Organizacja i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 marca 2002 r.
w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji. *

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 489 i z 2001 r. Nr 63, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa organizację, tryb, kryteria doboru i oceny kandydatów na stanowisko Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji, skład oraz sposób powołania i działania komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją".
§  2. 
1. 
Postępowanie konkursowe na stanowisko Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji, zwanego dalej "Dyrektorem", obejmuje:
1)
ogłoszenie o konkursie,
2)
powołanie komisji,
3)
przeprowadzenie konkursu przez komisję oraz ustalenie wyniku konkursu.
2. 
Konkurs składa się z dwóch etapów:
1)
etap pierwszy - ustalenie spełnienia wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie,
2)
etap drugi - rozmowa kwalifikacyjna.
§  3. 
Obsługę administracyjną oraz środki finansowe na przeprowadzenie konkursu zapewnia Polskie Centrum Akredytacji.
§  4. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w dwóch dziennikach o zasięgu ogólnokrajowym:
1)
co najmniej na sześć miesięcy przed upływem okresu, na jaki Dyrektor został powołany,
2)
niezwłocznie, w przypadku odwołania Dyrektora albo jego śmierci.
§  5. 
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać co najmniej:
1)
określenie stanowiska, którego dotyczy konkurs,
2)
informacje o wymogach określonych w § 7,
3)
określenie wymaganych dokumentów dołączanych do zgłoszenia,
4)
wskazanie miejsca i sposobu dokonywania zgłoszeń,
5)
określenie terminu dokonywania zgłoszeń, nie krótszego jednak niż 14 dni od dnia ukazania się ogłoszenia,
6)
określenie terminu podania do publicznej wiadomości listy osób dopuszczonych do udziału w konkursie, nie dłuższego jednak niż 7 dni od dnia, w którym upływa termin dokonywania zgłoszeń.
§  6. 
1. 
Do zgłoszenia, które powinno zawierać co najmniej: imię i nazwisko, adres do korespondencji oraz numer telefonu, należy dołączyć dokumenty, o których mowa w § 5 pkt 3, którymi w szczególności są:
1)
oświadczenie o spełnieniu wymogu określonego w § 7 pkt 3, z podaniem informacji o dotychczasowym przebiegu pracy zawodowej, w tym o zakresie obowiązków związanych z zajmowanym stanowiskiem i pełnionymi funkcjami oraz okresie ich pełnienia,
2)
potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia dokumentu, zaświadczenia lub certyfikatu potwierdzającego znajomość co najmniej jednego języka obcego.
2. 
Zgłoszenie, wraz z załączonymi dokumentami, osoba przystępująca do konkursu składa bezpośrednio w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo przesyła, za pośrednictwem poczty, na jej adres z zaznaczeniem "konkurs na stanowisko Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji".
3. 
W przypadku przesłania za pośrednictwem poczty dokumentów, o których mowa w ust. 2, za datę zgłoszenia uważa się datę stempla pocztowego.
§  7. 
O stanowisko Dyrektora może ubiegać się kandydat, który:
1)
posiada wykształcenie niezbędne do prawidłowego kierowania Polskim Centrum Akredytacji,
2)
posiada co najmniej pięcioletni staż pracy na stanowisku kierowniczym,
3)
posiada doświadczenie zawodowe w wykonywaniu pracy związanej z oceną zgodności,
4)
posiada znajomość języka obcego w stopniu umożliwiającym komunikowanie się w zakresie związanym z działalnością Polskiego Centrum Akredytacji.
§  8. 
1. 
W celu przeprowadzenia konkursu Prezes Rady Ministrów powołuje komisję, w której skład wchodzi 5 członków posiadających wiedzę, doświadczenie zawodowe oraz autorytet dający rękojmię prawidłowego wyłonienia kandydatów na stanowisko Dyrektora.
2. 
Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego.
3. 
Do komisji nie może być powołana osoba będąca małżonkiem, krewnym lub powinowatym osoby, która zgłosiła swój udział w konkursie, albo pozostająca wobec niej w takim stanowisku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
4. 
Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 3, zostaną ujawnione po powołaniu komisji, Prezes Rady Ministrów niezwłocznie odwołuje członka komisji, którego okoliczności te dotyczą, i uzupełnia skład komisji.
§  9. 
1. 
Do zadań komisji należy:
1)
przeprowadzenie konkursu,
2)
dopuszczenie albo odmowa dopuszczenia kandydatów do udziału w drugim etapie konkursu,
3)
ustalenie wyniku konkursu.
2. 
W celu wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, komisja zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym, podejmuje uchwały.
§  10. 
1. 
Posiedzenia komisji są niejawne.
2. 
Z posiedzenia komisji jest sporządzany protokół zawierający przebieg obrad i podjęte ustalenia. Protokół podpisują członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
§  11. 
Kryteria oceny kandydatów w pierwszym etapie konkursu stanowią:
1)
posiadane wykształcenie,
2)
doświadczenie zawodowe,
3)
staż pracy,
4)
stopień znajomości języków obcych.
§  12. 
Komisja na podstawie dokumentów i oświadczeń zgłoszonych przez kandydata rozstrzyga o dopuszczeniu albo o odmowie dopuszczenia kandydata do drugiego etapu konkursu.
§  13. 
1. 
W przypadku odmowy dopuszczenia kandydata do drugiego etapu konkursu przewodniczący komisji, w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały, zawiadamia kandydata o przyczynie odmowy.
2. 
Kandydat może złożyć odwołanie od uchwały komisji w terminie 7 dni.
3. 
Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
§  14. 
W przypadku gdy do drugiego etapu konkursu zakwalifikowało się mniej niż trzy osoby, Prezes Rady Ministrów niezwłocznie postanawia o przeprowadzeniu nowego konkursu.
§  15. 
W rozmowie kwalifikacyjnej, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, ocenia się:
1)
koncepcję kierowania oraz plany dotyczące działania i rozwoju Polskiego Centrum Akredytacji,
2)
zdolności organizatorskie oraz predyspozycje do kierowania instytucją i zespołem osób,
3)
posiadaną wiedzę, w szczególności w zakresie znajomości systemu oceny zgodności.
§  16. 
Po zakończeniu drugiej części konkursu komisja podejmuje uchwałę o wyniku konkursu, w której przedstawia Prezesowi Rady Ministrów kandydatów na stanowisko Dyrektora.
§  17. 
1. 
Przewodniczący komisji, w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały o wyniku konkursu, przekazuje Prezesowi Rady Ministrów dokumentację przebiegu konkursu.
2. 
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
uchwały komisji wraz z ich uzasadnieniami,
2)
protokoły posiedzeń komisji w poszczególnych etapach konkursu,
3)
opisową ocenę każdego kandydata wraz z jej uzasadnieniem.
§  18. 
W przypadku stwierdzenia uchybień, mogących mieć wpływ na ustalenie wyniku konkursu, Prezes Rady Ministrów ponawia konkurs.
§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 2003 r. nin. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U.02.166.1360), zgodnie z art. 64 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.34.312

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji.
Data aktu: 20/03/2002
Data ogłoszenia: 04/04/2002
Data wejścia w życie: 19/04/2002