Pozwolenia na uprawianie żeglugi przez obce statki na polskich śródlądowych drogach wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 grudnia 2002 r.
w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi przez obce statki na polskich śródlądowych drogach wodnych

Na podstawie art. 15 ust. 8 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa wzory i tryb wydawania pozwoleń na uprawianie żeglugi na polskich śródlądowych drogach wodnych statkami, zarejestrowanymi w państwach, z którymi nie zostały zawarte odpowiednie umowy międzynarodowe, w przypadku prowadzenia przez te statki:
1)
regularnej żeglugi między polskimi portami lub między portem polskim a portem obcym oraz
2)
żeglugi innej niż wymieniona w pkt 1.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", rozumie się przez to ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.
§  2.
1.
Wzór pozwolenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Wzór pozwolenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Pozwolenie wydaje się na pisemny wniosek armatora obcego statku, zamierzającego uprawiać żeglugę na polskich śródlądowych drogach wodnych.
2.
Wniosek o wydanie pozwolenia składa się, co najmniej na 14 dni przed zamierzonym przybyciem statku do granicy Państwa, do:
1)
ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej właściwego terytorialnie dla miejsca przekroczenia granicy Państwa, zwanego dalej "dyrektorem urzędu" - w przypadku, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1;
2)
dyrektora urzędu - w przypadku, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2.
3.
Wniosek o wydanie pozwolenia powinien określać:
1)
nazwę i siedzibę albo imię i nazwisko armatora statku oraz jego adres;
2)
nazwę, numer rejestracyjny i port macierzysty statku;
3)
wymiary statku: długość całkowitą (L), szerokość całkowitą (B), zanurzenie (T), wysokość boczną (H), wysokość do najwyższej nierozbieralnej części statku;
4)
rodzaj i przeznaczenie statku;
5)
rodzaj przewożonego ładunku;
6)
nośność lub dopuszczalną liczbę pasażerów;
7)
rodzaj napędu i moc głównych urządzeń napędowych;
8)
ilość i rodzaj pomocniczych urządzeń usprawniających manewrowanie statkiem;
9)
drogi wodne, na których ma być uprawiana żegluga, oraz wskazanie portów, w których będzie następował załadunek lub wyładunek statku, oraz zejście lub wejście pasażerów;
10)
datę przybycia do granicy Państwa i proponowaną datę i miejsce dokonania inspekcji statku, o której mowa w art. 15 ust. 4 pkt 1 ustawy, zwanej dalej "inspekcją statku".
4.
Do wniosku o wydanie pozwolenia załącza się uwierzytelnione kserokopie dokumentów uprawniających statek do żeglugi po drogach wodnych państwa rejestracji statku.
§  4.
1.
Po przybyciu obcego statku do granicy Państwa, kierownik statku, którego dotyczy pozwolenie, powinien zgłosić gotowość statku do inspekcji i stosować się do poleceń dyrektora urzędu dotyczących miejsca i czasu jej przeprowadzenia.
2.
Inspekcję statku przeprowadza się nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia zgłoszenia gotowości do jej przeprowadzenia.
§  5.
1.
Zakres inspekcji statku obejmuje w szczególności:
1)
stan wyposażenia techniczno-eksploatacyjnego, w tym:
a)
kotwicznego,
b)
nawigacyjnego,
c)
sygnałowego,
d)
ratunkowego,
e)
urządzeń zejściowych,
f)
pokładowego,
g)
awaryjnego,
h)
przeciwpożarowego przenośnego;
2)
ustalenie wymiarów statku:
a)
długości,
b)
szerokości,
c)
zanurzenia,
d)
wysokości do najwyższej nierozbieralnej części statku,
e)
wolnej burty,
f)
nośności,
g)
dopuszczalnej liczby pasażerów.
2.
Zakres technicznej oceny statku, o której mowa w art. 15 ust. 4 pkt 2 ustawy, obejmuje w szczególności:
1)
przegląd ważności dokumentów klasyfikacyjnych lub innych odpowiednich dokumentów dotyczących stanu technicznego statku, wydanych przez administrację obcego państwa;
2)
ogólny przegląd techniczny statku w zakresie:
a)
zewnętrznych oględzin:
poszycia części nadwodnej,
urządzenia sterowego,
wyposażenia kotwicznego, cumowniczego i szczepiającego,
b)
oględzin:
urządzeń maszynowych - ograniczony do przyrządów kontrolno-pomiarowych,
plomb na zaworach bezpieczeństwa zbiorników ciśnieniowych,
sprawności stałych instalacji przeciwpożarowych,
zaworów szybkozamykających na zbiornikach paliwa i oleju,
instalacji elektrycznej - pod względem jej bezpieczeństwa,
wyposażenia i urządzeń służących ochronie środowiska.
§  6.
1.
Z przeprowadzonej inspekcji statku sporządza się w dwóch egzemplarzach protokół inspekcji statku.
2.
Jeden egzemplarz protokołu inspekcji statku wydaje się kierownikowi obcego statku, drugi - dołącza się do akt sprawy.
3.
W przypadku stwierdzenia podczas inspekcji statku braków lub nieprawidłowości, w protokole inspekcji określa się ich zakres oraz termin do ich usunięcia.
§  7.
1.
Z przeprowadzonej technicznej oceny statku sporządza się w trzech egzemplarzach zaświadczenie o zdolności żeglugowej na polskich śródlądowych drogach wodnych, przy czym dwa egzemplarze tego zaświadczenia wydaje się kierownikowi obcego statku.
2.
Kierownik obcego statku przekazuje jeden egzemplarz zaświadczenia o zdolności żeglugowej na polskich śródlądowych drogach wodnych dyrektorowi urzędu, który dołącza je do akt sprawy.
§  8.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, wraz z protokołem inspekcji statku i zaświadczeniem o zdolności żeglugowej na polskich śródlądowych drogach wodnych, dyrektor urzędu przesyła niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw transportu.
2.
Jeżeli nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, dyrektor urzędu może, na wniosek armatora lub kierownika obcego statku, wydać pozwolenie na jedną podróż.
§  9.
Organ, który wydaje pozwolenie, o którym mowa w § 1, może ograniczyć jego zakres do określonej śródlądowej drogi wodnej albo jej odcinka.
§  10.
Dotychczasowe pozwolenia wydane zgodnie z wzorami określonymi w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 22 stycznia 1993 r. w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi przez obce statki na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 8, poz. 43) zachowują ważność do chwili ich wymiany, jednakże nie dłużej niż przez okres 2 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

POZWOLENIE nr ....

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

POZWOLENIE nr ....

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.4.39

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pozwolenia na uprawianie żeglugi przez obce statki na polskich śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 05/12/2002
Data ogłoszenia: 15/01/2003
Data wejścia w życie: 30/01/2003