Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku

Na podstawie art. 253 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, zwany dalej "raportem o bezpieczeństwie", opracowywany przez prowadzącego zakład stwarzający zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zwany dalej "zakładem".
§  2.
1.
Raport o bezpieczeństwie jest dokumentem zawierającym informacje, o których mowa w art. 253 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
2.
Dopuszcza się sporządzanie w uzgodnieniu z odbiorcą elektronicznej formy raportu o bezpieczeństwie w postaci dostępnej na elektronicznych nośnikach informacji.
§  3.
W raporcie o bezpieczeństwie zamieszcza się:
1)
informacje o zakładzie, jego działalności, systemie zarządzania oraz organizacji, istotne dla zapobiegania awariom;
2)
analizę możliwości wystąpienia awarii i informacje o środkach koniecznych do zapobieżenia im;
3)
informacje, że prowadzący zakład opracował program zapobiegania awariom i jest przygotowany do jego stosowania;
4)
informacje, że zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa;
5)
informacje, że zastosowane rozwiązania projektowe, konstrukcja oraz eksploatacja instalacji zakładu zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa;
6)
informacje, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
7) 3
 nazwy właściwych podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie;
8) 4
 opis substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie.
§  4.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 1, dotyczą:
1)
ogólnego opisu zakładu, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych, geologicznych i wodnych, zewnętrznych źródeł zagrożenia awarią, działalności zakładu i przyjętych w nim zasad zarządzania bezpieczeństwem;
2)
opisu instalacji zakładu, z uwzględnieniem ich usytuowania przestrzennego, odległości od sąsiednich instalacji, terenów zamieszkałych, szlaków komunikacyjnych, stref zagrożeń, dróg dojazdu, dróg pożarowych i ewakuacyjnych;
3)
opisu procesów technologicznych, z uwzględnieniem prowadzonych operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania, gospodarki odpadami;
4) 5
 (uchylony).
§  5.
1.
Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, dotyczy:
1)
identyfikacji instalacji zakładu oraz rodzajów działalności w zakładzie, które mogą stwarzać zagrożenie poważną awarią;
2) 6
 opisu możliwych scenariuszy awarii oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia i warunków, w których mogą wystąpić, z uwzględnieniem oceny ich zasięgu i skutków, włączając w to mapy, fotografie lub inne podobne opisy przedstawiające obszary, które mogą być objęte skutkami tych awarii;
3)
opisu technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania awariom i minimalizacji ich skutków, z uwzględnieniem oceny skuteczności tych środków;
4)
organizacji systemu alarmowania i działań ratowniczych.
2.
Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, obejmuje informacje na temat podmiotu wykonującego analizę, daty wykonania analizy, ustaleń będących wynikiem analizy i środków przeciwdziałania wystąpieniu awarii.
§  6.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 3, dotyczą:
1)
powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład program zapobiegania awariom;
2)
sposobów wdrażania zasad określonych w programie zapobiegania awariom;
3)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności programu zapobiegania awariom.
§  7. 7
 Informacje, o których mowa w § 3 pkt 4, dotyczą:
1)
sposobów wdrażania zasad wymienionych w systemie bezpieczeństwa, a w szczególności określenia:
a)
obowiązków pracowników oraz podwykonawców, w zakresie obsługi instalacji zakładu w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji oraz w stanach awaryjnych,
b)
potrzeb szkoleniowych personelu, zorganizowania odpowiedniego rodzaju szkoleń oraz zapewnienia udziału w tych szkoleniach pracowników i podwykonawców pracujących w zakładzie;
2)
nadzoru nad bezpieczeństwem instalacji, z uwzględnieniem normalnej eksploatacji, konserwacji i czasowych przerw w pracy oraz wprowadzania zmian w procesach technologicznych;
3)
prowadzenia systematycznej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków potencjalnych awarii przemysłowych;
4)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności systemu bezpieczeństwa.
§  8.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 5, dotyczą:
1)
potwierdzenia istnienia i określenia zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji;
2)
potwierdzenia istnienia i określenia środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:
a)
testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,
b)
awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
c)
kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,
d)
środki techniczne dla zapobiegania błędom obsługi,
e)
potwierdzenie prowadzenia audytów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.
§  9.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 6, dotyczą:
1)
powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy;
2)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
3)
powołania się na dostarczone informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.
§  9a. 8
 Opis, o którym mowa w § 3 pkt 8, obejmuje:
1)
wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
a)
identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer CAS (Chemical Abstract Service) oraz nazwę według nomenklatury IUPAC,
b)
maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się aktualnie (w dniu sporządzenia raportu) lub mogących się znaleźć w zakładzie;
2)
charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną tych substancji oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla ludzi i środowiska, zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii;
3)
powołanie się na posiadane przez zakład karty charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.
§  10.
Raport o bezpieczeństwie powinien obejmować swoim zakresem instalacje zakładu wraz z terenem, do którego prowadzący zakład o dużym ryzyku posiada tytuł prawny, oraz tereny znajdujące się w pobliżu zakładu narażone na potencjalne oddziaływanie poważnych awarii, zgodnie z możliwymi scenariuszami.
§  11.
Raport o bezpieczeństwie powinien być opracowany z uwzględnieniem informacji zawartych w:
1)
zgłoszeniu zakładu o dużym ryzyku;
2)
programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;
3)
instrukcjach:
a)
technologicznej,
b)
stanowiskowej,
c)
bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
e)
działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;
4)
kartach charakterystyki niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych;
5)
dokumentacji dotyczącej:
a)
stanowisk pracy,
b)
zapobiegania awariom,
c)
systemu bezpieczeństwa,
d)
zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu mających miejsce w przeszłości,
e)
przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;
6)
mapach i planach zakładu.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392 i Nr 80, poz. 717 i 721.
3 § 3 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
4 § 3 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
5 § 4 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
6 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
7 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
8 § 9a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.104.970

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
Data aktu: 29/05/2003
Data ogłoszenia: 13/06/2003
Data wejścia w życie: 28/06/2003