Wykonanie niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 czerwca 2003 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych

Na podstawie art. 19 ust. 6, art. 20 ust. 5, art. 24 ust. 3, art. 38 ust. 5, art. 39 ust. 6, art. 44a ust. 3 oraz art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 650, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
stanowiska lub funkcje, których wykonywanie wiąże się z koniecznością uzyskania świadectwa zawodowego, oraz wzór świadectwa zawodowego, regulamin działania komisji egzaminacyjnej, regulamin przeprowadzenia egzaminu i tryb jego składania oraz sposób ustalania i wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
2)
wysokość opłat egzaminacyjnych za zezwolenie na urządzanie gier i zakładów wzajemnych, za wydanie świadectwa zawodowego lub uznanie za równoważne z nim świadectwa wydanego przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenie w zakresie gier i zakładów wzajemnych;
3)
szczegółowe warunki dokonywania zabezpieczeń finansowych;
4)
szczegółowe warunki przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o zezwolenie na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier;
5)
warunki prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier;
6)
elementy rejestru podatku od gier.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.

Rozdział  2

Świadectwa zawodowe

§  3.
1.
Do uzyskania świadectwa zawodowego są obowiązane osoby zajmujące następujące stanowiska lub pełniące następujące funkcje:
1)
członka zarządu spółki, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, oraz osoby sprawującej zarząd nad podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gry bingo fantowe lub loterii fantowej, a w przypadku gdy te gry są urządzane przez osoby fizyczne - te osoby;
2)
stanowisko, z którym wiąże się obowiązek nadzorowania gier i zakładów wzajemnych, w szczególności: dyrektorzy ośrodków gier, oddziałów oraz ich zastępcy, kierownicy i ich zastępcy, nadzorujący działalność punktów urządzania gier na automatach o niskich wygranych, wideoloterie, telebingo, loterie fantowe, gry bingo fantowe, loterie promocyjne i loterie audioteksowe, inspektorzy, kasjerzy stołu;
3)
stanowisko, z którym wiąże się obowiązek bezpośredniego prowadzenia gry lub zakładu wzajemnego, w szczególności: krupierzy, przyjmujący zakłady wzajemne, prowadzący kolektury gier liczbowych, osoby obsługujące urządzenia do gier, z wyłączeniem pracowników obsługi technicznej.
2. 1
 Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy osób:
1)
dystrybuujących losy loterii pieniężnych i fantowych, dowody udziału w grze telebingo, bingo pieniężne i fantowe oraz dowody udziału w loterii promocyjnej;
2)
sprzedających żetony lub kredytujących stawki w automacie lub w terminalu wideoloterii;
3)
obsługujących terminale kasowe w sklepach, na terenie których znajduje się kolektura gier liczbowych, sprzedających dowody udziału w grach liczbowych o wystandaryzowanych parametrach, przez co rozumie się sprzedaż dowodów udziału w grach liczbowych wyłącznie z wykorzystaniem specjalnych kart metodą chybił-trafił lub z zapisanymi przez gracza własnymi ustawieniami gry.
§  4.
1.
Z wnioskiem o dopuszczenie do egzaminu poprzedzającego wydanie świadectwa zawodowego występuje podmiot prowadzący działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
dane kandydata: imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania;
3)
oznaczenie stanowiska i zakresu uprawnień zawodowych, o które ubiega się kandydat;
4) 2
 (uchylony);
5) 3
 serię i numer oraz rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata, a także w przypadku kandydatów posiadających obywatelstwo polskie numer PESEL.
3. 4
 Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
kopię zezwolenia na prowadzenie działalności;
2)
regulaminy prowadzonych gier;
3)
zaświadczenie o niekaralności.
4.
Podmiot, który złożył wniosek o dopuszczenie kandydatów do egzaminu, otrzymuje zawiadomienie o terminie i miejscu egzaminu.
§  5.
1.
Jeżeli do egzaminu zostanie dopuszczonych co najmniej 10 kandydatów, wyznacza się dzień, w którym odbędzie się sesja egzaminacyjna.
2. 5
 Komisja egzaminacyjna składa się z trzech osób wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród wyróżniających się wiedzą w zakresie przepisów o grach i zakładach wzajemnych:
1)
pracowników zatrudnionych w urzędzie obsługującym tego ministra, zwanym dalej "Ministerstwem", lub
2)
funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w Ministerstwie.
3. 6
 Członkiem komisji egzaminacyjnej nie może być osoba, która prowadzi szkolenia dla kandydatów w zakresie tematyki objętej egzaminem bądź jest autorem pozycji dydaktycznych obejmujących tematykę gier i zakładów wzajemnych.
§  6.
Do zadań komisji egzaminacyjnej należy:
1) 7
 przygotowanie zamkniętego zbioru pytań egzaminacyjnych;
2)
przeprowadzenie egzaminu;
3)
sporządzenie protokołu z przebiegu egzaminu.
§  7.
1.
Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin w siedzibie Ministerstwa.
2.
Pracami komisji egzaminacyjnej kieruje przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
3.
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej ogłasza wyniki egzaminu w dniu jego przeprowadzenia.
§  8.
1.
Osoba przystępująca do egzaminu okazuje dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w § 14 ust. 1, i dokument potwierdzający tożsamość.
2. 8
 Osoba przystępująca do egzaminu losuje trzy pytania z zamkniętego zbioru pytań, na które odpowiada ustnie przed komisją egzaminacyjną.
3.
Po zakończeniu odpowiedzi przez osobę przystępującą do egzaminu komisja egzaminacyjna większością głosów decyduje o wyniku egzaminu.
4.
Jeżeli osoba przystępująca do egzaminu nie złoży egzaminu z wynikiem pozytywnym, może przystąpić do kolejnego egzaminu, po spełnieniu wymogów określonych w ust. 1 oraz w § 4.
§  9.
1. 9
 Członek komisji egzaminacyjnej za udział w sesji egzaminacyjnej otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 500 zł.
2.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wypłacane ze środków Ministerstwa.
§  10.
Osobie, która złożyła egzamin z wynikiem pozytywnym, minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje świadectwo zawodowe.
§  11.
1. 10
 Świadectwo zawodowe wydaje się na okres 3 lat, z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. 11
 Nadzorującym loterie fantowe, gry bingo fantowe, loterie promocyjne i loterie audioteksowe świadectwo zawodowe wydaje się na okres 2 lat.
2.
Po upływie okresu, na który zostało wydane świadectwo, osoba posiadająca to świadectwo ponownie przystępuje do egzaminu i uzyskuje świadectwo zawodowe na okres nie dłuższy niż wskazany w ust. 1.
§  12.
Wzór świadectwa zawodowego stanowi załącznik do rozporządzenia.

Rozdział  3

Opłaty

§  13. 12
 Opłata za zezwolenie na urządzanie gier i zakładów wzajemnych wynosi:
1)
za zezwolenie na urządzanie gier w kasynie gry - 418.807 zł;
2)
za zezwolenie na urządzanie gier na automatach - 167.667 zł;
3)
za zezwolenie na urządzanie gry bingo pieniężne - 167.573 zł;
4) 13
 za zezwolenie na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe - 2.801 zł, a gdy zezwolenie dotyczy obszaru właściwości miejscowej jednego dyrektora izby celnej - 1.369 zł;
5)
za zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych - 55.886 zł oraz dodatkowo za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych - 284 zł;
6)
za zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych - 56.316 zł oraz dodatkowo za każdy punkt gry na automatach o niskich wygranych - 283 zł;
7)
za zezwolenie na urządzanie loterii promocyjnej oraz loterii audioteksowej - 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 1.369 zł.
§  14. 14
 
1.
Opłata za złożenie egzaminu dla poszczególnych stanowisk lub funkcji wynosi:
1)
dyrektor i zastępcy dyrektora - 2.093 zł;
2)
kierownik i zastępca kierownika - 1.952 zł;
3)
inspektor, nadzorujący punkty gry na automatach o niskich wygranych, wideoloterie i telebingo - 1.685 zł;
4)
kasjer stołu - 1.369 zł;
5)
osoba bezpośrednio prowadząca grę, obsługująca urządzenia do gier, z wyłączeniem pracowników obsługi technicznej, przyjmująca zakłady wzajemne - 550 zł;
6)
osoba nadzorująca urządzenie loterii fantowej, bingo fantowego, loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej - 1.369 zł;
7)
inne stanowiska lub funkcje, niewymienione w pkt 1-6 - 2.801 zł.
2.
Opłata za wydanie świadectwa zawodowego, o którym mowa w § 10, oraz za uznanie za równoważne ze świadectwami zawodowymi świadectwa wydanego przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenia w zakresie gier i zakładów wzajemnych wynosi 284 zł.

Rozdział  4

Szczegółowe warunki dokonywania zabezpieczeń finansowych

§  15.
1.
Kwota, o której mowa w art. 38 ust. 4 pkt 3 ustawy, podlega zablokowaniu na rachunku bankowym.
2.
Określony w umowach ubezpieczenia lub gwarancji bankowej, o których mowa w art. 38 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy, termin wygaśnięcia ubezpieczenia lub gwarancji nie może być krótszy niż dwa miesiące po upływie dnia, w którym wygasa zezwolenie na urządzanie gier i zakładów wzajemnych.
§  16.
W przypadku zawarcia umowy ubezpieczenia, o której mowa w art. 38 ust. 4 pkt 1 ustawy, ubezpieczony jest obowiązany do przeniesienia praw wynikających z polisy ubezpieczeniowej na rzecz Skarbu Państwa.
§  17.
1.
W celu złożenia zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 38 ust. 4 pkt 4 ustawy, należy przedstawić:
1)
aktualny wyciąg z księgi wieczystej nieruchomości;
2)
aktualną wycenę nieruchomości, dokonaną przez rzeczoznawcę majątkowego;
3)
odpis aktu notarialnego o ustanowieniu hipoteki na rzecz Skarbu Państwa.
2.
Budowla na nieruchomości, na której została ustanowiona hipoteka, powinna być ubezpieczona.

Rozdział  5

Warunki przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o zezwolenie na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier

§  18.
Przetarg, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, jest przeprowadzany w formie pisemnej.
§  19.
Zawiadomienie o przetargu jest ogłaszane na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Ministerstwa.
§  20.
Zawiadomienie o przetargu powinno zawierać:
1)
przedmiot przetargu, a w szczególności zakres przyszłego zezwolenia;
2)
wymaganą treść ofert;
3)
kryteria i sposób oceny ofert, określające warunki uznania oferty za najkorzystniejszą;
4)
miejsce i terminy:
a)
składania ofert,
b)
otwarcia ofert,
c)
rozpoczęcia przetargu,
d)
rozstrzygnięcia przetargu,
e)
ogłoszenia wyników przetargu.
§  21.
Uczestnicy postępowania przetargowego składają w Ministerstwie ofertę w formie pisemnej, w zalakowanych kopertach.
§  22.
1.
Okres między zawiadomieniem o przetargu a terminem składania ofert nie może być dłuższy niż miesiąc.
2.
Okres między terminem składania ofert a terminem zakończenia przetargu nie może być dłuższy niż 3 miesiące.
§  23.
1. 15
 Postępowanie przetargowe przeprowadza komisja przetargowa złożona co najmniej z trzech osób wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród pracowników zatrudnionych lub funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w Ministerstwie, zwana dalej "komisją".
2.
Komisja uchwala regulamin swojej pracy i wykonuje swoje czynności na posiedzeniach.
§  24.
Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
§  25.
1.
W części jawnej przetargu komisja:
1)
stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu;
2)
odrzuca oferty złożone po wyznaczonym terminie;
3)
otwiera pozostałe koperty z ofertami.
2.
Uczestnicy postępowania przetargowego mogą być obecni przy otwarciu ofert.
§  26.
W części niejawnej przetargu komisja:
1)
odrzuca oferty niespełniające:
a)
wymagań określonych w przepisach o grach i zakładach wzajemnych,
b)
wymagań co do treści ofert określonych w zawiadomieniu o przetargu;
2)
wybiera najkorzystniejszą ofertę albo
3)
ustala, że żadna z ofert nie została przyjęta.
§  27.
1.
Z przebiegu przetargu sporządza się protokół, który zawiera:
1)
oznaczenie miejsca i czasu przetargu;
2)
imiona i nazwiska osób prowadzących przetarg;
3)
liczbę zgłoszonych ofert;
4)
wskazanie ofert nieodpowiadających warunkom przetargu lub zgłoszonych po wyznaczonym terminie wraz z uzasadnieniem;
5)
ustalenia komisji zgodnie z § 26;
6)
podpisy osób prowadzących przetarg.
2.
Komisja przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych protokół postępowania przetargowego.
§  28.
1.
Komisja niezwłocznie zawiadamia uczestników postępowania przetargowego o terminie wydania decyzji w sprawie zezwolenia.
2.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje decyzję w sprawie zezwolenia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zakończenia postępowania przetargowego.

Rozdział  6

Warunki prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier

§  29.
1.
Podmiot, prowadzący działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych, prowadzi ewidencję w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.
2.
Ewidencja powinna zawierać następujące dane:
1)
dla gier cylindrycznych, gier w kości oraz gier w karty: black jack, baccarat, poker, z zastrzeżeniem pkt 2 - wysokość wpłat gotówkowych z tytułu wymiany żetonów w kasie i na stole, wysokość wypłaconych z kasy kwot za zwrócone żetony oraz wyliczenie kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy tymi kwotami;
2)
dla gry w karty poker, w której uczestnicy grają pomiędzy sobą, a kasyno urządza grę - wysokość kwot uzyskanych z tego tytułu;
3)
dla gier na automatach - wysokość kwot uzyskanych z wymiany żetonów do gry lub wpłaconych do kasy i zakredytowanych w pamięci automatów, lub wpłaconych do automatów, a także wysokość kwot wygranych przez uczestników gry oraz różnicę pomiędzy tymi kwotami:
4)
dla wideoloterii - wysokość kwot uzyskanych z wymiany żetonów użytych do gry lub wpłaconych do kasy i zakredytowanych w pamięci terminala, lub wpłaconych do terminala, a także wysokość kwot wygranych przez uczestników gier oraz różnicę pomiędzy tymi kwotami;
5)
dla gier liczbowych i zakładów wzajemnych - sumę wpłaconych stawek;
6)
dla gry bingo pieniężne - wartość nominalną kartonów zakupionych przez spółkę,
3.
Zapisy w ewidencji powinny odzwierciedlać stan faktyczny z chwili zamknięcia gry, o której mowa w ust. 2.
§  30.
1.
Podmiot urządzający loterię pieniężną, telebingo, loterię fantową lub grę bingo fantowe prowadzi ewidencję w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczenia wysokości podatku od gier, w której powinny znajdować się następujące dane:
1)
liczba losów, dowodów udziału w grze telebingo lub kartonów do gry bingo, wprowadzonych do sprzedaży;
2)
wpływy ze sprzedaży losów, dowodów udziału w grze telebingo lub kartonów do gry bingo;
3)
liczba zwróconych losów, niewykorzystanych dowodów udziału w grze telebingo lub kartonów do gry bingo;
4)
koszty zakupu losów lub kartonów od producenta oraz przygotowania dowodów udziału w grze telebingo;
5)
podatki i opłaty uiszczane na podstawie odrębnych ustaw;
6)
koszty sprzedaży losów, dowodów udziału w grze telebingo lub kartonów do gry bingo.
2.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, po zakończeniu urządzania gry jest obowiązany do przekazania ewidencji organowi, który wydał zezwolenie.
§  31.
Podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych prowadzi ewidencję w celu ustalenia i obliczenia wysokości podatku od gier w formie zryczałtowanej, w której powinny znajdować się następujące dane:
1)
wykaz punktów gier na automatach o niskich wygranych, z podaniem ich dokładnego adresu;
2)
liczba zainstalowanych automatów w punkcie wraz z numerami rejestracji;
3)
równowartość kwoty euro ustalonej zgodnie z art. 45a ust. 1 ustawy;
4)
kwota zryczałtowanego podatku od gier.

Rozdział  7

Rejestr podatku od gier

§  32.
Rejestr, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę pobrania podatku;
3)
wysokość pobranej kwoty podatku;
4)
liczbę i rodzaj sprzedanych kartonów;
5)
podpisy upoważnionych przedstawicieli podatnika i płatnika;
6) 16
 datę przekazania pobranej kwoty podatku na rachunek właściwej izby celnej.

Rozdział  8

Przepisy przejściowy i końcowy

§  33.
Świadectwa zawodowe wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność przez okres, na który zostały wydane.
§  34.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 czerwca 2003 r.3)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 145, poz. 946, Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1061, z 2000 r. Nr 9, poz. 117, Nr 70, poz. 816 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 84, poz. 908, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 oraz z 2003 r. Nr 84, poz. 774.

3) Zakres spraw regulowany niniejszym rozporządzeniem był uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 października 2000 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach (Dz. U. Nr 95, poz. 1048 i Nr 115, poz. 1205, z 2001 r. Nr 151, poz. 1707 oraz z 2002 r. Nr 221, poz. 1859).

ZAŁĄCZNIK

ŚWIADECTWO ZAWODOWE NR .....

1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 lipca 2009 r. (Dz.U.09.124.1027) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2009 r.
2 § 4 ust. 2 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
3 § 4 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
4 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
5 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 października 2009 r. (Dz.U.09.181.1414) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2009 r.
6 § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
7 § 6 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
8 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
9 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
10 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
11 § 11 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.182.1123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2008 r.
12 § 13:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2003 r. (Dz.U.03.217.2133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2004 r. (Dz.U.04.272.2691) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2233) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.246.1801) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.247.1827) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

13 § 13 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 października 2009 r. (Dz.U.09.181.1414) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2009 r.
14 § 14:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2003 r. (Dz.U.03.217.2133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2004 r. (Dz.U.04.272.2691) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2233) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.246.1801) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.247.1827) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

15 § 23 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 października 2009 r. (Dz.U.09.181.1414) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2009 r.
16 § 32 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 października 2009 r. (Dz.U.09.181.1414) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2009 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.102.948

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.
Data aktu: 03/06/2003
Data ogłoszenia: 10/06/2003
Data wejścia w życie: 15/06/2003