka województwa minister przyznaje samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy w ramach kwoty, o której mowa w § 2 ust. 4, na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu.
4.
Minister, na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta miasta), zwiększa ustaloną dla samorządu województwa albo powiatu kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, o kwotę bezpośrednio przekazaną na wyodrębniony rachunek Funduszu Pracy samorządu województwa lub powiatu przez inne niż dysponent Funduszu Pracy organy, organizacje i inne podmioty, z przeznaczeniem na realizację tych zadań.
5.
Minister może przyznać samorządom województw i powiatom dodatkowe środki Funduszu Pracy na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, z niewykorzystanej kwoty przewidzianej w planie, o którym mowa w § 10, na bezpośrednie finansowanie tych zadań przez dysponenta Funduszu Pracy.
6.
Minister może wyrazić zgodę na wykorzystanie przez samorządy województw i powiatów w następnym roku części środków Funduszu Pracy przekazanych w ciągu roku na rachunek dysponenta Funduszu Pracy przez organy, organizacje i inne podmioty, jeżeli wykorzystanie ich w danym roku nie jest możliwe lub byłoby nieefektywne.
§  8. 3
 W przypadku przekazania w ciągu danego roku na rachunek dysponenta Funduszu Pracy środków, które nie były przewidziane w planie tego Funduszu na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1, ustalenie w ramach tych środków kwot na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw i powiatów jest dokonywane w trybie określonym w § 3-7 dla środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na finansowanie tych zadań, z tym że jeżeli przekazana w ciągu danego roku kwota jest niższa od 5 % kwoty przewidzianej w planie Funduszu Pracy na realizację tych zadań, wówczas zwiększa ona kwotę rezerwy, o której mowa w § 7 ust. 1.
§  9.
1.
W przypadku powstania po dniu 30 listopada poprzedniego roku nowego lub zmiany obszaru działania powiatowego urzędu pracy, starostowie (prezydenci miast), sprawujący zwierzchnictwo nad tymi urzędami pracy, przedstawiają marszałkowi województwa, na jego wniosek, informacje o dokonanych uzgodnieniach dotyczących przejęcia zobowiązań z poprzednich okresów oraz o proponowanym podziale środków na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
W razie niedokonania, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku marszałka województwa, uzgodnień, o których mowa w ust. 1, decyzję o przysługujących kwotach środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatowe podejmuje minister na wniosek marszałka województwa.
§  10.
Ustalenie według algorytmu kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie jest dokonywane na podstawie zatwierdzonego przez ministra szczegółowego planu Funduszu Pracy, określającego kwoty środków na finansowanie tych zadań przez samorządy województw, powiatów oraz bezpośrednio przez dysponenta Funduszu Pracy.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz. 1323 i 1325, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1793, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 675, Nr 113, poz. 984, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65.

2) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia utraciło moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz. U. Nr 46, poz. 425), zachowane w mocy na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 65).

1 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.14.118) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
2 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.14.118) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.14.118) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.49.409

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie.
Data aktu: 11/03/2003
Data ogłoszenia: 24/03/2003
Data wejścia w życie: 24/03/2003