Warunki przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 16 sierpnia 1993 r.
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 26 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej:
1)
podstawowej szkoły muzycznej jest ukończenie 7 lat lub w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) - 6 lat;
2)
szkoły muzycznej I stopnia działu dziecięcego jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 10 roku życia;
3)
szkoły muzycznej I stopnia działu młodzieżowego jest ukończenie 10 lat i nieprzekroczenie 20 roku życia;
4)
szkoły baletowej jest ukończenie 9 lat i nieprzekroczenie 11 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej;
5)
liceum muzycznego jest nieprzekroczenie 16 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
6)
liceum sztuk plastycznych jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
7)
szkoły muzycznej II stopnia jest ukończenie 13 lat i nieprzekroczenie 22 roku życia.
2.
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w artystycznej szkole policealnej, szkole bibliotekarskiej i animatorów kultury jest nieprzekroczenie 22 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia lub świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.
§  2.
Szkoły artystyczne prowadzą dla kandydatów poradnictwo, obejmujące w szczególności:
1)
informację o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia,
2)
okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, akcji otwartej szkoły,
3)
wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określanie możliwości i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.
§  3.
1.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do szkół i placówek artystycznych składają podanie wraz ze świadectwem zdrowia bezpośrednio w wybranych szkołach, w następujących terminach:
1)
w podstawowych szkołach muzycznych - od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca,
2)
w szkołach muzycznych I stopnia, w szkołach muzycznych II stopnia, w szkołach baletowych, w liceach sztuk plastycznych i w liceach muzycznych - od dnia 15 stycznia do dnia 30 kwietnia,
3)
w artystycznych szkołach policealnych, szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury - od dnia 15 stycznia do dnia 31 maja,
4)
w placówkach artystycznych - od dnia 15 stycznia do dnia 31 maja.
2.
Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza specjalisty lub wyników badań specjalistycznych.
§  4.
1.
Kwalifikacja kandydatów do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia, artystycznych szkół policealnych oraz szkół bibliotekarskich i animatorów kultury odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego.
2.
Kwalifikacja kandydatów do podstawowych szkół muzycznych, szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych oraz placówek artystycznych odbywa się na podstawie badania przydatności.
§  5.
1.
Egzamin wstępny dla kandydatów przeprowadza się:
1)
do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia - w okresie od dnia 4 maja do dnia 10 czerwca,
2)
do artystycznych szkół policealnych, szkół bibliotekarskich i animatorów kultury - w okresie od dnia 1 do dnia 30 czerwca.
2.
Badania przydatności kandydatów przeprowadza się:
1)
do podstawowych szkół muzycznych - w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 5 czerwca,
2)
do szkół muzycznych I stopnia i szkół baletowych - w okresie od dnia 4 maja do dnia 5 czerwca,
3)
do placówek artystycznych - w okresie od dnia 16 maja do dnia 30 czerwca.
3.
Datę egzaminów wstępnych oraz badania przydatności ustala dyrektor szkoły lub placówki.
§  6.
1.
W celu przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów dyrektor szkoły powołuje spośród nauczycieli komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, zwaną dalej "komisją", i wyznacza jej przewodniczącego.
2.
W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, a także liczbą specjalizacji kształcenia, do przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.
§  7.
1.
Z przebiegu egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych i listę kandydatów nie zakwalifikowanych oraz uzyskane przez nich oceny.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego dla danego typu szkoły. Prace egzaminacyjne z danego roku powinny być przechowywane w szkole do końca września tego roku.
§  8.
1.
Egzamin wstępny do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych oraz do szkół bibliotekarskich i animatorów kultury jest dwuetapowy i składa się z:
1)
egzaminu kierunkowego,
2)
egzaminu z przedmiotów ogólnokształcących.
2.
Egzamin wstępny do szkół muzycznych II stopnia oraz do artystycznych szkół policealnych obejmuje wyłącznie egzamin kierunkowy.
§  9.
Egzamin kierunkowy obejmuje:
1)
w liceach sztuk plastycznych:
a)
sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej,
b)
sprawdzenie w formie pisemnej lub ustnej wiadomości z programu szkoły podstawowej "wiadomości o sztuce",
2)
w liceach muzycznych:
a)
sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,
c)
sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,
3)
w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury:
a)
sprawdzian praktyczny predyspozycji animacyjnych,
b)
sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną kultury,
4)
w szkołach muzycznych II stopnia:
a)
sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,
c)
sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,
5)
w policealnych studiach plastycznych i studium techniki teatralno-filmowej:
a)
sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej,
b)
sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi,
6)
w policealnym studium rytmiki:
a)
sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
sprawdzian dyspozycji ruchowych,
c)
sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,
7)
w policealnym studium piosenkarskim:
a)
sprawdzian praktyczny z co najmniej dwóch przygotowanych piosenek o zróżnicowanym charakterze,
b)
sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,
c)
sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,
8)
w policealnym studium wokalno-aktorskim i studium wokalno-baletowym:
a)
sprawdzian praktyczny z co najmniej dwóch przygotowanych utworów wokalnych o zróżnicowanym charakterze,
b)
sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,
c)
sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki,
9)
w policealnym studium cyrkowym - sprawdzian praktyczny z gimnastyki, akrobatyki, ekwilibrystyki i żonglerki.
§  10.
O dopuszczeniu do drugiego etapu egzaminu do szkół, o których mowa w § 8 ust. 1, decyduje komisja.
§  11.
Egzamin z przedmiotów ogólnokształcących:
1)
w liceach sztuk plastycznych i liceach muzycznych przeprowadzany jest w formie pisemnej i obejmuje:
a)
język polski,
b)
jeden z następujących przedmiotów do wyboru:
-
matematyka,
-
historia,
-
język obcy nowożytny,
2)
w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury obejmuje:
a)
język polski w formie pisemnej,
b)
historię Polski w formie ustnej.
§  12.
1.
Tematy egzaminów wstępnych ustala komisja.
2.
Na egzamin pisemny przeznacza się nie więcej niż 120 minut na jeden przedmiot.
3.
Czas trwania egzaminów kierunkowych ustala komisja.
4.
Tematy egzaminów objęte są zasadą ochrony tajemnicy służbowej.
§  13.
1.
Badanie przydatności kandydatów:
1)
w podstawowych szkołach muzycznych i szkołach muzycznych I stopnia polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków fizycznych i predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,
2)
w szkołach baletowych polega na sprawdzeniu warunków fizycznych, dyspozycji ruchowych i poczucia rytmu,
3)
w placówkach artystycznych polega na sprawdzeniu warunków fizycznych i predyspozycji do kształcenia w określonej dziedzinie sztuki.
2.
Sposób i zakres przeprowadzania badania przydatności kandydatów ustala komisja.
§  14.
1.
Oceny egzaminacyjne i oceny badania przydatności ustala komisja lub zespoły kwalifikacyjne odrębnie dla każdego przedmiotu i każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności według obowiązującej skali ocen.
2.
Po każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja wpisuje do protokołu uzyskaną przez kandydata ocenę.
3.
Ostateczną ocenę egzaminu wstępnego lub badania przydatności ustala komisja z uwzględnieniem ocen z poszczególnych przedmiotów i części egzaminu lub badania przydatności.
§  15.
1.
Komisja decyduje o przyjęciu do szkoły lub placówki na podstawie ostatecznej oceny z egzaminu wstępnego lub badania przydatności.
2.
W liceach sztuk plastycznych, liceach muzycznych oraz w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci, którzy uzyskali najwyższą ocenę z egzaminu kierunkowego i zdali egzamin z przedmiotów ogólnokształcących.
3.
Komisja ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły lub placówki w ciągu trzech dni po zakończeniu egzaminów wstępnych lub badania przydatności.
§  16.
1.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły artystycznej do innej tego samego typu i kierunku kształcenia za zgodą dyrektora szkoły, do której uczeń przechodzi:
1)
w ciągu roku szkolnego,
2)
z końcem roku szkolnego.
2.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
§  17.
1.
Jeżeli w szkole, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego się uczył w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia uczęszczanie na zajęcia innej grupy w tej samej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka obowiązującego w danej klasie, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać na zajęcia z języka obcego w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, upoważniony przez dyrektora danej szkoły.
§  18.
Przy przechodzeniu ucznia ze szkoły artystycznej do szkoły innego typu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 maja 1992 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 42, poz. 186 i Nr 75, poz. 371 oraz z 1993 r. Nr 76, poz. 360).
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.81.382

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Data aktu: 16/08/1993
Data ogłoszenia: 01/09/1993
Data wejścia w życie: 16/09/1993