Nadanie statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1998 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych.

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Spraw Zagranicznych nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 1997 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 69, poz. 442).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA SPRAW ZAGRANICZNYCH

§  1.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych, zwane dalej "Ministerstwem", jest urzędem administracji rządowej obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych, zwanego dalej "Ministrem", działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2.
1.
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego.
2.
Zakres czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Minister, z zastrzeżeniem art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943), zwanej dalej "ustawą".
3.
Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Ministerstwa do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.
§  3.
Minister może tworzyć rady i zespoły, jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel powołania, nazwę i skład osobowy, zakres zadań i tryb pracy tych organów, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy.
§  4.
1.
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Sekretariat Ministra,
3)
Biuro Dyrektora Generalnego,
4)
Departament Strategii i Planowania Polityki,
5)
Departament Polityki Bezpieczeństwa,
6)
Departament Krajów Pozaeuropejskich i Systemu Narodów Zjednoczonych,
7)
Departament Polityki Europejskiej,
8)
Departament Spraw Prawnych i Konsularnych,
9)
Departament Dyplomacji Kulturalnej,
10)
Departament Integracji Europejskiej,
11)
Departament Polityki Bezpieczeństwa Europejskiego,
12)
Departament Polityki Eksportowej,
13)
Departament Europy Wschodniej,
14)
Departament Ameryki Północnej,
15)
Departament Azji, Australii i Ameryki Łacińskiej,
16)
Departament Afryki i Bliskiego Wschodu,
17)
Departament do Spraw Politycznych ONZ,
18)
Departament do Spraw Ekonomiczno-Społecznych ONZ,
19)
Departament Europy Zachodniej,
20)
Departament Europy Środkowej i Południowej,
21)
Departament Konsularny,
22)
Departament Polonii,
23)
Departament Prawny,
24)
Departament Traktatowy,
25)
Departament Polityki Kulturalno-Naukowej,
26)
Departament Promocji,
27)
Departament Systemu Informacji,
28)
Departament Unii Europejskiej,
29)
Departament Instytucji Europejskich i Polityki Regionalnej,
30)
Departament Analiz Ekonomicznych,
31)
Protokół Dyplomatyczny,
32)
Biuro Kadr,
33)
Biuro Szkolenia,
34)
Biuro Administracji,
35)
Biuro Finansów,
36)
Biuro Informatyki i Łączności,
37)
Biuro Spraw Obronnych,
38)
Archiwum.
2.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych wymienionych w ust. 1 oraz tryb pracy Ministerstwa określa regulamin organizacyjny nadany przez Ministra na wniosek dyrektora generalnego.
3.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Minister.
§  5.
1.
Ministrowi podlegają przedstawicielstwa dyplomatyczne, misje dyplomatyczne, urzędy konsularne i instytuty polskie.
2.
Minister sprawuje nadzór i koordynuje, za pośrednictwem kierowników przedstawicielstw dyplomatycznych, działalność innych niż wymienione w ust. 1 polskich placówek za granicą oraz przedstawicieli urzędów i instytucji delegowanych z kraju, z poszanowaniem konstytucyjnych i ustawowych kompetencji tych urzędów i instytucji.
§  6.
Minister nadzoruje, w zakresie określonym w odrębnych przepisach:
1)
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych w Warszawie,
2)
Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy im. Zygmunta Wojciechowskiego w Poznaniu.
§  7.
1.
Przy Ministerstwie działa, jako jednostka wyodrębniona, Gospodarstwo Pomocnicze "Zarząd Obsługi".
2.
Nadzór zwierzchni nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje dyrektor generalny.
3.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Gospodarstwa Pomocniczego określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez dyrektora generalnego.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.93.586

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych.
Data aktu: 17/07/1998
Data ogłoszenia: 23/07/1998
Data wejścia w życie: 23/07/1998