Zakres, warunki, terminy i sposób przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 20 sierpnia 1999 r.
w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania.

Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom określonym w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
2.
Badanie techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:
1)
badania okresowe, polegające na sprawdzeniu prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa ludzi i wymagań ochrony środowiska,
2)
badania dodatkowe, przeprowadzane między badaniami okresowymi w razie doraźnej potrzeby sprawdzenia stanu technicznego lub innych wymagających tego okoliczności.
3.
Badania techniczne przeprowadza Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej w Warszawie, zwany dalej Instytutem, przy współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie - w zakresie badań trolejbusów, Instytutem Elektrotechniki w Warszawie - w zakresie badań obwodów elektrycznych oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Taboru Szynowego TABOR w Poznaniu - w zakresie badań konstrukcji pudła pojazdu.

Rozdział  2

Tramwaje

§  2.
Instytut przeprowadza okresowe badanie techniczne co dwa lata, przy czym pierwsze okresowe badania techniczne tramwaju przeprowadza się przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem 3 lat od dnia pierwszego badania i następnie co dwa lata.
§  3.
1.
Okresowe badanie techniczne tramwaju obejmuje sprawdzenie:
1)
zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami w karcie tramwaju dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych oraz prawidłowości oznaczeń dotyczących przedsiębiorstwa komunikacyjnego,
2)
prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych,
3)
stanu technicznego i skuteczności działania hamulców,
4)
prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych,
5)
stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia.
2.
Dodatkowe badanie techniczne może być przeprowadzone w zakresie ograniczonym do niektórych tylko zespołów i mechanizmów, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba jego przeprowadzenia.
3.
Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwaju określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Sposób badania skuteczności hamowania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Dane identyfikacyjne tramwaju należy wpisać do rejestru badań technicznych tramwajów na podstawie zapisów w karcie tramwaju i danych faktycznych.
2.
Rejestr badań technicznych tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowi dokument, którego strony powinny być ponumerowane, przesznurowane, a końce sznurka zaklejone nalepką i ostemplowane. Wzór rejestru określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3.
Dopuszcza się prowadzenie rejestru badań technicznych za pomocą techniki informatycznej.
4.
Rejestr badań technicznych tramwajów prowadzi Instytut.
§  5.
Przedsiębiorstwo komunikacyjne obowiązane jest prowadzić dla każdego wagonu kartę tramwaju. Wzór karty określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Instytut wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeśli wynik badania jest:
1)
pozytywny - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "tramwaj dopuszczony do ruchu" oraz wpisuje datę następnego badania,
2)
negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że, jeżeli:
a)
nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wypisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, ciągnięcia innych pojazdów szynowych, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 14 dni,
b)
stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "niedopuszczony do ruchu", dokonując wpisu: "Zatrzymano kartę tramwaju nr..."; zatrzymana karta jest zwracana po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badania, o którym mowa w ust. 2.
2.
Badanie techniczne tramwaju polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, może być dokonane przez Instytut tylko w zakresie sprawdzenia ich usunięcia w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badanie w pełnym zakresie.
3.
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym tramwaju określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Wpisy w dokumentach, o których mowa w § 4-6, powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2.
Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika Instytutu upoważnionego do badań technicznych określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Rozdział  3

Trolejbusy

§  8.
Instytut przeprowadza okresowe badania techniczne trolejbusu przed upływem 1 roku od dnia pierwszej rejestracji i następnie co 6 miesięcy.
§  9.
1.
Okresowe badanie techniczne trolejbusu, z zastrzeżeniem ust. 2, obejmuje sprawdzenie:
1)
zgodności rzeczywistych danych trolejbusu z zapisami w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie trolejbusu, dotyczącymi identyfikacji i danych technicznych, a także prawidłowości i stanu tablic rejestracyjnych,
2)
stanu technicznego instalacji elektrycznej, zwłaszcza pod kątem zabezpieczenia przed przebiciem wysokiego napięcia i porażeniem kierowcy i pasażerów,
3)
odbieraków prądu pod względem elektrycznym i mechanicznym oraz ich zabezpieczenia przed wypadnięciem poza dopuszczalną strefę,
4)
stanu izolacji podłogi, stopni i poręczy w przedziale pasażerskim,
5)
skuteczności działania hamulca roboczego elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa,
6)
poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
2.
Do badania stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i mechanizmów trolejbusu mają zastosowanie odpowiednio przepisy w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych autobusu.
3.
Dodatkowe badanie techniczne może być przeprowadzone w zakresie ograniczonym do niektórych tylko zespołów i mechanizmów, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba jego przeprowadzenia.
4.
Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego instalacji elektrycznej, odbieraków prądu, hamulca roboczego elektrodynamicznego oraz poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusów określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
5.
Sposób badania skuteczności działania hamulca roboczego elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa trolejbusu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
6.
Sposób kontroli poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusu na postoju określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
7.
Wykaz pozostałych czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu określają przepisy, o których mowa w ust. 2.
§  10.
1.
Dane identyfikacyjne trolejbusu należy wpisywać do rejestru badań technicznych trolejbusów na podstawie zapisów w dowodzie rejestracyjnym i w karcie trolejbusu.
2.
Rejestr badań technicznych trolejbusów, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowi dokument, którego strony powinny być ponumerowane, przesznurowane, a końce sznurka zaklejone nalepką i ostemplowane. Wzór rejestru określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
3.
Dopuszcza się prowadzenie rejestru badań technicznych trolejbusów za pomocą techniki informatycznej.
4.
Rejestr badań technicznych trolejbusów prowadzi Instytut.
§  11.
Przedsiębiorstwo komunikacyjne obowiązane jest prowadzić dla każdego trolejbusu kartę trolejbusu. Wzór karty określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Instytut wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeśli wynik badania jest:
1)
pozytywny - potwierdza się to w dowodzie rejestracyjnym, wpisując termin następnego badania, oraz wypełnia w zaświadczeniu rubrykę "trolejbus dopuszczony do ruchu" i wpisuje termin następnego badania,
2)
negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że, jeżeli:
a)
nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 7 dni,
b)
stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "nie dopuszczony do ruchu", dokonując wpisu " , zatrzymany dowód rejestracyjny nr .... oraz karta trolejbusu nr ...."; zatrzymane dokumenty są zwracane po przeprowadzeniu z pozytywnym wynikiem badania, o którym mowa w ust. 2.
2.
Badania techniczne trolejbusu polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, mogą być dokonane przez Instytut tylko w zakresie sprawdzenia ich w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badania w pełnym zakresie.
3.
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  13.
1.
Wpisy w dokumentach, o których mowa w § 10-12, powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2.
Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika Instytutu upoważnionego do badań technicznych trolejbusów określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  14.
Pierwsze okresowe badania techniczne powinny być wykonane:
1)
przed dniem 1 lipca 2000 r. - dla tramwajów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1975 r.,
2)
przed dniem 1 lipca 2001 r. - dla tramwajów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1974 r.,
3)
przed dniem 1 lipca 2000 r. - dla trolejbusów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1985 r.,
4)
przed dniem 1 lipca 2001 r. - dla trolejbusów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1984 r.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO TRAMWAJU*

Przedmiot i zakres badań Sposób prowadzenia badania Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
1 2 3
1. Identyfikacja
1.1. Identyfikacja

tramwaju

Oględziny zewnętrzne, porównanie zapisów w karcie tramwaju ze stanem faktycznym 1. Brak zgodności zapisów numeru tramwaju

(nr nadwozia) ze stanem faktycznym

2. Brak numeru nadwozia albo numer

nieczytelny

3. Niezgodność z zapisem w karcie: masy,

pojemności lub innych danych tramwaju

4. Brak numerów bocznych i emblematów

przedsiębiorstwa komunikacyjnego

5. Uszkodzone lub nieczytelne numery boczne

lub emblematy przedsiębiorstwa

6. Brak tabliczki znamionowej albo

tabliczka nieczytelna, jeśli jest

wymagana

1.2. Dodatkowe

wyposażenie

Oględziny Brak gaśnicy lub nieodpowiedni jej rodzaj lub brak potwierdzenia czynności konserwacyjnych zgodnie z instrukcją producenta, nie rzadziej niż raz na rok
2. Światła
2.1. Światła drogowe

i mijania

2.1.1. Stan i działanie

2.1.2. Rozmieszczenie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż

biała bądź żółta selektywna

3. Brak lub niedziałanie świateł drogowych

4. Brak lub niedziałanie świateł mijania

5. Włączenie świateł mijania lub świateł

drogowych nie włącza równocześnie

świateł pozycyjnych oraz oświetlenia

numeru linii i tablic informacyjnych

6. Przełączenie świateł drogowych na

światła mijania nie powoduje wyłączenia

wszystkich świateł drogowych

7. Światła niesymetryczne lub brak wyraźnej

granicy światła i cienia

8. Brak lub niedziałanie kontrolnego

sygnału świateł drogowych

9. Niewłaściwe rozmieszczenie świateł na

tramwaju

2.1.3. Ustawienie

świateł drogowych

i mijania w

płaszczyźnie

poziomej i

pionowej

Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych 1. Odchylenie strumienia światła mijania w

płaszczyźnie poziomej przekracza

dopuszczalne granice: 10 cm na 10 m (w

lewo i w prawo)

2. Odchylenie światła drogowego w

płaszczyźnie poziomej przekracza

dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w

lewo i w prawo)

3. Wartość ustawienia światła mijania w

płaszczyźnie pionowej różni się od

wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na

10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół

4. Wartość ustawienia światła drogowego w

płaszczyźnie pionowej różni się od

wartości nominalnej więcej niż 5 cm na

10 m w górę lub w dół

2.1.4. Światłość

świateł drogowych

Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych świateł drogowych i obliczenie:

* sumy światłości

świateł,

* różnicy

światłości

między lewym

i prawym

światłem

Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy włączonej przetwornicy

1. Światłość poszczególnych świateł nie

osiąga wymaganego minimum

2. Suma światłości przekracza dopuszczalne

maksimum 225.000 cd

3. Różnica światłości w którejkolwiek parze

świateł przekracza:

a) 30% światłości większej - w przypadku

gdy światłość większa przekracza

40.000 cd,

b) 50% światłości większej - w przypadku

gdy światłość większa nie przekracza

40.000 cd

2.2. Światła

kierunkowskazów

2.2.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż żółta samochodowa

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Brak kontrolnego sygnału działania lub

niewłaściwe jego działanie

5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione od

włączonych świateł

6. Działanie nie w jednej fazie

7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60

cykli na minutę lub większa niż 120

cykli na minutę

8. Włączenie świateł następuje z

opóźnieniem większym niż 1s, a pierwsze

wyłączenie z opóźnieniem większym niż

1,5 s od uruchomienia przełącznika

kierunkowskazów

2.3. Światła hamowania

"stop"

2.3.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż czerwona

3. Niewłaściwe rozmieszczenia na wagonie

4. Nie włącza się przy uruchomieniu

któregokolwiek hamulca

5. Natężenie świateł nie jest wyraźnie

większe niż natężenie świateł

pozycyjnych tylnych

6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza

się sygnał niesprawności świateł)

2.4. Światła pozycyjne

przednie

2.4.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się

barwę żółtą selektywną, jeżeli światła

te są połączone ze światłem mijania lub

światłem drogowym barwy żółtej

selektywnej)

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Brak lub niedziałanie kontrolnego

sygnału włączenia

2.5. Światła pozycyjne

tylne

2.5.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się

barwę żółtą selektywną, jeżeli światła

te są połączone ze światłem mijania lub

światłem drogowym barwy żółtej

selektywnej)

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Brak lub niedziałanie kontrolnego

sygnału włączenia

2.6 . Światła

odblaskowe tylne i

inne niż trójkątne

2.6.1. Stan

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż czerwona

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Mają kształt trójkąta

2.7. Światła odblaskowe

boczne

2.7.1. Stan

Oględziny 1. Liczba niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż żółta samochodowa

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Mają kształt trójkąta

2.8. Światła awaryjne

2.8.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Jak w poz. 2.2. pkt 1-4 i 7

2. Nie działają przy wyłączonych

urządzeniach tramwaju i opuszczonym

pantografie

2.9. Światła

przeciwmgłowe

tylne (jeśli są

stosowane)

2.9.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż czerwona

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Brak lub niewłaściwie działający

kontrolny sygnał włączenia

5. Może być włączone bez włączonych świateł

mijania lub świateł przeciwmgłowych

przednich

6. Nie ma możliwości włączenia światła

przeciwmgłowego tylnego niezależnie od

światła przeciwmgłowego przedniego

7. Natężenie światła nie jest wyraźnie

większe niż natężenie świateł

pozycyjnych tylnych

2.10. Światła cofania

(jeśli są

stosowane)

2.10.1. Stan i

i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż biała

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Włączenie możliwe przy innym położeniu

nawrotnika niż jazda do tyłu

5. Możliwość ich włączania przy wyłączonych

obwodach sterowniczych tramwaju

6. Oślepiają innych użytkowników drogi

2.11. Światła

oświetlające

tablice

kierunkowe

2.11.1. Stan i działanie

Oględziny Brak oświetlenia
2.12. Światła

przeciwmgłowe

przednie

2.12.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż biała lub żółta

selektywna

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Włączają się bez włączania świateł

pozycyjnych

5. Oślepiają innych użytkowników drogi

6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia

niezależnie od świateł drogowych i

mijania

2.12.2. Ustawienie

świateł

przeciwmgłowych

przednich

Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub specjalistycznych przyrządów Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół
2.13. Światła

odblaskowe

przednie

2.13.1. Stan

Oględziny 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą

2. Barwa inna niż biała

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

4. Mają kształt trójkąta

2.14. Światła jazdy

dziennej

2.14.1. Stan i działanie

Oględziny 1. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie

2. Niewłaściwe połączenie elektryczne

3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna

4. Barwa inna niż biała

3. Układ hamulcowy
3.1. Hamulec roboczy

elektrodynamiczny

3.1.1. Stan techniczny

Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego tramwaju ustawionego na kanale 1. Niewłaściwa konstrukcja

2. Pęknięcia, odkształcenia lub silne

korodowanie elementów układu

3. Tarcie ruchomych części tramwaju o

przewody elektryczne układu hamulcowego

4. Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek

części układu hamulcowego

5. Samodzielne zmiany konstrukcyjne

jakiejkolwiek części układu hamulcowego

6. Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych

lub pneumatycznych przewodów rurowych

zbiorników lub innych elementów

roboczych, jeśli takie w układzie

hamulcowym tramwaju występują

7. Brak rezerwowej odległości stopki pedału

hamulca

3.1.2. Skuteczność i

równomierność

Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia) na torze próbnym 1. Różnica sił hamowania między

poszczególnymi osiami przekracza 30%

siły większej na tej osi (wielkość siły

można wyrazić prądem hamowania)

2. Skuteczność hamowania nie osiąga

wymaganego minimum

3.2. Hamulec awaryjny

(szynowy)

3.2.1. Stan

techniczny

Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1. Jak w poz. 3.1.1. pkt 1-5 i 7
3.2.2. Skuteczność Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się jak w poz. 3.1.2. Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
3.3. Hamowanie

nagłe (roboczy+

awaryjny+postojowy)

3.3.1. Skuteczność

Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się tak jak w poz. 3.1.2. Jak w poz. 3.1.2, pkt 2
3.4. Hamulec postojowy

(szczękowy lub

tarczowy)

3.4.1. Stan

techniczny

Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1. Jak w poz. 3.1.1.
3.4.2. Skuteczność Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2. Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
3.5. Hamulec

bezpieczeństwa

(awaryjny+

postojowy),

a w nowych

konstrukcjach

również roboczy

elektrodynamiczny

Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1. Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
3.5.1. Skuteczność Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2. Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
4. Urządzenia sygnalizacyjne
4.1. Sygnał dźwiękowy

zewnętrzny

4.1.1. Pomiar głośności

hałasu

Oględziny zewnętrzne 1. Pęknięcia, odkształcenia lub silna

korozja elementów konstrukcyjnych

sygnału

2. Zły stan lub ocieranie przewodów

elektrycznych zasilających sygnał

3. Obluzowanie mocowania którejkolwiek

części układu

4.1.2. Pomiar

głośności

sygnału

Pomiaru dokonuje się z przodu tramwaju na przedłużeniu jego osi, na wys. 1,6 m, w odległ. 3 m Wynik pomiaru jest mniejszy od 93 dB (A)
4.2. Urządzenie

sygnalizacyjne

służące pasażerom

do informowania

motorniczego o

niebezpieczeństwie

4.2.1. Stan Techniczny

Oględziny 1. Brak sygnalizacji świetlnej lub

akustycznej w kabinie motorniczego

2. Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu

do uruchomienia tej sygnalizacji

4.2.2. Ocena

skuteczności

informowania

motorniczego

Oględziny i ocena organoleptyczna 1. Zbyt mała głośność dzwonka w przypadku

sygnalizacji dźwiękowej

2. Zbyt mała lampka lub zbyt małe natężenie

światła lampki sygnalizacyjnej

4.3. Sygnalizacja o

stanie otwarcia

drzwi

4.3.1. Stan techniczny

Oględziny 1. Brak na stanowisku motorniczego

sygnalizacji indywidualnej lub

grupowej o stanie otwarcia lub

zamknięcia drzwi we wszystkich

wagonach pociągu

2. Brak instalacji świetlnej lub

akustycznej lub obydwu tych instalacji

jednocześnie umożliwiających

motorniczemu uprzedzenie pasażerów o

zamiarze zamknięcia drzwi

5. Podwozie
5.1. Wózki Oględziny tramwaju ustawionego na kanale przeglądowym 1. Pęknięcia lub odkształcenia ramy

2. Nadmierna korozja mająca wpływ na

wytrzymałość całej konstrukcji

3. Obluzowanie lub brak śrub mocujących

poszczególne zespoły podwozia

4. Nadmierne zużycie lub pęknięcie

jakiejkolwiek części

5. Zacinanie się lub nieprawidłowe

działanie jakichkolwiek urządzeń

6. Nadmierne wycieki oleju z przekładni

7. Ślady nadpaleń lub uszkodzenia

komutatora silnika lub połączeń

elektrycznych

8. Zły stan szczotek osiowych

9. Brak połączeń lub zły stan połączeń

uziemiających w kołach

5.2. Skrzynie aparatowe Oględziny po zdjęciu klap 1. Pęknięcia, uszkodzenia lub odkształcenia

skrzyń lub ich klap

2. Widoczne uszkodzenia poszczególnych

aparatów znajdujących się w skrzyniach

lub ślady ich nadpaleń

3. Obluzowane lub niezabezpieczone przewody

elektryczne

5.3. Resory, elementy

gumowe zawieszenia,

amortyzatory

Oględziny 1. Uszkodzone amortyzatory, elementy

gumowe, rozwulkanizowana guma

2. Guma elementów zawieszenia uszkodzona

mechanicznie i zagraża bezpieczeństwu

jazdy

6. Nadwozie
6.1. Kabina motorniczego Oględziny zewnętrzne 1. Uszkodzone urządzenia sterujące lub

sygnalizujące, mające wpływ na

bezpieczeństwo jazdy

2. Przeróbki powodujące zagrożenie

bezpieczeństwa

3. Wystające ostre krawędzie

6.2. Pudło Oględziny zewnętrzne, kontrola stopnia skorodowania elementów nośnych za pomocą małego młotka 1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w

istotny sposób konstrukcję nośną

2. Uszkodzenie lub skorodowanie części

mogących ulec oderwaniu

3. Uszkodzenia umożliwiające dostawanie się

wody deszczowej i błota do wnętrza

4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko

uwięzienia pasażerów lub porażenia

przechodniów w razie wypadku

6.3. Drzwi Oględziny i sprawdzanie 1. Złe otwieranie i zamykanie lub

samoczynne bądź niezamierzone otwieranie

się

2. Brak lub uszkodzenie uchwytu do

otwierania awaryjnego

6.4. Podłoga Oględziny 1. Poodrywana lub podarta wykładzina

podłogowa

2. Wykładzina śliska, szczególnie na mokro

3. Nadmiernie skorodowana lub popękana

podłoga

4. Źle przymocowane, nadmiernie wystające

lub ruszające się klapy podłogowe

6.5. Stopnie Oględziny 1. Nadmiernie zużyte (gładkie i śliskie)

stopnie

2. Urwane albo pordzewiałe, grożące

zranieniem

6.6. Siedzenia Oględziny 1. Pęknięcia szkieletu siedzenia

2. Pęknięcia, rozdarcia albo inne

uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu

3. Złe przymocowanie siedzeń do konstrukcji

wagonu

6.7. Lusterka wsteczne Oględziny 1. Brak wymaganych lusterek wstecznych

2. Brak wymaganej widoczności

3. Pęknięcia lub zmatowienie powierzchni

lusterka

6.8. Szyby Oględziny 1. Pęknięcia lub zmatowienia szyb

ograniczające widoczność albo

osłabiające wytrzymałość szyb

2. Brak ocechowania szyb

6.9. Wycieraczki i

spryskiwacze

Oględziny i kontrola działania 1. Brak lub niesprawność wycieraczek

2. Brak lub niesprawność spryskiwaczy,

jeśli są wymagane

6.10. Prędkościomierz,

licznik

kilometrów,

tachograf

Oględziny 1. Niesprawność prędkościomierza i

drogomierza, jeśli jest wymagany

2. Prędkościomierz umieszczony poza polem

widzenia motorniczego

3. Brak lub niesprawność tachografu, jeśli

jest wymagany

6.11. Wyjścia awaryjne Oględziny 1. Brak wyjścia awaryjnego, niewłaściwie

urządzone lub za mała ich liczba

2. Brak oznaczeń wyjścia awaryjnego

6.12. Ogrzewanie i

wentylacja

Oględziny i sprawdzenie działania 1. Brak lub niedziałanie urządzeń

grzewczych w kabinie motorniczego lub w

przedziale dla pasażerów

2. Brak lub niedziałanie urządzeń

wentylacyjnych w kabinie motorniczego

lub w przedziale dla pasażerów

6.13. Urządzenie

zabezpieczające

przed użyciem

przez osoby

niepowołane

Oględziny i sprawdzenie działania Niekompletność lub niedziałanie blokady jazdy, jeśli jest zamontowana
6.14. Wymiary

zewnętrzne, masy,

oznakowania

Ustalenie zewnętrznych wymiarów (pomiary techniczne tylko w uzasadnionych przypadkach) 1. Niewłaściwa długość, szerokość lub

wysokość tramwaju

2. Niewłaściwa masa lub naciski osi

tramwaju

Uwaga: Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach przedmiot i zakres oraz sposób przeprowadzania badania może być zmieniony przez Instytut.

* Stosowane w różnych przypadkach określenia "wymagany", "wymagane minimum" odnoszą się do przepisów o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA TRAMWAJU

Przepisy ogólne
§  1.
1.
Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania wagonu pojedynczego oraz zespołu tramwajowego złożonego z wagonu silnikowego oraz wagonów doczepnych czynnych lub biernych.
2.
Wymagania określone w załączniku stosuje się do badania skuteczności hamowania:

a) roboczego elektrodynamicznego, za pomocą silników trakcyjnych,

b) awaryjnego - hamulcem szynowym,

c) nagłego - hamulcami: elektrodynamicznym, szynowymi i szczękowymi lub tarczowymi,

d) postojowego - hamulcem szczękowym lub tarczowym,

e) bezpieczeństwa, uruchamianego również przez pasażerów - hamulcem szynowym albo tarczowym, a w nowych rozwiązaniach również hamulcem elektrodynamicznym.

3.
Badania skuteczności hamowania dokonuje się przez pomiar drogi hamowania nie obciążonego tramwaju z ustalonej prędkości 30km/h, na wydzielonym odcinku toru próbnego.
4.
Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
5.
Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania, w przypadkach gdy warunki uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 4.
6.
W razie braku możliwości zbadania skuteczności działania hamulca postojowego zgodnie z przepisami w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dopuszcza się przeprowadzenie badania w sposób określony w ust. 3.

Pomiar drogi hamowania

§  2.
Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
1)
badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku torów, na którym nie wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
2)
odcinek toru próbnego, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy, a szyny czyste i suche,
3)
podczas pomiaru tramwaj powinien prowadzić motorniczy,
4)
pomiaru drogi hamowania i prędkości początkowej należy dokonywać urządzeniem zapewniającym dokładność - pomiaru drogi do ± 10 cm, a prędkości do ± 1 km/h.

Pomiar opóźnienia hamowania

§  3.
1.
Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2.
2.
Pomiar opóźnienia hamowania powinien być dokonany opóźnieniomierzem wycechowanym w m/s2 lub w % przyspieszenia ziemskiego, umocowanym w wagonie w sposób wskazany przez producenta przyrządu, przy czym:
1)
pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h, według wskazań prędkościomierza wagonu,
2)
nie wymaga się hamowania aż do zatrzymania wagonu.

Ocena skuteczności hamowania

§  4.
1.
Skuteczność hamowania uznaje się za wystarczającą, jeżeli:
1)
zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej,
2)
obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej.
Lp. Wagon wyprodukowany Rodzaj hamowania Droga hamowania (m) Opóźnienie hamowania (m/s2)
1 2 3 4 5
1 do dnia 31 grudnia 1963 r. nagłe 17,3 2,0
robocze lub awaryjne 43,4 0,8
2 po dniu 31 grudnia 1963 r. nagłe 15,8 2,2
robocze lub awaryjne 28,9 1,2
bezpieczeństwa 34,7 1,0
3 po dniu 1 stycznia 1999 r. nagłe 13,3 2,6
robocze lub awaryjne 28,9 1,2
bezpieczeństwa 23,1 1,5
4 po dniu 1 stycznia 2002 r. nagłe 12,4 2,8
robocze lub awaryjne 26,7 1,3
bezpieczeństwa 23,1 1,5
5 po dniu 1 stycznia 2005 r. nagłe 11,5 3,0
robocze lub awaryjne 24,8 1,4
bezpieczeństwa 19,3 1,8
2.
Skuteczność działania hamulca postojowego, zbadaną zgodnie z § 1 ust. 6, należy uznać za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania nie przekracza 43,5 m.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wzór

REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW
Numer kolejny rejestru Data badania Data produkcji Marka Numer boczny Numer nadwozia Właściciel tramwaju Wyniki badania UWAGI
data następnego badania rodzaj badania typ i model numer tramwaju numery wózków podpis i pieczątka identyfikacyjna dokonującego badania
1 2 3 4 5 6 7 8 9

UWAGI:

1) w rubryce "wyniki badania" należy wpisać symbol wyniku badania:

P - dopuszczony do ruchu,

W - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności dopuszczenia (np. 07.11.98 r.),

N - niedopuszczony do ruchu,

2) numer wydawanego zaświadczenia jest identyczny z kolejnym numerem rejestru.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

KARTA TRAMWAJU

Wzór

(strona 1)

KARTA TRAMWAJU
Nr karty, seria ...............................................
Nr boczny
Rodzaj tramwaju Marka Typ i model
Rok produkcji Daty kolejnych napraw rozszerzonych
Właściciel

(pieczątka i adres)

Wystawiający

(pieczątka i adres)

(strona 2)

Data pierwszego dopuszczenia do ruchu z pasażerami
Następne badanie techniczne dnia........ m.p.
Data ......................... (podpis)
Następne badanie techniczne dnia........ m.p.
Data ......................... (podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU

Wzór

(strona 1)

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU

(pieczątka instytucji badającej) Nr

Typ i model tramwaju Nr boczny Nr karty tramwaju
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia)
Numery wózków
Właściciel pojazdu
ZGODNIE Z WYNIKIEM

BADANIA TRAMWAJ

1. dopuszczony do ruchu

(P)

MOŻE BYĆ 2. dopuszczony do ruchu

warunkowo (W)

3. niedopuszczony do ruchu

(N)

Data produkcji podpis i pieczątka identyfikacyjna
Data badania
Następny termin badania do

UWAGI

1. Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem kolejnym rejestru badań (załącznik nr 3).

2. Rubryki 1. 2. i 3. wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk nie mających w danym wypadku zastosowania.

(strona 2)

Uwagi*) .......................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

................................

(podpis i pieczątka identyfikacyjna)

*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Wzór

PIECZĄTKA IDENTYFIKACYJNA PRACOWNIKA INSTYTUTU UPOWAŻNIONEGO DO BADAŃ TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ, ODBIERAKÓW PRĄDU, HAMULCA ROBOCZEGO ELEKTRODYNAMICZNEGO ORAZ POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSÓW

Przedmiot i zakres badań Sposób prowadzenia badania Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
1 2 3
1. Instalacja elektryczna
1.1. Przewody i

urządzenia

elektryczne

1.1.1. Stan techniczny

Oględziny 1. Istnieje możliwość dotknięcia urządzeń

będących pod napięciem (w szczególności

urządzeń elektrycznych będących pod

napięciem sieci)

2. Przetarcie izolacji, jej uszkodzenie

lub możliwość jej przetarcia

3. Korozja połączeń elektrycznych

4. Niewłaściwe łączenie przewodów lub

luźne mocowanie przewodów w zaciskach

5. Brak odłącznika umożliwiającego

odłączenie obwodu głównego bez użycia

narzędzi

6. Brak wyłącznika nadmiarowego

1.2. Oporność izolacji

1.2.1. Stan techniczny

Pomiar Oporność izolacji obwodu głównego (galwanicznie integralnego) trolejbusu w warunkach największej wilgotności mniejsza niż 1,3 MΩ
1.3. Akumulator

1.3.1. Stan techniczny

Oględziny 1. Brak wyłącznika baterii akumulatorów

2. Brak mocowania baterii do nadwozia

3. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu

1.4. Odbieraki prądu

1.4.1. Stan i działanie

Oględziny i sprawdzenie działania 1. Pęknięcia, deformacje lub zły stan

techniczny ramion, podstawy z

mechanizmem obrotowym, mechanizmu

napinająco-tłumiącego, łyżki z wkładką

ślizgową

2. Pęknięcia izolatorów lub ślady

przebicia elektrycznego

3. Niewłaściwa praca mechanizmu

ściągającego

4. Uszkodzona linka manewrowa

5. Niewłaściwe parametry techniczne linki

ściągacza

1.5. Odgromniki

1.5.1. Stan techniczny

Oględziny 1. Pęknięcia lub ślady przebicia

elektrycznego

2. Niepewne, skorodowane lub uszkodzone

połączenie elektryczne przewodów

2. Wyizolowanie elektryczne
2.1. Wejścia do

przedziału

pasażerskiego

1. Brak lub zły stan wykładzin

izolacyjnych na stopniach schodów

2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy

drzwi

2.1.1. Stan techniczny Oględziny
2.2. Wejście do kabiny

kierowcy

1. Brak lub zły stan wykładzin

izolacyjnych na stopniach schodów

2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy

drzwi

2.2.1. Stan techniczny Oględziny
3. Hamulec roboczy elektrodynamiczny
3.1. Hamulec roboczy

elektrodynamiczny

3.1.1. Stan techniczny

Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego trolejbusu ustawionego w kanale 1. Niewłaściwa konstrukcja

2. Pęknięcia, odkształcenia lub silna

korozja elementów układu

3. Tarcie ruchomych części trolejbusu o

przewody elektryczne układu hamulcowego

4. Obluzowanie mocowania części układu

5. Samodzielne zmiany jakiejkolwiek części

układu hamulcowego lub jej połączeń

elektrycznych

6. Luźne lub niepewne połączenia przewodów

elektrycznych w układzie hamulcowym

3.1.2. Skuteczność Pomiaru skuteczności hamulca dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 8 do rozporządzenia) na drodze wydzielonej do prób Niewystarczająca skuteczność hamowania
3.2. Pierwszeństwo

hamowania nad

rozruchem

3.2.2. Działanie

Sprawdzenie działania Przy równoczesnym wciśnięciu pedału przyspieszenia i hamulca nie może nastąpić rozruch
4. Poziom hałasu zewnętrznego
4. Hałas zewnętrzny Pomiar hałasu zewnętrznego na postoju zgodnie z instrukcją (załącznik nr 9 do rozporządzenia) 1. Głośna praca silników pomocniczych

2. Przeniesienie drgań z silników

pomocniczych na nadwozie pojazdu

3. Luźne pokrywy komór silników

ZAŁĄCZNIK Nr  8

SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCA ROBOCZEGO ELEKTRODYNAMICZNEGO I HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA TROLEJBUSU

Przepisy ogólne
§  1.
1.
Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania trolejbusu za pomocą hamulca roboczego elektrodynamicznego i prawidłowości włączania i wyłączania hamulca bezpieczeństwa.
2.
Badania skuteczności hamowania dokonuje się przez pomiar drogi hamowania nie obciążonego trolejbusu z ustalonej prędkości 30km/h na wydzielonym odcinku drogi przeznaczonej do prób.
3.
Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
4.
Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania, w przypadkach gdy warunki uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 3.

Pomiar drogi hamowania

§  2.
Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
1)
ciśnienie w ogumieniu nie może różnić się od nominalnego więcej niż o ± 0,02 MPa,
2)
badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku drogi, na którym nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu,
3)
odcinek drogi, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy o nawierzchni twardej, równej, suchej i czystej,
4)
podczas pomiaru trolejbus powinien prowadzić kierowca lub pracownik uprawniony do dokonywania badań technicznych,
5)
pomiaru drogi hamowania i prędkości początkowej należy dokonywać urządzeniem zapewniającym dokładność pomiaru - drogi do ± 10 cm, a prędkości do ±1 km/h.

Pomiar opóźnienia hamowania

§  3.
Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2 opóźnieniomierzem wycechowanym w m/s2 lub w % przyspieszenia ziemskiego, umocowanym w trolejbusie w sposób wskazany przez producenta przyrządu, przy czym:
1)
pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h, według wskazań prędkościomierza trolejbusu,
2)
nie wymaga się hamowania aż do zatrzymania trolejbusu.

Ocena skuteczności hamowania

§  4.
Skuteczność hamowania uznaje się za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najwyżej równa 24,80 m albo obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartości 1,40 m/s2.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

SPOSÓB KONTROLI POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSU NA POSTOJU

Ogólne warunki pomiaru
§  1.
Kontrola polega na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego przyrządem (miernikiem poziomu dźwięku - sonometrem) na krzywej korekcyjnej A i dla stałej czasowej miernika F (fast - szybko). Pomiar powinien być przeprowadzony, a wynik ustalony zgodnie z określonymi niżej warunkami.

Warunki atmosferyczne

§  2.
1.
Pomiaru hałasu zewnętrznego trolejbusu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
2.
W celu ograniczenia szumów przepływu wiatru i ochrony przed kurzem wskazane jest stosowanie osłony przeciwwietrznej mikrofonu.

Poziom hałasu otoczenia

§  3.
1.
Poziom hałasu otoczenia, z uwzględnieniem wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
2.
Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonych silnikach trolejbusu.

Sposób wykonania pomiaru

§  4.
1.
Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1)
był skierowany prostopadle do ściany nadwozia trolejbusu w jego środkowej części,
2)
wysokość nad powierzchnią podłoża wynosiła 1,60 m,
3)
odległość od ściany nadwozia - 3,00 m.
2.
Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w okresie normalnej pracy silników elektrycznych (silnika głównego i silników pomocniczych).
3.
Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nie różniące się od siebie więcej niż o 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.

Ustalenie końcowej wartości pomiaru

§  5.
W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1)
wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 4 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej,
2)
ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjmuje się jako końcową wartość pomiaru.

Ocena wyniku

§  6.
Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego przekraczała maksymalną wielkość ustaloną w przepisach w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  10

Wzór

REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH TROLEJBUSÓW
Numer kolejny rejestru Data badania Data produkcji Marka Numer rejestracyjny Numer boczny Numer nadwozia (podwozia) Właściciel trolejbusu Wyniki badania UWAGI
data następnego badania rodzaj badania typ i model seria i numer dowodu rejestracyjnego numer karty trolejbusu numer silnika trakcyjnego podpis i pieczątka identyfikacyjna dokonującego badania
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

UWAGI:

1) w rubryce "wyniki badania" należy wpisać symbol wyniku badania:

P - dopuszczony do ruchu,

W - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności dopuszczenia (np. 07.11.98 r.),

N - niedopuszczony do ruchu,

2) numer wydawanego zaświadczenia jest identyczny z kolejnym numerem rejestru.

ZAŁĄCZNIK Nr  11

KARTA TROLEJBUSU

Wzór

(strona 1)

KARTA TROLEJBUSU
Nr rejestracyjny ...................... seria i numer dowodu rejestracyjnego

.......................................

Nr boczny ............... Nr karty, seria ....................................
Rodzaj trolejbusu Marka Typ i model
Rok produkcji Daty kolejnych napraw rozszerzonych
Właściciel

(pieczątka i adres)

Wystawiający

(pieczątka i adres)

(strona 2)

Data pierwszego dopuszczenia do ruchu z pasażerami
Następne badanie techniczne dnia........ m.p.
Data ......................... (podpis)
Następne badanie techniczne dnia........ m.p.
Data ......................... (podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  12

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU

Wzór

(strona 1)

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU

(pieczątka instytucji badającej) Nr

Typ i model trolejbusu Nr boczny Nr karty trolejbusu
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia)
Numer silnika trakcyjnego
Właściciel pojazdu
ZGODNIE Z WYNIKIEM

BADANIA TROLEJBUS

1. dopuszczony do ruchu

(P)

MOŻE BYĆ 2. dopuszczony do ruchu

warunkowo (W)

3. niedopuszczony do ruchu

(N)

Data produkcji podpis i pieczątka identyfikacyjna
Data badania
Następny termin badania do

UWAGI:

1. Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem kolejnym rejestru badań (załącznik nr 10).

2. Rubryki 1. 2. i 3. wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk nie mających w danym wypadku zastosowania.

(strona 2)

Uwagi*) .......................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

...............................................................................

................................

(podpis i pieczątka identyfikacyjna)

*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.

ZAŁĄCZNIK Nr  13

Wzór

PIECZĄTKA IDENTYFIKACYJNA PRACOWNIKA INSTYTUTU UPOWAŻNIONEGO DO BADAŃ TECHNICZNYCH TROLEJBUSÓW

wzór

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.88.992

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres, warunki, terminy i sposób przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania.
Data aktu: 20/08/1999
Data ogłoszenia: 29/10/1999
Data wejścia w życie: 13/11/1999