Tryb postępowania w sprawach stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza oraz prowadzenie rejestrów aptekarzy i aptek.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 grudnia 1992 r.
w sprawie trybu postępowania w sprawach stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza oraz prowadzenia rejestrów aptekarzy i aptek.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. Nr 41, poz. 179 i z 1991 r. Nr 105, poz. 452) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"zaświadczenie" - zaświadczenie o prawie samodzielnego wykonywania zawodu aptekarza,
2)
"okręgowa rada" - okręgową radę aptekarską, właściwą ze względu na miejsce wykonywania zawodu.
§  2.
Postępowanie w sprawie stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza prowadzi okręgowa rada, na której obszarze działania osoba zainteresowana zamierza wykonywać zawód aptekarza.
§  3.
1.
Postępowanie w sprawie stwierdzania prawa wykonywania zawodu wszczyna się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej. Do wniosku należy załączyć:
1)
kwestionariusz zgłoszeniowy,
2)
dokumenty stwierdzające posiadanie wymaganych kwalifikacji zawodowych,
3)
oświadczenie o posiadanym obywatelstwie,
4)
zaświadczenie o odbyciu rocznej praktyki w aptece.
2.
Jeżeli dokument dotyczący posiadania wymaganych kwalifikacji zawodowych został wydany przez zagraniczną jednostkę organizacyjną, należy ponadto przedstawić uwierzytelnione tłumaczenie na język polski dokumentu traktowanego równorzędnie z dyplomem polskiej szkoły wyższej lub dowód przeprowadzenia nostryfikacji tego dokumentu.
§  4.
Uchwała okręgowej rady o stwierdzeniu prawa wykonywania zawodu jest podstawą do wydania odpowiedniego zaświadczenia ważnego na terenie całego kraju.
§  5.
Zaświadczenie powinno zawierać:
1)
nazwę okręgowej rady wydającej zaświadczenie,
2)
numer kolejny,
3)
imię i nazwisko aptekarza oraz datę i miejsce jego urodzenia,
4)
numer, datę wydania dyplomu magistra farmacji oraz nazwę uczelni, która ten dyplom wydała,
5)
podstawę prawną zaświadczenia,
6)
datę i miejsce wydania zaświadczenia,
7)
podpis prezesa okręgowej rady,
8)
pieczęć urzędową.
§  6.
1.
Okręgowa rada dokonuje w zaświadczeniu wpisów uzupełniających oraz adnotacji urzędowych dotyczących wykonywania zawodu.
2.
Wpisy uzupełniające w zaświadczeniu dotyczą:
1)
przeniesienia się aptekarza na obszar działania innej okręgowej izby aptekarskiej,
2)
zmiany nazwiska.
3.
Adnotacje urzędowe w zaświadczeniu dotyczą:
1)
wydania duplikatu zaświadczenia,
2)
zrzeczenia się prawa wykonywania zawodu,
3)
zaprzestania wykonywania zawodu na czas nieokreślony.
§  7.
1.
Aptekarz jest obowiązany bezzwłocznie zawiadomić okręgową radę o:
1)
przeniesieniu się na obszar innego województwa lub innej okręgowej izby aptekarskiej,
2)
zmianie adresu zamieszkania,
3)
zmianie miejsca wykonywania zawodu.
2.
W przypadku przeniesienia się aptekarza na obszar działania innej okręgowej izby aptekarskiej, okręgowa rada tej izby:
1)
dokonuje odpowiedniego wpisu uzupełniającego w zaświadczeniu o prawie wykonywania zawodu,
2)
zawiadamia o dokonaniu tego wpisu okręgową radę aptekarską, na której obszarze uprzednio aptekarz wykonywał zawód.
§  8.
1.
W razie utraty zaświadczenia, należy bezzwłocznie zawiadomić o tym okręgową radę, która wydała zaświadczenie. Rada ta, po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania, wydaje duplikat utraconego zaświadczenia.
2.
O wydaniu duplikatu zaświadczenia okręgowa rada zawiadamia wszystkie okręgowe izby aptekarskie.
§  9.
Aptekarz, który zrzekł się prawa wykonywania zawodu lub zaprzestał wykonywania zawodu na czas nieokreślony, składa na piśmie oświadczenie okręgowej radzie.
§  10.
1.
Okręgowa rada prowadzi rejestr aptekarzy.
2.
W rejestrze aptekarzy wpisuje się następujące dane:
1)
imię i nazwisko oraz miejsce i datę urodzenia,
2)
numer i datę wydania zaświadczenia, treść wpisów uzupełniających oraz adnotacji urzędowych, dokonanych w zaświadczeniu,
3)
numer rejestracyjny zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu, ustalony na podstawie dotychczasowych przepisów,
4)
posiadane specjalizacje, stopnie i tytuły naukowe,
5)
stosunek do służby wojskowej,
6)
adres zamieszkania,
7)
miejsce wykonywania zawodu,
8)
oznaczenie województwa, na którego obszarze aptekarz wykonuje zawód,
9)
inne adnotacje związane z wykonywaniem zawodu.
3.
W przypadku gdy obszar działania okręgowej izby aptekarskiej obejmuje dwa lub więcej województw, rejestr aptekarzy prowadzi się oddzielnie dla każdego województwa.
4.
Załącznikiem do rejestru aptekarzy jest spis w porządku alfabetycznym aptekarzy figurujących w rejestrze, z podaniem pozycji (numeru rejestru) w rejestrze oraz miejsca zamieszkania.
§  11.
1.
Okręgowa rada prowadzi rejestr aptek.
2.
W rejestrze aptek wpisuje się następujące dane:
1)
numer koncesji,
2)
typ apteki,
3)
adres apteki,
4)
imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu gospodarczego, którym wydano koncesję, oraz określenie właściciela apteki,
5)
miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu gospodarczego,
6)
datę uruchomienia apteki.
3.
Przepis § 10 ust. 3 stosuje się odpowiednio do rejestru aptek.
§  12.
Okręgowa rada przekazuje corocznie właściwemu inspektorowi farmaceutycznemu kopie załączników do rejestru aptekarzy oraz udostępnia temu organowi w razie uzasadnionej potrzeby dane wpisane do rejestru.
§  13.
Wojewodowie przekażą właściwym okręgowym radom w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia dotychczasową dokumentację aptekarzy wykonujących zawód na obszarze danego województwa.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.1.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb postępowania w sprawach stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza oraz prowadzenie rejestrów aptekarzy i aptek.
Data aktu: 14/12/1992
Data ogłoszenia: 06/01/1993
Data wejścia w życie: 21/01/1993