Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1998 r.
w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa cele specjalne, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organy, zasady i tryb przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  2.
1.
Celami specjalnymi, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926), zwanej dalej "ustawą", są:
1)
mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek oraz zapasy nienaruszalne wynikające z planów obronnych,
2)
zadania operacyjno-rozpoznawcze wywiadu, kontrwywiadu i innych służb (komórek) specjalnych oraz uposażenia (wynagrodzenia) i pozostałe świadczenia dla żołnierzy, funkcjonariuszy oraz pracowników tych służb,
3)
działalność finansowana ze środków na cele operacyjne,
4)
nabywanie i eksploatacja obiektów, lokali i terenów przeznaczonych na stanowiska dowodzenia i stanowiska kierowania organów określonych odrębnie,
5)
nabywanie, przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, a także pojazdów samochodowych używanych w celach operacyjnych,
6)
organizowanie, funkcjonowanie i rozwój systemów łączności oraz specjalnych systemów teleinformacyjnych, służących ochronie wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, przesyłanych, przechowywanych i przetwarzanych w środkach łączności i informatyki,
7)
metody i środki kryptoanalizy i deszyfrażu,
8)
funkcjonowanie systemów rozpoznawania i przeciwdziałania radioelektronicznego,
9)
prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, specjalnych systemów teleinformacyjnych, deszyfrażu, rozpoznania i zabezpieczania inżynieryjnego,
10)
współpraca z odpowiednimi służbami innych państw w zakresie objętym tajemnicą państwową,
11)
inna działalność, która, stosownie do art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 110, poz. 714), została zakwalifikowana do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową o szczególnie ważnym znaczeniu dla obronności państwa, Sił Zbrojnych i bezpieczeństwa państwa.
2.
Przez użyte w ust. 1 w pkt 4 i 5 określenie "nabywanie" rozumie się zarówno nabycie własności rzeczy ruchomych i nieruchomości, jak i uzyskanie tytułu do ich używania w sposób przewidziany prawem.
§  3.
Przeprowadzanie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności jednostek kontrolowanych, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§  4.
Kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele specjalne przeprowadzają:
1)
w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej - dyrektor Departamentu Kontroli i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni,
2)
w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i w jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni,
3)
w jednostkach organizacyjnych podległych Szefowi Urzędu Ochrony Państwa - dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni.
§  5.
Organy kontroli, o których mowa w § 4, przeprowadzają kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele określone w § 2 w zakresie ustalonym w art. 2 ustawy i w granicach oraz na zasadach i w trybie przewidzianym w rozdziale 3 ustawy, z wyjątkiem przepisów art. 13 ust. 5, art. 16 ust. 2-4, art. 24 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 25-26, art. 32-33b, art. 34 i 35, z zastrzeżeniem § 6 rozporządzenia.
§  6.
Określone w rozdziale 3 ustawy uprawnienia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów art. 34, przysługują odpowiednio organom określonym w § 4 rozporządzenia.
§  7.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają uprawnień Najwyższej Izby Kontroli, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
§  8.
Traci moc uchwała nr 126/92 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1992 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które wykorzystywane są środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, oraz organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.44.261

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
Data aktu: 24/03/1998
Data ogłoszenia: 09/04/1998
Data wejścia w życie: 24/04/1998