Protokół w sprawie zmiany Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Montreal.1984.05.10.

PROTOKÓŁ
sporządzony w Montrealu dnia 10 maja 1984 r.
w sprawie zmiany Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 10 maja 1984 r. został sporządzony w Montrealu Protokół w sprawie zmiany Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym w następującym brzmieniu:

Przekład

PROTOKÓŁ

w sprawie zmiany Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzony w Montrealu dnia 10 maja 1984 r.

Zgromadzenie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego

na swojej dwudziestej piątej sesji (nadzwyczajnej) w Montrealu w dniu 10 maja 1984 r.,

uznając, że międzynarodowe lotnictwo cywilne może znacząco pomóc w tworzeniu i utrzymaniu stosunków przyjaźni i wzajemnego zrozumienia narodów i świata, choć jego nadużycie może stać się zagrożeniem dla bezpieczeństwa ogólnego,

uznając, że pożądane jest unikanie zatargów i promowanie współpracy między narodami, od czego zależy pokój światowy,

uznając, że konieczne jest, aby międzynarodowe lotnictwo cywilne mogło rozwijać się w sposób bezpieczny i prawidłowy,

uznając, że zgodnie z podstawowymi zasadami humanitaryzmu musi być zagwarantowane bezpieczeństwo i życie osób na pokładzie cywilnego statku powietrznego,

uznając, że w Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., Umawiające się Państwa

-
uznają, że każde państwo posiada całkowitą i wyłączną suwerenność w przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium,
-
podejmują się, przy wydawaniu przepisów dotyczących swoich państwowych statków powietrznych, odpowiednio uwzględniać bezpieczeństwo żeglugi cywilnych statków powietrznych i
-
zgadzają się nie używać lotnictwa cywilnego do jakichkolwiek celów niezgodnych z celami konwencji,

uznając determinację Umawiających się Państw w podejmowaniu właściwych środków dla zapobiegania aktom naruszania przestrzeni powietrznej innych państw i używania lotnictwa cywilnego dla celów niezgodnych z konwencją oraz dla poprawy bezpieczeństwa międzynarodowego lotnictwa cywilnego,

uznając ogólne dążenie Umawiających się Państw do potwierdzenia zasady niestosowania broni przeciwko cywilnym statkom powietrznym w locie,

1.
Decyduje, że wskazana jest stąd zmiana Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago 7 grudnia 1944 r.;
2.
Zatwierdza, zgodnie z przepisem artykułu 94 (a) wyżej wymienionej konwencji, następującą proponowaną zmianę do tej konwencji:

dodanie po artykule 3, nowego artykułu 3 bis:

"Artykuł 3 bis

a)
Umawiające się Państwa uznają, że każde Państwo musi powstrzymać się od uciekania się do użycia broni przeciwko cywilnemu statkowi powietrznemu w locie oraz że w przypadku przechwycenia życie osób na pokładzie i bezpieczeństwo statku powietrznego nie mogą być zagrożone. Przepis ten nie powinien być interpretowany tak, aby zmieniał w jakikolwiek sposób prawa i zobowiązania państw ustanowione w Karcie Narodów Zjednoczonych.
b)
Umawiające się Państwa uznają, że każde Państwo, korzystając z praw swojej suwerenności, jest uprawnione do żądania lądowania w jakimś wyznaczonym porcie lotniczym cywilnego statku powietrznego przelatującego nad jego terytorium bez zezwolenia albo jeśli są racjonalne podstawy do stwierdzenia, że jest on używany w jakimkolwiek celu niezgodnym z konwencją; może także przekazać takiemu statkowi powietrznemu wszelkie inne polecenia mające na celu zaprzestanie tych naruszeń. W tym celu Umawiające się Państwa mogą uciec się do wszelkich stosownych środków zgodnych z odnośnymi zasadami prawa międzynarodowego, łącznie z odpowiednimi postanowieniami konwencji, a szczególnie ustępu a) niniejszego artykułu. Każde Umawiające się Państwo zgadza się na publikowanie swoich obowiązujących przepisów odnoszących się do przechwycenia statku powietrznego.
c)
Każdy cywilny statek powietrzny zastosuje się do polecenia wydanego zgodnie z ustępem b) niniejszego artykułu. W tym celu każde Umawiające się Państwo ustanowi wszelkie niezbędne postanowienia w ustawach lub przepisach krajowych, tak aby były one wiążące dla każdego cywilnego statku powietrznego zarejestrowanego w tym państwie lub eksploatowanego przez operatora, który ma swoje główne miejsce działalności lub miejsce stałego pobytu w tym państwie. Każde Umawiające się Państwo traktować będzie jakiekolwiek naruszenie ustaw lub przepisów jako karalne poprzez nakładanie surowej kary i przekazywać będzie opisy takich przypadków kompetentnym organom zgodnie z obowiązującymi przepisami.
d)
Każde Umawiające się Państwo podejmie odpowiednie środki zakazujące umyślnego użycia jakiegokolwiek statku powietrznego zarejestrowanego w tym państwie lub użytkowanego przez operatora, który ma swoje główne miejsce działalności lub miejsce stałego pobytu w tym państwie, dla jakiegokolwiek celu niezgodnego z niniejszą konwencją. Postanowienie niniejsze nie ma wpływu na postanowienia ustępu a) ani nie uchyla postanowień ustępu b) i c) niniejszego artykułu.";
3.
Ustala, zgodnie z przepisem wyżej wymienionego artykułu 94(a) konwencji, liczbę 102 Umawiających się Państw, których ratyfikacja proponowanej zmiany jest konieczna do jej wejścia w życie.
4.
Postanawia, że Sekretarz Generalny Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego sporządzi protokół w językach angielskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim, każdy z nich jednakowo autentyczny, które będą zawierały wyżej wymienioną proponowaną zmianę oraz informacje wymienione niżej:
a)
protokół będzie podpisany przez Przewodniczącego Zgromadzenia i jego Sekretarza Generalnego,
b)
protokół będzie otwarty do ratyfikacji przez każde Państwo, które ratyfikowało lub przystąpiło do wyżej wymienionej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,
c)
dokumenty ratyfikacyjne będą składane w depozycie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego,
d)
protokół wejdzie w życie w odniesieniu do państw, które go ratyfikowały, w dniu złożenia sto drugiego dokumentu ratyfikacyjnego,
e)
Sekretarz Generalny bezzwłocznie powiadomi wszystkie Umawiające się Państwa o dacie złożenia w depozycie każdego dokumentu ratyfikacyjnego protokołu,
f)
Sekretarz Generalny powiadomi wszystkie państwa-strony wymienionej konwencji o dacie wejścia w życie protokołu,
g)
w odniesieniu do każdego państwa, które ratyfikuje protokół po wyżej wymienionym terminie, protokół wejdzie w życie po złożeniu przez nie dokumentu ratyfikacyjnego w depozycie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.

W konsekwencji, zgodnie z wyżej omówionym działaniem Zgromadzenia,

niniejszy protokół został sporządzony przez Sekretarza Generalnego Organizacji.

Na dowód czego, Przewodniczący i Sekretarz Generalny wyżej wymienionej dwudziestej piątej (nadzwyczajnej) sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, będąc do tego upoważnieni przez Zgromadzenie, podpisują niniejszy protokół.

Sporządzono w Montrealu dnia 10 maja tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego czwartego roku w jednym egzemplarzu w językach angielskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim, z których każdy jest jednakowo autentyczny. Niniejszy protokół będzie przechowywany w depozycie w archiwach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, a jego poświadczone kopie będą rozesłane przez Sekretarza Generalnego Organizacji do wszystkich państw-stron Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia siódmego grudnia 1944 r.

Po zapoznaniu się z powyższym protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

-
został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
-
jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony,
-
będzie niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 25 lipca 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.39.446

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Protokół w sprawie zmiany Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Montreal.1984.05.10.
Data aktu: 10/05/1984
Data ogłoszenia: 17/05/2000
Data wejścia w życie: 18/10/1999