Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku

Na podstawie art. 253 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, zwany dalej "raportem o bezpieczeństwie", opracowywany przez prowadzącego zakład stwarzający zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zwany dalej "zakładem".
§  2.
1.
Raport o bezpieczeństwie jest dokumentem zawierającym informacje, o których mowa w art. 253 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
2.
Dopuszcza się sporządzanie w uzgodnieniu z odbiorcą elektronicznej formy raportu o bezpieczeństwie w postaci dostępnej na elektronicznych nośnikach informacji.
§  3.
W raporcie o bezpieczeństwie zamieszcza się:
1)
informacje o zakładzie, jego działalności, systemie zarządzania oraz organizacji, istotne dla zapobiegania awariom;
2)
analizę możliwości wystąpienia awarii i informacje o środkach koniecznych do zapobieżenia im;
3)
informacje, że prowadzący zakład opracował program zapobiegania awariom i jest przygotowany do jego stosowania;
4)
informacje, że zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa;
5)
informacje, że zastosowane rozwiązania projektowe, konstrukcja oraz eksploatacja instalacji zakładu zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa;
6)
informacje, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
7) 3
 nazwy właściwych podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie;
8) 4
 opis substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie.
§  4.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 1, dotyczą:
1)
ogólnego opisu zakładu, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych, geologicznych i wodnych, zewnętrznych źródeł zagrożenia awarią, działalności zakładu i przyjętych w nim zasad zarządzania bezpieczeństwem;
2)
opisu instalacji zakładu, z uwzględnieniem ich usytuowania przestrzennego, odległości od sąsiednich instalacji, terenów zamieszkałych, szlaków komunikacyjnych, stref zagrożeń, dróg dojazdu, dróg pożarowych i ewakuacyjnych;
3)
opisu procesów technologicznych, z uwzględnieniem prowadzonych operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania, gospodarki odpadami;
4) 5
 (uchylony).
§  5.
1.
Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, dotyczy:
1)
identyfikacji instalacji zakładu oraz rodzajów działalności w zakładzie, które mogą stwarzać zagrożenie poważną awarią;
2) 6
 opisu możliwych scenariuszy awarii oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia i warunków, w których mogą wystąpić, z uwzględnieniem oceny ich zasięgu i skutków, włączając w to mapy, fotografie lub inne podobne opisy przedstawiające obszary, które mogą być objęte skutkami tych awarii;
3)
opisu technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania awariom i minimalizacji ich skutków, z uwzględnieniem oceny skuteczności tych środków;
4)
organizacji systemu alarmowania i działań ratowniczych.
2.
Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, obejmuje informacje na temat podmiotu wykonującego analizę, daty wykonania analizy, ustaleń będących wynikiem analizy i środków przeciwdziałania wystąpieniu awarii.
§  6.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 3, dotyczą:
1)
powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład program zapobiegania awariom;
2)
sposobów wdrażania zasad określonych w programie zapobiegania awariom;
3)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności programu zapobiegania awariom.
§  7. 7
 Informacje, o których mowa w § 3 pkt 4, dotyczą:
1)
sposobów wdrażania zasad wymienionych w systemie bezpieczeństwa, a w szczególności określenia:
a)
obowiązków pracowników oraz podwykonawców, w zakresie obsługi instalacji zakładu w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji oraz w stanach awaryjnych,
b)
potrzeb szkoleniowych personelu, zorganizowania odpowiedniego rodzaju szkoleń oraz zapewnienia udziału w tych szkoleniach pracowników i podwykonawców pracujących w zakładzie;
2)
nadzoru nad bezpieczeństwem instalacji, z uwzględnieniem normalnej eksploatacji, konserwacji i czasowych przerw w pracy oraz wprowadzania zmian w procesach technologicznych;
3)
prowadzenia systematycznej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków potencjalnych awarii przemysłowych;
4)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności systemu bezpieczeństwa.
§  8.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 5, dotyczą:
1)
potwierdzenia istnienia i określenia zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji;
2)
potwierdzenia istnienia i określenia środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:
a)
testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,
b)
awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
c)
kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,
d)
środki techniczne dla zapobiegania błędom obsługi,
e)
potwierdzenie prowadzenia audytów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.
§  9.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 6, dotyczą:
1)
powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy;
2)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
3)
powołania się na dostarczone informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.
§  9a. 8
 Opis, o którym mowa w § 3 pkt 8, obejmuje:
1)
wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
a)
identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer CAS (Chemical Abstract Service) oraz nazwę według nomenklatury IUPAC,
b)
maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się aktualnie (w dniu sporządzenia raportu) lub mogących się znaleźć w zakładzie;
2)
charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną tych substancji oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla ludzi i środowiska, zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii;
3)
powołanie się na posiadane przez zakład karty charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.
§  10.
Raport o bezpieczeństwie powinien obejmować swoim zakresem instalacje zakładu wraz z terenem, do którego prowadzący zakład o dużym ryzyku posiada tytuł prawny, oraz tereny znajdujące się w pobliżu zakładu narażone na potencjalne oddziaływanie poważnych awarii, zgodnie z możliwymi scenariuszami.
§  11.
Raport o bezpieczeństwie powinien być opracowany z uwzględnieniem informacji zawartych w:
1)
zgłoszeniu zakładu o dużym ryzyku;
2)
programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;
3)
instrukcjach:
a)
technologicznej,
b)
stanowiskowej,
c)
bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
e)
działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;
4)
kartach charakterystyki niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych;
5)
dokumentacji dotyczącej:
a)
stanowisk pracy,
b)
zapobiegania awariom,
c)
systemu bezpieczeństwa,
d)
zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu mających miejsce w przeszłości,
e)
przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;
6)
mapach i planach zakładu.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392 i Nr 80, poz. 717 i 721.
3 § 3 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
4 § 3 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
5 § 4 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
6 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
7 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
8 § 9a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.104.970

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
Data aktu: 29/05/2003
Data ogłoszenia: 13/06/2003
Data wejścia w życie: 28/06/2003