Szczegółowy zakres działania okręgowych inspektoratów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 28 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania okręgowych inspektorów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

Na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres działania okręgowych inspektorów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego w sprawach obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym, określonym w przepisach o transporcie kolejowym, w zakresie budowy i eksploatacji dróg szynowych, wraz z przeznaczonymi do prowadzenia ruchu kolejowego budynkami, budowlami i urządzeniami.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668),
2)
budynku przeznaczonym do prowadzenia ruchu kolejowego - należy przez to rozumieć w szczególności podstacje trakcyjne i kabiny sekcyjne, nastawnie, budynki telekomunikacji kolejowej, strażnice przejazdowe,
3)
budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego - należy przez to rozumieć w szczególności drogi szynowe, podtorze, mosty, wiadukty, tunele, przepusty, konstrukcje oporowe, rampy, perony, place ładunkowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych,
4)
urządzeniu przeznaczonym do prowadzenia ruchu kolejowego - należy przez to rozumieć w szczególności urządzenia służące do sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej, podstacji trakcyjnych, kabin sekcyjnych.
§  3.
Organami administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego są:
1)
okręgowy inspektor kolejnictwa, zwany dalej "inspektorem", jako organ pierwszej instancji,
2)
Główny Inspektor Kolejnictwa, jako organ wyższego stopnia w stosunku do inspektora.
§  4.
1.
Do obowiązków inspektorów należy:
1)
nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności:
a)
zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
b)
warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach budowlanych przy wykonywaniu robót budowlanych oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych,
c)
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
d)
właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
e)
wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie,
2)
wydawanie decyzji i postanowień administracyjnych w sprawach określonych ustawą, a w szczególności wydawanie odrębnych decyzji o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu, odmowie lub zmianie pozwolenia na budowę, wydawanie postanowień o wstrzymaniu prowadzenia robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym oraz prowadzenie rejestru tych decyzji i postanowień,
3)
prowadzenie ujednoliconej ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania nadzorowanych obiektów budowlanych,
4)
wydawanie pozwoleń na użytkowanie obiektu budowlanego.
2.
Inspektor, jako organ administracji architektoniczno-budowlanej, wydaje pozwolenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, po protokolarnym stwierdzeniu na miejscu budowy:
1)
zgodności wykonania obiektu z warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu oraz warunkami pozwolenia na budowę,
2)
uporządkowania terenu budowy.
3.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych inspektor może wystąpić przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z wnioskiem o uzyskanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7 ustawy.
4.
Inspektor przesyła niezwłocznie organom, które wydały decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydane decyzje o pozwoleniu na budowę i na użytkowanie obiektu.
§  5.
1.
Inspektor przy wykonywaniu obowiązków określonych przepisami prawa budowlanego może dokonywać czynności kontrolnych. Protokolarne ustalenia dokonane w toku tych czynności stanowią podstawę do wydania decyzji oraz podejmowania innych środków przewidzianych w przepisach ustawy.
2.
Do sposobu prowadzenia kontroli, sporządzania ustaleń kontroli, prawa zgłaszania zastrzeżeń do ustaleń kontroli i terminów stosuje się, odpowiednio w zakresie nie uregulowanym przepisami ustawy, tryb wykonywania kontroli przez Głównego Inspektora Kolejnictwa.
§  6.
Inspektor wykonujący nadzór budowlany lub osoby działające z jego upoważnienia mają prawo wstępu na tereny obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym.
§  7.
1.
Postępowanie wyjaśniające w sprawie katastrofy budowlanej obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów, usytuowanego na obszarze kolejowym prowadzi inspektor jako właściwy organ nadzoru budowlanego.
2.
Inspektor o katastrofie budowlanej niezwłocznie zawiadamia Głównego Inspektora Kolejnictwa oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
§  8.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 27 maja 1998 r. w sprawie wewnętrznej organizacji i szczegółowego zakresu działania terenowych organów specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego oraz obszaru ich działania (Dz. U. Nr 73, poz. 470).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.166.1260

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania okręgowych inspektoratów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.
Data aktu: 28/12/1998
Data ogłoszenia: 31/12/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999