Przepisy ogólne
Tramwaje
Trolejbusy
Przepisy przejściowe i końcowe
WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO TRAMWAJU*
Przedmiot i zakres badań | Sposób prowadzenia badania | Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający |
1 | 2 | 3 |
1. Identyfikacja | ||
1.1. Identyfikacja tramwaju |
Oględziny zewnętrzne, porównanie zapisów w karcie tramwaju ze stanem faktycznym |
1. Brak zgodności zapisów numeru tramwaju (nr nadwozia) ze stanem faktycznym 2. Brak numeru nadwozia albo numer nieczytelny 3. Niezgodność z zapisem w karcie: masy, pojemności lub innych danych tramwaju 4. Brak numerów bocznych i emblematów przedsiębiorstwa komunikacyjnego 5. Uszkodzone lub nieczytelne numery boczne lub emblematy przedsiębiorstwa 6. Brak tabliczki znamionowej albo tabliczka nieczytelna, jeśli jest wymagana |
1.2. Dodatkowe wyposażenie |
Oględziny | Brak gaśnicy lub nieodpowiedni jej rodzaj lub brak potwierdzenia czynności konserwacyjnych zgodnie z instrukcją producenta, nie rzadziej niż raz na rok |
2. Światła | ||
2.1. Światła drogowe i mijania 2.1.1. Stan i działanie 2.1.2. Rozmieszczenie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź żółta selektywna 3. Brak lub niedziałanie świateł drogowych 4. Brak lub niedziałanie świateł mijania 5. Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie włącza równocześnie świateł pozycyjnych oraz oświetlenia numeru linii i tablic informacyjnych 6. Przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich świateł drogowych 7. Światła niesymetryczne lub brak wyraźnej granicy światła i cienia 8. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału świateł drogowych 9. Niewłaściwe rozmieszczenie świateł na tramwaju |
2.1.3. Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźnie poziomej i pionowej |
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych |
1. Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: 10 cm na 10 m (w lewo i w prawo) 2. Odchylenie światła drogowego w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w lewo i w prawo) 3. Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół 4. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół |
2.1.4. Światłość świateł drogowych |
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych świateł drogowych i obliczenie: * sumy światłości świateł, * różnicy światłości między lewym i prawym światłem Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy włączonej przetwornicy |
1. Światłość poszczególnych świateł nie osiąga wymaganego minimum 2. Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225.000 cd 3. Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł przekracza: a) 30% światłości większej - w przypadku gdy światłość większa przekracza 40.000 cd, b) 50% światłości większej - w przypadku gdy światłość większa nie przekracza 40.000 cd |
2.2. Światła kierunkowskazów 2.2.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż żółta samochodowa 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe jego działanie 5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione od włączonych świateł 6. Działanie nie w jednej fazie 7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli na minutę 8. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym niż 1s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów |
2.3. Światła hamowania "stop" 2.3.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż czerwona 3. Niewłaściwe rozmieszczenia na wagonie 4. Nie włącza się przy uruchomieniu któregokolwiek hamulca 5. Natężenie świateł nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych 6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał niesprawności świateł) |
2.4. Światła pozycyjne przednie 2.4.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli światła te są połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej) 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia |
2.5. Światła pozycyjne tylne 2.5.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli światła te są połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej) 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia |
2.6 . Światła odblaskowe tylne i inne niż trójkątne 2.6.1. Stan |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż czerwona 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Mają kształt trójkąta |
2.7. Światła odblaskowe boczne 2.7.1. Stan |
Oględziny |
1. Liczba niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż żółta samochodowa 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Mają kształt trójkąta |
2.8. Światła awaryjne 2.8.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Jak w poz. 2.2. pkt 1-4 i 7 2. Nie działają przy wyłączonych urządzeniach tramwaju i opuszczonym pantografie |
2.9. Światła przeciwmgłowe tylne (jeśli są stosowane) 2.9.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż czerwona 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał włączenia 5. Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich 6. Nie ma możliwości włączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego przedniego 7. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych |
2.10. Światła cofania (jeśli są stosowane) 2.10.1. Stan i i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż biała 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Włączenie możliwe przy innym położeniu nawrotnika niż jazda do tyłu 5. Możliwość ich włączania przy wyłączonych obwodach sterowniczych tramwaju 6. Oślepiają innych użytkowników drogi |
2.11. Światła oświetlające tablice kierunkowe 2.11.1. Stan i działanie |
Oględziny | Brak oświetlenia |
2.12. Światła przeciwmgłowe przednie 2.12.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Włączają się bez włączania świateł pozycyjnych 5. Oślepiają innych użytkowników drogi 6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie od świateł drogowych i mijania |
2.12.2. Ustawienie świateł przeciwmgłowych przednich |
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub specjalistycznych przyrządów | Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół |
2.13. Światła odblaskowe przednie 2.13.1. Stan |
Oględziny |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą 2. Barwa inna niż biała 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 4. Mają kształt trójkąta |
2.14. Światła jazdy dziennej 2.14.1. Stan i działanie |
Oględziny |
1. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie 2. Niewłaściwe połączenie elektryczne 3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna 4. Barwa inna niż biała |
3. Układ hamulcowy | ||
3.1. Hamulec roboczy elektrodynamiczny 3.1.1. Stan techniczny |
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego tramwaju ustawionego na kanale |
1. Niewłaściwa konstrukcja 2. Pęknięcia, odkształcenia lub silne korodowanie elementów układu 3. Tarcie ruchomych części tramwaju o przewody elektryczne układu hamulcowego 4. Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek części układu hamulcowego 5. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek części układu hamulcowego 6. Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych lub pneumatycznych przewodów rurowych zbiorników lub innych elementów roboczych, jeśli takie w układzie hamulcowym tramwaju występują 7. Brak rezerwowej odległości stopki pedału hamulca |
3.1.2. Skuteczność i równomierność |
Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia) na torze próbnym |
1. Różnica sił hamowania między poszczególnymi osiami przekracza 30% siły większej na tej osi (wielkość siły można wyrazić prądem hamowania) 2. Skuteczność hamowania nie osiąga wymaganego minimum |
3.2. Hamulec awaryjny (szynowy) 3.2.1. Stan techniczny |
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1. | Jak w poz. 3.1.1. pkt 1-5 i 7 |
3.2.2. Skuteczność | Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się jak w poz. 3.1.2. | Jak w poz. 3.1.2. pkt 2 |
3.3. Hamowanie nagłe (roboczy+ awaryjny+postojowy) 3.3.1. Skuteczność |
Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się tak jak w poz. 3.1.2. | Jak w poz. 3.1.2, pkt 2 |
3.4. Hamulec postojowy (szczękowy lub tarczowy) 3.4.1. Stan techniczny |
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1. | Jak w poz. 3.1.1. |
3.4.2. Skuteczność | Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2. | Jak w poz. 3.1.2. pkt 2 |
3.5. Hamulec bezpieczeństwa (awaryjny+ postojowy), a w nowych konstrukcjach również roboczy elektrodynamiczny |
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1. | Jak w poz. 3.1.2. pkt 2 |
3.5.1. Skuteczność | Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2. | Jak w poz. 3.1.2. pkt 2 |
4. Urządzenia sygnalizacyjne | ||
4.1. Sygnał dźwiękowy zewnętrzny 4.1.1. Pomiar głośności hałasu |
Oględziny zewnętrzne |
1. Pęknięcia, odkształcenia lub silna korozja elementów konstrukcyjnych sygnału 2. Zły stan lub ocieranie przewodów elektrycznych zasilających sygnał 3. Obluzowanie mocowania którejkolwiek części układu |
4.1.2. Pomiar głośności sygnału |
Pomiaru dokonuje się z przodu tramwaju na przedłużeniu jego osi, na wys. 1,6 m, w odległ. 3 m | Wynik pomiaru jest mniejszy od 93 dB (A) |
4.2. Urządzenie sygnalizacyjne służące pasażerom do informowania motorniczego o niebezpieczeństwie 4.2.1. Stan Techniczny |
Oględziny |
1. Brak sygnalizacji świetlnej lub akustycznej w kabinie motorniczego 2. Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu do uruchomienia tej sygnalizacji |
4.2.2. Ocena skuteczności informowania motorniczego |
Oględziny i ocena organoleptyczna |
1. Zbyt mała głośność dzwonka w przypadku sygnalizacji dźwiękowej 2. Zbyt mała lampka lub zbyt małe natężenie światła lampki sygnalizacyjnej |
4.3. Sygnalizacja o stanie otwarcia drzwi 4.3.1. Stan techniczny |
Oględziny |
1. Brak na stanowisku motorniczego sygnalizacji indywidualnej lub grupowej o stanie otwarcia lub zamknięcia drzwi we wszystkich wagonach pociągu 2. Brak instalacji świetlnej lub akustycznej lub obydwu tych instalacji jednocześnie umożliwiających motorniczemu uprzedzenie pasażerów o zamiarze zamknięcia drzwi |
5. Podwozie | ||
5.1. Wózki | Oględziny tramwaju ustawionego na kanale przeglądowym |
1. Pęknięcia lub odkształcenia ramy 2. Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji 3. Obluzowanie lub brak śrub mocujących poszczególne zespoły podwozia 4. Nadmierne zużycie lub pęknięcie jakiejkolwiek części 5. Zacinanie się lub nieprawidłowe działanie jakichkolwiek urządzeń 6. Nadmierne wycieki oleju z przekładni 7. Ślady nadpaleń lub uszkodzenia komutatora silnika lub połączeń elektrycznych 8. Zły stan szczotek osiowych 9. Brak połączeń lub zły stan połączeń uziemiających w kołach |
5.2. Skrzynie aparatowe | Oględziny po zdjęciu klap |
1. Pęknięcia, uszkodzenia lub odkształcenia skrzyń lub ich klap 2. Widoczne uszkodzenia poszczególnych aparatów znajdujących się w skrzyniach lub ślady ich nadpaleń 3. Obluzowane lub niezabezpieczone przewody elektryczne |
5.3. Resory, elementy gumowe zawieszenia, amortyzatory |
Oględziny |
1. Uszkodzone amortyzatory, elementy gumowe, rozwulkanizowana guma 2. Guma elementów zawieszenia uszkodzona mechanicznie i zagraża bezpieczeństwu jazdy |
6. Nadwozie | ||
6.1. Kabina motorniczego | Oględziny zewnętrzne |
1. Uszkodzone urządzenia sterujące lub sygnalizujące, mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy 2. Przeróbki powodujące zagrożenie bezpieczeństwa 3. Wystające ostre krawędzie |
6.2. Pudło | Oględziny zewnętrzne, kontrola stopnia skorodowania elementów nośnych za pomocą małego młotka |
1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób konstrukcję nośną 2. Uszkodzenie lub skorodowanie części mogących ulec oderwaniu 3. Uszkodzenia umożliwiające dostawanie się wody deszczowej i błota do wnętrza 4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasażerów lub porażenia przechodniów w razie wypadku |
6.3. Drzwi | Oględziny i sprawdzanie |
1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź niezamierzone otwieranie się 2. Brak lub uszkodzenie uchwytu do otwierania awaryjnego |
6.4. Podłoga | Oględziny |
1. Poodrywana lub podarta wykładzina podłogowa 2. Wykładzina śliska, szczególnie na mokro 3. Nadmiernie skorodowana lub popękana podłoga 4. Źle przymocowane, nadmiernie wystające lub ruszające się klapy podłogowe |
6.5. Stopnie | Oględziny |
1. Nadmiernie zużyte (gładkie i śliskie) stopnie 2. Urwane albo pordzewiałe, grożące zranieniem |
6.6. Siedzenia | Oględziny |
1. Pęknięcia szkieletu siedzenia 2. Pęknięcia, rozdarcia albo inne uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu 3. Złe przymocowanie siedzeń do konstrukcji wagonu |
6.7. Lusterka wsteczne | Oględziny |
1. Brak wymaganych lusterek wstecznych 2. Brak wymaganej widoczności 3. Pęknięcia lub zmatowienie powierzchni lusterka |
6.8. Szyby | Oględziny |
1. Pęknięcia lub zmatowienia szyb ograniczające widoczność albo osłabiające wytrzymałość szyb 2. Brak ocechowania szyb |
6.9. Wycieraczki i spryskiwacze |
Oględziny i kontrola działania |
1. Brak lub niesprawność wycieraczek 2. Brak lub niesprawność spryskiwaczy, jeśli są wymagane |
6.10. Prędkościomierz, licznik kilometrów, tachograf |
Oględziny |
1. Niesprawność prędkościomierza i drogomierza, jeśli jest wymagany 2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia motorniczego 3. Brak lub niesprawność tachografu, jeśli jest wymagany |
6.11. Wyjścia awaryjne | Oględziny |
1. Brak wyjścia awaryjnego, niewłaściwie urządzone lub za mała ich liczba 2. Brak oznaczeń wyjścia awaryjnego |
6.12. Ogrzewanie i wentylacja |
Oględziny i sprawdzenie działania |
1. Brak lub niedziałanie urządzeń grzewczych w kabinie motorniczego lub w przedziale dla pasażerów 2. Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w kabinie motorniczego lub w przedziale dla pasażerów |
6.13. Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane |
Oględziny i sprawdzenie działania | Niekompletność lub niedziałanie blokady jazdy, jeśli jest zamontowana |
6.14. Wymiary zewnętrzne, masy, oznakowania |
Ustalenie zewnętrznych wymiarów (pomiary techniczne tylko w uzasadnionych przypadkach) |
1. Niewłaściwa długość, szerokość lub wysokość tramwaju 2. Niewłaściwa masa lub naciski osi tramwaju |
* Stosowane w różnych przypadkach określenia "wymagany", "wymagane minimum" odnoszą się do przepisów o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA TRAMWAJU
a) roboczego elektrodynamicznego, za pomocą silników trakcyjnych,
b) awaryjnego - hamulcem szynowym,
c) nagłego - hamulcami: elektrodynamicznym, szynowymi i szczękowymi lub tarczowymi,
d) postojowego - hamulcem szczękowym lub tarczowym,
e) bezpieczeństwa, uruchamianego również przez pasażerów - hamulcem szynowym albo tarczowym, a w nowych rozwiązaniach również hamulcem elektrodynamicznym.
Pomiar drogi hamowania
Pomiar opóźnienia hamowania
Ocena skuteczności hamowania
Lp. | Wagon wyprodukowany | Rodzaj hamowania | Droga hamowania (m) | Opóźnienie hamowania (m/s2) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | do dnia 31 grudnia 1963 r. | nagłe | 17,3 | 2,0 |
robocze lub awaryjne | 43,4 | 0,8 | ||
2 | po dniu 31 grudnia 1963 r. | nagłe | 15,8 | 2,2 |
robocze lub awaryjne | 28,9 | 1,2 | ||
bezpieczeństwa | 34,7 | 1,0 | ||
3 | po dniu 1 stycznia 1999 r. | nagłe | 13,3 | 2,6 |
robocze lub awaryjne | 28,9 | 1,2 | ||
bezpieczeństwa | 23,1 | 1,5 | ||
4 | po dniu 1 stycznia 2002 r. | nagłe | 12,4 | 2,8 |
robocze lub awaryjne | 26,7 | 1,3 | ||
bezpieczeństwa | 23,1 | 1,5 | ||
5 | po dniu 1 stycznia 2005 r. | nagłe | 11,5 | 3,0 |
robocze lub awaryjne | 24,8 | 1,4 | ||
bezpieczeństwa | 19,3 | 1,8 |
Wzór
Numer kolejny rejestru | Data badania | Data produkcji | Marka | Numer boczny | Numer nadwozia | Właściciel tramwaju | Wyniki badania | UWAGI |
data następnego badania | rodzaj badania | typ i model | numer tramwaju | numery wózków | podpis i pieczątka identyfikacyjna dokonującego badania | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
UWAGI:
1) w rubryce "wyniki badania" należy wpisać symbol wyniku badania:
P - dopuszczony do ruchu,
W - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności dopuszczenia (np. 07.11.98 r.),
N - niedopuszczony do ruchu,
2) numer wydawanego zaświadczenia jest identyczny z kolejnym numerem rejestru.
KARTA TRAMWAJU
(strona 1)
KARTA TRAMWAJU | ||
Nr karty, seria ............................................... | ||
Nr boczny | ||
Rodzaj tramwaju | Marka | Typ i model |
Rok produkcji | Daty kolejnych napraw rozszerzonych | |
Właściciel (pieczątka i adres) |
||
Wystawiający (pieczątka i adres) |
(strona 2)
Data pierwszego dopuszczenia do ruchu z pasażerami | |
Następne badanie techniczne dnia........ | m.p. |
Data ......................... (podpis) | |
Następne badanie techniczne dnia........ | m.p. |
Data ......................... (podpis) |
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU
(strona 1)
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU (pieczątka instytucji badającej) Nr | |||
Typ i model tramwaju | Nr boczny | Nr karty tramwaju | |
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia) | |||
Numery wózków | |||
Właściciel pojazdu | |||
ZGODNIE Z WYNIKIEM BADANIA TRAMWAJ |
1. dopuszczony do ruchu (P) |
||
MOŻE BYĆ |
2. dopuszczony do ruchu warunkowo (W) |
||
3. niedopuszczony do ruchu (N) |
|||
Data produkcji | podpis i pieczątka identyfikacyjna | ||
Data badania | |||
Następny termin badania do |
UWAGI
1. Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem kolejnym rejestru badań (załącznik nr 3).
2. Rubryki 1. 2. i 3. wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk nie mających w danym wypadku zastosowania.
(strona 2)
Uwagi*) ....................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... |
................................ (podpis i pieczątka identyfikacyjna) |
*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.
Wzór
WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ, ODBIERAKÓW PRĄDU, HAMULCA ROBOCZEGO ELEKTRODYNAMICZNEGO ORAZ POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSÓW
Przedmiot i zakres badań | Sposób prowadzenia badania | Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający |
1 | 2 | 3 |
1. Instalacja elektryczna | ||
1.1. Przewody i urządzenia elektryczne 1.1.1. Stan techniczny |
Oględziny |
1. Istnieje możliwość dotknięcia urządzeń będących pod napięciem (w szczególności urządzeń elektrycznych będących pod napięciem sieci) 2. Przetarcie izolacji, jej uszkodzenie lub możliwość jej przetarcia 3. Korozja połączeń elektrycznych 4. Niewłaściwe łączenie przewodów lub luźne mocowanie przewodów w zaciskach 5. Brak odłącznika umożliwiającego odłączenie obwodu głównego bez użycia narzędzi 6. Brak wyłącznika nadmiarowego |
1.2. Oporność izolacji 1.2.1. Stan techniczny |
Pomiar | Oporność izolacji obwodu głównego (galwanicznie integralnego) trolejbusu w warunkach największej wilgotności mniejsza niż 1,3 MΩ |
1.3. Akumulator 1.3.1. Stan techniczny |
Oględziny |
1. Brak wyłącznika baterii akumulatorów 2. Brak mocowania baterii do nadwozia 3. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu |
1.4. Odbieraki prądu 1.4.1. Stan i działanie |
Oględziny i sprawdzenie działania |
1. Pęknięcia, deformacje lub zły stan techniczny ramion, podstawy z mechanizmem obrotowym, mechanizmu napinająco-tłumiącego, łyżki z wkładką ślizgową 2. Pęknięcia izolatorów lub ślady przebicia elektrycznego 3. Niewłaściwa praca mechanizmu ściągającego 4. Uszkodzona linka manewrowa 5. Niewłaściwe parametry techniczne linki ściągacza |
1.5. Odgromniki 1.5.1. Stan techniczny |
Oględziny |
1. Pęknięcia lub ślady przebicia elektrycznego 2. Niepewne, skorodowane lub uszkodzone połączenie elektryczne przewodów |
2. Wyizolowanie elektryczne | ||
2.1. Wejścia do przedziału pasażerskiego |
1. Brak lub zły stan wykładzin izolacyjnych na stopniach schodów 2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy drzwi |
|
2.1.1. Stan techniczny | Oględziny | |
2.2. Wejście do kabiny kierowcy |
1. Brak lub zły stan wykładzin izolacyjnych na stopniach schodów 2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy drzwi |
|
2.2.1. Stan techniczny | Oględziny | |
3. Hamulec roboczy elektrodynamiczny | ||
3.1. Hamulec roboczy elektrodynamiczny 3.1.1. Stan techniczny |
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego trolejbusu ustawionego w kanale |
1. Niewłaściwa konstrukcja 2. Pęknięcia, odkształcenia lub silna korozja elementów układu 3. Tarcie ruchomych części trolejbusu o przewody elektryczne układu hamulcowego 4. Obluzowanie mocowania części układu 5. Samodzielne zmiany jakiejkolwiek części układu hamulcowego lub jej połączeń elektrycznych 6. Luźne lub niepewne połączenia przewodów elektrycznych w układzie hamulcowym |
3.1.2. Skuteczność | Pomiaru skuteczności hamulca dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 8 do rozporządzenia) na drodze wydzielonej do prób | Niewystarczająca skuteczność hamowania |
3.2. Pierwszeństwo hamowania nad rozruchem 3.2.2. Działanie |
Sprawdzenie działania | Przy równoczesnym wciśnięciu pedału przyspieszenia i hamulca nie może nastąpić rozruch |
4. Poziom hałasu zewnętrznego | ||
4. Hałas zewnętrzny | Pomiar hałasu zewnętrznego na postoju zgodnie z instrukcją (załącznik nr 9 do rozporządzenia) |
1. Głośna praca silników pomocniczych 2. Przeniesienie drgań z silników pomocniczych na nadwozie pojazdu 3. Luźne pokrywy komór silników |
SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCA ROBOCZEGO ELEKTRODYNAMICZNEGO I HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA TROLEJBUSU
Pomiar drogi hamowania
Pomiar opóźnienia hamowania
Ocena skuteczności hamowania
SPOSÓB KONTROLI POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSU NA POSTOJU
Warunki atmosferyczne
Poziom hałasu otoczenia
Sposób wykonania pomiaru
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
Ocena wyniku
Wzór
Numer kolejny rejestru | Data badania | Data produkcji | Marka | Numer rejestracyjny | Numer boczny | Numer nadwozia (podwozia) | Właściciel trolejbusu | Wyniki badania | UWAGI |
data następnego badania | rodzaj badania | typ i model | seria i numer dowodu rejestracyjnego | numer karty trolejbusu | numer silnika trakcyjnego | podpis i pieczątka identyfikacyjna dokonującego badania | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
UWAGI:
1) w rubryce "wyniki badania" należy wpisać symbol wyniku badania:
P - dopuszczony do ruchu,
W - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności dopuszczenia (np. 07.11.98 r.),
N - niedopuszczony do ruchu,
2) numer wydawanego zaświadczenia jest identyczny z kolejnym numerem rejestru.
KARTA TROLEJBUSU
(strona 1)
KARTA TROLEJBUSU | |||
Nr rejestracyjny ...................... |
seria i numer dowodu rejestracyjnego ....................................... |
||
Nr boczny ............... | Nr karty, seria .................................... | ||
Rodzaj trolejbusu | Marka | Typ i model | |
Rok produkcji | Daty kolejnych napraw rozszerzonych | ||
Właściciel (pieczątka i adres) |
|||
Wystawiający (pieczątka i adres) |
(strona 2)
Data pierwszego dopuszczenia do ruchu z pasażerami | |
Następne badanie techniczne dnia........ | m.p. |
Data ......................... (podpis) | |
Następne badanie techniczne dnia........ | m.p. |
Data ......................... (podpis) |
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU
(strona 1)
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU (pieczątka instytucji badającej) Nr | |||
Typ i model trolejbusu | Nr boczny | Nr karty trolejbusu | |
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia) | |||
Numer silnika trakcyjnego | |||
Właściciel pojazdu | |||
ZGODNIE Z WYNIKIEM BADANIA TROLEJBUS |
1. dopuszczony do ruchu (P) |
||
MOŻE BYĆ |
2. dopuszczony do ruchu warunkowo (W) |
||
3. niedopuszczony do ruchu (N) |
|||
Data produkcji | podpis i pieczątka identyfikacyjna | ||
Data badania | |||
Następny termin badania do |
UWAGI:
1. Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem kolejnym rejestru badań (załącznik nr 10).
2. Rubryki 1. 2. i 3. wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk nie mających w danym wypadku zastosowania.
(strona 2)
Uwagi*) ....................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... |
................................ (podpis i pieczątka identyfikacyjna) |
*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.
Wzór
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.1999.88.992 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zakres, warunki, terminy i sposób przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania. |
Data aktu: | 20/08/1999 |
Data ogłoszenia: | 29/10/1999 |
Data wejścia w życie: | 13/11/1999 |