Sposób i tryb współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 czerwca 2002 r.
w sprawie sposobu i trybu współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi.

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Organy, inspektorzy i pracownicy kontroli skarbowej współdziałają z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi, zwanymi dalej "jednostkami współdziałającymi", w granicach swoich ustawowych kompetencji.
2. 
Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1)
uzyskiwaniu od jednostek współdziałających informacji o podejrzeniu lub zagrożeniu naruszenia przepisów prawa, których przedmiotem jest zapewnienie realizacji interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, jak również zgodności z prawem gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych, przeciwdziałanie i zwalczanie naruszeń prawa obowiązującego w zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy oraz zapobieganie i ujawnianie przestępstw, o których mowa w art. 228-231 Kodeksu karnego, popełnianych przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
2)
uzyskiwaniu od jednostek współdziałających informacji o osobach i przedsiębiorcach, w stosunku do których podjęte zostały działania przez organy, inspektorów i pracowników kontroli skarbowej, w tym przez otrzymywanie odpisów lub wypisów z prowadzonych rejestrów, a także kopii dokumentów dotyczących takich osób, z wyjątkiem informacji o osobach, uzyskanych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy uprawnione do ich dokonywania, a których pozyskiwanie przez organy, inspektorów i pracowników kontroli skarbowej jest możliwe na podstawie odrębnych przepisów,
3)
koordynacji działań organów, inspektorów i pracowników kontroli skarbowej i jednostek współdziałających w trakcie kontroli w sprawach związanych z naruszeniem przepisów, o których mowa w pkt 1, oraz wzajemnym przekazywaniu informacji w tym zakresie.
§  2. 
1. 
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 3, są podejmowane na pisemny wniosek organu, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej, bądź z własnej inicjatywy przez jednostki współdziałające.
2. 
Podjęcie czynności, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, następuje na pisemny wniosek organu, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej.
§  3. 
1. 
Organy, inspektorzy bądź pracownicy kontroli skarbowej mogą korzystać z pomocy jednostek współdziałających, w szczególności polegającej na udostępnianiu pomieszczeń biurowych i składowych, środków łączności, środków transportu oraz sprzętu biurowego, zwłaszcza informatycznego.
2. 
Organ, inspektor bądź pracownik kontroli skarbowej może żądać udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jeżeli wymagają tego szczególne potrzeby w związku z wykonywaniem zadań kontroli skarbowej, a których wykonanie nie jest możliwe bez udzielenia tej pomocy przez jednostki współdziałające.
3. 
Organy kontroli skarbowej i jednostki współdziałające mogą zawierać porozumienia określające szczegółowy przedmiot świadczeń w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w tym także pomocy technicznej.
§  4. 
1. 
W razie zaistnienia okoliczności wymagających natychmiastowego działania, organ, inspektor bądź pracownik kontroli skarbowej może zażądać podjęcia czynności, o których mowa w § 1 ust. 2 oraz w § 3 ust. 1, bez zachowania formy pisemnej lub formy porozumienia, wymaganych stosownie do § 2 oraz § 3 ust. 3, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ, inspektor bądź pracownik kontroli skarbowej, na wniosek jednostki współdziałającej, niezwłocznie potwierdza żądanie w formie pisemnej, określając w szczególności zakres czynności jednostki współdziałającej oraz uzasadniając konieczność podjęcia natychmiastowego działania.
3. 
Jeżeli wymagają tego przepisy prawa lub jest to konieczne z uwagi na interes jednostki współdziałającej albo osób trzecich, jednostka ta, po wykonaniu czynności podjętych w trybie ust. 1, sporządza protokół.
4. 
Protokół, o którym mowa w ust. 3, powinien zawierać:
1)
termin i miejsce dokonanych czynności,
2)
zakres podmiotowy i przedmiotowy tych czynności,
3)
warunki ich realizacji,
4)
imię i nazwisko oraz podpis osób w nich uczestniczących, a w razie braku podpisu, adnotację o przyczynie jego braku.
5. 
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla organu, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej oraz jednostki współdziałającej.
§  5. 
1. 
Podjęcie czynności, o których mowa w § 1, 3 i 4, nie może zakłócać prawidłowego wykonywania zadań jednostek współdziałających, wynikających z odrębnych przepisów.
2. 
Jeżeli jednostka współdziałająca nie może wykonać czynności w zakresie współdziałania lub udzielenia pomocy, w tym także technicznej, niezwłocznie zawiadamia organ, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej o przyczynach niepodjęcia tych czynności.
3. 
Współdziałanie, o którym mowa w § 1, odbywa się ze szczególnym uwzględnieniem zasad ochrony danych osobowych, informacji niejawnych, tajemnicy skarbowej oraz tajemnicy przedsiębiorstwa.
§  6. 
1. 
W celu prawidłowej realizacji ustawowych zadań przez organy kontroli skarbowej, organy celne i podatkowe zapewniają stały dostęp do gromadzonych przez siebie informacji, w tym w formie zapisu informatycznego.
2. 
Realizacja uprawnień, o których mowa w ust. 1, następuje ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.96.844

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi.
Data aktu: 25/06/2002
Data ogłoszenia: 01/07/2002
Data wejścia w życie: 01/07/2002