Nadanie statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 1992 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT AGENCJI WŁASNOŚCI ROLNEJ SKARBU PAŃSTWA

DZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 57, poz. 299 i Nr 101, poz. 504, z 1996 r. Nr 59, poz. 268, Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 349 i Nr 79, poz. 484), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Agencja jest państwową osobą prawną, z siedzibą w mieście stołecznym Warszawie, wykonującą prawa własności oraz inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w zakresie określonym przepisami prawa.
§  3. 
1. 
Agencja realizuje zadania określone w art. 6 ustawy w granicach wyznaczonych rocznymi planami finansowymi odpowiednio do gromadzonych środków finansowych.
2. 
W realizacji zadań Agencja kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonym jej majątkiem Skarbu Państwa.
§  4. 
Nadzór nad Agencją sprawuje Minister Skarbu Państwa.

DZIAŁ  II

STRUKTURA AGENCJI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  5. 
Organami Agencji są:
1)
Prezes,
2)
Rada Nadzorcza.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  6. 
Na czele Agencji stoi Prezes Agencji, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji określonych ustawą.
§  7. 
1. 
Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców Prezesa, dyrektorów zespołów Biura Prezesa Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2. 
Podział zadań między Prezesa Agencji, jego zastępców i dyrektorów zespołów oraz ich zadania wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
3. 
Prezes Agencji może zastrzec rozstrzygnięcie każdej sprawy do swojej wyłącznej decyzji.
§  8. 
1. 
Prezes dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, powołuje i odwołuje swoich zastępców, dyrektorów oddziałów terenowych, a na wniosek tych dyrektorów - ich zastępców i głównych księgowych w oddziałach terenowych.
2. 
Do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy Prezes może wyznaczyć innego pracownika Agencji.

Rozdział  3

Biuro Prezesa Agencji

§  9. 
Biuro Prezesa Agencji, zwane dalej "Biurem Agencji", jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji i w tym zakresie organizuje i prowadzi działania Agencji. W skład Biura Agencji wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne.
§  10. 
Rodzaje i szczegółowy wykaz zespołów oraz innych komórek organizacyjnych Biura Agencji, a także ich zakresy działania, jak również podporządkowanie organizacyjne - określa regulamin organizacyjny Agencji, ustalony przez Prezesa Agencji.
§  11. 
Zespoły i inne komórki organizacyjne Biura Agencji tworzy, łączy i znosi Prezes Agencji.
§  12. 
1. 
Do realizacji określonych zadań Prezes Agencji może powoływać stałe lub doraźne komisje problemowe.
2. 
W skład komisji problemowych wchodzą pracownicy Agencji oraz eksperci spośród przedstawicieli nauki i praktyki gospodarczej.

Rozdział  4

Rada Nadzorcza

§  13. 
1. 
Rada Nadzorcza, zwana dalej "Radą", wykonuje stały nadzór we wszystkich dziedzinach działalności Agencji.
2. 
Do zakresu działania Rady należy:
1)
sprawowanie nadzoru i dokonywanie ocen realizacji zadań Agencji, określonych w art. 6 ustawy, a w szczególności w zakresie:
a)
przejmowania mienia Skarbu Państwa do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwanego dalej "Zasobem",
b)
gospodarowania mieniem Zasobu w każdej z form określonych w ustawie,
c)
tworzenia miejsc pracy w związku z restrukturyzacją państwowej gospodarki rolnej,
2)
przedstawianie corocznie Ministrowi Skarbu Państwa oraz Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej opinii w sprawie projektu planu finansowego Agencji ustalonego na dany rok,
3)
okresowa ocena wyników finansowej działalności Agencji,
4)
badanie rocznych sprawozdań finansowych Agencji oraz podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia tych sprawozdań i udzielenia pokwitowania Prezesowi Agencji z wykonania obowiązków w poprzednim roku obrachunkowym,
5)
opiniowanie struktury organizacyjnej Agencji i regulaminu wynagradzania pracowników Biura Prezesa Agencji i oddziałów terenowych.
3. 
Rada rozpatruje przedstawiane kwartalnie przez Prezesa Agencji raporty z działalności Agencji, w tym informacje o wynikach finansowych tej działalności.
4. 
Rada może delegować swego członka do wykonania oznaczonych czynności mających na celu ustalenie stanu faktycznego, niezbędnego do zajęcia stanowiska w danej sprawie przez Radę.
§  14. 
1. 
Rada Nadzorcza składa się z przewodniczącego i jedenastu członków.
2. 
Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach, zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej siedmiu członków. W razie równego podziału głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. 
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący. Zawiadomienia o terminie posiedzenia powinny być wysyłane co najmniej na siedem dni przed wyznaczoną datą posiedzenia. Posiedzenia Rady prowadzi przewodniczący albo wyznaczony przez niego inny członek Rady. Rada może uchwalić regulamin swego działania.
4. 
Obsługę techniczno-biurową Rady sprawuje Biuro Agencji.
§  15. 
1. 
Miesięczne wynagrodzenie członków Rady, z wyjątkiem przewodniczącego, jest równe przeciętnemu wynagrodzeniu brutto w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z zysku za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 1,5.
2. 
Miesięczne wynagrodzenie przewodniczącego Rady Nadzorczej jest równe przeciętnemu wynagrodzeniu brutto w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z zysku za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 2,0.
3. 
Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, bez względu na częstotliwość zwoływanych posiedzeń.
4. 
Wynagrodzenie nie przysługuje za miesiąc, w którym członek Rady nie uczestniczył bez usprawiedliwienia w żadnym ze zwołanych posiedzeń.
5. 
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest wypłacane z dołu, do 10 dnia każdego następnego miesiąca.
6. 
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie obejmuje kosztów podróży i zakwaterowania, których zwrot przysługuje według przepisów w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
7. 
Osobom spoza składu Rady uczestniczącym w posiedzeniu Rady przysługuje zwrot kosztów podróży i zakwaterowania oraz diety według przepisów, o których mowa w ust. 6.
8. 
Koszty działania Rady ponosi Agencja.

Rozdział  5

Oddziały terenowe Agencji

§  16. 
1. 
Prezes Agencji tworzy i znosi oddziały terenowe, a także określa terytorialny i przedmiotowy zakres ich działania.
2. 
W sprawach nie objętych terytorialnym i przedmiotowym zakresem działania oddziałów terenowych właściwy jest Prezes Agencji.
§  17. 
Pracami oddziału terenowego kieruje dyrektor oddziału, reprezentujący oddział na zewnątrz oraz odpowiedzialny przed Prezesem Agencji i działający w granicach określonych przez statut i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa Agencji.
§  18. 
(skreślony).
§  19. 
Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych oraz kontroluje i nadzoruje pracę dyrektorów oddziałów terenowych.
§  20. 
1. 
Strukturę oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, ustalony przez dyrektora oddziału terenowego.
2. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.
§  21. 
Do zadań oddziałów terenowych, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3, należą w szczególności następujące sprawy:
1)
przejmowanie mienia do Zasobu, na zasadach i w trybie określonym w ustawie,
2)
prowadzenie ewidencji mienia Zasobu,
3)
przygotowanie i realizacja programów restrukturyzacji i prywatyzacji mienia zasobu, w tym także zawieranie umów w sprawie prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu i na rachunek Agencji, z wykorzystaniem wydzielonych części mienia Zasobu,
4)
sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad mieniem Zasobu,
5)
windykacja należności Agencji,
6)
prowadzenie restrukturyzacji zadłużenia Agencji,
7)
działanie na rzecz tworzenia miejsc pracy oraz aktywizacji zawodowej byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej.

DZIAŁ  III

UDZIELANIE PEŁNOMOCNICTW

§  22. 
Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw ogólnych do dokonywania wszelkich czynności prawnych, z zastrzeżeniem § 23.
§  23. 
Odrębne pełnomocnictwo jest wymagane do każdej z następujących czynności prawnych:
1)
sprzedaży nieruchomości o powierzchni przekraczającej 50 ha,
2)
sprzedaży obiektów budowlanych, których wartość ewidencyjna netto przekracza równowartość 2 tys. ton żyta, ustaloną stosownie do przepisów o podatku rolnym,
3)
wydzierżawiania nieruchomości o powierzchni przekraczającej 500 ha,
4)
wniesienia mienia do spółki, z wyjątkiem jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, w których aport stanowi mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstw hodowlanych, o których mowa w § 16 ust. 3,
5)
zaciągania kredytów długoterminowych, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, oraz udzielania gwarancji kredytowych,
6)
(skreślony).
§  24. 
Prezes Agencji może udzielić odrębnego pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności prawnych również w sprawach, o których mowa w art. 27 ustawy.
§  25. 
Pełnomocnictwo powinno być udzielone w tej samej formie, jaka jest wymagana do ważności czynności prawnej będącej przedmiotem pełnomocnictwa, jednak w każdym przypadku powinno być udzielone na piśmie.
§  26. 
Prezes Agencji może w pełnomocnictwie udzielonym dyrektorowi oddziału zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez dyrektora oddziału innych pełnomocników do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
§  27. 
W sprawach nie uregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego o przedstawicielstwie.

DZIAŁ  IV

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ AGENCJI

§  28. 
1. 
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ranach wpływów pochodzących z realizacji dochodów określonych w art. 20 ust. 2 ustawy, z uwzględnieniem środków finansowych, o których mowa w art. 11 ustawy.
2. 
Środki finansowe uzyskiwane z wpływów, o których mowa w ust. 1, Agencja przeznacza na finansowanie zadań określonych w ustawie, funkcjonowanie Agencji oraz odpisy na fundusz rezerwowy.
3. 
Różnica między wpływami a wydatkami określonymi w ust. 1 i 2 stanowi nadwyżkę lub niedobór.
4. 
Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, mogą być uzupełniane kredytem bankowym, przychodami z zapisów na obligacje i sprzedaży obligacji, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy.
§  29. 
1. 
Finansowanie zadań określonych w ustawie może być dokonywane w formie bezpośrednich wydatków, subwencji oraz pożyczek i gwarancji.
2. 
Warunki i zasady stosowania poszczególnych form finansowania zadań określa Prezes Agencji.
§  30. 
Roczny plan finansowy, o którym mowa w art. 21 ustawy, zawiera prognozę wpływów finansowych i należności okresów przyszłych oraz propozycję wydatków na realizację poszczególnych zadań określonych w ustawie, jak również na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji oraz informację o zobowiązaniach wynikających z przejęcia mienia Skarbu Państwa.
§  31. 
1. 
Fundusz rezerwowy, o którym mowa w § 28 ust. 2, tworzony jest w ciężar wydatków Agencji w wysokości 5% wpływów osiąganych ze sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i z tytułu najmu.
2. 
Fundusz rezerwowy jest powiększany o nadwyżkę, o której mowa w § 28 ust. 3.
3. 
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na finansowanie niedoborów, o których mowa w § 28 ust. 2, oraz na tworzenie rezerw z tytułu udzielanych gwarancji kredytowych.
§  32. 
1. 
Wynagrodzenia pracowników Agencji obciążają wydatki Agencji.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w Biurze Agencji i oddziałach terenowych określa regulamin wynagradzania. Warunki wynagradzania Prezesa Agencji ustala Prezes Rady Ministrów.
3. 
Prezes Agencji tworzy fundusz nagród w relacji do wpływów z działalności Agencji z przeznaczeniem dla wyróżniających się pracowników Agencji. Wysokość odpisu i zasady wypłat określa regulamin funduszu, ustalony przez Prezesa Agencji.
§  33. 
Agencja prowadzi rachunkowość według zakładowego planu kont, ustalonego przez Prezesa Agencji, z zachowaniem ogólnych zasad rachunkowości oraz ustaleń niniejszego statutu.
§  34. 
1. 
Składniki majątkowe przejmowane przez Agencję do Zasobu ujmowane są w księgach Agencji według wartości wynikających z protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ustawy.
2. 
Zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi, jeżeli są przejmowane, Agencja ujmie według wartości ustalonych w protokole zdawczo-odbiorczym, o którym mowa w art. 19 ustawy, wraz ze szczegółową dokumentacją. Zobowiązania te są ujmowane jako zobowiązania Zasobu.
3. 
Odpowiednikiem wartości przejmowanych składników majątku, pomniejszonym o przyjęte zobowiązania, jest fundusz Zasobu.
4. 
Wartość ewidencyjna majątku Zasobu oraz fundusz Zasobu korygowane są o:
1)
wartość ewidencyjną składników majątkowych sprzedanych, zlikwidowanych lub nieodpłatnie przekazanych, a także nieodpłatnie przekazanych na podstawie umowy darowizny,
2)
umorzenia,
3)
skutki przeszacowania składników majątku w wyniku podjęcia programu restrukturyzacyjnego,
4)
wartość nabytych składników majątkowych według cen nabycia.
§  35. 
1. 
Składniki majątkowe nabyte na cele funkcjonowania Agencji tworzą fundusz Agencji.
2. 
Majątek trwały Agencji podlega amortyzacji na ogólnych zasadach.
§  36. 
Prezes Agencji określa szczegółowe zasady rozrachunku gospodarczego oddziałów terenowych oraz jednostek gospodarczych zarządzanych lub administrowanych w imieniu i na rachunek Agencji, z zachowaniem zasad gospodarki finansowej określonych w statucie.

DZIAŁ  V

DYSPONOWANIE MIENIEM NIE ZAGOSPODAROWANYM

§  37. 
1. 
Mienie wchodzące w skład Zasobu, które nie zostało zagospodarowane, Agencja zabezpiecza w taki sposób, aby mienie to nie uległo zniszczeniu, uszkodzeniu lub kradzieży.
2. 
Nie zagospodarowane obiekty budowlane mogą być również przeznaczone przez Agencję na inne potrzeby niż wynikające z właściwego ich przeznaczenia, a w szczególnych przypadkach mogą być:
1)
rozebrane celem wykorzystania tego materiału przez Agencję na własne potrzeby,
2)
rozebrane celem sprzedania uzyskanego materiału,
3)
zlikwidowane w inny sposób.
3. 
Fizyczna likwidacja obiektów budowlanych wymaga zgody Prezesa Agencji, jeżeli ich wartość ewidencyjna netto przewyższa równowartość 2.000 decyton żyta, ustaloną stosownie do przepisów o podatku rolnym.
4. 
Nie zagospodarowane mienie ruchome może by użyczone lub nieodpłatnie przekazane na własność muzeum, a także innym jednostkom organizacyjnym na cele działalności dydaktycznej, oświatowo-wychowawczej, opiekuńczej, charytatywnej albo, jeśli nie przedstawia wartości użytkowej - zlikwidowane.
5. 
Przeznaczenie mienia w sposób określony w ust. 2 powinno być podyktowane względami ekonomicznymi, wynikającymi przede wszystkim z przewidywanych kosztów zabezpieczenia tego mienia.
6. 
Przepisy ust. 1-5 nie naruszają, przewidzianego w odrębnych przepisach, obowiązku uzyskania zezwoleń właściwych organów na dokonanie rozbiórki lub na fizyczną likwidację w inny sposób poszczególnych składników mienia Zasobu.

DZIAŁ  VI

SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

§  38. 
1. 
W Biurze Agencji tworzy się komórkę kontroli wewnętrznej.
2. 
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli odpowiedzialny jest Prezes Agencji.
3. 
Czynności kontrolne w zakresie swego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa Agencji, dyrektorzy zespołów, główny księgowy oraz dyrektorzy oddziałów terenowych.
§  39. 
Kontroli wewnętrznej podlegają komórki organizacyjne Agencji, zarządcy tymczasowi, państwowe jednostki organizacyjne mające mienie Skarbu Państwa w zarządzie oraz dzierżawcy i administratorzy w zakresie ich obowiązków wobec Agencji wynikających z zawartych z nimi umów.
§  40. 
Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:
1)
kontroli bieżącej polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, czy przebiegają one prawidłowo, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola ta obejmuje również badania rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§  41. 
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału terenowego, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz zawiadamia organy ścigania.
§  42. 
Do przeprowadzenia kontroli przez pracownika komórki kontroli uprawnia imienne upoważnienie, wystawione przez Prezesa Agencji.
§  43. 
1. 
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2. 
Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezpośrednie jego postępowanie.
3. 
O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.
4. 
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli.
§  44. 
Pracownicy Agencji oraz inne kontrolowane podmioty są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów.
§  45. 
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji działań w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości.
1 Załącznik:

- § 23 i 26 zmienione przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 19 października 1992 r. (Dz.U.92.80.409) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 1992 r.

- § 16 i 23 zmienione przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.36.163) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1993 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 stycznia 1998 r. (Dz.U.98.15.63) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1998 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.24.104

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Data aktu: 16/03/1992
Data ogłoszenia: 18/03/1992
Data wejścia w życie: 18/03/1992