Zarządzanie ruchem na drogach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 listopada 1992 r.
w sprawie zarządzania ruchem na drogach. *

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Działania i czynności w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także działania systemowe w zakresie organizacji ruchu, dotyczące w szczególności:
1)
ustalania granic obszarów zabudowanych,
2)
ustalania granic stref zamieszkania,
3)
ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
4)
wyznaczania miejsc i warunków postoju lub zatrzymania pojazdów komunikacji publicznej,
5)
wyznaczania miejsc i określania sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
6)
wyznaczania przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
7)
ustalania oznakowania drogowskazowego

- podejmowane są na podstawie opracowanego przez inwestora lub zarząd drogi projektu organizacji ruchu lub zmian tej organizacji, zatwierdzonego przez właściwy organ zarządzający ruchem.

2.
Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1)
opis techniczny charakteryzujący drogę i warunki ruchu (istniejące lub prognozowane natężenie ruchu z uwzględnieniem struktury kierunkowej na skrzyżowaniach), uzasadnienie wprowadzenia lub zmiany organizacji ruchu oraz planowany termin jej wprowadzenia,
2)
plan orientacyjny w skali 1:25 000 lub zbliżonej (z zaznaczeniem drogi lub dróg będących przedmiotem projektu),
3)
dwa egzemplarze planu sytuacyjnego lub sytuacyjno-wysokościowego (przy występowaniu na drodze pochyleń podłużnych większych od 3%), z zaznaczeniem istniejącej i projektowanej organizacji ruchu.
3.
Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji zatwierdza:
1)
na autostradach i drogach ekspresowych - Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii Komendanta Głównego Policji,
2)
na pozostałych drogach - wojewoda, po zasięgnięciu opinii komendanta wojewódzkiego Policji, a także opinii zarządu drogi, jeżeli nie jest on wnioskodawcą organizacji ruchu, oraz opinii właściwego organu wojskowego, jeżeli droga przebiega w rejonie przyległym do obiektów wojskowych.
4.
Przedstawiony projekt organizacji ruchu może zostać zatwierdzony bez zmian, ze zmianami lub odrzucony w całości. Organ zarządzający ruchem może odmówić zatwierdzenia projektu organizacji ruchu w przypadku:
1)
uchybień formalnych w przedstawionej dokumentacji,
2)
niezgodności projektu z przepisami szczegółowymi dotyczącymi organizacji ruchu drogowego,
3)
uzasadnionego merytorycznie stwierdzenia nieefektywności przedstawionej organizacji ruchu.
5.
Organ zarządzający ruchem określa termin ważności zatwierdzonego projektu organizacji ruchu.
6.
Organ zarządzający ruchem po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu przesyła go wnioskodawcy, zatrzymując jeden egzemplarz planu wymienionego w ust. 2 pkt 3.
§  2.
Organizację ruchu wynikającą z wybudowania lub zmodernizowania drogi wprowadza zarząd drogi na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu stanowiącego integralną część dokumentacji technicznej budowy lub modernizacji drogi.
§  3.
1.
Organizację ruchu w okresie prowadzenia robót w pasie drogowym lub czynności wymagających zajęcia pasa drogowego wprowadza zarząd drogi lub jednostka prowadząca roboty na podstawie:
1)
typowego projektu organizacji ruchu określonego w instrukcji oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
indywidualnego projektu opracowanego zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji, o której mowa w pkt 1, jeżeli żaden z typowych projektów nie może być zastosowany w konkretnej sytuacji.
2.
O możliwości zastosowania typowego projektu organizacji ruchu decyduje zarząd drogi. Projekt, sporządzony zgodnie z przepisami ust. 1 pkt 2, podlega zatwierdzeniu w trybie określonym w § 1 ust. 3.
§  4.
1.
Jeżeli ruch drogowy wywołuje zmianę stanu technicznego drogi w stopniu mogącym zagrozić trwałości konstrukcji drogi lub bezpieczeństwu ruchu, stosuje się następujący tryb postępowania:
1)
zarząd drogi wprowadza ograniczenia ruchu lub zamyka drogę dla ruchu i wyznacza objazdy, kierując się zasadą minimalizacji negatywnego wpływu wprowadzanych zmian na sprawność i ekonomikę ruchu, w szczególności pasażerskiej komunikacji autobusowej,
2)
zarząd drogi powiadamia o wprowadzonych zmianach (pkt 1) organ zarządzający ruchem oraz komendanta wojewódzkiego Policji, przedstawiając szkic sytuacyjny z zaznaczeniem na nim:
a)
odcinka drogi o ograniczonym lub zamkniętym ruchu,
b)
zmienionej organizacji ruchu,
c)
daty jej wprowadzenia oraz przewidywanej daty przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu,
3)
organ zarządzający ruchem może skorygować wprowadzone przez zarząd drogi zmiany, pod warunkiem że nie spowoduje to pogorszenia stanu technicznego drogi.
2.
W przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w której wyniku pogorszył się stan techniczny drogi, oraz w innych przypadkach, gdy można przewidzieć pogorszenie się tego stanu, zarząd drogi wprowadza ograniczenia ruchu lub zamknięcia drogi dla ruchu oraz wyznacza niezbędne w związku z tym objazdy tymczasowe, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1 pkt 1-3.
§  5.
Jeżeli z analizy bezpieczeństwa i warunków ruchu lub z analizy otrzymanych wniosków od Policji, organów wojskowych, organów samorządu terytorialnego, terenowych organów rządowej administracji ogólnej, instytucji, obywateli lub z innych źródeł wynika celowość wprowadzenia zmian w organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem:
1)
zatwierdza projekt organizacji ruchu opracowany we własnym zakresie lub przez zarząd drogi albo przez innego wnioskodawcę,
2)
przekazuje zarządowi drogi zatwierdzony projekt organizacji ruchu do realizacji.
§  6.
Inwestor zawiadamia organ zarządzający ruchem oraz komendanta wojewódzkiego Policji o terminie wprowadzenia organizacji ruchu, wynikającej z wybudowania lub modernizacji drogi, lub zmianie organizacji ruchu w związku z wykonywaniem robót albo czynności na drodze co najmniej na 40 dni przed terminem ich rozpoczęcia.
§  7.
1.
Zadania techniczne związane z organizacją ruchu na drogach, polegające w szczególności na umieszczaniu i utrzymywaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonuje zarząd drogi na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu. Nie dotyczy to następujących znaków i sygnałów oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu:
1)
znaków B-32 "stój", G-2 "sieć pod napięciem", G-3 "krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym", G-4 "krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym", a także urządzeń zabezpieczających i urządzeń kolejowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują kolejowe jednostki organizacyjne,
2)
znaków oznaczających przystanki autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
3)
wyizolowanych funkcjonalnie od ruchu kołowego urządzeń tramwajowej sygnalizacji świetlnej, które utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
4)
znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu stosowanych w związku z robotami lub czynnościami na drodze lub przy drodze prowadzonymi przez inne niż zarządy dróg jednostki organizacyjne, które wymienione znaki i urządzenia umieszczają i utrzymują.
2.
Znaki informacyjne oznaczające obiekty obsługi podróżnych umieszcza w pasie drogowym i utrzymuje zarząd drogi na koszt wnioskodawcy umieszczenia znaków.
§  8.
1.
Organ zarządzający ruchem sprawuje na obszarze swojego działania nadzór w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drodze.
2.
W ramach sprawowanego nadzoru organ zarządzający ruchem może żądać w szczególności:
1)
wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
2)
naprawy wadliwe działających urządzeń sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej,
3)
umieszczenia znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu w miejscach zgodnych z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu.
3.
Organ zarządzający ruchem prowadzi ewidencję zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian; do ewidencji wpisuje się:
1)
numer kolejny projektu,
2)
numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy,
3)
jednostkę wprowadzającą organizację ruchu,
4)
charakter organizacji ruchu (stała, czasowa),
5)
przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu.
§  9.
1. 1
W razie potrzeby zastosowania indywidualnego odstępstwa od obowiązku stosowania się do zakazu wyrażonego znakiem drogowym B-1 "zakaz ruchu w obu kierunkach", organ zarządzający ruchem po uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Policji może w tym celu wydać ważne na obszarze swojego działania zezwolenie dla określonego uczestnika ruchu lub pojazdu według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. 2
Zezwolenie może być wydane jedynie w celu umożliwienia tymczasowego dojazdu do posesji albo obiektu znajdującego się w obszarze objętym zakazem wyrażonym wymienionym znakiem, na okres nie dłuższy niż jeden rok.
3.
Zakres i sposób używania zezwolenia określone zostały w załączniku nr 2 do rozporządzenia; w razie niestosowania się do tych warunków osoba kontrolująca ruch drogowy zatrzyma zezwolenie, a na jej wniosek organ zarządzający ruchem może wydać decyzję o cofnięciu zezwolenia.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

(Tekst załącznika nr 1 do rozporządzenia zawiera załącznik do niniejszego numeru)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  3 ZEZWOLENIE NA WJAZD-POSTÓJ*) POJAZDU

(pominięty)
*Z dniem 1 stycznia 1998 r. rozporządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.97.98.602), nie dłużej jednak niż do dnia 2 lipca 1999 r. - zobacz art. 151 ust. 2 powołanej ustawy.
1 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1994 r. (Dz.U.95.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 1995 r.
2 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1994 r. (Dz.U.95.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 1995 r.
3 Załączniknr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1994 r. (Dz.U.95.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.97.485

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zarządzanie ruchem na drogach.
Data aktu: 12/11/1992
Data ogłoszenia: 22/12/1992
Data wejścia w życie: 06/01/1993