Sposób prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 25 stycznia 1991 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych.

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr uczelni niepaństwowych, tworzonych na podstawie ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385), zwanej dalej "ustawą", prowadzi się w księdze rejestrowej według określonego wzoru.
§  2.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data wpisu,

- rubryka trzecia - nazwa i siedziba uczelni,

- rubryka czwarta - ogólny kierunek działalności uczelni,

- rubryka piąta - termin rozpoczęcia działalności i okres ważności zezwolenia,

- rubryka szósta - imię i nazwisko (lub nazwa) oraz adres założyciela,

- rubryka siódma - informacje o wielkości oraz rodzajach środków finansowych i rzeczowych przeznaczonych na założenie i funkcjonowanie uczelni,

- rubryka ósma - informacje o połączeniu, przekształceniu, zawieszeniu działalności lub likwidacji uczelni, a także inne informacje o działalności uczelni,

- rubryka dziewiąta - cyfrowy identyfikator uczelni nadany w systemie informacji statystycznej.

§  3.
Uczelnię niepaństwową wpisuje się do księgi rejestrowej pod oddzielną pozycją.
§  4.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności zezwolenie Ministra Edukacji Narodowej, akt założycielski i pierwszy statut na okres roku lub wniosek o jego nadanie przez Ministra Edukacji Narodowej.
§  5.
Dla każdej uczelni niepaństwowej prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty, które stanowią podstawę wpisu do rejestru, oraz inne dokumenty powstające w toku działalności uczelni, zwłaszcza statut nadany zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, a także informacje przekazywane na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy.
§  6.
1.
Podstawą decyzji zarządzającej wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W decyzji zarządzającej wpis do rejestru określa się dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  7.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.12.53

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych.
Data aktu: 25/01/1991
Data ogłoszenia: 12/02/1991
Data wejścia w życie: 12/02/1991