Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 marca 1998 r.
w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677 i Nr 123, poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przejazdy po drogach publicznych pojazdów zarejestrowanych w kraju lub za granicą, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości parametrów określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi".
§  2.
1.
Opłatę za przejazd jednorazowy po drogach publicznych pojazdów wymienionych w § 1 ustala się w wysokości równej iloczynowi liczby kilometrów przebiegu pojazdu i wyrażonej w złotych stawki opłaty za 1 km tego przebiegu, która wynosi:
Lp. Wyszczególnienie Stawka w zł za km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 4,50 m

b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m

0,15

0,20

3 Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 3,20 m włącznie

b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie

c) za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m

0,20

0,45

0,30

4 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN:

1) nacisku osi pojedynczej:

a) ponad 80,00 kN do 84,00 kN

b) ponad 84,00 kN do 92,00 kN

c) ponad 92,00 kN do 100,00 kN

d) ponad 100,00 kN do 112,00 kN

e) za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:

a) ponad 57,50 kN do 60,50 kN

b) ponad 60,50 kN do 66,00 kN

c) ponad 66,00 kN do 72,00 kN

d) ponad 72,00 kN do 80,50 kN

e) za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

3) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m

do 1,30 m:

a) ponad 65,00 kN do 68,00 kN

b) ponad 68,00 kN do 74,50 kN

c) ponad 74,50 kN do 81,00 kN

d) ponad 81,00 kN do 91,00 kN

e) za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

4) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m

do 2,00 m:

a) ponad 72,50 kN do 76,00 kN

b) ponad 76,00 kN do 83,50 kN

c) ponad 83,50 kN do 90,50 kN

d) ponad 90,50 kN do 101,50 kN

e) za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) ponad 101,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

5 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN:

1) nacisku osi pojedynczej:

a) ponad 100,00 kN do 105,00 kN

b) ponad 105,00 kN do 115,00 kN

c) ponad 115,00 kN do 125,00 kN

d) ponad 125,00 kN do 140,00 kN

e) za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) ponad 140,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:

a) ponad 57,50 kN do 60,50 kN

b) ponad 60,50 kN do 66,00 kN

c) ponad 66,00 kN do 72,00 kN

d) ponad 72,00 kN do 80,50 kN

e) za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) ponad 80,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

3) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,10 m

do 1,20 m:

a) ponad 65,00 kN do 68,00 kN

b) ponad 68,00 kN do 74,50 kN

c) ponad 74,50 kN do 81,00 kN

d) ponad 81,00 kN do 91,00 kN

e) za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) ponad 91,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

4) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m

do 1,30 m:

a) ponad 72,50 kN do 76,00 kN

b) ponad 76,00 kN do 83,50 kN

c) ponad 83,50 kN do 90,50 kN

d) ponad 90,50 kN do 101,50 kN

e) za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) ponad 101,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

5) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m:

a) ponad 80,00 kN do 84,00 kN

b) ponad 84,00 kN do 92,00 kN

c) ponad 92,00 kN do 100,00 kN

d) ponad 100,00 kN do 112,00 kN

e) za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) ponad 112,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

6 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

1) pojedynczego:

a) do 5,00 t włącznie

b) ponad 5,00 t do 10,00 t włącznie

c) ponad 10,00 t do 20,00 t włącznie

d) za każde rozpoczęte 5,00 t ponad 20,00 t dodatkowo

0,40

0,90

1,80

0,75

2) członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego

i przyczepy:

a) do 10,00 t włącznie

b) ponad 10,00 t do 24,00 t włącznie

c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie

d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad 40,00 t dodatkowo

0,40

0,90

1,80

0,75

2.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
3.
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§  3.
Wysokość opłaty za przejazd wielokrotny o limitowanej liczbie przejazdów ustala się jako iloczyn opłaty za przejazd jednorazowy i liczby przejazdów wskazanej w zezwoleniu.
§  4.
1.
Za przejazd pojazdu na podstawie wydanego zezwolenia bez limitowanej ilości przejazdów pobiera się opłaty miesięczne lub kwartalne, w zależności od okresu, na jaki jest wydane zezwolenie.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są pobierane:
1)
za miesiąc - w wysokości 1.000 zł,
2)
za kwartał - w wysokości 2.500 zł.
§  5.
1.
Za przejazd pojazdu na podstawie zezwolenia specjalnego urząd celny pobiera opłatę za przekroczenie długości i szerokości pojazdu w wysokości 150 zł za każde przekroczenie. W przypadku przekroczenia dopuszczalnych wielkości nacisków dla osi pojedynczych lub składowych do 15%, urząd celny pobiera opłatę w wysokości 450 zł za każde przekroczenie nacisków osi.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są pobierane przed wydaniem zezwolenia specjalnego.
§  6.
Wprowadza się zerową stawkę opłat drogowych dla przedsiębiorców dokonujących przewozu drogowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami nienormatywnymi w celach charytatywnych związanych z klęskami żywiołowymi; cel powinien być potwierdzony przez właściwy organ gminy.
§  7.
Opłaty, o których mowa w § 2-5, ustalają i pobierają określone przepisami prawa o ruchu drogowym organy lub upoważnione jednostki organizacyjne wydające zezwolenie podczas dokonywania czynności związanych z wydaniem zezwolenia, z zastrzeżeniem § 5.
§  8.
1.
W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu przed terminem określonym w zezwoleniu (nie dotyczy zezwolenia specjalnego), opłata drogowa podlega zwrotowi.
2.
Zwrotu opłaty dokonują organy lub jednostki organizacyjne, o których mowa w § 7.
§  9.
1.
W przypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się bez właściwego zezwolenia, pobiera się opłaty podwyższone w wysokości:
Lp. Wyszczególnienie Opłata w zł
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 225
2 Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 4,50 m

b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m

525

600

3 Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 3,20 m włącznie

b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie

c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m

600

825

675

4 Za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi za każdy rozpoczęty kN powyżej dopuszczalnej normy:

a) do 15 kN

b) powyżej 15 kN

120

200

5 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej za każde rozpoczęte 100 kg przekroczenia powyżej dopuszczalnej normy 10
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala i pobiera zarząd drogi, na którego terenie dokonano kontroli pojazdu nienormatywnego, za każde przekroczenie parametrów oddzielnie, bez względu na długość przejechanej trasy, a na granicy - urząd celny.
3.
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę pobiera się za każde przekroczenie.
§  10.
Od dnia wejścia w życie rozporządzenia stawki opłat drogowych będą podlegały zmianom w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, licząc od następnego miesiąca po miesiącu, w którym wskaźnik ten został ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§  11.
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  12.
Tracą moc:
1)
§ 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1995 r. w sprawie określenia wysokości opłat drogowych pobieranych od zagranicznych podmiotów gospodarczych (Dz. U. Nr 29, poz. 151),
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 października 1996 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 123, poz. 578 i z 1997 r. Nr 124, poz. 786).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.40.230

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 17/03/1998
Data ogłoszenia: 28/03/1998
Data wejścia w życie: 05/04/1998