Zm.: rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1993 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Na podstawie art. 9 pkt 4, art. 12 pkt 2 i art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289, z 1984 r. Nr 52, poz. 268, z 1985 r. Nr 12, poz. 50, z 1988 r. Nr 41, poz. 325, z 1989 r. Nr 4, poz. 23, Nr 33, poz. 176, Nr 35, poz. 192 i Nr 74, poz. 443, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442 i Nr 110, poz. 475, z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 53, poz. 251 oraz z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1993 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów (Dz. U. Nr 59, poz. 275 i Nr 69, poz. 333) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w ust. 2 po wyrazie "przepisy" skreśla się wyraz "tego",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Obowiązek oznaczania wyrobów banderolami występuje również w przypadku pakowania lub rozlewania wyrobów w opakowania jednostkowe, a także gdy wyroby oznaczone banderolami wymagają przepakowania lub ponownego rozlania w inne opakowania jednostkowe; do podmiotów wykonujących te czynności stosuje się przepisy rozporządzenia dotyczące producentów wyrobów.";

2)
w § 2 w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Do szczególnego nadzoru podatkowego stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia określonego w § 1 ust. 2 w części dotyczącej ogólnych zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2.";

3)
w § 3 w ust. 2 po wyrazie "Producenci" dodaje się wyrazy "i importerzy";
4)
w § 5 w ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W przypadku stosowania innych opakowań niż określone w załączniku nr 8, banderole muszą być umieszczone na tych opakowaniach z zachowaniem zasad ustalonych w tym przepisie.";

5)
w § 6:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W postępowaniu w sprawie wniosku o wydanie banderol producenci (importerzy) są obowiązani do wpłacenia w urzędzie skarbowym określonym w ust. 1 zaliczki stanowiącej równowartość żądanych banderol. W razie odmowy wydania banderol zaliczka podlega zwrotowi przez urząd skarbowy, do którego została wpłacona.",

b)
skreśla się ust. 3;
6)
w § 7:
a)
w ust. 3:
w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem,
dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) nie wpłaci zaliczki, o której mowa w § 6 ust. 2.",

b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Importerzy wyrobów załączają do wniosku o wydanie banderol odpis umowy z podmiotem zagranicznym na dostawę wyrobów tytoniowych i spirytusowych oraz odpis pozwolenia właściwego organu na przywóz tych wyrobów z zagranicy; oryginał pozwolenia okazywany jest urzędowi skarbowemu do wglądu.";

7)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Utrata lub uszkodzenie banderol musi być potwierdzone protokołem sporządzonym komisyjnie z udziałem co najmniej dwóch pracowników producenta (importera) oraz pracownika szczególnego nadzoru podatkowego; wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wydanie oraz zwrot banderol następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.";

8)
w § 14:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku gdy uszkodzenie banderol nastąpiło u innych niż producenci (importerzy) podmiotów dokonujących obrotu wyrobami oznaczonymi tymi banderolami, wyroby te nie mogą być zbywane. Wyroby z uszkodzonymi banderolami muszą być oznaczone nowymi banderolami.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Oznaczenia wyrobów nowymi banderolami dokonuje w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego podmiot posiadający wyroby z uszkodzonymi banderolami. Wyroby są oznaczane nowymi banderolami w istniejącym stanie opakowań jednostkowych tych wyrobów. Z czynności tej sporządza się protokół.",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uszkodzone banderole są zwracane w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia urzędowi skarbowemu, który je wydał, lub jednostce organizacyjnej wskazanej przez ten urząd.";

9)
w § 16:
a)
w ust. 1 po wyrazie "oznaczania" dodaje się wyrazy "u producenta wyrobów",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Producentowi wyrobów przysługuje zwrot wpłaconych zaliczek lub prawo do otrzymania w zamian nowych banderol, odpowiadających wartości banderol, które według normatywu strat określonego w ust. 1 uległy utracie lub uszkodzeniu w produkcyjnym procesie oznaczania, o ile producent przedstawi protokół, o którym mowa w § 8 ust. 2, lub zwróci uszkodzone banderole.";

10)
§ 18 otrzymuje brzmienie:

"§ 18. 1. Wyroby tytoniowe i spirytusowe:

1) wprowadzone w polski obszar celny przed dniem 1 września 1993 r. mogą być zbywane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 30 września 1993 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

2) wyprodukowane (rozlane) w kraju przed dniem 1 stycznia 1994 r. mogą być zbywane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 31 marca 1994 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które po terminach określonych w ust. 1 posiadają wyroby nie oznaczone banderolami, stają się podatnikami podatku akcyzowego; obowiązek zapłaty podatku powstaje odpowiednio z dniem 1 października 1993 r. i z dniem 1 kwietnia 1994 r., a po tych terminach - z dniem wejścia w ich posiadanie.

3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, obowiązane są sporządzić odpowiednio na dzień 30 września 1993 r. i na dzień 31 marca 1994 r. spis z natury wyrobów nie oznaczonych banderolami oraz złożyć go odpowiednio do dnia 15 października 1993 r. i do dnia 15 kwietnia 1994 r. w urzędzie kontroli skarbowej właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej, a także prowadzić bieżący spis z natury posiadanych i zbywanych wyrobów nie oznaczonych banderolami. Spis ten w terminie do 10 dnia każdego miesiąca należy składać w tym samym urzędzie kontroli skarbowej.";

11)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
12)
w załączniku nr 3 w objaśnieniach odnośnik 3) otrzymuje brzmienie:

"3) Należy wpisać dla wyrobów tytoniowych odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 5 i 8 (np. miękkich albo twardych z 20 albo 25 papierosami importowanymi). Dla wyrobów spirytusowych należy wpisać odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 6 i 8 (np. butelki o pojemności powyżej 0,5 litra do 0,75 litra i powyżej 40% alkoholu do 50% alkoholu)";

13)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK

(producenta, importera,

innego podmiotu)

z nazwą i adresem Miejscowość ....... Data ........

______

Regon, Pesel, NIP*)

Urząd Skarbowy ....................

..................................1)

ul. ...............................

o wydanie banderol na opakowania

jednostkowe .........2) wyrobów ..........3)

1. Łączna ilość wnioskowanych banderol: ............ szt.,

w tym na opakowania jednostkowe:

1) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

2) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

3) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

4) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

5) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

2. Nazwa i adres producenta zagranicznego ....................

.........................................................5)

3. Przedstawiciele (pełnomocnicy) wnioskodawcy uprawnieni do

odbioru banderol...........................................

...........................................................

.........................................................6)

4. Uwagi, oświadczenia wnioskodawcy (producenta, importera,

innego podmiotu)*) ........................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...............................

Podpis i imienna pieczątka

wnioskodawcy (producenta,

importera, innego podmiotu)*)

Załączniki:7)

1) ............

2) ............

3) ............

4) ............

5) ............

6) ............

Objaśnienia:

1) Należy podać właściwy urząd skarbowy.

2) Należy wpisać: importowanych albo krajowych.

3) Należy wpisać odpowiednio: tytoniowych (papierosy) albo spirytusowych.

4) Należy wpisać dla wyrobów tytoniowych odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 5 i 8 do rozporządzenia (np. miękkich albo twardych z 20 albo 25 papierosami importowanymi). Dla wyrobów spirytusowych należy wpisać odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 6 i 8 do rozporządzenia (np. butelki o pojemności powyżej 0,5 litra do 0,75 litra i powyżej 40% do 50% alkoholu).

5) Wypełnia tylko importer.

6) Imiona, nazwiska, miejsca zamieszkania, serie i numery dowodów osobistych pełnomocników.

7) Załączniki składane z wnioskiem według § 7 rozporządzenia i inne.

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ

z nazwą i adresem

______

Regon, Pesel, NIP*)

z dnia .......................

w sprawie utraty, uszkodzenia*) banderol ............

.....................................................

sporządzony przez ...........................................

.............................................................

Opis okoliczności utraty, uszkodzenia*) banderol ...........

.............................................................

.............................................................

.............................................................

.............................................................

.............................................................

.............................................................

Ustalenia wynikające z okoliczności utraty, uszkodzenia*)

banderol, w tym rodzaj, ilość i seria utraconych, uszkodzonych*) banderol ...................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono (nie)*) wnosząc zastrzeżeń(ia)*)..

............................................................

............................................................

Protokół sporządzono w ................. egzemplarzach, które

przekazano .................................................

Podpisy członków komisji

....................................

....................................

Podpis pracownika

szczególnego nadzoru podatkowego

..................................

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.81.381

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.
Data aktu: 31/08/1993
Data ogłoszenia: 01/09/1993
Data wejścia w życie: 01/09/1993